– många aktörer inblandade vid en störning
Vi förstår att det är frustrerande när tåget inte går som det ska och när informationen brister.
Nu kraftsamlar vi för att förbättra för er vid en eventuell störning.
De senaste decennierna har underhållet för järnvägen varit eftersatt och tågtrafiken är hårt drabbad. De senaste veckornas stora störningar är bara några exempel på hur.
Vid en akut trafikstörning är vi många som jobbar för att snabbt lösa problemet. Störningen kommer först in till Trafikverket som felsöker och återkopplar till oss. Innan vi kan köra vidare måste Trafikverket alltid ge oss besked om att det är säkert att köra. Det handlar om att din resa ska vara säker.
När Trafikverket har tagit reda på vad som hänt och vilka tåg som påverkas, går de löpande ut med trafikinformation. Vi på Skånetrafiken får informationen från dem innan vi kan informera dig som reser. Trafikverket ansvarar för informationen på perronger och på informationstavlor. Vi via vår app, på skanetrafiken och ombord.
Vad det gäller de bristande beskeden till resenärer vid en störning skrev vår trafikdirektör om Trafikverkets roll här. Vad det gäller vår del av informationen jobbar vi nu hårt med att förbättra och förenkla den. Det pågår bland annat en genomlysning och ett åtgärdsprogram av hela kundinformationssystemet. Och under det kommande året är det också tänkt att nya funktioner ska lanseras, vilka förenklar för resenärerna att planera sin resa.
Bland annat är det tänkt att Skånetrafiken-appen ska meddela om eventuella förändringar som påverkar en specifik resa och GPS-funktionen utvecklas för att bättre informera om var en buss eller tåg befinner sig i realtid.
Vid de tillfällen då tågen inte kan köra vidare alls ersätts de med bussar. Vi jobbar alltid för att få fram så många fordon som möjligt, för att så många som möjligt ska kunna resa vidare. Men det är inte alltid så lätt.
I rusningstid reser cirka 7000 personer i timmen mellan Malmö och Lund. Det motsvarar 140 bussar. Bussarna kan först beställas då en akut störning har inträffat och då är det omöjligt att få fram det stora antalet fordon. Och även om det gick så är inte väg – och stationsinfrastrukturen byggd för att rymma en sådan mängd bussar.
Samtidigt ska du snabbt kunna ta egna beslut för din fortsatta resa. Ska du vänta på bussen eller titta på andra alternativ? Idag så kan vi informera om att ersättningsbussar är beställda och en ungefärlig tid för när. Men flera bussar saknar uppkoppling till våra underleverantörer. Därför kan du inte se var bussen är och exakt när den kommer. Med start i december i år ska detta förbättras med ny teknik. Reser du med Pågatågens ersättningsbussar får du då information om när bussen är på plats. Ambitionen är att på sikt visa den informationen i vår app så att du själv kan se var ersättningsbussarna är.
Genom att söka din resa i vår app eller på hemsidan ser du om ordinarie trafik med region- och stadsbussar kan ta dig till din destination vid störning. I år satsar Skånetrafiken fem miljoner kronor på att förstärka busstrafiken vid rusningstrafik. Från och med mitten av augusti kommer vi att sätta in fler bussar på de mest utsatta busslinjerna så att du inte ska behöva bli förbikörd eller stå upp längre sträckor. Det gäller bland andra linje 100 Näset-Malmö, 146 Trelleborg-Malmö och linjerna 171 och 130 mellan Lund och Malmö.
Vi gör allt vi kan för att kollektivtrafiken ska gå som planerat, och om det brister, att det blir så lätthanterligt som möjligt för de som utsätts.
Tack för att ni har tålamod och reser hållbart.