Håll koll på dina resor i telefonen!
Nu kan du bevaka dina resor i appen och få pushnotiser vid förseningar!
Ännu en ny funktion är tillgänglig i appen. Nu går det att bevaka resor. Bevakningar är ett sätt för Skånetrafikens kunder att följa avgångar för en resa. Det går att bevaka både en avgång vid ett specifikt tillfälle eller skapa en prenumeration på en resa som görs ofta. Vi kan då skicka ut personliga pushnotiser om trafikstörningar när vi får information som på något sätt kan påverka din planerade resa. Det kan vara information om att tåget blir försenat, att en hållplats är borttagen eller att en rutt är omlagd. Bevakningar har vi skapat med extra stor tanke på våra trogna pendlare som ofta åker samma resor varje dag och som kanske inte ser information om störningar på andra ställen i appen.
Bevakningar blev tidigt uppskattat i våra användningsundersökningar och där upptäckte vi också att inte bara pendlare var måna om att få personliga meddelanden för planerade resor. En överraskning för oss var hur omtyckt tjänsten var av alla de som av olika skäl har svårare att ta sig till hållplatserna. Som äldre eller kunder som reser med barnvagn till exempel.
Teamet som har arbetat med pushnotiser har varit väldigt blandat och bestått av många olika kompetenser. Designers har arbetat både med backendutvecklare, apputvecklare och med Skånetrafikens trafikinformationscentral (den avdelning på Skånetrafiken som arbetar med att blixtsnabbt få ut meddelanden om störning till bland annat kundtjänst, skanetrafiken.se och nu även appen). Funktionen är resultatet av ett långt arbete som fortfarande pågår och som vi kommer att behöva förfina. Allteftersom bevakningar används så kan vi analysera information och få kunskap om hur mycket ni som reser vill bevaka era resor och vilken typ av trafikinformation som är mest uppskattad.
Nästa steg är att vi utvecklar akuta pushnotiser till de som sitter på en buss eller ett tåg som drabbas av en stor störning. Vi hoppas givetvis att ytterst få ska behöva få sådana meddelanden, men de resenärer som är med om ett längre stopp eller olycka kommer då att kunna få information direkt i mobilen.
Börja bevaka era resor! Ge oss gärna feedback på om informationen. Är den i tid och är den tydlig? Dessutom får ni gärna återkoppla till oss om hur det påverkar planeringen av ditt resande! Vill du tycka till ännu mer och vara med och påverka vår app så anmäl dig gärna som testperson! Klicka här för att komma till anmälningen.
/ Livia Sunesson UX-designer i appteamet
Tycker att bevakningarna funkar bra generellt. Dock får jag ofta ”onödig” information som inte gäller den resa jag gör. Det beror antagligen på att trafikinformationen läggs in på en tur istället för mellan vissa hållplatser/stationer. Det vore en bra uppdatering framöver!
Sedan saknar jag också att det syns att jag redan har en bevakning på en resa istället för att det står ”Bevaka” hela tiden.
Hej! Vi ser i systemet om en användare redan har bevakat en viss resa. Men att visa det vid en sökning i appen är ganska kostsamt rent prestandamässigt, så det har vi inte gjort än. Under Meddelanden ser man bara en bevakning även om man gör samma bevakning en gång till. Men det finns bland sakerna vi skulle vilja göra i framtiden. Tjänsten är under utveckling och därför kan det fortfarande dyka upp meddelanden som inte känns relevanta, ibland beroende på hur de läggs in i systemen. Men målet är att det ska vara relevant information hela tiden. Vänligen Joakim, kommunikatör.
Varför inte göra som Google, när man får en notis kan man klicka ja eller nej om man fann den användbar så får ni in mycket mer data än om ni bara frågar folk som anmält sig till panelen?
Ps. om man har bevakning på en resa Landskrona-Lund så vill man inte ha notiser om att tåget blir sent från Malmö. Dvs händelser som inträffar efter att tåget ankom destinationen är ointressanta.
Hej! Ingen dum idé. Vi har inte några planer på det just nu men det skulle definitivt ge oss värdefull feedback. Tjänsten är under utveckling och därför kan det fortfarande dyka upp meddelanden som inte känns relevanta, ibland beroende på hur de läggs in i systemen. Men målet är att det ska vara relevant information hela tiden. Vänligen Joakim, kommunikatör.
Jag tycker att priset på biljetten i appen är för dyr mellan Perstorp och Lund den kostar 105kr i appen men med jojoreskassa kostar samma resa bara 100:80
Hej! Eftersom det är två olika biljettsystem med olika zoner så kan priserna variera något. Appen är den första delen av vårt nya biljettsystem med färre och enklare zoner som kommer att ersätta Jojo-korten i december. Mer går att läsa på skanetrafiken.se. Vänligen Joakim, kommunikatör.
Hej.
Med det ’nya’ appsystemet, då Jojo-kortet inte längre, har blivit betydligt dyrare.
Nu när samhället blir allt mer digitaliserade (= mindre hantering av 2;e / 3:e part eller ingen alls vid köp av biljett), så borde ju vara billigare.
Vi har ändrat hela zonsystemet och biljettsystemet jämfört med JoJo systemet. Nu är Skånetrafikens biljettsystem baserat på 3 zoner, som är individuella utifrån var resenären önskar åka och hur lång deras resa är. I vissa reserelationer blir det billigare i det nya och i vissa blir det dyrare. Men biljetterna kostar alltid lika mycket oavsett var man köper dem och hur man betalar för dem. Så det är inte kopplat till digitalisering. Köper du din biljett över disk och betalar kontant ärt priset detsamma. Med vänlig hälsning Anders, kommunikatör.