back

”Det är inte roligt att ge tilläggsavgift”

Med information och vänligt uppmanande försöker biljettkontrollanterna få allt fler att köpa rätt biljetter och scanna de som köpts.
– Det är inte roligt att ge någon en tilläggsavgift, men det handlar om rättvisa mot alla andra som köper biljett, säger Erik, biljettkontrollant på Skånetrafiken.

I förra blogginlägget skrev vi om vikten av att scanna sin biljett. En liten handling som spelar stor roll, både på kort och lång sikt, skrev vår trafikutvecklare Fredrik Schell då.
Ute på tågen och bussarna är det framförallt våra biljettkontrollanter som möter resenärerna. Det är också de som tar diskussionerna kring biljetterna.
Erik är en av dem. Han har jobbat som kontrollant på Skånetrafiken i tre år och möter mängder av människor inom kollektivtrafiken, varje dag.

Han och kollegorna jobbar hårt för att få alla resenärer att scanna sina biljetter, eller att köpa rätt biljett. De flesta brukar förstå vinsterna med handlingen, när de förstår fördelarna. De allra flesta kunder mottar också påminnelsen på ett bra sätt.
– Jag trivs med mitt jobb för att jag älskar att träffa människor och de flesta jag möter i jobbet är vänliga. Eftersom att jag har varit kontrollant ett tag har jag också lärt mig att hantera olika personer och situationer. Även de mindre trevliga.

För mindre trevliga diskussioner och konflikter uppstår. Det är den tråkigare delen av jobbet, menar Erik.
– Det är inte roligt för oss att utdela tilläggsavgifter, det är en sak jag vill att alla ska veta. Men det är ett jobb som behövs göras. Inte minst ur en rättviseaspekt. Alla de som köper rätt kort och biljetter måste känna att det lönar sig.

Under första delen av 2018 är den generella tendensen att resenärer utan giltigt färdbevis har ökat något.
– Den stora majoriteten av resenärer köper såklart biljett. Men det är fortfarande så att det händer att resenärer inte gör det, eller att man köper en felaktig biljett. Speciellt på vissa sträckor. Där försöker vi befinna oss oftare, för att jobba förebyggande och visa att vi finns.

Erik upplever att antalet giltiga färdbevis generellt ökar på sommaren. Inom kort börjar alltså biljettkontrollanternas bästa arbetsperiod.
– Väldigt många köper sommarbiljetten så det är en bra grej, inte bara för våra resenärer utan också för oss biljettkontrollanter. Då brukar jobbet rulla på ganska enkelt, säger han.

Erik

Erik