Skånetrafiken

Flera förslag på enklare biljettautomater

Under våren har vi på Skånetrafiken börjat undersöka olika alternativ för att hitta framtidens biljettautomater. Den här gången har vi använt oss av en förkommersiell upphandling, en process som gör det möjligt att utveckla idéer och koncept redan innan själva upphandlingen. Häromdagen höll de fem kandidater som tagit sig vidare i urvalsprocessen sina slutpresentationer i Malmö.

Skånetrafikens nuvarande biljettautomater ska på sikt bytas ut – men mot vad? Måndagen den 27 juni presenterade fem leverantörer sina konceptidéer om hur våra framtida biljettautomater skulle kunna se ut. Kandidaterna som deltog var Attention i samarbete med Great Works, ÅF, Block Zero, ustwo och Veryday.

kombo1
Attention/Great Works.
kombo2
Representanterna från ÅF.
kombo3
Block Zero.
kombo4
ustwo med presentation av konceptidé.
kombo5
…och slutligen Veryday.

Även två kandidatstudenter från Lunds Tekniska Högskola, Nathalie Winberg och Anton Nordenson, deltog under dagen och höll en avslutande presentation med egna konceptidéer.

studenterkombo
Nathalie Winberg och Anton Nordenson från LTH.
FotorCreated
Många ville testa prototyperna.

Efter en mycket givande dag med många nya – och inte minst olika – infallsvinklar om tillgängliga och enkla biljettautomater är det nu dags för oss på Skånetrafiken att utvärdera och sammanställa vad vi tagit del av under vårens idéprocess. I höst fortsätter arbetet med att förbereda en upphandling med målet att ha nya biljettautomater på plats 2019.

Här på utvecklingsbloggen fortsätter vi att hålla dig uppdaterad om den senaste utvecklingen.

Nyfiken på hur vårens urvalsprocess gått till? Läs mer här!

12 kommentarer på “Flera förslag på enklare biljettautomater”

  1. Intressant att läsa, men är det inte väldigt mycket 2016 över idéerna? I alla fall vad som visas i denna post. Speciellt med tanke på att ni siktar på 2019, och med tanke på hur it projekt brukar gå så blir det kanske 2020!

    1. Hej och tack för din kommentar! Idéerna som presenterades i går är koncept, inte färdiga prototyper för hur biljettautomaterna ska se ut. Tanken med en förkommersiell upphandling är ju just att kunna utveckla koncept redan före själva upphandlingen så att våra resenärer får den allra vassaste lösningen tillslut.

      /Anna, kommunikatör på Skånetrafiken.

  2. Bli bara inte ”hemmablinda”! Utgå inte bara från skåningar, utan utforma automaten så, att även en resenär som kommer utifrån, lätt förstår hur man använder den. Se på all information ni ger, med ”nya” ögon!!

  3. Trevligt att vi får möjligheten att få veta att det sker konceptutveckling på Skånetrafikens framtida biljettautomater.

    Konceptidén från ÅF har en fin gränssnitt, men själva automaten ser inte särskilt inbjudande. Vilket automat skall vara. Konceptet från VeryDay ser lovande, vilket (utifrån bilden ovan) finns det möjlighet att välja att betala kontant, kort eller jojo-kort. vilket era biljettautomater skall kunna erbjuda. För det är inte alla som har ett rabattkort att betala sin resa på.

    Annars ser de andra konceptidéerna inte särskilt inbjudande.

    Får man vara med i denna utveckling? 🙂

    1. Hej och tack för dina synpunkter! Dock kan det kan vara bra att komma ihåg att de förslag som presenterades var konceptidéer och inte färdiga förslag eller prototyper för hur våra biljettautomater faktiskt kommer se ut i framtiden. Om du läser våra inlägg här på utvecklingsbloggen kan du hålla dig uppdaterad om vad som händer framöver. Hoppas du fortsätter följa vår utveckling!
      /Anna, kommunikatör på Skånetrafiken.

  4. Hur blir det med biljettautomater i framtiden egentligen?
    Så här står det i förslaget till ny biljettaxa:

    ” Kunden får fritt tillträde när det passar att betala resan – inga köer vid biljettautomater eller hos återförsäljare genom ny biljettfunktion i mobilen”

    Betyder det att biljettautomaterna ska bort? Eller betyder det bara att de ska bli bättre?
    Jag är orolig över att mobilfokuset leder till att kollektivtrafiken blir ännu mer avskräckande för turister, att ännu fler barn än idag kommer att bli stående vid vägkanten utan möjlighet till transport eftersom mobilen laddat ur (av kallt och fuktigt väder om det är en iphone),
    eller för att det blir ännu svårare att resa om man inte har senaste operativsystemet av iOS eller Android, osv.

    Hoppas inte.

    1. Hej! I december är det enbart i vår nya app som det nya biljettsystemet finns tillgängligt, men i framtiden tillkommer även nya, mer användarvänliga biljettautomater och betallösningar.

      Därför kommer det även i framtiden finnas flera olika sätt att köpa biljett på; i vår nya app, i våra nya biljettautomater, hos Kundcenter och ombud och serviceombud – eller genom att blippa bank- och kreditkort. /Anna, kommunikatör.

      1. Hur och vad ni än utvecklar era biljettautomater så MÅSTE ni har kvar era biljettautomater där ute på fältet. Det spelar ingen roll var de finns, bara att de finns där tillgängligt. För biljettautomaten är den enda tillgängliga när mobilen slutar fungerar, har för låg batterinivå eller vad mobiltelefonen nu har råkat utför.

        Så oavsett hur era framtida biljettautomater ser ut så måste ni bara har dessa kvar på fältet. Annars lär resenärer (inte bara turister) svårt att köpa biljett. Krångla inte till det med biljettköp, utan gör det enklare och förståeligt!

      2. Hej!

        Vi vet att många av våra kunder efterfrågar enklare och effektivare biljettautomater. Detta är ett utvecklingsarbete som syftar till att ta fram nya biljettautomater som är användarvänliga och tillgängliga. Vi är måna om att alla våra kunder ska ha möjlighet att köpa biljett på ett snabbt och enkelt sätt, oavsett hur man väljer att betala. Det kommer självklart finnas tillgängliga biljettautomater där de behövs även i framtiden.

        /Anna, kommunikatör.

      3. Varför tror ni att mobilen är en bra lösning?
        Med jojo-kort:
        1. ta upp kortet ur fickan
        2. håll det mot automaten

        Men mobil:
        1. Ta upp mobilen ur fickan
        2. lås upp mobilen
        3. leta upp rätt app
        4. leta upp rätt sida i appen
        5. Visa för maskinen
        6. Visa för maskinen igen för du höll inte telefonen på rätt sätt.

      4. Hej Pär! Mobilen och vår nya app är bara en av bärarna för ett nytt biljettsystem. I framtiden tillkommer även andra betallösningar som till exempel nya, effektiva biljettautomater och möjligheten att blippa kontaktlösa kort ombord på bussen. Så det kommer med andra ord finnas många sätt att lösa biljett på utöver i mobilen.

        /Anna, kommunikatör

  5. Hej igen,
    Om jag förstod artikeln i dagens sydsvenskan så blir det billigare med mobilen än med jojo-kort! Är det som kompensation för alla extra steg man måste göra med mobilen, eller hur motiverar ni detta?

Lämna ett svar till pekelund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *