Jag och några kollegor hade förmånen att under februari få besöka Ruter, som är vår motsvarighet i Oslo och Akershus i Norge. Där kör man cirka 310 miljoner resor per år med bussar, tunnelbana, spårvagn och båtar. Det kan jämföras med Skånetrafikens 150 miljoner resor.

Ruter är en riktig framgångssaga och säljer för cirka en miljard norska kronor i mobilen, mer än en tredjedel av total försäljning, vilket troligtvis gör dem störst på mobil handel i Norden.

Det säger något om vilken kraft som finns i kollektivtrafiken. Man lanserade den mobila biljetten i december 2012, så det har gått enormt fort. Cirka hälften är periodkort och hälften enkelbiljetter.

Vad ligger bakom denna succé?

Det går självklart inte att peka på en enskild faktor”

Men här är några bidragande orsaker:

  • Allt fokus har legat på enkelhet. Så få klick som möjligt till köp. Detta är något som vi nu vill testa i Skåne också och till sommaren kommer vår stadsbussbiljettapp. Tre klick till köp.
  • Förenklat prissystem. Max tre olika nivåer. Jämna belopp. Inga rabatter. Det ska inte handla om pris, säger de. De har till exempel ingen Jojo Reskassa med 20% rabatt som vi har, vilket underlättar förflyttning mellan kanaler.
  • Tonvikt på tillväxt och enkelhet. Därför har man inte något avancerat sätt att validera (kolla) biljetterna. Fusknivåerna riskerar då öka. Var går gränsen mellan rättvisa och enkelhet?

Som sagt, det finns säkert fler anledningar. Vad tror ni är de viktiga faktorerna för att få fler att åka med mobil biljett? Och är det ett självändamål i sig självt?

Varför gör mobilbiljetten succé i Oslo?

Relaterat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *