Först och störst med 100 procent elbuss

Landskrona är först i Skåne och än så länge den största staden i Sverige att ha helt eldriven stadsbusstrafik.

Med de nya elbussarna reser vi för en hållbar framtid. De drivs med grön el som uppfyller den Svenska Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval och de släpper inte ut några avgaser. Dessutom genererar elbussar i snitt 5-6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det kanske inte låter så mycket, men som jämförelse upplever vi människor en höjning med 10 decibel som en fördubbling av ljudnivån.

Ljudnivån både ombord och i bussens närhet är därför markant lägre jämfört med en vanlig buss. Faktiskt så mycket lägre att de utrustats med en varningssignal som påminner om en ringklocka som föraren kan använda när hen närmar sig fotgängare och cyklister. Varningssignalen är diskret och låter ungefär som spårvagnar brukar göra.

Utöver detta är Landskronas nya elbussar utrustade med ny inredning och stoppknappar med ljus för att öka tryggheten och tydligheten. Inne i bussen finns dessutom USB-laddare och Infotainment som är våra digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam. Jämfört med biogasbussar har elbussar än så länge bara en begränsning.

De kan inte köra lika långt som en biogasbuss utan att ladda batterierna. En fulltankad biogasbuss kan rulla 350–500 km medan elbussarna har en maxsträcka på cirka 200 kilometer mellan laddningstillfällena. Landskronabussarna laddas därför på natten och när förarna har sina raster under dagen.

Idag utgör elbussar bara en liten del av den totala trafiken i Sverige. Men det kommer förmodligen inte att ta så lång tid innan elbusstrafiken kommer igång i större skala. Utifrån de studier som finns inom området talar mycket för att elbussar är framtiden i stadstrafik. Både vi och Landskrona stad är mycket stolta över att vara bland de första att införa det till 100 procent.

Nu kommer elbussarna till Malmö

I december blir Malmötrafiken renare, tystare och bekvämare. Då börjar elbussarna rulla i Malmö.

Nu gör Skånetrafiken och Malmö stad tillsammans med Nobina en gemensam satsning på eldriven kollektivtrafik. I december blir linje 7, Ön-Svågertorp, den första stadsbusslinjen på förnybar el som ger dig möjlighet att resa klimatsmart.

Satsningen gör vi för en hållbar samhällsutveckling. Vi vill minska klimatutsläppen och bidra till renare luft och tystare grönare miljöer som människor mår bra i. Våra elbussar genererar inga avgaser. De drivs med en elmotor på förnybar el.

Den typ av buss som kommer att användas på linje 7 har ett litet snabbladdat batteri som fylls på vid ändhållplatsen, där bussarna har reglertider och tid för förarpaus och/eller förarbyte. Bussen tar sin ström genom en stolpe med en monterad kontaktskena (så kallad pantograf) som sänker sig ned på en kontaktyta på bussens tak när bussen står still. Det tar ungefär fem minuter att ladda, sedan går det att köra vidare igen.

Och köra vidare tyst! Ljudnivån ombord och i bussens närhet är markant lägre jämfört med en buss med förbränningsmotor. En elbuss genererar i snitt 5-6 decibel lägre ljudnivå. Det låter kanske inte så mycket men man kan i sammanhanget nämna att en höjning av 10 decibel upplevs av den mänskliga hörseln som en fördubbling av ljudnivån.

En annan rolig grej med de nya bussarna är insidan. Den kommer skilja sig en hel del från de andra stadsbussarna med flera saker hämtade från våra konceptbussar. Bland annat ska det finnas en soffa längst bak där det går att sitta tillsammans och stanna-knappar som återkopplar med ljus. De gamla stolparna har också ersatts med bågar och räcken i taket som gör det enklare att hålla sig och lättare att röra sig genom bussen. Allt för att göra den hållbara resan så behaglig och trygg som möjligt.

Vill du läsa mer om konceptbussen och alla unika, funktionella lösningar, klicka här. Mer information om elbussarna hittar du här.

Kolla in vår nya företagstjänst

Köp biljett via webben och res hållbart i tjänsten. Testa redan idag!

Ni missar väl inte vår nya företagstjänst? Via den kan företag, kommuner och organisationer köpa och skicka appbiljetter till anställda och besökare.

Administrationen är enkel; alla resor samlas månadsvis på en faktura.
Genom att göra det administrativa mer lätthanterligt tror vi att fler väljer hållbara resor, alltså sådana som minskar påverkan på vårt klimat, också i tjänsten. Att välja buss eller tåg istället för bil till ett möte, borde vara en självklarhet för fler. Det är en viktig pusselbit för företag och organisationer som värnar om ett mer hållbart varumärke.

Det är enkelt att komma igång. Bara skapa ett konto för att köpa och skicka biljetter till anställda och gästers mobiltelefoner. Biljetterna landar i Skånetrafiken-appen. Är inte appen installerad på telefonen så kommer ett SMS med en länk så att den kan laddas ner.

En bra funktion är att flera personer kan dela konto. Ni har då samma rättigheter att köpa och skicka biljett men det skapas bara en samlingsfaktura per månad vilken går till den person som skapat kontot. På fakturan syns tydligt vem som köpt biljett och till vilket nummer den skickats.

Vi fortsätter utvecklingen och fler funktioner är på gång. Bland annat ska det gå att abonnera på 30-dagarsbiljetten och inom kort lanserar vi en årsbiljett.

Trafikinformation och ersättningstrafik

– många aktörer inblandade vid en störning

Vi förstår att det är frustrerande när tåget inte går som det ska och när informationen brister.

Nu kraftsamlar vi för att förbättra för er vid en eventuell störning.

De senaste decennierna har underhållet för järnvägen varit eftersatt och tågtrafiken är hårt drabbad. De senaste veckornas stora störningar är bara några exempel på hur.

Vid en akut trafikstörning är vi många som jobbar för att snabbt lösa problemet. Störningen kommer först in till Trafikverket som felsöker och återkopplar till oss. Innan vi kan köra vidare måste Trafikverket alltid ge oss besked om att det är säkert att köra. Det handlar om att din resa ska vara säker.

När Trafikverket har tagit reda på vad som hänt och vilka tåg som påverkas, går de löpande ut med trafikinformation. Vi på Skånetrafiken får informationen från dem innan vi kan informera dig som reser. Trafikverket ansvarar för informationen på perronger och på informationstavlor. Vi via vår app, på skanetrafiken och ombord.

Vad det gäller de bristande beskeden till resenärer vid en störning skrev vår trafikdirektör om Trafikverkets roll här. Vad det gäller vår del av informationen jobbar vi nu hårt med att förbättra och förenkla den. Det pågår bland annat en genomlysning och ett åtgärdsprogram av hela kundinformationssystemet. Och under det kommande året är det också tänkt att nya funktioner ska lanseras, vilka förenklar för resenärerna att planera sin resa.

Bland annat är det tänkt att Skånetrafiken-appen ska meddela om eventuella förändringar som påverkar en specifik resa och GPS-funktionen utvecklas för att bättre informera om var en buss eller tåg befinner sig i realtid.

Vid de tillfällen då tågen inte kan köra vidare alls ersätts de med bussar. Vi jobbar alltid för att få fram så många fordon som möjligt, för att så många som möjligt ska kunna resa vidare. Men det är inte alltid så lätt.

I rusningstid reser cirka 7000 personer i timmen mellan Malmö och Lund. Det motsvarar 140 bussar. Bussarna kan först beställas då en akut störning har inträffat och då är det omöjligt att få fram det stora antalet fordon. Och även om det gick så är inte väg – och stationsinfrastrukturen byggd för att rymma en sådan mängd bussar.

Samtidigt ska du snabbt kunna ta egna beslut för din fortsatta resa. Ska du vänta på bussen eller titta på andra alternativ? Idag så kan vi informera om att ersättningsbussar är beställda och en ungefärlig tid för när. Men flera bussar saknar uppkoppling till våra underleverantörer. Därför kan du inte se var bussen är och exakt när den kommer. Med start i december i år ska detta förbättras med ny teknik. Reser du med Pågatågens ersättningsbussar får du då information om när bussen är på plats. Ambitionen är att på sikt visa den informationen i vår app så att du själv kan se var ersättningsbussarna är.

Genom att söka din resa i vår app eller på hemsidan ser du om ordinarie trafik med region- och stadsbussar kan ta dig till din destination vid störning. I år satsar Skånetrafiken fem miljoner kronor på att förstärka busstrafiken vid rusningstrafik. Från och med mitten av augusti kommer vi att sätta in fler bussar på de mest utsatta busslinjerna så att du inte ska behöva bli förbikörd eller stå upp längre sträckor. Det gäller bland andra linje 100 Näset-Malmö, 146 Trelleborg-Malmö och linjerna 171 och 130 mellan Lund och Malmö.

Vi gör allt vi kan för att kollektivtrafiken ska gå som planerat, och om det brister, att det blir så lätthanterligt som möjligt för de som utsätts.

Tack för att ni har tålamod och reser hållbart.

Vi vill minska vår klimatpåverkan på riktigt

I dagarna uttalade sig Skånetrafiken i en debattartikel där vi välkomnar ett lagförslag som innebär att råvaran PFAD omklassas från restprodukt till samprodukt. Men vad innebär egentligen det och hur berör det Skånetrafiken?

Vår miljö- och hållbarhetsansvarig Iris Rehnström svarar på fyra snabba frågor för att reda ut begreppen.

Kortfattat – vad handlar debattartikeln om?

– Skånetrafiken vill att ohållbara biodrivmedel som inte minskar klimatutsläppen på riktigt försvinner från den svenska marknaden. Därför stöder vi ett lagförslag som ökar kraven på spårbarhet av palmoljerester – en råvara för tillverkning av biodiesel – tillbaka till odling av palm. Detta för att alla klimatutsläpp ska bli synliga och palmoljerester som kommer från palm som odlas på till exempel regnskogsmark inte ska bli skattebefriade. Med det nya lagförslaget blir de istället dyrare och rensas bort från marknaden.

Varför är palmolja dåligt?

– Palmolja och rester från palmodlingar är billiga råvaror till både livsmedelsindustrin och biodrivmedelsindustrin. Problemet är att palm odlas i stor skala i Sydostasien på bland annat regnskogsmark och torrlagd torvmark vilket leder till omfattande utsläpp av växthusgaser, förlust av livsrummet för tusentals arter och utnyttjande av mänsklig arbetskraft under slavlikanden förhållanden. Vi på Skånetrafiken förbjuder i våra trafikavtal all användning biodrivmedel som är producerade på palmolja eller palmoljerester sedan ett år tillbaka.

Varför är detta viktigt för Skånetrafiken?

– Skånetrafiken arbetar hårt för att bidra till att Skåne blir mer hållbart. I december 2018 ska alla våra bussar och tåg vara helt fossilbränslefria. Vi har nu en trafik som är fossilfri till 85 procent och i december i 2018 kommer vi att nå 100 procent. Men för att vi ska öka hållbarheten måste vi använda det biodrivmedel som minskar vår klimatpåverkan på riktigt. Vi vill vara ansvarstagande mot skåningarna, eftersom vi är skattefinansierade.

Vad vill vi uppnå med debattartikeln?

– Vi vill öka kunskapen om problematiken med ohållbara biodrivmedel. Denna kunskap ska bland annat bidra till att politikerna kan fatta ett informerat beslut att rösta för lagförslaget om ökad spårbarhet av palmoljerester.
Som miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken är en av mina arbetsuppgifter att minska vår trafiks klimatpåverkan och detta vill vi som sagt göra på riktigt!

Full fart framåt med Sveriges modernaste spårväg

Våren 2020 börjar spårvagnar rulla på gatorna i Lund. Det blir ett helt nytt sätt att resa på i staden, ett som vi hoppas både blir mer tillgängligt och enklare. Och hållbart. Spårvagnstrafiken är ett av flera sätt att få fler människor att åka kollektivt och bidra till en klimatklok utveckling.

Lunds arbete med att anlägga spårvägen är nu i full gång. Att det byggs i staden har säkert få missat. Det planeras och anläggs både spår och en helt ny el-infrastruktur. Samtidigt pågår också en hel del annat som för projektet framåt, mindre synligt för allmänheten, men minst lika viktigt.

Spårvagnsdepån, som ska ligga strax intill ESS-anläggningen, har till exempel fått sitt bygglov och det finns flera byggföretag som är intresserade av att göra jobbet. Under maj månad är det planerat att det vinnande företaget ska koras.

Ungefär samtidigt ska vinnande anbud för spårvagnarna och dess underhåll utses. Anbudsutvärderingen är i full gång och går helt enligt planen. Vår ambition är att vagnarna ska ha med så mycket som möjligt från konceptbussen. Är du nyfiken så har vi berättat lite om det tidigare här.

Helt klart i projektet är att Nettbuss, som redan idag kör stadstrafiken i Lund, ska köra spårvagnarna fram till 2023, då trafiken startar i det nya trafikavtalet. Det blir en spännande resa att tillsammans starta Sveriges modernaste spårväg i ett pilotsamarbete. Nettbuss kommer nu att gå in i projektsamarbetet med full kraft.

Sist, men verkligen inte minst, ligger vi ute med upphandling av de för Lund speciellt utformade väderskydden. Det har lagts mycket möda på att utforma dem och de blir helt unika i sitt slag. Tanken är att det ska finnas väderskydd längs hela spårvagnshållplatserna för maximalt skydd mot väder och vind. Detta för att ge våra resenärer bästa möjliga service och för att öka tillgängligheten.
Mycket att se fram emot alltså och mer kommer. Vi uppdaterar er löpande. Tills dess får ni hålla till godo med våra visualiseringsbilder på depån, och väderskydden!

Den bästa resan är tillsammans

Jag funderar dagligen på hur vi kan öka den nytta som kollektivtrafiken skapar för oss som bor och vistas i Skåne. Den är en del av hundratusentals människors vardag och det är vi på Skånetrafiken som har som uppdrag att utveckla den.

Nu pågår den Europeiska Trafikantveckan som är ett initiativ där kommuner i många EU-länder, och i Sverige, skapar aktiviteter för att främja hållbara resor. Varje kommun utformar sina egna aktiviteter och i Skåne är bland annat Helsingborg, Landskrona och Lund involverade.

Men vad är egentligen en hållbar resa? En hållbar resa är en som skapar nytta för individen som förflyttar sig från punkt A till punkt B – samtidigt som den inte förorsakar uppenbara nackdelar för vare sig andra människor eller för miljön.
Den mest hållbara resan är förstås den som sker med cykel eller gång.

Men tredje bäst är den som genomförs tillsammans – på bussen eller tåget. Inte minst i städer där vi behöver utrymme till rekreation och livskvalitet istället för vägar och parkeringsplatser. Och inte minst för oss som tycker att våra barn ska kunna leka i parker och klättra i träd istället för att springa runt på parkeringsplatser utanför shoppingcenter.

Det känns som att vi som jobbar med miljöfrågor konstant tjatar om att alla behöver ta sitt ansvar för att lämna över en frisk planet till våra barn och barnbarn. Men faktum är att klimatfrågan har blivit så akut att den står högst upp på agendan både nationellt och internationellt.

Speciellt nu när USA har lämnat det globala klimatavtalet som nästan alla världens länder var överens om. Våra undersökningar visar att 78 % av våra kunder tycker att det är viktigt att deras buss- och tågresa bidrar till en bättre miljö. Och det gör den verkligen. Reser du med våra bussar och tåg sparar du i snitt 90 procent av alla klimatutsläpp som hade uppstått om du hade kört en vanlig bil.

Miljöfrågorna är också direkt kopplade till vår hälsa. Trafiken är den största källan till avgaser och buller i våra skånska städer vilket påverkar många människors hälsa negativt. Inom kollektivtrafiken pågår det ett stort arbete med att byta teknik – från bussar med förbränningsmotor till elbussar som kör tyst, avgasfritt och klimatsmart på grön el. Nästa år kommer vi att se elbussar rulla i Malmö och precis som människorna i Landskrona och Ängelholm kommer Malmöborna tack vare eldriften nu kunna njuta av lite renare stadsluft och mindre buller.

Slutligen kan konstateras att kollektivtrafiken tillhör alla i Skåne och att den är en del av många människors liv. Genom att kunna resa kollektivt skapas möjlighet till möten mellan människor. Därmed bryts barriärer i samhället och förhoppningsvis leder detta till ett mer jämlikt samhälle. Med allt detta i bakhuvudet, får jag ny energi att fortsätta arbeta för att öka kollektivtrafikens nytta och de hållbara resorna. Till och med en regnig dag i september, klockan 06 på tåget från Malmö till vårt kontor i Hässleholm.

Framtidens stadsbussar är eldrivna

På fredagen höll Skånetrafiken ett seminarium om elbussar och framtidens kollektivtrafik. Med på seminariet fanns bland andra representanter för Region Skåne och Malmö stad samt Volvo och Solaris. En av föreläsarna var Peter Dädeby från Energimyndigheten.

Peter Dädeby, hur skulle du vilja att framtidens stadsbusstrafik ser ut?

– Jag ser framför mig en stadsbusstrafik som är helt fossilfri. Det är målet. Hur snabbt den utvecklingen går är svårt att säga, men jag ser en framtid där all stadsbusstrafik är eldriven.

Varför är det viktigt att satsa på just eldrift?

– Det är en energikälla som är ren. Visserligen beror det på var och hur elen är producerad, men den så kallade gröna elen är ju ren. Oavsett blir det noll utsläpp i stadsmiljön. Sedan har vi ju bullerfaktorn, som ofta glöms bort lite grann. En förbränningsmotor ger alltid buller, men en elmotor är tyst.

Boverket har konstaterat att ungefär två miljoner svenskar blir utsatta för trafikbuller som överskrider gränsvärdena utomhus. Det är ganska många och de bor naturligtvis ofta i städerna.

Vilka andra fördelar finns det med elbusstrafik i stadsmiljö?

– Även trängselfaktorer och trafiksäkerhetsaspekter är viktiga när det gäller att få över så många människor som möjligt till kollektivtrafiken. Elbusstrafiken kan vara ett sätt att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Man kan lättare marknadsföra den som ett miljövänligt alternativ och därmed förhoppningsvis få fler att resa kollektivt.

Det går också att skapa helt andra trafiksystem med en elektrifierad kollektivtrafik, exempelvis hållplatser i uppvärmd inomhusmiljö, vilket är attraktivt framför allt i vårt land med vårt tidvis kärva klimat.

Hur involverade är ni på Energimyndigheten i en sådan utveckling?

– Dels är vi med och finansierar forskningsprojekt, exempelvis ElectriCity i Göteborg. Dels jobbar vi mycket med hållbara transporter tillsammans med bland andra Trafikverket och Naturvårdsverket. Jag är personligen inte så inblandad i just det, men det handlar främst om att vi ska få en effektivare energianvändning i trafiken och få ner de fossila bränslena så mycket det går.

Målet är att minska växthusgaserna i trafiken med 70 procent till år 2030. Men där är bussarna inte det största problemet. Kollektivtrafiken har redan kommit ganska långt med alternativa bränslen. Det är framför allt lastbilar och personbilar som står för de största utsläppen.

Många aktörer inom bilindustrin utvecklar eldrivna personbilar. Vad innebär det för kollektivtrafikens framtid?

– Det är en svår fråga. Det beror på vad som händer med teknikutvecklingen, med batterier och möjligheten att ladda. Men jag tror personligen att vi i framtiden kommer att ha en helt eldriven trafik. Det löser ju vissa problem, framför allt buller och utsläpp, men trängselfaktorerna kommer man ju inte tillrätta med genom eldrivna personbilar.

Kollektivtrafiken kan vara en föregångare och visa vägen till andra drivmedel. I framtiden kommer vi nog inte att äga bilar i så stor utsträckning som i dag, utan leasa en bil vid behov och cykla, gå och åka kollektivt i vardagen. Sedan ser det naturligtvis olika ut i livets olika skeenden. En barnfamilj har säkerligen större behov av att ständigt ha tillgång till bil.

Du har pratat om elbusspremien också. Vad betyder den för Skåne?

– Jag hanterar elbusspremien, och där ligger Skåne verkligen i framkant. Det finns en vilja och det tycker jag är extra roligt, eftersom jag började min yrkesbana i Skåne. Jag kommer ursprungligen inte från miljösidan, utan från kollektivtrafikbranschen.

Jag började med att köra buss i Malmö för 40 år sedan. Därför är det kul för mig att just Skåne kan visa vägen för andra landsändar där man fortfarande tvekar om vilken väg man ska gå. Vi planerar att tillsammans med Trafikverket ta fram ett informationsmaterial som belyser alla möjliga frågeställningar kring eldriven kollektivtrafik.

Där ska Skånetrafiken vara med som bollplank och en hjälp för övriga landet. Elbussar är generellt sett dyrare än andra bussar, så syftet med elbusspremien är att minska merkostnaden i samband med en sådan investering. Tanken är att premien ska vara ett slags morot.

Till sist, vilka råd vill du skicka med till alla som jobbar med att utveckla framtidens kollektivtrafik?

– Var modiga och våga satsa, för jag tror att eldriven trafik är framtiden. Det är viktigt att man vågar ta de kanske inte alltid så lätta besluten, för det kan ju handla om ganska mycket pengar. Det är helt enkelt upp till både tjänstemän och politiker att inse vilka stora fördelar det finns med en elektrifierad kollektivtrafik.

Från statens sida är målet tydligt: vi måste bli av med de fossila bränslena. Där har kollektivtrafiken gått i framkant. I dagsläget måste vi ha en blandning av el, biogas och exempelvis HVO, men i framtiden tror jag att all kollektivtrafik kommer att drivas med el.

Palmolja – nej tack

På Skånetrafiken arbetar vi med att hitta så hållbara bränsleslag som möjligt till alla våra fordon. För att ta oss ett litet steg närmre målet har vi bestämt oss för att helt och hållet utesluta palmolja och palmoljerester i vår bränslemix.

Hur ser vår bränsemix ut idag?

Våra tåg körs sedan länge på grön Bra Miljövalsel. På bussidan körs sedan december 2015 hela stadsbusstrafiken på fossilfria drivmedel som biogas och en liten del biodiesel och grön el.

Även regionbusstrafiken ska bli helt fossilbränslefri 2018. Idag körs regionbusstrafiken på en blandning av förnybart som biogas och biodiesel och fossilt såsom naturgas och diesel. När det kommer till biodiesel handlar det dels om RME som framställs av rapsolja, dels om biodieseln HVO.

HVO är ett hållbart och effektivt drivmedel om man tillverkar det på produkter som slaktavfall, fiskrens och tallolja. Men ett växande problem på senare tid är att även palmolja och palmoljerester (PFAD) har börjat användas för att tillverka HVO.

Varför utesluter vi palmolja och palmoljerester?

Palmolja har en stor negativ miljöpåverkan, inte minst eftersom bruket av oljepalm kan leda till skövling av regnskog och i förlängningen till att stora depåer av koldioxid frigörs när torvmarker görs om till plantage. Dessutom finns stor risk att mänskliga rättigheter kränks vid odling av palm på storskaliga plantager. Att använda biodiesel framställd av palmolja eller palmoljerester är alltså att göra klimatet en rejäl björntjänst.

Därför har vi bestämt oss för att helt utesluta palmolja och palmoljerester i vår bränslemix. Det betyder att vi numera kräver intyg från våra leverantörer där de uppger vad HVO-drivmedlet är gjort av och att vi gör årliga kontroller och uppföljningar.

Hur ser de framtida lösningarna ut?

Biodiesel, och inte minst HVO, är som sagt bara en liten del av vår bränslemix. Till största del använder vi oss av lokalt producerad biogas som både skapar klimatnytta och sociala nyttoeffekter i Skåne.

Framöver så vill vi inom stadsbusstrafiken främst satsa på en utökad användning av grön el som har utifrån ett klimat- och hälsoperspektiv stora fördelar jämfört med dagens förbränningsmotordrift. Sammanfattningsvis så handlar det om att använda sig av rätt bränsle på rätt ställe för att skapa störst samhällsnytta. Och att det ska vara förnybart och palmolje- och PFAD-fritt är en självklarhet!

Håll gärna utkik här på bloggen om du vill veta mer om vårt arbete med grön energi framöver.