back

En hektisk höst

Det är mycket som händer på Skånetrafiken nu och det börjar bli dags för en liten uppdatering om vår app.

På labbet fortsätter utvecklandet av appen. Nu har vi förbättrat den så att det som tidigare varit möjligt på Android nu även fungerar på iOS. Så nu syns fler sökresultat, det går att söka om samma resa enkelt, förseningar syns tydligt och vi har försökt sätta fokus på rätt element i vyn. Vi håller också på att förbättra tillgänglighetsanpassningen. Ett krav som ställs på appar är att det ska finna textuppläsning. Vi jobbar på för fullt för att nå upp till det kravet och just nu lanserar vi det i etapper. Resesökningar kommer att vara först på plats.

Som ni kanske märkt har vi haft strul med betalningar. Vi hamnade i en situation där vi snabbt behövde ta fram en lösning som backup till den Klarnaintegration vi alltid använt i vår app. Vi ska byta och sluta använda Klarna och därför kom vi överens med Klarna och PayEx att vi skulle tillhandahålla PayEx kortbetalningar som ett komplement till Klarna kort- och fakturabetalningar för de kunder som vi visste kunde få problem att betala med kort via vår Klarna-lösning.
I ärlighetens namn gick det lite för fort, men där och då visste vi inte hur många som skulle drabbas från första stund. Lösningen som vi tog fram till den 14 september blev otydlig för användarna och är fortfarande stympad, men vi jobbar tillsammans med Swedbank Pay (tidigare PayEx) för att få fram en bra och enkel lösning för våra användare.

Utöver det jobbar vi med resor till grannlänen. Det har visat sig vara en svår övning. Regeringen har sagt att vi ska ha ett nationellt biljettsystem och det försöker vi arbeta efter, men standarden är inte riktigt klar än. Det finns lite fel och brister som vi upptäcker när vi försöker implementera det. Till en början kommer vi behöva ta några genvägar för att få ut det i tid och det gör oss mindre flexibla, så vi kommer göra rätt implementation efteråt.

Slutligen är det ju snart dags för ett nytt biljettsystem. Vi stänger ner våra gamla appar. Och många av våra användare har tipsat om massa saker som vi behöver föra in i vår nya. Mycket har vi fått till med UI-förbättringarna som kommer ut nu, men vi har viss funktionalitet som är efterfrågad och som inte kommer vara på plats innan vi stänger ner de gamla apparna, Reseplaneraren och Stadsbiljetten. Jag tänker i första hand på filterfunktion som gör att man kan välja bort vissa fordonsslag eller att definiera ”via-väg”. Vi har design färdig för det, men vi kommer inte hinna utveckla det i år. Det är dock högt på priolistan! Det tillsammans med ytterligare utveckling. Vi håller till exempel nu på att designa om appens första sida. Tanken är att göra den mer dynamisk.

De första av de nya korten har redan gått ut till skolelever runtom i Skåne Vi har haft vissa inkörningsproblem med dem, men håller på att jobba för att de ska bli så smidiga som det bara går att använda. Därtill jobbar vi frenetiskt med att fixa med allt som behövs för att allmänheten ska kunna köpa nya kort, lägga biljetter på korten, skriva ut sina kvitton, och så vidare. Någon reskassa kommer vi inte ha på de nya korten. De fungerar egentligen bara som en identifierare för att vi ska kunna hitta rätt biljett i vårt system. Även nya senior- och serviceresekort ska fixas och är på gång.

Just nu installeras de nya biljettautomaterna i Skåne och snart kommer alla kunder att kunna köpa sina biljetter i dem.  Även biljettautomaterna kommer ha begränsad funktionalitet från början, men med tiden kommer vi lägga till nya funktioner precis som vi gjort med Skånetrafiken-appen. Vi välkomnar därför allmänhetens åsikter och vi har möjligheten att ändra på de saker som uppfattas som dåligt.

Vi håller också som bäst på med tester av ”blippa”-funktionen. Håller man fram sitt betalkort till våra röda läsare på stadsbussarna, så köper man en Stadszon-vuxen-enkel-biljett. Blippar man en gång till inom en timme kostar det inget extra. Blippar man inom 24 timmar, så får man automatiskt en 24-timmarsbiljett vilket är samma pris som två enkelbiljetter. Det kommer vara ännu enklare än stadsbiljetten-appen.

Som ni förstår är det en hektisk höst, men vi gör det för vi är övertygade om att det kommer bli bättre för våra resenärer, även om förändring i sig är jobbigt. Mer än så vill jag inte säga nu, men vi har ett koncept vi tror på. Det ska bara utvärderas och testas innan vi presenterar det. Vi håller er uppdaterade!

/Andreas/Marie/Mariell/Philip

Philip Sandell

Philip Sandell