Sedan årsskiftet är arbetet med att ta fram nästa generations app för skånetrafiken igång. En app som är tänkt att ersätta den app som många i nuläget använder dagligen och uppskattar.

Vi har redan idag en stor skara användare som reser med vår app genom att ta del av reseinformation men även köpa biljetter för sin resa men vår ambition är att mobilen ska vara det naturliga valet för dig som reser med oss. Mobilen har ett antal egenskaper som gör den väl lämpad att stödja dig under ditt resande framförallt genom att vara uppkopplad, personlig och positioneringsbar.

Med nästa generations app reser vana såväl som ovana resenärer utan stress och med full kontroll över hela resan. När det är möjligt ger vi användaren alternativ baserat på personlig profil och skapar på så sätt en snabbare, enklare och smidigare upplevelse.

Vid störningar och andra avvikelser vägleder vi resenären och ger alternativ så att konsekvenserna av en störning blir så små som möjligt. Kombinationsresor och tjänster som underlättar och sparar tid för resenären är synliga och enkla att ta del av. När det är möjligt och önskvärt serverar vi användaren relevant information ”på ett fat” och ger därmed användaren full kontroll utan ansträngning.

På så vis bidrar nästa generations app till ett smidigt resande i Skåne och utanför, samt till en reseupplevelse kännetecknad av enkelhet och väl använd tid.

Hur gör vi då detta rent praktiskt? Vi arbetar efter etablerade metoder där vi utgår ifrån resenärens behov genom att skapa hypoteser som vi sedan validerar med faktiska användare. På så sätt är vår ambition att den nya appen kommer att vara ett fantastiskt hjälpmedel för våra idag cirka 250 000 dagliga resenärer.

I arbetet utgår vi ifrån tre stycken huvudsakliga kontexter som en resenär kan befinna sig i vid olika tillfällen

  1. Pendlaren – En resa man gör ofta, kanske dagligen och har gjort så under många år. Där behovet framförallt är att optimera tiden och få ett flyt i resan.
  2. Ovan Resa – Där start & slutpunkt är okänd för resenären samt även delarna där emellan. Där behovet är att hitta bästa alternativ, få navigeringshjälp (till exempel på stationer/knutpunkter och till ens hållplats) samt att få bekräftelse på att man är på rätt plats.
  3. Stört Läge – Där ens vanliga alternativ inte längre fungerar och man behöver finna andra alternativ. Där tror vi att behovet är stort att få tydlig vägledning och bra underlag för att fatta egna beslut.

En viktig komponent för vår framgång är vår öppenhet. Vi kommer kontinuerligt att uppdatera den här bloggen med våra framsteg och vi planerar även under första halvan av 2016 att öppna upp ett betaprogram så att vi verkligen kan validera våra koncept i dagliga scenarion och med riktiga användare.

Så håll utkik här på bloggen för mer information.

Nu kör vi mot en användarupplevelse i världsklass!

Början på något nytt

Relaterat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *