Conny Lundgren

Conny Lundgren

Vad händer med den nya appen?

Sedan i slutet av mars kan du resa med en helt ny app inom Skåne. Många har redan passat på att använda den. I skrivande stund har det gjorts cirka 175 000 nedladdningar och det blir fler för varje dag.
Men vi har knappast legat på latsidan sedan den lanserades.
Vi har kontinuerligt både förbättrat och stabiliserat båda apparna och dessutom förfinat och adderat ny funktionalitet.

Här är några exempel på sådant som vi lagt till eller förbättrat i den nya appen:

  • Vi har gjort det möjligt att köpa tillägg för cykel och första klass i efterhand för flexiblare resor.
  • Sommarbiljetten som är en appversion av Jojo Sommar har införts. Den ger dig ett prisvärt resande 15 juni till 15 augusti.
  • Sökningarna via kartor har blivit bättre.
  • Vi har också gjort det enklare och snabbare att köpa biljetter som du brukar köpa.

Vi är emellertid inte nöjda där utan fortsätter hela tiden att lägga till ny funktionalitet. Några saker som ligger i närtid är:

  • Att visa hållplatser på våra kartvyer.
  • Att visa färdrutter mer detaljerat på kartor, till exempel för att man tydligt ska kunna se vilken sträcka som är tåg respektive buss.
  • Göra så att det går att köpa biljetter och resa till/inom Danmark och våra angränsade län.
  • Skapa möjlighet att logga in på ”Mitt Konto” för att där kunna få tillbaka sina biljetter om man tappar bort eller byter telefon.
  • Skapa favoritresor med mer detaljer för att möta pendlarnas behov. Till exempel att välja till och från eller vissa specifika tider.
  • Ge möjlighet att filtrera resor utifrån färdsätt, gånghastighet och annat.

Engagemanget från er användare är mycket stort. Det vi gör berör verkligen er vardag och vi har fått in många konstruktiva synpunkter och förslag på ny eller befintlig funktionalitet. Vi arbetar hela tiden med synpunkterna och tar in dem i vår totala prioritering. Redan nu har ett antal förslag börjat undersökas och utvecklas så fortsätt gärna komma med feedback. På så sätt ser vi tillsammans till att appen blir så bra som möjligt!

7 kommentarer på “Vad händer med den nya appen?”

  1. Hej!
    Kul att appen utvecklas och att ny funktionalitet är på gång!

    Jag saknar dock fortfarande den gamla appen när det gäller att titta på om bussen är i tid eller inte. Den nya appen visar inte planerade tider längs med rutten och därmed är det också svårt att få en snabb överblick om det finns en försening eller inte.

    Jag visar gärna närmare vad jag menar, men det är svårt här.

      1. Hej Ronny! Jojo Serviceresor planeras att lanseras i vårt nya biljettsystem någon gång under 2019, exakt när vet vi inte just nu. Men så fort vi vet mer kommer vi att berätta det. I nuläget är det inte klart om kortet kommer att finnas i appen eller om det blir ett fysiskt kort även framöver – eller kanske både och. Eftersom arbetet med att ta fram fysiska kort till vårt nya system inte har börjat ännu så vet vi i nuläget inga detaljer. Vi ber att få återkomma med mer information när vi har kommit längre i planeringen. vänligen Ulrika

  2. Hej Conny Lundgren !

    Det är inte alla människor som klarar av ”nya” mobiler med appar osv.

    Min mobil är jättegammal och jag har varken lust eller råd att köpa en ny !

    Detta innebär att jag måste betala 1100 kr istället för 870 kr för ett 30dagarskort mellan Kävlinge o Malmö ! Det känns rent ut sagt för jävligt !

    1. Hej Jess Henrik!
      Det går ju fint att fortsätta köpa biljett i våra automater och med Jojo-kortet ett bra tag till. Att utveckla en app som klarar äldre versioner än så skulle ha varit mer tidskrävande och kostsamt och alla funktioner som finns i vår nya app skulle inte fungera. Det är också viktigt att komma ihåg att det här är första versionen av en app som ska finnas i många år framöver och då kan vi inte utveckla den för versioner som är gamla redan idag. Särskilt inte när vi har en annan app som stödjer äldre versioner. Men vi förstår självklart att det är tråkigt för dig som inte kan använda vår nya app men det är ett vägval vi har gjort för att resultatet ska bli så bra som möjligt.
      vänligen Ulrika

  3. Det går inte att välja bussresa från sfaffanstorp till trelleborg på sök resa. Det blir dyrare att åka via malmö eller lund. Går det inga bussar mellan lund och trelleborg mera? Det utlovas att via avanserad sökning kan man se antal zoner. Svar nej. Köpa xantal zoner inom en cirkel som skall visas på zonkartan går heller inte. Finns ingen cirkel

    1. Hej Christina! För att kunna söka på enbart buss behöver du klicka på det som heter Avancerat resesök på vår hemsida skanetrafiken.se. Då kan du få upp hur du reser med regionbuss till Trelleborg, via Malmö. Alternativet är att åka buss till Lund och sedan Pågatåget vidare till Trelleborg. Nej, regionbussarna från Lund till Trelleborg lades ner när Pågatågen började köra dit förra året. När det gäller zoner så tror jag att du blandar ihop vårt nya biljettsystem där vi använder cirkelformade zoner – det som finns i vår nya Skånetrafikenapp med det gamla systemet som består av en mängd zoner. Om du använder det som heter Avancerad resesök på skanetrafiken.se så kan du klicka på Detaljer för att få se antal zoner. I vår nya app anpassar appen själv till rätt storlek på zonen utifrån den resa du valt att söka fram i appen. Hoppas att detta kan hjälpa dig! vänligen Ulrika

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *