Den här veckan bjuder vi på ett tredje inlägg med en av Skånetrafikens medarbetare. Möt studenten Jesper som just nu gör sitt exjobb hos oss.
Hur kommer det sig att du gör ditt exjobb på Skånetrafiken?
– Jag kom i kontakt med personer på Skånetrafiken som är inblandade i arbetet med Skånetrafikens responsiva hemsida. Under ett möte berättade dem om olika projekt som Skånetrafiken driver. Digitala kanaler och framtidens resesystem var teman som jag tyckte lät intressanta och som jag tyckte kunde kopplas till användbarhet och design som jag pluggar.
Vad är det du pluggar?
– Jag läser civilingenjörsprogrammet Informations- och Kommunikationsteknik på Lunds tekniska högskola med inriktning användbarhet och design. Det jag framför allt har tagit med mig från utbildningen är hur viktigt det är att involvera användare i design och utveckling av digitala produkter.
Vad är det som lockar med kollektivtrafik?
– I kollektivtrafiken idag är digitala kanaler viktiga för att kunna ge information till resenärer. Människor interagerar med många olika tekniska system i kollektivtrafiken och det är intressant att jobba med att försöka göra det enklare för resenärer då det berör så många.
Vad handlar ditt exjobb om?
– Jag jobbar i nära koppling till den grupp hos Skånetrafiken som driver projektet Framtidens Resesystem. Genom fokusgrupper och observationer av resenärer ska jag försöka identifiera vilka problem som resenärer stöter på idag i olika trafiksituationer. Därefter ska jag ta fram koncept och prototyper kring hur en smartphone kan användas för att göra resandet enklare i framtiden utifrån de brister som finns idag.
Vad ser du som de stora utmaningarna för Skånetrafiken?
– Kontext tror jag liksom många andra på Skånetrafiken är ett nyckelord i sammanhanget. Jag tror att det är viktigt att identifiera vilken typ av information en specifik resenär är i behov av i en viss situation och hitta bättre sätt att presentera just den information som resenären faktiskt vill ha.
– Jag upplever att resenärer i vissa situationer inte hittar den information de söker trots att informationen finns tillgänglig någonstans. En stor utmaning för Skånetrafiken tror jag därför är att skala av information som är irrelevant i en given situation och presentera den på ett för användaren enkelt sätt. Jag upplever även att resenärer kan ha svårt att veta vilken information de ska lita på då olika system kan ge olika information. Att kunna bevisa att information är pålitlig tror jag också kan vara en stor utmaning för Skånetrafiken.
Jag tar också väldigt gärna emot era frågor och tankar. Har ni en bra idé så är det bara att lämna en kommentar!