Skånetrafiken

Snart lanserar vi en stadsbussapp

appen2
Så här ser en av skissbilderna ut. Layouten är ännu inte färdig men funktionen är tänkt att se ut så här.

Just nu arbetar vi för fullt med en ny app tillsammans med utvecklaren Softhouse. Appen är utvecklad för att göra det så enkelt som möjligt för dig som reser i våra skånska städer att köpa biljett på ett ögonblick. 

App1I appen som kommer att heta ”Stadsbiljetten” ska man kunna köpa sin biljett med ett par knapptryck och precis som med vår vanliga app ska man kunna spara sina kortuppgifter. För den som använder en telefon med iOS ska det till och med gå att använda sitt fingeravtryck och ”Touch ID” för att köpa en biljett.

Vi vill med appen nå målgrupper som av olika anledningar aldrig eller sällan reser med oss och tror då att ett enkelt sätt att köpa biljett på är en nyckel för att fånga in de här resenärerna. Eftersom resandet på stadsbussar står för större delen av vår trafik är det här en viktig kanal.

Målet är att lansera appen till sommaren men mycket arbete med layout och annat kvarstår. Men vi bjuder ändå på ett par skissbilder på hur appen är tänkt att se ut.

Håll utkik för mer information här i bloggen närmare lanseringen! Då har ni kanske chansen att bli först med att prova appen!

Conny Lundgren, Teknisk projektledare

19 kommentarer på “Snart lanserar vi en stadsbussapp”

    1. Hej Henric! I första skedet kommer appen enbart till Android och Iphone. Windows Phone bedöms enligt vår mobilstrategi ha för liten andel. Men vi utesluter inget i framtiden.,
      /Joakim, webbredaktör

  1. Softjouse är en kompetent spelare som kodar i xamarin, gör ni en app till win 10 så ska den fungera på alla enheter som kör windows 10 oavsett om det är en pc, mobil eller platta.

    1. Anledningen att vi inte tittat på en lösning med en cross-platform är för att vi såg vinster med att återanvända befintlig kodbas för bland annat köpintegration, biljettutseende, logik och annat. Detta för att vi vill nå marknaden snabbt, samt att hålla kostnaderna nere. För våra framtida mobila lösningar tittar vi på möjligheten att välja en cross-platform.
      /Conny Lundgren, Teknisk projektledare

      1. Det finns nu möjlighet att återanvända er befintliga kodbas även då ni utvecklar för Windows 10.
        Jag vet naturligtvis inte exakt hur er kod ser ut men det är eventuellt möjligt att ni skulle kunna ta fram en app för Windows 10 på ett mycket enkelt sätt. Ni kan redan nu ladda upp er iOS app till nedanstående adress och få den gratis ”analyserad” och en rapport på vad som behöver göras för att få den att fungera på Windows10, i bästa fall alltså nästan ingenting.

        https://dev.windows.com/en-us/bridges/ios/app-submission

  2. Jag ser inte tillräckligt stor anledning att ha både vanliga Skånetrafiken-appen och denna. Förenkla i stället Skånetrafiken-appen eller gör ett ”enkelt lokalläge” i den om det nu är ett stort problem att några idag avstår.

    Hur som helst:

    ”För den som använder en telefon med iOS ska det till och med gå att använda sitt fingeravtryck och ”Touch ID” för att köpa en biljett.”

    Samsung Galaxy S6 släpps 10 april i Sverige. Den har likadan fingeravtrycksläsare som iPhone. Det vore väl önskvärt att man skulle kunna använda fingeravtryck för att köpa biljet även på den?

    1. Hej! Är man van med vår tidigare app förstår jag att man kanske inte byter. Men det är många som inte använder den och då kan det här vara ett alternativ för enkla resor inom städerna. Som ett alternativ till sms-biljetterna som är på väg att fasas ut.

      Och angående din andra fråga får jag undersöka det, troligtvis är det en möjlighet för framtida versioner men inget som kommer vid första lanseringen då det arbetet redan är långt framme. /Joakim, webbredaktör

  3. En ide för framtida utveckling av era appar som jag skulle tror många skulle vara mycket glada för:

    Gör det möjligt att debitera biljetter köpta i apparna mot mitt registrerade JoJo kort med (både privat och företag) med JoJo kortets rabattsats

    Tack på förhand

    Joakim Uppsäll-Sjögren

  4. Hej,
    kommer man ta hänsyn till Androids designriktlinjer, dvs. material design också, och inte bara porta iOS-appen till Android? Känns roligare och mer naturligt att använda appar vars design är anpassad och som smälter in i resten av operativsystemet.

    1. Hej! Vi kommer att i största mån ta hänsyn till designparadigmer som gäller för båda plattformarna. Det innebär till exempel att vi kommer att plocka upp designelement från material-design när det gäller kort. Utöver det använder vi plattformens ui-element där det går (progress-indikatorer, listor, dialoger och annat).
      /Conny, Teknisk projektledare

      1. Vad kul! Kommer även material design tillämpas iSkånetrafikens vanliga reseplanerare? Som användare ger det en mer uniform användarupplevelse, inte minst om den nya appens gränssnitt skall designas enligt material designs riktlinjer. Är appen anpassad till androids designriktlinjer känner sig användaren mer hemma i appen, då de flesta andra appar till Android följer dessa principer. Reseplaneraren skulle därför bli enklare och mer bekant för nya eller oerfarna användare att använda, vilket även passar in på er vision om ett app-ekosystem som är konsistent och enkelt att använda. Själv tror jag att en framtida reseplanerare från Skånetrafiken med material design på Android skulle se riktigt häftig ut!

      2. Hej igen! Den befintliga appen börjar visa sin ålder, för att kunna realisera mycket att det vi ser i framtiden har vi börjat titta på nästa generation. En del av detta arbete är att appen skall kännas som en naturlig del av plattformen den körs på samt att kunna ta tillvara på varje plattforms styrkor och möjligheter.
        /Conny, Teknisk projektledare

    1. Hej Johan! Det kommer att vara ordinarie priser, precis som i vår vanliga app eller om man köper biljett med bankkort. För att få rabatt i vårt nuvarande system behöver man ju ladda ett Jojo Reskassa med minst 200 kronor. Något som inte är aktuellt för många som reser sällan och mer spontant vilka är en stor andel av de som använder vår app idag. Men vi arbetar även med framtida biljettlösningar just nu och där tittar vi givetvis på nya sätt för att få rabatt.
      /Joakim, webbredaktör

      1. Tack, jag reser inte dagligen men ändå inte så sällan, jag vill inte ha ordinarie priser för de kostar skjortan, tycker ni borde skaffa en JoJo-app, med Jojo priser, inte ordinarie priser som har på skånetrafikens app, dessutom så skulle ni tjäna pengar på att ha en JoJo app och inte behöva ha alla dessa kundcenter butiker som kostar en förmögenhet.
        iaf tack för svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *