back

Äntligen! Nytt beslut mot palmoljerester

I flera år har vi på Skånetrafiken kämpat mot ohållbar biodiesel. I torsdags kom regeringsbeslutet som blev en seger för både hållbarheten och vårt engagemang.

Biodiesel gjord på ohållbart producerade palmoljerester sparar inte klimatutsläpp. Tvärtom genererar det mer utsläpp än vad fossil diesel gör. Att använda denna sorts biodiesel och låtsas att den åstadkommer klimatnytta är därför fel. Det skapar och upprätthåller efterfrågan på en produkt som bidrar till avskogning av regnskog och brott mot mänskliga rättigheter.
På Skånetrafiken har vi sedan länge satt hållbarheten i främsta rummet och sagt ”nej tack”. Vi har från början förbjudit användning av drivmedel gjorda på palmolja eller palmoljerester i våra trafikavtal och vi har jobbat hårt för att engagera oss i en förändring i stort. Vi har bland annat svarat på lagremiss, haft möten med frivilligorganisationer, tagit myndighetskontakter, skrivit debattartiklar och uttryckt vår ståndpunkt i sociala medier.

Nu ser vi med stor glädje att regeringen har fattat beslut i frågan. I torsdags förra veckan omklassades PFAD från restprodukt till samprodukt. Därmed behöver biodiesel spåras till en hållbar markanvändning, det vill säga en markanvändning utan skövling av regnskog, för att få befrielse från koldioxidskatt.
Beslutet bidrar till att efterfrågan på ohållbart producerad biodiesel kommer att minska och det ger förhoppningsvis regnskogen lite andrum. Ett stort steg i riktning mot ökad hållbarhet. Och vi på Skånetrafiken känner oss stolta. Vi har tydligt tagit ställning för klimatnytta och hållbarhet och sett att det lönar sig att engagera sig i viktiga frågor.
Vill du läsa mer om palmolja hittar du det på Naturskyddsföreningen. Vi har skrivit om ämnet tidigare på bloggen i inläggen ”Palmolja – nej tack” och ”Vi vill minska vår klimatpåverkan på riktigt”. Klicka här för att komma till vår debattartikel publicerad i Sydsvenskan.

 

Iris Rehnström

Iris Rehnström