Våra lösningar inspirerar

Vårt arbete med konceptbussen gav ringar på vattnet och nu har Zürich hakat på.

Zürich säger Hej!

Så börjar en artikel publicerad på bloggen hos våra schweiziska kollegor på Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ).

Rubriken är en anspelning på att den schweiziska trafikhuvudmannen har hittat sin inspiration för att förbättra kundupplevelsen ombord i Sverige. Närmare bestämt hos Skånetrafiken.

Kanske kommer ni ihåg vår konceptbuss där vi tillsammans med Veryday och Volvo gjorde radikala förändringar ombord på en stadsbuss för att förbättra kundupplevelsen. Bland annat testades bättre lösningar för stående passagerare liksom hörnsoffor för mer en mer öppen känsla.

Vårt arbete gav ringar på vattnet och nu har alltså Zürich, som ofta ses som en föregångsstad vad gäller kollektivtrafik, hakat på våra idéer. Sedan mitten på augusti snurrar nu en stadsbuss i Zürich i linjetrafik med just en ståbordslösning ombord.

Bussens koncept ska testas i ett år och sedan utvärderas innan det förhoppningsvis implementeras i mer av deras trafik. Kul, tycker vi.
I Skåne finns ståbordslösningen sedan i juni på samtliga bussar på linje 1 i Helsingborg.

Här kan du läsa mer om vårt jobb med konceptbussen.

I bräschen för människan

Googla på ordet kollektivtrafik.

De bilder som dyker upp i resultatlistan visar bussar, tåg och spårvagnar. Ibland finns några suddiga människogestalter med på bilderna, men vem som har huvudrollen är tydlig. Och det är inte människan.

Varför är det så?

Bussar, som ju ska vara ett verktyg för oss människor när vi förflyttar oss, är byggda på lastbilschassin. Det betyder att det är svårt och ibland omöjligt att skapa en miljö ombord som ska svara mot de behov som man har som människa. Samtidigt förstår branschen att man måste arbeta med sin approach och attraktivitet. Ska fler lockas att ställa bilen och börja resa kollektivt krävs ett nytänk och ett mod att modernisera och göra annorlunda.

Och inte genom att ge uttryck för modernitet i form av en futuristisk Jetson-miljö. Den är sällan funktionell eftersom den inte grundats på verkliga och identifierade behov. Det som krävs är funktioner och lösningar som gör positiv skillnad för de som ska nyttja dem.

Det här jobbar vi på Skånetrafiken hårt med. Vi går i bräschen för att lyfta fram människorna, de som ska använda sig av bussarna, tågen, hållplatserna och informationstavlorna. Vi har till och med inrättat en egen enhet som ska driva arbetet med det: enhet ”Kundmöte”. Där pågår en febril aktivitet med att se till att vi är våra resenärers ambassadörer och hittar människan igen.

Hos oss låter vi bland annat servicedesigners ta sig an utvecklingen av en produkt eller tjänst. De som sitter med pengapåsen för investeringar drar instinktivt öronen åt sig när de får höra talas om att det finns en servicedesigner med i projektet. Fullt förståeligt. De ser ju framför sig ännu en designer i svart polotröja med formpressade barstolar och spaceade soffor. Men så är det inte.

Servicedesignern adderar förutom produkten även förutsättningarna i den fysiska miljön runt omkring, kulturella och sociala koder som finns i samhället och hur vi kommunicerar med varandra, till det som är användarens upplevelse. Inte sällan med hjälp av beteendevetenskap, etnologi och psykologi – discipliner som många servicedesigners har en bakgrund inom!

På så sätt blir produkten inte längre i fokus utan en del av ett ekosystem runt en upplevelse som användaren har. Lösningarna blir inte särskilt extrema, men i sitt sammanhang får de stor effekt på användarnas upplevelse. Och att smörja maskineriet genom att sudda ut hinder och sätta människan i fokus är vårt mission! Häng med enhet kundmöte och hur vi jobbar med det här på utvecklingsbloggen!

Vi är Sveriges bästa resesajt!

Varje år utser IDG Sveriges bästa 100 sajter. I år nominerades Skånetrafiken i kategorin ”Bästa resesajt” och på onsdagen stod det klart att vi kammade hem vinsten!

Det databaserade techmedia, event och marknadsföringsföretaget IDG utsåg i samarbete med Webbdagarna, nyligen Sveriges bästa 100 sajter. Gissa om vi blev stolta då vi inte bara var nominerade utan också vann i kategorin ”Bästa resesajt”. Dessutom mot flera tunga motståndare!

Under 2018 och 2019 införde vi flera smarta tjänster, som en helt ny företagssida där det bland annat går att köpa och skicka biljetter till anställda och en webbaserad bokningstjänst för sjukresor – som direkt blev succé. Senast infördes också ett test av tjänsten ”fordon på karta”. Ett sätt att följa sin buss i realtid och bli ”hypnotiserad av att följa med när 171 svänger av på Kungsgatan”, som IDG så fint uttrycker det.

I sin motivering skriver IDG att vi på Skånetrafiken ”satsar ordentligt på det digitala”. Och det har vi verkligen gjort, inte minst under det gånga året.

Vi jobbar hela tiden med att optimera innehållet och utseendet på sajten. Med hjälp av våra kundundersökningsverktyg utvärderar och omvärderar vi kontinuerligt vilka tjänster som används mest och som saknas. Vad som behövas lyftas eller prioriteras bort.

Utseendemässigt har det också gjorts förändring. Färgerna och bilderna till exempel bytts ut. Det alarmerande röda har blivit mer rogivande och dämpat grått och gult. Menyer har försvunnit, slagits ihop och ersatts. Denna makeover har dock bara börjat och inom kort blir det en ännu större förändring av startsidan. Givetvis fortsätter fokus att ligga på det viktigaste – tillgänglighet och enkelhet – men mer plats ges till att göra sidan dynamisk; att lyfta bland annat aktuella erbjudande, projekt och uppdaterade nyheter.

Så, vi slår oss inte till ro med vår vinst, men den gör oss extra glada och stolta när vi fortsätter utveckla det digitala ytterligare! Nu vill vi ju fortsätta vara landets ledande resesajt!

Trafikinformation och ersättningstrafik

– många aktörer inblandade vid en störning

Vi förstår att det är frustrerande när tåget inte går som det ska och när informationen brister.

Nu kraftsamlar vi för att förbättra för er vid en eventuell störning.

De senaste decennierna har underhållet för järnvägen varit eftersatt och tågtrafiken är hårt drabbad. De senaste veckornas stora störningar är bara några exempel på hur.

Vid en akut trafikstörning är vi många som jobbar för att snabbt lösa problemet. Störningen kommer först in till Trafikverket som felsöker och återkopplar till oss. Innan vi kan köra vidare måste Trafikverket alltid ge oss besked om att det är säkert att köra. Det handlar om att din resa ska vara säker.

När Trafikverket har tagit reda på vad som hänt och vilka tåg som påverkas, går de löpande ut med trafikinformation. Vi på Skånetrafiken får informationen från dem innan vi kan informera dig som reser. Trafikverket ansvarar för informationen på perronger och på informationstavlor. Vi via vår app, på skanetrafiken och ombord.

Vad det gäller de bristande beskeden till resenärer vid en störning skrev vår trafikdirektör om Trafikverkets roll här. Vad det gäller vår del av informationen jobbar vi nu hårt med att förbättra och förenkla den. Det pågår bland annat en genomlysning och ett åtgärdsprogram av hela kundinformationssystemet. Och under det kommande året är det också tänkt att nya funktioner ska lanseras, vilka förenklar för resenärerna att planera sin resa.

Bland annat är det tänkt att Skånetrafiken-appen ska meddela om eventuella förändringar som påverkar en specifik resa och GPS-funktionen utvecklas för att bättre informera om var en buss eller tåg befinner sig i realtid.

Vid de tillfällen då tågen inte kan köra vidare alls ersätts de med bussar. Vi jobbar alltid för att få fram så många fordon som möjligt, för att så många som möjligt ska kunna resa vidare. Men det är inte alltid så lätt.

I rusningstid reser cirka 7000 personer i timmen mellan Malmö och Lund. Det motsvarar 140 bussar. Bussarna kan först beställas då en akut störning har inträffat och då är det omöjligt att få fram det stora antalet fordon. Och även om det gick så är inte väg – och stationsinfrastrukturen byggd för att rymma en sådan mängd bussar.

Samtidigt ska du snabbt kunna ta egna beslut för din fortsatta resa. Ska du vänta på bussen eller titta på andra alternativ? Idag så kan vi informera om att ersättningsbussar är beställda och en ungefärlig tid för när. Men flera bussar saknar uppkoppling till våra underleverantörer. Därför kan du inte se var bussen är och exakt när den kommer. Med start i december i år ska detta förbättras med ny teknik. Reser du med Pågatågens ersättningsbussar får du då information om när bussen är på plats. Ambitionen är att på sikt visa den informationen i vår app så att du själv kan se var ersättningsbussarna är.

Genom att söka din resa i vår app eller på hemsidan ser du om ordinarie trafik med region- och stadsbussar kan ta dig till din destination vid störning. I år satsar Skånetrafiken fem miljoner kronor på att förstärka busstrafiken vid rusningstrafik. Från och med mitten av augusti kommer vi att sätta in fler bussar på de mest utsatta busslinjerna så att du inte ska behöva bli förbikörd eller stå upp längre sträckor. Det gäller bland andra linje 100 Näset-Malmö, 146 Trelleborg-Malmö och linjerna 171 och 130 mellan Lund och Malmö.

Vi gör allt vi kan för att kollektivtrafiken ska gå som planerat, och om det brister, att det blir så lätthanterligt som möjligt för de som utsätts.

Tack för att ni har tålamod och reser hållbart.

Vi vill minska vår klimatpåverkan på riktigt

I dagarna uttalade sig Skånetrafiken i en debattartikel där vi välkomnar ett lagförslag som innebär att råvaran PFAD omklassas från restprodukt till samprodukt. Men vad innebär egentligen det och hur berör det Skånetrafiken?

Vår miljö- och hållbarhetsansvarig Iris Rehnström svarar på fyra snabba frågor för att reda ut begreppen.

Kortfattat – vad handlar debattartikeln om?

– Skånetrafiken vill att ohållbara biodrivmedel som inte minskar klimatutsläppen på riktigt försvinner från den svenska marknaden. Därför stöder vi ett lagförslag som ökar kraven på spårbarhet av palmoljerester – en råvara för tillverkning av biodiesel – tillbaka till odling av palm. Detta för att alla klimatutsläpp ska bli synliga och palmoljerester som kommer från palm som odlas på till exempel regnskogsmark inte ska bli skattebefriade. Med det nya lagförslaget blir de istället dyrare och rensas bort från marknaden.

Varför är palmolja dåligt?

– Palmolja och rester från palmodlingar är billiga råvaror till både livsmedelsindustrin och biodrivmedelsindustrin. Problemet är att palm odlas i stor skala i Sydostasien på bland annat regnskogsmark och torrlagd torvmark vilket leder till omfattande utsläpp av växthusgaser, förlust av livsrummet för tusentals arter och utnyttjande av mänsklig arbetskraft under slavlikanden förhållanden. Vi på Skånetrafiken förbjuder i våra trafikavtal all användning biodrivmedel som är producerade på palmolja eller palmoljerester sedan ett år tillbaka.

Varför är detta viktigt för Skånetrafiken?

– Skånetrafiken arbetar hårt för att bidra till att Skåne blir mer hållbart. I december 2018 ska alla våra bussar och tåg vara helt fossilbränslefria. Vi har nu en trafik som är fossilfri till 85 procent och i december i 2018 kommer vi att nå 100 procent. Men för att vi ska öka hållbarheten måste vi använda det biodrivmedel som minskar vår klimatpåverkan på riktigt. Vi vill vara ansvarstagande mot skåningarna, eftersom vi är skattefinansierade.

Vad vill vi uppnå med debattartikeln?

– Vi vill öka kunskapen om problematiken med ohållbara biodrivmedel. Denna kunskap ska bland annat bidra till att politikerna kan fatta ett informerat beslut att rösta för lagförslaget om ökad spårbarhet av palmoljerester.
Som miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken är en av mina arbetsuppgifter att minska vår trafiks klimatpåverkan och detta vill vi som sagt göra på riktigt!

I topp på Facebook

I flera år har vi på Skånetrafiken funnits på Facebook för att svara på frågor och ta emot kommentarer från er resenärer.

Varje dag hanterar vi där mängder av inlägg, åsikter, frågor och kommentarer från våra 42 000 följare eller från de hundratusentals personer som vi når via kanalen. Det blir en hel del.

Vårt mål är att ge alla kunder ett bra svar inom 60 minuter. Och för att se hur vi sköter oss följer vi regelbundet vår utveckling med ett statistikverktyg online. Via det kan vi se hur vi ligger till inom branschen, och jämföra oss med andra.

Att vi är på väg åt rätt håll finns det ingen tvekan om. Under hela 2017 har vi legat på topp tio – både inom och utanför branschen! De två mätvärden vi följer, responsgraden och den genomsnittliga responstiden, alltså hur mycket vi ger svar på och hur snabbt vi gör det, kan du se nedan. Där ligger vi på delad 1:a- plats!

Lägg märke till siffran ”inlägg av andra per dag” i tabellen – den beskriver tydligt hur vi har fler inlägg på vår sida än vad övriga företag på listan har. Och målet håller vi. Snitt-tiden för ett svar är 58 minuter.

Det är våra kundtjänstmedarbetare som tar hand om kundernas frågor på Facebook. Att de är så engagerade, intresserade och modiga är verkligen en förutsättning för att lyckas bra.

Det är en stor utmaning att ge relevanta och bra svar, inte minst då inflödet av frågor är väldigt högt. Samtalsklimatet i våra sociala kanaler är också ganska tufft emellanåt, våra kunder kan vara stressade och irriterade och vår roll är då att försöka bemöta på ett så vänligt och korrekt sätt vi kan.

För givetvis handlar vårt jobb inte bara om att svara snabbt utan också om vad och hur vi svarar.

Just kvaliteten på svaren har vi jobbat mycket med. Ihop med våra sociala medieexperter Rebecka Jansson och Ulrika Brink har vi ökat vår kunskap och arbetat fram verktyg för att hitta den information vi behöver för att ge rätt svar på ett bra sätt. För ett par år sedan satte vi tydliga mål för arbetet och sedan dess har vi kontinuerligt utvecklat arbetssättet för att bli ännu bättre.

Flera förslag på enklare biljettautomater

Under våren har vi på Skånetrafiken börjat undersöka olika alternativ för att hitta framtidens biljettautomater. Den här gången har vi använt oss av en förkommersiell upphandling, en process som gör det möjligt att utveckla idéer och koncept redan innan själva upphandlingen. Häromdagen höll de fem kandidater som tagit sig vidare i urvalsprocessen sina slutpresentationer i Malmö.

Skånetrafikens nuvarande biljettautomater ska på sikt bytas ut – men mot vad?

Måndagen den 27 juni presenterade fem leverantörer sina konceptidéer om hur våra framtida biljettautomater skulle kunna se ut.

Kandidaterna som deltog var:

Attention i samarbete med Great Works, ÅF, Block Zero, ustwo och Veryday.

Attention/Great Works.

Representanterna från ÅF.

Block Zero.

ustwo med presentation av konceptidé.

…och slutligen Veryday.

Även två kandidatstudenter från Lunds Tekniska Högskola, Nathalie Winberg och Anton Nordenson, deltog under dagen och höll en avslutande presentation med egna konceptidéer.

Nathalie Winberg och Anton Nordenson från LTH.

Många ville testa prototyperna.

Efter en mycket givande dag med många nya – och inte minst olika – infallsvinklar om tillgängliga och enkla biljettautomater är det nu dags för oss på Skånetrafiken att utvärdera och sammanställa vad vi tagit del av under vårens idéprocess. I höst fortsätter arbetet med att förbereda en upphandling med målet att ha nya biljettautomater på plats 2019.

Här på utvecklingsbloggen fortsätter vi att hålla dig uppdaterad om den senaste utvecklingen.

Nyfiken på hur vårens urvalsprocess gått till?

Nu finns chansen att blicka in i framtiden

Under våren har Skånetrafiken påbörjat arbetet med att ta fram framtidens biljettautomater, nya automater som ska vara tillgängliga och enkla att använda. Den 27 juni presenterar fem kandidater sina förslag på hur våra biljettautomater ska se ut i framtiden. Är du intresserad av att ta del av deras presentationer i Malmö? Här får du veta mer om hur du följer bloggen!

Arbetet med att hitta den allra bästa lösningen för Skånetrafikens resenärer har nu pågått under hela våren. De fem kandidater som har gått vidare i vårens urvalsprocess kommer presentera sina idéer om framtidens biljettautomater den 27 juni på Regionhuset i Malmö. Kandidaterna som kommer berätta om sina koncept är Attention/Great Works, ÅF, Block Zero, usTwo och Veryday.

Ett begränsat antal av åhörarplatserna är vikta för allmänheten. Om du är intresserad att ta del av presentationerna så gäller först till kvarn.

Självklart så kan du hålla dig uppdaterad genom att fortsätta läsa om vårt utvecklingsarbete här på bloggen.

Ny typ av upphandling och samarbete med Kalle Lind ska ge framtidens biljettautomater

Skånetrafiken kommer snart att inleda arbetet med att ta fram framtidens biljettautomater. Som ett led i det arbetet ska man dels prova en ny typ av upphandling och dels ta hjälp av intressegrupper och intressenter, bland annat krönikören Kalle Lind.

Som en del i projektet för framtidens resesystem finns en ny typ av biljettautomater eller självervicepunkter om man så vill. En som har tyckt till om Skånetrafikens biljettautomater är krönikören Kalle Lind som i höstas skrev krönikan ”25 steg till köp av tågbiljett”. Nu ska han vara med i en av de fokusgrupper som ska hjälpa Skånetrafiken att utforma framtidens biljettautomater.

– Jag tänkte att Kalle hade starka åsikter om våra biljettautomater och skulle kunna komma med värdefulla synpunkter, säger Britt Jonasson, inköpare på Skånetrafiken.

Den nya typ av upphandling som Skånetrafiken ska inleda kallas förkommersiell upphandling och möjliggör att ett utvecklingssamarbete kan pågå innan själva upphandlingen startar.

– Vi kommer att låta flera olika aktörer på marknader komma med sina ideförslag. Sedan väljer vi ut ett par av de mest intressanta och låter dem genomför ett avlönat arbete under ett antal veckor. Sedan redovisas deras resultat och vi kan välja att använda de delar vi tycker är intressanta, säger Britt.

Ambitionen är att det här arbetet ska göras under våren och att Skånetrafiken i höst går vidare med en upphandling för framtidens biljettautomater.

– Då har vi förhoppningsvis med oss många bra erfarenheter från den förkommersiella upphandlingen och från våra fokusgrupper. Dessutom kommer även studenter från Lunds tekniska högskola och IKDC att jobba med att ta fram koncept för framtida självservicepunkter, säger Britt.

Vad är fördelen med det här arbetssättet?

– Vi kommer närmare de som ska använda tekniken och ger utrymme för den skaparkraft som finns på marknaden och hos universiteten. Vi är ganska ensamma om att använda den här metoden och hoppas att det ska bli lyckat och något vi kommer att fortsätta att använda.

Uppdatering av avgångsskyltar på Trelleborg C

Den 12 december invigs Trelleborg C och dagen efter kan den som vill ta Pågatåget till eller från Trelleborg. En sak som har gjorts om till invigningen är skyltningen för avgångar på stationen. Där är vi i färd med att omdesigna våra nuvarande layouter och första releasen kommer till största del att handla om en rent visuell omdesign.

Avgångsskyltarna kommer att få ett ansiktslyft där vi å ena sidan lyfter fram Skånetrafikens varumärke med rätt profilfärger och mer optimal typografi och å andra sidan gör skyltarna mer kontextanpassade. Det vill säga anpassade efter var de står och vilka fordonsslag som visas, allt för att göra de mer användarvänliga för resenären. Tanken är att i ett längre perspektiv applicera den nya designen på alla Skånetrafikens stationer och hållplatser.

Här ett konceptexempel på hållplatsspecifik avgångsskylt för stadsbuss

Kan det här vara ett sätt att göra informationen på stationer och hållplatser mer användarvänlig?

Snart lanserar vi en stadsbussapp

Så här ser en av skissbilderna ut. Layouten är ännu inte färdig men funktionen är tänkt att se ut så här.

Just nu arbetar vi för fullt med en ny app tillsammans med utvecklaren Softhouse. Appen är utvecklad för att göra det så enkelt som möjligt för dig som reser i våra skånska städer att köpa biljett på ett ögonblick.

App1I appen som kommer att heta ”Stadsbiljetten” ska man kunna köpa sin biljett med ett par knapptryck och precis som med vår vanliga app ska man kunna spara sina kortuppgifter. För den som använder en telefon med iOS ska det till och med gå att använda sitt fingeravtryck och ”Touch ID” för att köpa en biljett.

Vi vill med appen nå målgrupper som av olika anledningar aldrig eller sällan reser med oss och tror då att ett enkelt sätt att köpa biljett på är en nyckel för att fånga in de här resenärerna. Eftersom resandet på stadsbussar står för större delen av vår trafik är det här en viktig kanal.

Målet är att lansera appen till sommaren men mycket arbete med layout och annat kvarstår. Men vi bjuder ändå på ett par skissbilder på hur appen är tänkt att se ut.

Håll utkik för mer information här i bloggen närmare lanseringen! Då har ni kanske chansen att bli först med att prova appen!

Varför gör mobilbiljetten succé i Oslo?

Jag och några kollegor hade förmånen att under februari få besöka Ruter, som är vår motsvarighet i Oslo och Akershus i Norge. Där kör man cirka 310 miljoner resor per år med bussar, tunnelbana, spårvagn och båtar. Det kan jämföras med Skånetrafikens 150 miljoner resor.

Ruter är en riktig framgångssaga och säljer för cirka en miljard norska kronor i mobilen, mer än en tredjedel av total försäljning, vilket troligtvis gör dem störst på mobil handel i Norden.

Det säger något om vilken kraft som finns i kollektivtrafiken. Man lanserade den mobila biljetten i december 2012, så det har gått enormt fort. Cirka hälften är periodkort och hälften enkelbiljetter.

Vad ligger bakom denna succé?

Det går självklart inte att peka på en enskild faktor”

Men här är några bidragande orsaker:

  • Allt fokus har legat på enkelhet. Så få klick som möjligt till köp. Detta är något som vi nu vill testa i Skåne också och till sommaren kommer vår stadsbussbiljettapp. Tre klick till köp.
  • Förenklat prissystem. Max tre olika nivåer. Jämna belopp. Inga rabatter. Det ska inte handla om pris, säger de. De har till exempel ingen Jojo Reskassa med 20% rabatt som vi har, vilket underlättar förflyttning mellan kanaler.
  • Tonvikt på tillväxt och enkelhet. Därför har man inte något avancerat sätt att validera (kolla) biljetterna. Fusknivåerna riskerar då öka. Var går gränsen mellan rättvisa och enkelhet?

Som sagt, det finns säkert fler anledningar. Vad tror ni är de viktiga faktorerna för att få fler att åka med mobil biljett? Och är det ett självändamål i sig självt?