Magnus Andersson

Magnus Andersson

I höst rullar vi ut uppfräschade Öresundståg

Äntligen! Det är verkligen känslan nu när en efterlängtad och länge planerad upprustning av Öresundstågsflottan startat. De äldsta tågen, som levererades i samband med att Öresundsbron öppnade år 2000, är först i tur att få ett ordentligt lyft komfortmässigt och en uppdaterad design. Upprustningen är upphandlad av Skånetrafiken och alla övriga fordonsägare på svensk och dansk sida i Öresundstågstrafiken.

Uppdraget att genomföra upprustningen har gått till Swedtrac Railservices AB och i juli rullade de första tågen in på verkstaden i Tillberga utanför Västerås. Inledningsvis kommer två tågsätt åt gången att fräschas upp och när ombyggnadsprocessen är intrimmad kommer det att byggas om tre tågsätt i taget.

I ombyggnaden ingår bland annat detta:

  • Renoverade och omklädda stolar
  • Ny belysning
  • Fler eluttag
  • Nya golvmattor
  • Nytt toalettsystem
  • Total rengöring interiört
  • Ny interiör och exteriör design
  • Fler bagageställ
  • Uppgraderad rullstolsplats

Flera av de delar vi nu åtgärdar i tågen har vi tagit in kundernas synpunkter kring på olika sätt. Exempelvis har vi haft ett tåg, ”pilotfordonet”, ute i trafik och testat olika saker i skarp miljö för att se att det fungerar som tänkt och inte minst få resenärernas feedback.

Du som reser med Öresundstågen kommer att mötas av ett fräscht och uppdaterat tåg. De äldsta tågen har nu körts i drygt 15 år i en trafik med många kunder varje dag årets alla dagar och upprustningen är därför mycket efterlängtad. Exakt vilket datum de första tågen sätts i trafik är inte spikat ännu så det kommer vi att återkomma till, men de första tågen kommer att vara klara i mitten av hösten. Komfortupprustningen kostar drygt 5 miljoner kronor per tågsätt och hela Öresundstågsflottan omfattar 111 tåg så först 2022 beräknas samtliga tåg vara uppfräschade.

//Magnus Andersson, affärschef tåg, drift och fordon

24 kommentarer på “I höst rullar vi ut uppfräschade Öresundståg”

  1. Det var verkligen på tiden! Men dessvärre är jag inte imponerad. Inget av de som ni väljer att göra ökar ju faktiskt pendlarens bekvämlighet. Utan ett endast ett billigt sätt för att få det att se snyggt ut.

    * Sätena är fortfarande i minsta laget, 2 vuxna människor får nästan gnida höfter i sätena.
    * Pendlare som sitter på fönster plats vid 2-sätena tvingas vinkla knäna i ca 15 grader och sätter obehaglig press på knäna.
    * Pendlare som sitter vid 2×2 säten (där man så vackert kan sitta och beskåda varandra) får fortfarande pressa knät mot bordets ben (idiot design)
    * Skyltarna till de tysta avdelningarna är inte tillräckligt synliga (jag får dagligen be folk hålla käften) då jag ofta försöker koppla av ett par minuter mellan resor.

    Ni bör ha tittat närmre på de danska dsb ic3 tågen, sätena är precis en perfekt kombination av comfort och plats.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/DSB_IC3_interior_2014.JPG

    1. Hej Peter!
      Det är stämmer att sätena i tågen inte byts ut, utan får en ordentlig renovering, med bland annat ny klädsel. Öresundstågen är i grunden tåg för regionala resor och då är det viktigt att kunna erbjuda många sittplatser. Tågen är även konstruerade för trafik i både Sverige och Danmark. I Sverige har vi en tradition av att vid tågresor föredrar vi att ”sitta på rad” i så kallad medsittning hellre än mittemot varandra, som det är relativt stort inslag av i Öresundstågen. Vid upprustningen kommer också tågets dekaler och skyltar att ses över. Vi tar med oss ditt önskemål om tydligare markering av tyst avdelning, vänligen Ulrika

      1. Jag hoppas verkligen att folk blir tysta i tysta avdelningen. Vissa folk fattar inte att det är tyst plats.

      2. Hej Tobias!
        Ja det kan eventuellt bli en översyn av skyltningen vid dessa avdelningar för att öka tydligheten. vänligen Ulrika

      3. Fast de sätena som är nu lämpar sig för lokala resor inte regionala. I danmark körs dessa tåg som lokaltåg. Tyvärr obekvämaste tågsätena i sverige. Men bra med ny klädsel

  2. Kommer eluttagen att flyttas till ett smidigare ställe än hatthyllan och kommer luftkonditioneringen att fungera bättre?

    1. Hej! Vid upprustningen kommer antalet eluttag att utökas och placeringen blir bättre än den nuvarande. När det gäller klimatanläggningen så ligger den utanför upprustningen, men vi arbetar med den som ett eget fokusområde i den löpande tekniska uppföljningen av tågen. vänligen Ulrika

  3. Det lyder jo jävligt bra. Men hvordan gør det så togene kommer til at køre til tiden? At der kan være plads til alle passagerer? At man får benplads og ikke skal sidde skævt?
    Det kommer forhåbentligt til at hjælpe på de ødelagte døre og toiletter – men det vil jeg se før jeg tror det.
    Synes det er spild af penge at fräscha upp så gammelt nedslidt materiel, fremfor at købe noget nyt der kan køre de næste 20 år. Mener I at nu kan alle togene holde 15 år mere efter de har fået lidt make-up?
    Dette lugter langt væk af at I ikke ved hvordan I skal skabe jer et godt image, så I starter med det man kan se med egne øjne. Det ændrer bare intet for os pendlere – intet, overhovedet, intet…
    I min verden kunne de 555 millioner være brugt meget bedre – fx på at mindske signalfejl eller ansætte folk der tager ansvar for tidsplanen og for at se ind i hvad der DAGLIGT går galt med de forsinkelser. Det er jo HVER morgen og HVER eftermiddag – også i weekenden.
    Alt vi forlanger og forventer af jer, er at komme med togen til tiden og komme af toget til tiden.
    Intet mere – intet mindre. Når det er på plads, så kan vi snakke om alle de mange andre problemer, men punktlighed og rettidighed SKAL være førsteprioritet, men det viser både I og DSB gang på gang at I er fuldstændig ligeglade med – og sikkerhed er jo bestemt heller ikke noget I går op i, på nær når det drejer sig om en ødelagt højttaler – så bliver det pludselig meget farligt at køre over broen, sammenlignet med når der står flere hundrede mennesker uden chancen for at tage fat i noget hvis der skulle komme en hård opbremsning (hvilket bestemt ikke er unormalt i tunnellen eller henover broen) – jeg forstår simpelthen ikke jeres forretningspolitik – det giver ingen mening.

    1. Hej Emil!
      Vårt mål med renoveringen av Öresundstågen är att ge våra kunder en skönare och behagligare resa. Det är av kostnadsskäl som vi valt att göra en renovering på 5 miljoner kronor per tågsätt istället för ett nyinköp som ligger på i storleksordningen 90-110 miljoner kronor per tågsätt. Du har helt rätt i att punktligheten och säkerheten alltid ska prioriteras, vi arbetar parallellt med Trafikverket och våra trafikföretag med detta. Underhållsarbete av rälsen och signalsystem ansvarar Trafikverket för, så kostnaderna budgeteras av dem. vänligen Ulrika

    1. Hej Magnus! Utöver den stora komfortupprustning som nu har startat kommer det att ske andra tekniska uppgraderingar på tågen för att bland annat öka driftsäkerheten. Det som ingår i den nuvarande upprustningen är ett byte av toalettsystemet, vilket kommer att öka trafikens driftsstabilitet. Idag tvingas vi alltför ofta ta tåg ur trafik för att toaletterna inte fungerar, vänligen Ulrika

  4. Vad bra att ni rustar upp tågen för det behövs. Men jag förstår verkligen inte varför ni inte samtidigt åtgärdar luftkonditioneringen. Luftkonditioneringen strular ju i princip alltid i minst en av tågets tre vagnar. Av alla öresundstågens komfortproblem är nog det värsta att råka ut för under en resa just bastuvärmen. Så länge delar av varje tåg är en ångbastu så hjälper nog tyvärr inte övrig renovering upp resenärernas helhetsintryck. När åtgärdar ni luftkonditioneringen eller rättare sagt bristen på densamma?

    1. Hej! När det gäller klimatanläggningen så ligger den utanför upprustningen, men vi arbetar med den som ett eget fokusområde i den löpande tekniska uppföljningen av tågen. vänligen Ulrika

  5. En renovering är efterlängtad och fler eluttag känns bradå det följer utvecklingen med att fler använder dem. Min största fundering är däremot var ni ska placera dem. Att dem endast sitter vid fönsterplats gör det väldigt svårt för den som sitter på gångplatsen då sladden inte är tillräckligt lång och om man tillslut hittat en lång sladd hänger den över knäna på medpassageraren vilket gör resan obekväm för den. Jag hoppas ni sätter eluttagen under sätena eller i ryggen på sätena framför.

    1. Hej!
      Vid upprustningen kommer antalet eluttag att utökas och placeringen blir bättre än den nuvarande, vänligen Ulrika

  6. Vad bra att ni renoverar tågen! Kommer ni att se till att wifi fungerar nu, eller kommer det att fortsätta finnas ett nätverk som man kan ansluta till men som inte fungerar?

    1. Hej Frederik! Wifi ingår inte i upprustningen men vi tittar på ett nytt system för internet ombord eftersom det nuvarande systemet är föråldrat och inte fungerar tillfredsställande, vänligen Ulrika

  7. Hej,

    Jag har pendlar i snart 12 år så jag är en luttrad pendlare som följt tågens historik. Jag ska vara helt ärlig, komforten är ok (säten), jag tror att jag talar för många när jag anser att första ”upprustningen” skall fokusera på att tågen tekniskt sätt är på topp, nästan varje dag och oftast vid rusningstrafik så har ni korta tåg, får man då en sittplats så skiter man i ny klädsel etc.

    Så underhåll borde prioriteras så att alla vagnar kan vara i drift. Jag håller även med tidigare gällande luftkonditioneringen, att ni valt att lägga den utanför upprustningen är sorgset.

    Instämmer gällande tyst vagn, bättre skyltning.

    Tågen är i dagsläget lite som Forrest Gump uttryckte det ”life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get” där life då är ”tågen” för dom som inte förstod det, detta ser jag som ett mycket större problem än uppfräschning, steg ETT vinn tillbaka era kunders förtroende och med fungerande vagnar så får vi alla sittplats och därmed komfort.

    1. Hej Patrik!
      Självklart ska det tekniska på tågen prioriteras också. De problem du tar upp jobbar vi på parallellt och just detta att skapa trygghet i att du som kund ska kunna veta vad du kan förvänta dig är absolut en av de saker som har högst prioritet hos oss. Sedan den 1 juli år har vi ett nytt underhållsavtal och arbetssätt för Öresundstågen, där vi tillsammans med DSB på ett nytt och enhetligt sätt följer upp och angriper de kvalitetsbrister vi och våra kunder upplever. vänligen Ulrika

  8. Hej!
    Som övriga tagit upp, den renovering som känns viktigast utelämnar ni, nämligen den uselt fungerande luftkonditioneringen. Mycket underligt. Men för min del gör det inte något då jag slutat åka med Öresundstågen då man 99 gånger av 100 får stå upp pga att ni fortfarande kör med för korta tåg och gjort så sedan år tillbaka. Nä då åker jag hellre Pågatåg, fungerande luftkonditionering, fungerande toaletter och framförallt, så gott som alltid får man en sittplats.

    1. Hej! Ja som du säkert sett så ligger klimatanläggningen utanför upprustningen, men vi arbetar med den som ett eget fokusområde i den löpande tekniska uppföljningen av tågen. vänligen Ulrika

  9. Bra att ni markerar tydligare var man ska gå på med vagn och cykel. Det är dåligt markerat idag. Vilket gör att man får springa runt och leta på perrongen. På danska S-tågen har de en stor cykel över hela vagnssidan. Enkelt och tydligt. På öresundstågen är det ändå lättare. Men på de nya pågatågen är det värst. Det borde vara en smal sak att märka upp bättre. Ni folierar ju ofta redan tågen med egenreklam.

    1. Det är mycket information att ta hänsyn till när det gäller märkning på tågen. Vi har andra förutsättningar än Danmark som har en helt annan typ av vagn för cyklar och därför markerar på det sätt de gör. I mittvagnarna på Pågatågen ska även rullstolar, barnvagnar och resväskor få plats, inte bara cyklar. Naturligtvis vill vi att det ska vara enkelt att veta var man kan gå på med cykel och vi utvärderar löpande vår designmanual. /Christel Axelsson, marknadsansvarig tåg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *