Skånetrafikens nyinflyttad-kampanj hade startat 2014 och blev ett framstående exempel på framgång inom direkt marknadsföring. Det var under 2016 som kampanjen lyftes fram och hyllades på Linkedin, och anledningen var tydlig. Kampanjen stod för en betydande del av Skånetrafikens resandeökning det året.

Många hade kanske trott att direktpost till kunder hade blivit omodernt, men danskan Anette menade annorlunda i sin artikel på Linkedin. Hon framhöll ett specifikt fysiskt brev som ett framstående exempel på direktposts funktion i modern marknadsföring: Skånetrafikens nyinflyttad-kampanj.

” Der var én bestemt Direct Mail, der faktisk sparkede så meget røv (ja, jeg skrev røv), at jeg besluttede mig for at skrive denne artikel”, skriver hon här och fortsätter sedan att genomgående hylla utskicket.

Anette var inte ensam om att hylla utskicket. Hon skrev mycket passionerat om kampanjen, och Skånetrafiken var naturligtvis inte bara glada över berömmet utan också benägna att hålla med. Resultatet av kampanjen var imponerande. Alla mellan 19-65 år som flyttade till eller inom Skåne fick prova kollektivtrafiken gratis under två veckor. Detta ledde till att hela 33 procent svarade på kampanjen, och runt 80 procent av dessa resenärer reste med kortet under den förutbestämda provperioden.

Framgångarna sträckte sig till 2016, där de kort som skickades ut under året användes för drygt två miljoner resor, varav en miljon efter provperioden. Det var resor som kunden själv betalade, och detta motsvarade en stor del av Skånetrafikens totala resandeökning det året. Under 2017 hade det hittills gjorts 1,4 miljoner resor på korten.

Erfolgarna med kampanjen berodde troligtvis på flera faktorer. En flytt är en stor förändring som inte bara innebär att man byter sin fasta punkt i tillvaron, utan också förändrar många andra aspekter i livet som resvanor, inköpsvanor och hur man spenderar sin lediga tid. Det var precis här Skånetrafiken kom in med ett lockande, målanpassat och lokalt erbjudande.

För vissa mottagare som redan var pendlare blev kampanjen ett sätt att skapa en starkare relation och få dem att också fortsättningsvis välja ett hållbart och kollektivt sätt att resa. Skånetrafikens nyinflyttad-kampanj blev därmed ett inspirerande exempel på hur traditionell direktpost kunde förnyas och anpassas till en modern tid, vilket resulterade i konkreta resultat för både företaget och dess kunder.

Ett brev som når fram

Relaterat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *