Patrik Engfors

Patrik Engfors

Tack för höga betyg och hjälp

Det har nu gått ungefär ett halvår sedan vi lanserade vårt nya biljettsystem med nya zoner, biljetter och rabatter. Och det är glädjande att konstatera att vi utvecklat ett stabilt system som uppskattas av er.

 

När vi i en undersökning frågat skåningarna vad de tycker om det nya systemet jämfört med det gamla uppger nämligen över hälften att det nya systemet är bättre än det tidigare. Det som lyfts fram som särskilt positivt är att det är enkelt att använda. Möjligheten att köpa periodbiljetter med mobilen har uppskattats mycket och i augusti valde var femte pendlare i Skåne att ha sin periodbiljett i den nya appen. De nya rabatterna får också positiva omdömen, framförallt av studenter och de som åker tillsammans.

I samma undersökning framkom också flera synpunkter som vi har haft stor nytta av och som lett till förändringar i appen. Som att giltighetstiden för vissa biljetter har varit för kort. Det har vi åtgärdat och sedan första oktober är giltighetstiden för en biljett för en mellanzon förlängd med en halvtimme. En annan efterlängtad ändring är att det nu går att se stationer och hållplatser på appens kartor för att bättre kunna navigera med hjälp av dessa.

Arbetet med utvärderingen fortsätter såklart även efter det här. Vi kommer till exempel att fortsätta ha dialoger med företrädare för kommuner och ta till oss av alla synpunkter som kommer in från er kunder.

Just nu tittar vi på lösningar för biljettköp till Danmark, möjlighet att låna ut biljetter samt mycket annat. Saker som vi vet att många av er efterfrågar. Dessutom jobbas det givetvis med de alternativ till appen som kommer att komma i framtiden. En mer utförlig tidplan för kommande funktioner publicerar vi snart här på bloggen. Missa inte det!

Tack för att ni använder Skånetrafiken-appen och kommer med så mycket värdefull feedback!

/Patrik Engfors

18 kommentarer på “Tack för höga betyg och hjälp”

  1. Jag har kvar även den gamla appen av en enda anledning: Hållplatssök! Tyvärr finns ju en hel del hållplatser utan informationstavlor, och då är hållplatssöken ovärderlig. Snegla gärna på appen Tågstationen, som har bra filtreringsmöjligheter. Man kan t ex visa alla tåg från Malmö som går via Lund oavsett linje och slutstation.

    1. Hej! En bra synpunkt. Nyligen la vi till alla hållplatser på kartorna i appen och en möjlig vidareutveckling där är att man ska kunna se kommande avgångar vid en specifik hållplats om man klickar upp de. Och fler möjligheter att filtrera dina resor kommer också senare. Så håll utkik! /Joakim, kommunikatör

  2. Appen får 4 stjärnor av 5.

    Att det blir 4 stjärnor istället för 5, är att Appen använder hög strömförbrukning av mobiltelefonens batteri…

    Har man ingen koll på mobiltelefonens batteri så kan mobiltelefonen vara död vid biljett kontroll..

  3. Har bara positiva erfarenheter av appen.
    Men saknar att man ej kan flytta till annan telefon utan att besöka serviceställena.

    1. Hej! Det förstår jag. Efter nyår lanserar vi funktionen för att man själv ska kunna få tillbaka sina biljetter om man byter telefon.

  4. VILKA FINA NYA BUSSAR NI HAR NY MEN DE ÄR JU REDAN FEL PÅ DOM
    NI HAR INNE I TAKET UPPLYSNINGSTAVLOR DÄR DE TALAR OM VAR HÅLLPLATSERNA
    OCH KLOCKAN SAMT REKLAM PÅ HALVA TAVLAN /MEN DE FUNKAR INTE DE ÄR JU SLÄCKT PÅ NÄSTAN ALLA ETTANS-BUSSAR FÖRSTÅR INTE BUSSCHAFÖRERNA HUR MAN TÄNDER UPP DE ELLER VAD ÄR DET
    DE ÄR FÖR DÅLIG STILL PÅ ANSVARIGA PÅ BUSSARNA GÄLLER BUSS NR 6 OCH 4 OCH 2
    MVH
    Kent

    1. Hej Kent. Tack för att du gör oss uppmärksamma på detta, så ska det ju såklart inte vara. /Linda, webbredaktör.

    1. Hej. Det är regionfullmäktige som tar beslut om priser och rabatter. Precis som med Jojo-systemet har det beslutats att vi inte ska ha någon speciell rabatt för pensionärer. Det kan komma att ändras i framtiden men det är upp till våra politiker. Mvh Linda, kommunikatör.

  5. Vi som så gott som dagligen drabbas av förseningar behöver i realtid veta var tåget befinner sig. Fungerar för det mesta utmärkt i den gamla appen, varför inte i denna? Eller har jag missat något?

    1. Hej! Du kan även i den nya appen se vart tåget befinner sig genom att klicka in på ett specifikt tåg eller buss i din sökning. Det här fanns inte från början i Android men har du uppdaterat löpande ska du kunna se det i båda apparna.

  6. 4 av 5 blir det här också.
    Har åkt med Skånetrafiken sedan urminnestider och sett de olika biljettsystemen, utvecklingen har bara gått framåt varje gång. Även detta. Håller dock kvar i mitt JoJo kort till slutet av 2018 för att jag ser problem i det nya.
    – Hur ska de gamla åka buss med denna nya tekniken?
    – Hur hanterar man kampanjer som inflyttats kampanjen? (Har sett många på jobbet som åkt buss efter de har provat)
    – Hur kan mina barn lösa biljett när de åket själva utan att ha ett förladdat kort med pengar?

    Hoppas också att folk lär sig hur de ska håll telefonen framför QR kods läsaren, för i dag med de få som har månadskort i mobilen så blir det lätt kö, eller struntar de bara i det och går in.

    Men som sagt, jag gillar tänket och appen, trots mina funderingar. Bra jobbat alla inblandade.

    /Jens

    1. Hej Jens! Tack för berömmet. Vi är mycket nöjda med 4 av 5, särskilt med tanke på att vi bara är i början.
      – Närmare slutet av 2019 när Jojo-systemet helt avvecklas kommer det att komma fysiska kort även i vårt nya biljettsystem för den som hellre reser med det. Alltså något liknande dagens Jojo-kort. Man kommer alltså inte att tvingas använda en app för att resa med oss. Då kommer det även att finnas nya biljettmaskiner och annan fysisk utrustning. Men det var lättast att börja med en app.
      – Vi tittar på sätt att använda kampanjer även i vårt nya biljettsystem. Hur det blir exakt är inte bestämt just nu men som sagt kommer det fysiska kort även i vårt nya system.
      – En bra fråga som du inte är ensam om! Efter årsskiftet lanserar vi de första delarna av Mitt konto där man kan logga in i appen för att till exempel få tillbaka biljetter om man byter telefon samt möjligheten att låna ut eller ge bort biljetter. Det tror vi till exempel kommer att uppskattas av många föräldrar som då kan ge bor en biljett till sitt barn utan att barnet behöver ha ett betalkort registrerat i sin app. Senare tittar vi på familjekonton där du kanske kan se familjens alla appar och (kort när det finns) och då kan välja att till exempel förköpa x antal biljetter till dina barns kort eller appar. Summerat kommer dom här möjligheterna alltså att bli bättre framöver.
      Jag skulle säga att det är en viss inlärningsperiod och jag tycker att de flesta jag ser använda appen scannar snabbt numera. Men vi håller koll på det framöver också givetvis.
      Tack igen!
      /Joakim, kommunikatör

  7. Hade gärna velat att den som den gamla appen sparat senaste sökning av resa. Som det är nu har jag behållt den gamla appen för att söka resor. Där är den fortfarande snabbare

    1. Hej! Tack för din synpunkt. En lösning på detta är att vi ska vidareutveckla ”favoriterna” för att man ska kunna lägga till favoriter som även är en resa med start och mål. Men vi tar hela tiden in feedback och prioriterar om om det visar sig behövas./Joakim, kommunikatör.

  8. Glöm inte att integrera Ventrafiken i nya appen, en viktig läk mellan Stabsbusslinje 3 och länsbuss 767, Vembussen.

    1. Hej! Absolut inte. Det är en förhandlingsfråga med Ventrafiken där samtal pågår./Joakim, kommunikatör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *