Landskrona är först i Skåne och än så länge den största staden i Sverige att ha helt eldriven stadsbusstrafik.
Med de nya elbussarna reser vi för en hållbar framtid. De drivs med grön el som uppfyller den Svenska Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval och de släpper inte ut några avgaser. Dessutom genererar elbussar i snitt 5-6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det kanske inte låter så mycket, men som jämförelse upplever vi människor en höjning med 10 decibel som en fördubbling av ljudnivån.
Ljudnivån både ombord och i bussens närhet är därför markant lägre jämfört med en vanlig buss. Faktiskt så mycket lägre att de utrustats med en varningssignal som påminner om en ringklocka som föraren kan använda när hen närmar sig fotgängare och cyklister. Varningssignalen är diskret och låter ungefär som spårvagnar brukar göra.
Utöver detta är Landskronas nya elbussar utrustade med ny inredning och stoppknappar med ljus för att öka tryggheten och tydligheten. Inne i bussen finns dessutom USB-laddare och Infotainment som är våra digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam. Jämfört med biogasbussar har elbussar än så länge bara en begränsning.
De kan inte köra lika långt som en biogasbuss utan att ladda batterierna. En fulltankad biogasbuss kan rulla 350–500 km medan elbussarna har en maxsträcka på cirka 200 kilometer mellan laddningstillfällena. Landskronabussarna laddas därför på natten och när förarna har sina raster under dagen.
Idag utgör elbussar bara en liten del av den totala trafiken i Sverige. Men det kommer förmodligen inte att ta så lång tid innan elbusstrafiken kommer igång i större skala. Utifrån de studier som finns inom området talar mycket för att elbussar är framtiden i stadstrafik. Både vi och Landskrona stad är mycket stolta över att vara bland de första att införa det till 100 procent.