Skånetrafiken

Ny teknik öppnar för ett enklare sätt att resa

malmoc

Du kliver ut ifrån tågstationen och korsar gatan för att komma över till bussterminalen. Men varifrån går bussen egentligen? Idag finns teknik som öppnar för möjligheten att som resenär steg för steg bli guidad direkt i mobilen fram till rätt hållplats. Vi på Skånetrafiken blev nyfikna på tekniken och genomförde därför en förstudie på Malmö C i somras.

Skånetrafiken driver ett flertal aktiviteter som syftar till att skapa en kollektivtrafikupplevelse i världsklass. Utöver trafikutbud och kvalitet ligger ett stort fokus på biljett och betallösningar, reseinformation och smarta tjänster i samband med resan.

Som en del av detta har man under sommaren bedrivit en förstudie i syfte att utvärdera om man med hjälp av så kallad Bluetooth Low Energy-teknik kan få resenärer som inte reser så ofta att känna sig tryggare och mindre stressade när de reser med Skånetrafiken.

Bluetooth beacons är små sändare, oftast batteridrivna, som bygger på Bluetooth Low Energy-tekniken och som skickar ut information om en specifik plats (PoI – Points of Interest) som passivt kan plockas upp av en smartphone eller surfplatta som är inom räckhåll.

Beacons kan till exempel användas för att skicka ut avgångstider vid en busshållplats, kampanjer för en butik eller information om en utställning på ett museum.

Vår förstudie gick till så att man installerade en beacon vid varje bussläge på Malmö C bussterminal. Varje beacon hade ett gemensamt ID, Malmö C bussterminal, samt ett unikt ID, det specifika bussläget där beaconen var installerad. Alla beacon kopplades sedan till Skånetrafiken-appen.

malmoc2

För att utvärdera konceptet använde vi oss av 13 studenter från Malmö Högskola. Gruppen bestod av både män och kvinnor, äldre och yngre samt vana och ovana resenärer.

Testningen gick till så att de i reseplaneraren valde en resa från Malmö C till någon plats inom Malmö stad. När de sedan närmade sig Malmö C bussterminal och fick kontakt med en beacon fick hen en beacon notifiering ”Välkommen till Malmö C. Gå till bussläge A”.

Samtidigt presenterades en detaljerad karta över de busslägen som finns på Malmö Centralstations bussterminal, samt användarens GPS position i förhållande till kartan och busslägena. Med hjälp av kartan över busslägena och GPS-positionen kunde de sedan enkelt hitta till rätt bussläge. Väl framme vid läget fick de en ny beacon notifiering ”Rätt läge (A)” samt information om hur lång tid det var kvar tills bussens avgång.

Slutsatsen från utvärderingen var överlag väldigt positiv. Möjligheten att kunna få guidning till rätt läge, speciellt som ovan resenär, var mycket uppskattad och på frågan ”Skulle du rekommendera Skånetrafiken att implementera tekniken”, blev svaret ett enhälligt ”JA”.

Möjligheterna med beacons och platsbaserad information är oändliga. I USA används tekniken flitigt på både köpcenter och flygplatser och detta är något vi även i Sverige kommer se mer och mer av i framtiden.

Skånetrafiken kommer under hösten fortsätta innovationsarbetet kring beacons och hur de kan användas för en bättre reseupplevelse.

Arbetet har delfinansierats av Vinnova. Läs mer här och här.

8 kommentarer på “Ny teknik öppnar för ett enklare sätt att resa”

  1. Kära Skånetrafiken,

    Vad är det för fel att fråga en person på plats om frågan om var olika bussar kör ifrån? Visst är risken att personen inte vet, men det lär finnas någon som vet var bussarna kör ifrån för hur ofta reser man inte med buss.

    Ska samhället bli värsta ”stirra i mobilen” bara för att hitta till rätt hållplatsläge? Folk stirrar ändå på sina mobiltelefoner och så skall de får stirra ännu mer istället för att blicka uppåt och titta var hållplatsläget A, B eller C är någonstans på platsen? Hur svårt är det att se bokstaven A, B, C eller vilken bokstav man nu söker på plats? Är det så svårt att se det att man behöver en kikare?

    Helt ärligt är det riktigt onödigt att man bara tänker på teknik, teknik och åter teknik. Inget fel på tekniken, men människan måste förstå att man måste ägna sin tid bort från skärm och se vad som finns i sin omgivning.

    Snart lär väl människan bara gå en resväg istället för flera olika.

    För hur svårt att är det gå till en hållplatsläge och se vilka bussar som kör därifrån? Håll blicken uppåt, inte nedåt!

    1. Hej! Konceptet är ett alternativt sätt för våra resenärer att hitta till rätt bussläge. Speciellt för dem som inte är så vana med att åka kollektivt eller är på centralen för första gången. Att inte veta om man hittar eller kommit rätt är en stor stressfaktor för många och ett hinder för att börja åka kollektivt. Vi ser till alla våra resenärers behov och försöker hitta olika typer av verktyg för att hjälpa dem i just sin resa. Vill man inte ha guidning i mobilen så behöver man inte det. Det väljer man som resenär själv. Vänliga hälsningar/Anna, webbredaktör.

  2. Hej Hur ska detta funka utan jojokort i framtiden? Varför ändra något som fungerar nu? Alla äldre människor blir förvirrade att man ska använda mobil vid betalning Man vill inte blanda in egna kort vid betalning etc. Vill gärna få förklarat hur man betalar biljetter Det systemet som finns med jojo kort bör vara kvar.

    1. Hej! Vi byter stegvis ut det nuvarande systemet mot det nya. Det betyder att Jojo-korten kommer vara kvar under en längre övergångsperiod – appen är först ut men det kommer även i framtiden finnas många olika sätt att köpa biljett på, till exempel med kort eller nya biljettautomater. Vill man inte betala biljett i mobilen behöver man alltså inte det. Det kan också vara bra att tänka på att många tycker att det är svårt och krångligt att köpa biljett som systemet är uppbyggt idag. Vi vill helt enkelt göra det enklare för våra resenärer. Hoppas det besvarar din fråga. Ha en fin dag/Anna, webbredaktör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *