Skånetrafiken

Skånetrafiken utmanar till Design Challenge – en resa in i framtiden

DesignChallenge
Jesper Funk presenterar projektet för de deltagande byråerna.

Skånetrafiken bjuder in tre innovativa och etablerade designföretag till utmaningen ”den okända resan”. Ambitionen är att få in ett antal bra designkoncept och idéer hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen. Resultaten ska sedan kunna ligga till grund för fortsatt utvecklingsarbete.  De tre företagen som antagit utmaningen är UsTwo, frog och InUse.

– Med den här utmaningen hoppas vi kunna få fram en rad goda exempel på lösningar som gör resan enklare, säger Johan Karlberg, affärsutvecklare på Skånetrafiken. ”Den okända resan” handlar om de resor där hela eller delar av resan är okända. Många tror säkert att det är svårt att resa med oss och därför vill vi skapa en reseupplevelse där resenären känner att hen har ”koll på läget”.

De tre inbjudna företagen går nu igång med utmaningen och i slutet av maj presenteras resultatet bland annat här i bloggen.

– Den här utmaningen är ett litet uppdrag till tre byråer som till storlek, profil och erfarenhet skiljer sig lite åt. Det är också en start på Skånetrafikens ”resa” att designa och utveckla lösningar för en upplevelse i världsklass av att resa med kollektivtrafiken, förklarar Johan Karlberg.

Skånetrafikens förhoppning är att utmaningen ska resultera i en bättre förståelse för vilja utmaningar som finns och vad som krävs för att skapa en bättre reseupplevelse för våra resenärer. Givetvis tas även resultaten med i kommande dialoger med resenärerna.

– Vi hoppas att de goda idéer som kommer fram ska ta oss en bra bit på vägen att skapa ett enklare insteg för de som idag väljer bort kollektivtrafiken. Under 2016 planerar vi för en helt ny generation appar där lösningar från den här designutmaningen kan komma att finnas med, avslutar Johan Karlberg.

De deltagande företagen

ustwo
ustwo är en oberoende digital produktstudio som skapar produkter, tjänster och företag som gör en märkbar skillnad i världen. Vi hjälper och jobbar med de största företagen globalt för att skapa kreativa och hållbara digitala lösningar, uppfinner egna produkter samt investerar i gemensamma företag och startups.

Vi är i dagsläget över 200 anställda och representerar nästan 30 nationaliteter globalt, varav drygt 65 anställda och cirka 20 nationaliteter i Malmö.

inUse
Användarupplevelsen är nyckeln till att förändra beteenden med hjälp av digitala lösningar – och därmed också till ökad lönsamhet och långsiktig hållbarhet. Vi på inUse är passionerade experter just på samspelet mellan mänskligt beteende och digital design. Kombinationen är unik, och tillsammans med våra kunder har vi hittills påverkat vardagen för mer än 70 miljoner människor. Och det är bara början

inUse startades 2002, har drygt 75 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

frog
frog är ett världsledande företag inom produktstrategi och design. Det vi skapar löser problem, förutspår framtiden och driver mänskliga upplevelser framåt. Vi är fler än 600 strateger, designforskare, designers och teknologer, och arbetar som konsulter och partners med våra kunder, oberoende av sektor och verksamhet. Vårt huvudkontor ligger i San Francisco, och vi har designstudios i Amsterdam, Austin, Boston, London, Milano, München, New York, Seattle, Shanghai och Singapore.

Skånetrafiken

3 kommentarer på “Skånetrafiken utmanar till Design Challenge – en resa in i framtiden”

  1. Spännande utmaningar ni står inför! Lycka till! Får jag lämna ett tips? Försök skriva relativt korta meningar så ofta som möjligt. Det underlättar förståelsen av texten!
    M.v.h. Agneta f.d. lågstadielärare

    1. Tack för den synpunkten Agneta! Det ska vi alltid göra, kanske allra viktigast i våra bredare kanaler, men självklart ska det också gälla vår lite ”nördigare” utvecklingsblogg. Ha det fint!
      /Joakim

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *