Conny Lundgren

Conny Lundgren

Vad händer med den nya appen?

Sedan i slutet av mars kan du resa med en helt ny app inom Skåne. Många har redan passat på att använda den. I skrivande stund har det gjorts cirka 175 000 nedladdningar och det blir fler för varje dag.
Men vi har knappast legat på latsidan sedan den lanserades.
Vi har kontinuerligt både förbättrat och stabiliserat båda apparna och dessutom förfinat och adderat ny funktionalitet.

Här är några exempel på sådant som vi lagt till eller förbättrat i den nya appen:

  • Vi har gjort det möjligt att köpa tillägg för cykel och första klass i efterhand för flexiblare resor.
  • Sommarbiljetten som är en appversion av Jojo Sommar har införts. Den ger dig ett prisvärt resande 15 juni till 15 augusti.
  • Sökningarna via kartor har blivit bättre.
  • Vi har också gjort det enklare och snabbare att köpa biljetter som du brukar köpa.

Vi är emellertid inte nöjda där utan fortsätter hela tiden att lägga till ny funktionalitet. Några saker som ligger i närtid är:

  • Att visa hållplatser på våra kartvyer.
  • Att visa färdrutter mer detaljerat på kartor, till exempel för att man tydligt ska kunna se vilken sträcka som är tåg respektive buss.
  • Göra så att det går att köpa biljetter och resa till/inom Danmark och våra angränsade län.
  • Skapa möjlighet att logga in på ”Mitt Konto” för att där kunna få tillbaka sina biljetter om man tappar bort eller byter telefon.
  • Skapa favoritresor med mer detaljer för att möta pendlarnas behov. Till exempel att välja till och från eller vissa specifika tider.
  • Ge möjlighet att filtrera resor utifrån färdsätt, gånghastighet och annat.

Engagemanget från er användare är mycket stort. Det vi gör berör verkligen er vardag och vi har fått in många konstruktiva synpunkter och förslag på ny eller befintlig funktionalitet. Vi arbetar hela tiden med synpunkterna och tar in dem i vår totala prioritering. Redan nu har ett antal förslag börjat undersökas och utvecklas så fortsätt gärna komma med feedback. På så sätt ser vi tillsammans till att appen blir så bra som möjligt!

27 kommentarer på “Vad händer med den nya appen?”

  1. Hej!

    Gillar starkt den uppdaterade appen och hur det nya biljettsystemet fungerar. Dock finns det några saker som jag saknar från Reseplaneraren, närmare bestämt att kunna se fler resor på samma skärm och en uppdatera-knapp på detalj-skärmen.

    Jag kan förstå varför ‘resorna’ blivit större då man tydligare ser hela resan. Dock saknar jag möjligheten att se många resor på samtidigt för de gånger som man inte kanske vet precis vilken tid man vill resa. Kanske finns det möjlighet att lägga till ett alternativ i appen för att visa fler och mer ‘kompakta’ resor?

    Som pendlare saknar jag också knappen för att uppdatera när man är inne på ‘detaljskärmen’. Det är supersmidigt att se var bussen är utan att behöva gå tillbaka för att sedan gå in på detaljerna igen.

    En sista sak som jag saknar från Reseplaneraren är att den sparar de senaste destinationerna (”Från” & ”Till”). Det är lite jobbigt att vartenda gång behöva ställa in ‘Från’ då man som pendlare inte brukar välja ”Min position” utan oftast är det samma hållplats/station som man utgår från.

    Hoppas det var några intressanta synpunkter!

    1. Tack för dina synpunkter och vad roligt att du är nöjd. Vi arbetar ständigt med förbättringar, till stor del utifrån den feedback vi får från er resenärer. Det är svårt att tillgodose alla behov och som du säger kan en van pendlare vilja se fler alternativ medan en mer ovan resenär får stor hjälp av färre men tydligare alternativ. Sen visar vår gamla app faktiskt inte så många fler bra alternativ då det första och ibland även det andra är resor som precis har avgått eller ska avgå, alltså resor som är omöjliga att ta. Men jag förstår absolut din poäng. Vi tittar på fler möjligheter att skräddarsy sin användning, till exempel genom att bygga ut ”favoriterna” så att dom även kan vara till och från specifika platser. Så fortsätt att använda appen så kommer du att märka flera förbättringar framöver./Joakim Borgudd, kommunikatör.

    1. Hej! I nuläget har vi inga planer på att göra en version för Windows Phone då vi bedömer att underlaget är för litet. Men vi bevakar ständigt marknaden.
      En webbapp finns inte heller i planerna just nu men det kan komma att ändras./Joakim Borgudd, kommunikatör.

  2. Hej!
    Kul att appen utvecklas och att ny funktionalitet är på gång!

    Jag saknar dock fortfarande den gamla appen när det gäller att titta på om bussen är i tid eller inte. Den nya appen visar inte planerade tider längs med rutten och därmed är det också svårt att få en snabb överblick om det finns en försening eller inte.

    Jag visar gärna närmare vad jag menar, men det är svårt här.

      1. Hej Ronny! Jojo Serviceresor planeras att lanseras i vårt nya biljettsystem någon gång under 2019, exakt när vet vi inte just nu. Men så fort vi vet mer kommer vi att berätta det. I nuläget är det inte klart om kortet kommer att finnas i appen eller om det blir ett fysiskt kort även framöver – eller kanske både och. Eftersom arbetet med att ta fram fysiska kort till vårt nya system inte har börjat ännu så vet vi i nuläget inga detaljer. Vi ber att få återkomma med mer information när vi har kommit längre i planeringen. vänligen Ulrika

  3. Hej Conny Lundgren !

    Det är inte alla människor som klarar av ”nya” mobiler med appar osv.

    Min mobil är jättegammal och jag har varken lust eller råd att köpa en ny !

    Detta innebär att jag måste betala 1100 kr istället för 870 kr för ett 30dagarskort mellan Kävlinge o Malmö ! Det känns rent ut sagt för jävligt !

    1. Hej Jess Henrik!
      Det går ju fint att fortsätta köpa biljett i våra automater och med Jojo-kortet ett bra tag till. Att utveckla en app som klarar äldre versioner än så skulle ha varit mer tidskrävande och kostsamt och alla funktioner som finns i vår nya app skulle inte fungera. Det är också viktigt att komma ihåg att det här är första versionen av en app som ska finnas i många år framöver och då kan vi inte utveckla den för versioner som är gamla redan idag. Särskilt inte när vi har en annan app som stödjer äldre versioner. Men vi förstår självklart att det är tråkigt för dig som inte kan använda vår nya app men det är ett vägval vi har gjort för att resultatet ska bli så bra som möjligt.
      vänligen Ulrika

  4. Det går inte att välja bussresa från sfaffanstorp till trelleborg på sök resa. Det blir dyrare att åka via malmö eller lund. Går det inga bussar mellan lund och trelleborg mera? Det utlovas att via avanserad sökning kan man se antal zoner. Svar nej. Köpa xantal zoner inom en cirkel som skall visas på zonkartan går heller inte. Finns ingen cirkel

    1. Hej Christina! För att kunna söka på enbart buss behöver du klicka på det som heter Avancerat resesök på vår hemsida skanetrafiken.se. Då kan du få upp hur du reser med regionbuss till Trelleborg, via Malmö. Alternativet är att åka buss till Lund och sedan Pågatåget vidare till Trelleborg. Nej, regionbussarna från Lund till Trelleborg lades ner när Pågatågen började köra dit förra året. När det gäller zoner så tror jag att du blandar ihop vårt nya biljettsystem där vi använder cirkelformade zoner – det som finns i vår nya Skånetrafikenapp med det gamla systemet som består av en mängd zoner. Om du använder det som heter Avancerad resesök på skanetrafiken.se så kan du klicka på Detaljer för att få se antal zoner. I vår nya app anpassar appen själv till rätt storlek på zonen utifrån den resa du valt att söka fram i appen. Hoppas att detta kan hjälpa dig! vänligen Ulrika

  5. Finns det något planerat stöd för att kunna visa sin biljett med Apple Watch eller andra smartklockor? Det hade varit väldigt bekvämt att visa sin klocka istället för telefonen för biljettskannern.

    1. Hej Björn! Det är något som kan bli aktuellt i framtiden, men vi har det inte i planen för tillfället. vänligen Ulrika

  6. Hej
    Det finns ett stort designfel i nya appen.

    Biljetter med byten hinner ta slut innan du kommer fram.
    Biljetten borde vara giltig för HELA uppskattade restiden men är endast giltig i en timme.

    T.ex. resa från Kävlinge till Helsingborg och sedan stadsbuss. Aktiverar man biljetten innan tåget kommer hinner biljetten gör hela resan ta slut i Helsingborg innan man kliver på bussen. Eller om bussen är 3 min försenad hinner också biljetten ta slut.

    Ännu värre är det resor från Höör till Helsingborg. Då tar biljetten ibland slut i Lund. Bussen hinner man aldrig.

    Jag skickade in om detta till kundservice för en vecka sedan men har inte fått svar.

    Som det är nu kan inte appen användas för resor med byten utan att riskera att få köpa två eller flerq biljetter. Dessa systemfel drabbar kunderna mycket negativt och gör motsatsen mot att uppmuntra folk att åka kollektivt!

    Mvh Nicklas

    1. Hej Nicklas! Precis som i Jojo-systemet kan du resa vidare med din biljett även om giltighetstiden skulle gå ut under resan. Så länge du gör ditt sista byte när biljetten är giltig kan du lugnt åka till din slutdestination och om det inte skulle finnas en avgång inom giltighetstiden har du rätt att slutföra din resa med nästa avgång. Det här finns i våra resevillkor och är nått som all personal ska känna till. Men vi förstår att det är stressande om giltighetstiden på ens biljett tar slut innan man är framme och vi tittar därför på om tiden behöver förlängas för en viss zon i vår utvärdering av systemet. Den utvärderingen pågår just nu och det ska fattas beslut om eventuella åtgärder i september. vänligen Ulrika

  7. Kul med ny app kanske !!!
    Det finns vi som har äldre android versioner än 5, vi
    kan inte använda den.
    Hur tänkte ni där.

    1. Hej Christer! Att utveckla en app som klarar äldre versioner än så skulle ha varit mer tidskrävande och kostsamt och alla funktioner som finns i vår nya app skulle inte fungera. Det är också viktigt att komma ihåg att det här är första versionen av en app som ska finnas i många år framöver och då kan vi inte utveckla den för versioner som är gamla redan idag. Särskilt inte när vi har en annan app som stödjer äldre versioner. Men vi förstår självklart att det är tråkigt för dom som om man inte kan testa vår nya app men det är ett vägval vi har gjort för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Det går fint att resa med vår gamla app Reseplaneraren länge till. I nuläget finns inget datum för när den ska avvecklas utan det kommer att göras först när tillräckligt många använder vår nya app. vänligen Ulrika

  8. När man ska söka resa så blir det alltid per automatik från ”Din position”. Då de flesta resenärerna hos er (gissar jag) är pendlare så är man oftast intresserad av att kolla när bussen/tåget går till och från samma två stationer. Varför kan ni inte bara behålla min föregående sökning? När det blir min position så är det ju oftast på jobbet eller på väg till min hållplats.

    En annan sak som hade varit önskvärt är om huvudmenyknappen alltid hade varit synlig. Om jag är inne och söker efter en resa och därefter vill komma till min redan köpta biljett så blir det många tryck för att komma dit. Detta gäller åtminstone för androidappen.

    I övrigt ett stort lyft jämfört med den gamla appen!

    1. Hej Daniel! Hej! Tack för din input. Vi vet om att många tycker som du och har med det i vår utvärdering för att ge fler valmöjligheter i hur man söker sina resor. Det är alltid en gränsdragning att anpassa sig efter användarna då ovana resenärer har ett annat behov än er mer vana pendlare. Det är ett standardutseende i Android men jag vet att vi har fått in liknande synpunkter tidigare. I Iphone har man en fast menyrad längst ner till exempel. Så jag kan inte lova hur eller när det ändras något men vi vet om önskemålet helt enkelt. Tack för berömmet! vänligen Ulrika

    1. Hej Hanna! Det går fint att lämna synpunkter via alla våra kontaktvägar, vi tar allt vidare på samma sätt. vänligen Ulrika

    1. Avtalet för vårt gamla biljettsystem med Jojo-korten går ut i slutet av 2019 och fram till dess kommer de två systemen att leva parallellt med varandra men efter det kommer det enbart att vara vårt nya system med personliga zoner som finns kvar. I god tid före före Jojo-korten försvinner kommer det att komma biljettautomater, kort och annan säljutrustning i vårt nya system för den som inte vill resa med en app. /Joakim Borgudd, kommunikatör.

  9. Den nya appen drar mycket ström från mobilens batteri. Risken är om man inte är uppmärksam så har man en död telefon när man ska visa biljett giltighet..

    Rekommenderar att Skånetrafiken gör appen mer strömsnålare typ Google maps app är…..

    1. Appen är byggd för att använda så lite data och batteri som möjligt. När appen inte används drar den minimalt med data och batteri och ligger inte och uppdaterar sig i bakgrunden.

    1. Möjligheten att låna ut biljetter och även kunna dela med familjemedlemmar är något vi tittar på för framtiden. Just nu finns det ingen tidsplan men det kommer att komma./Joakim Borgudd, kommunikatör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *