Den här veckan bjuder vi på ett andra inlägg med en av Skånetrafikens medarbetare. Möt Johan Frithiof Karlberg som är projektledande affärsutvecklare för Framtidens resesystem.

Vad gör du i din roll som projektledande affärsutvecklare?

– I grunden handlar uppdraget för projektet ”Framtidens resesystem” om att bidra till att nå målen om fördubblad kollektivtrafik. Och för att vi ska nå dit krävs att vi gör upplevelsen av resan betydligt bättre än idag. Vi ska förtjäna att folk ställer bilen hemma och väljer oss istället. Självklart krävs då en trafik som fungerar, ett väl utvecklat utbud, fräscha fordon och så vidare. Men också att det som hör ihop med resandet, som biljetter eller informationen till resenärerna, fungerar riktigt riktigt bra. Vår uppgift är att ta fram lösningar inom de senare områdena.

– Som projektledande affärsutvecklare är min roll bland annat att se till att vi håller rätt fokus i projektet. Att vi hela tiden utgår från kundernas behov, att vi har ett affärsmässigt perspektiv och inte minst att vi så småningom levererar konkreta resultat.

– Just nu är projektet i förstudiefasen, som löper hela 2015, men vi börjar redan se några lösningar som kan göra skillnad på riktigt. Vårt mål är att några av dem ska bli tillgängliga redan under nästa år.

Vad har du för bakgrund innan du började på Skånetrafiken?

– Jag har nästan jobbat i mobilbranschen hela mitt vuxna liv. Största delen i det företag som numera heter Sony Mobile. Där hade jag en hel del olika roller, till exempel inom strategi, UX-design och produktplanering. En hel del väsensskilda roller, men en röd tråd igenom karriären har varit ett fokus på användarupplevelsen.

– Mellan Sony och Skånetrafiken hade jag en del konsultuppdrag samt medverkade i en startup. Mycket lärorikt vill jag lova.

Vad är tjusningen med att jobba med kollektivtrafik?

– Med risk för att låta lite ”pompös” handlar det för mig om att skapa ett bättre samhälle för mina barn att växa upp i. Ett samhälle som gör det möjligt för fler att resa smartare. Något som innebär att ytor i städerna frigörs för annat än vägar och parkeringar och som bidrar till att vi håller klimatpåverkan i schack.

Vad skulle du säga är de stora utmaningarna för Skånetrafiken den närmaste tiden?

– Personligen är jag helt övertygad om att en nyckel till ett lyckat resultat är att vi kan skapa en användarupplevelse i världsklass. Idag är det inte tillräckligt enkelt och smidigt att resa, i alla fall är det många som tror att det är krångligt. Och det räcker att folk tror det för att det ska bli sant. Vi behöver skapa en positiv spiral där de som reser får en bra upplevelse och att det smittar av sig på fler som också blir positivt inställda.

– Vi kan också konstatera att det alltför ofta blir störningar i trafiken. Det är ett område som Skånetrafiken och andra involverade jobbar hårt på att lösa, men där finns också utmaningar i hur vi hjälper våra resenärer när något händer. Här har vi i projektet en stor utmaning att bidra med olika typer av lösningar. Inte minst hur vi informerar våra resenärer eller visar på alternativ för att ta sig dit man ska.

– Sist men inte minst tror jag att vi behöver hitta ett bra sätt att betala för sitt resande för alla de som inte reser mycket ofta eller mycket. De som inte är säkra på att de har nytta av ”månadskortet’” men ändå vill få bättre villkor om de reser mer.

Kan du ge exempel på några spännande projekt som du är involverad i just nu?

– Framtidens resesystem är väl det mest spännande man kan tänka sig?

Idag är det inte tillräckligt enkelt och smidigt att resa

Relaterat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *