En hektisk höst

Det är mycket som händer på Skånetrafiken just nu och det börjar verkligen bli dags för en liten uppdatering om vår nya app.

På labbet så fortsätter utvecklandet av den nya appen. Nu har vi förbättrat den så att det som tidigare enbart varit möjligt på Android nu även fungerar perfekt på iOS. Så nu syns det fler sökresultat, det går att söka om samma resa enkelt igen, förseningar syns tydligt och vi har även försökt att sätta fokus på rätt element i vyn. Vi håller också på med att förbättra tillgänglighetsanpassningen. Ett krav som numera ställs på alla appar är att det även ska finnas en textuppläsning. Vi jobbar därför på för fullt för att nå upp även till det kravet och just nu lanserar vi det hela i etapper. Resesökningar kommer dock att vara det första på plats.

Som ni kanske märkt så har vi haft en del strul med betalningar. Vi hamnade i en lite besvärlig situation där vi snabbt behövde ta fram en lösning som backup till den Klarnaintegration vi tidigare alltid använt i vår app. Vi ska byta leverantör och sluta använda Klarna och därför så kom vi överens med Klarna och PayEx att vi istället skulle tillhandahålla PayEx kortbetalningar som ett komplement för Klarna kort- och fakturabetalningar för de kunder som vi visste kunde få en del problem med att betala med kort via vår Klarna-lösning.

Men i ärlighetens namn så gick det hela lite för fort, men där och då så visste vi inte hur många som verkligen skulle drabbas från första stund. Lösningen som vi tog fram till den 14 september blev därför ganska så otydlig för användarna och är fortfarandelite stympad, men vi jobbar nu på tillsammans med Swedbank Pay (tidigare PayEx) för att få fram en riktigt bra och enkel lösning för alla våra användare.

Utöver det så jobbar vi även med resor till grannlänen. Det har också visat sig vara en lite svårare övning. Regeringen har dock sagt att vi ska ha ett nationellt biljettsystem så det försöker vi arbeta efter, men standarden är tyvärr inte riktigt klar än. Det finns en del fel och brister som vi upptäcker efterhand när vi försöker implementera det. Till en början så kommer vi därför att behöva ta några genvägar för att få ut det hela i tid och det gör oss därför lite mindre flexibla, så vi kommer istället att göra rätt implementation efteråt.

Slutligen så är det ju snart dags för ett helt nytt biljettsystem. Vi stänger ner våra gamla appar helt. Och många av våra användare har tipsat oss om massa saker som de tycker vi behöver föra in i vår nya. Mycket har vi också fått till med UI-förbättringarna som kommer ut nu, men vi har en viss funktionalitet som är efterfrågad och som tyvärr inte kommer att vara på plats innan vi stänger ner de gamla apparna, Som till exempel Reseplaneraren och Stadsbiljetten. Jag tänker då i första hand på en filterfunktion som gör att man kan välja bort en del fordonsslag eller att definiera en ”via-väg”. Vi har dock redan en design färdig för det, men vi kommer tyvärr inte hinna utveckla det i år. Det ligger är dock högt upp på priolistan! Det tillsammans med en hel del ytterligare utveckling. Vi håller till exempel nu på med att designa om appens första sida. Tanken är då att göra den lite mer dynamisk.

De första av de nya korten har dock redan gått ut till skolelever runtom i Skåne Vi har dock haft vissa inkörningsproblem med dem, men vi håller på med att jobba för att de ska bli så smidiga som det bara går för att använda det. Därtill så jobbar vi frenetiskt med att fixa med allt annat som behövs för att allmänheten ska kunna köpa nya kort, eller lägga biljetter på korten, att kunna skriva ut sina kvitton, och så vidare. Någon reskassa det kommer vi dock inte att ha på de nya korten. De fungerar egentligen bara mer som en identifierare för att vi ska kunna hitta rätt biljett till användaren i vårt system. Även nya senior- och serviceresekort är något som ska fixas och det är på gång.

Just nu så installeras de nya biljettautomaterna runtom i Skåne och snart så kommer alla kunder att kunna köpa sina biljetter i dem. Även biljettautomaterna kommer dock att ha en något begränsad funktionalitet från början, men med tiden så kommer vi att lägga till nya funktioner i dem precis som vi gjort tidigare med Skånetrafiken-appen. Vi välkomnar naturligtvis därför allmänhetens åsikter och vi har även möjligheten att ändra på en del av de saker som uppfattas som dåligt.

Vi håller också som bäst på med en del tester av ”blippa”-funktionen. Håller man fram sitt betalkort till våra röda läsare på stadsbussarna, så köper man en Stadszon-vuxen-enkel-biljett. Blippar man en gång till inom en timme så kostar det ingenting extra. Blippar man sen inom 24 timmar, så får man automatiskt en 24-timmarsbiljett vilket är precis samma pris som att köpa två enkelbiljetter. Det kommer dock att vara ännu enklare än stadsbiljetten-appen.

Som ni förstår så är det en rejält hektisk höst, men vi gör det för vi är övertygade om att det kommer bli betydligt bättre för våra resenärer på sikt, även om förändring i sig alltid är lite jobbigt. Mer än så vill jag dock inte säga nu, men vi har ett koncept vi verkligen tror på. Det ska först bara utvärderas och testas ordentligt innan vi presenterar det. Så vi håller er uppdaterade!

Håll koll på dina resor i telefonen!

Nu kan du bevaka dina resor i appen och få pushnotiser vid förseningar!

Ännu en ny funktion är tillgänglig i appen. Nu går det att bevaka resor. Bevakningar är ett sätt för Skånetrafikens kunder att följa avgångar för en resa. Det går att bevaka både en avgång vid ett specifikt tillfälle eller skapa en prenumeration på en resa som görs ofta. Vi kan då skicka ut personliga pushnotiser om trafikstörningar när vi får information som på något sätt kan påverka din planerade resa.

Det kan vara information om att tåget blir försenat, att en hållplats är borttagen eller att en rutt är omlagd. Bevakningar har vi skapat med extra stor tanke på våra trogna pendlare som ofta åker samma resor varje dag och som kanske inte ser information om störningar på andra ställen i appen.

Bevakningar blev tidigt uppskattat i våra användningsundersökningar och där upptäckte vi också att inte bara pendlare var måna om att få personliga meddelanden för planerade resor. En överraskning för oss var hur omtyckt tjänsten var av alla de som av olika skäl har svårare att ta sig till hållplatserna. Som äldre eller kunder som reser med barnvagn till exempel.

Teamet som har arbetat med pushnotiser har varit väldigt blandat och bestått av många olika kompetenser. Designers har arbetat både med backendutvecklare, apputvecklare och med Skånetrafikens trafikinformationscentral (den avdelning på Skånetrafiken som arbetar med att blixtsnabbt få ut meddelanden om störning till bland annat kundtjänst, skanetrafiken.se och nu även appen).

Funktionen är resultatet av ett långt arbete som fortfarande pågår och som vi kommer att behöva förfina. Allteftersom bevakningar används så kan vi analysera information och få kunskap om hur mycket ni som reser vill bevaka era resor och vilken typ av trafikinformation som är mest uppskattad.

Nästa steg är att vi utvecklar akuta pushnotiser till de som sitter på en buss eller ett tåg som drabbas av en stor störning. Vi hoppas givetvis att ytterst få ska behöva få sådana meddelanden, men de resenärer som är med om ett längre stopp eller olycka kommer då att kunna få information direkt i mobilen.

Börja bevaka era resor! Ge oss gärna feedback på om informationen. Är den i tid och är den tydlig? Dessutom får ni gärna återkoppla till oss om hur det påverkar planeringen av ditt resande! Vill du tycka till ännu mer och vara med och påverka vår app så anmäl dig gärna som testperson!

Först och störst med 100 procent elbuss

Landskrona är först i Skåne och än så länge den största staden i Sverige att ha helt eldriven stadsbusstrafik.

Med de nya elbussarna reser vi för en hållbar framtid. De drivs med grön el som uppfyller den Svenska Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval och de släpper inte ut några avgaser. Dessutom genererar elbussar i snitt 5-6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det kanske inte låter så mycket, men som jämförelse upplever vi människor en höjning med 10 decibel som en fördubbling av ljudnivån.

Ljudnivån både ombord och i bussens närhet är därför markant lägre jämfört med en vanlig buss. Faktiskt så mycket lägre att de utrustats med en varningssignal som påminner om en ringklocka som föraren kan använda när hen närmar sig fotgängare och cyklister. Varningssignalen är diskret och låter ungefär som spårvagnar brukar göra.

Utöver detta är Landskronas nya elbussar utrustade med ny inredning och stoppknappar med ljus för att öka tryggheten och tydligheten. Inne i bussen finns dessutom USB-laddare och Infotainment som är våra digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam. Jämfört med biogasbussar har elbussar än så länge bara en begränsning.

De kan inte köra lika långt som en biogasbuss utan att ladda batterierna. En fulltankad biogasbuss kan rulla 350–500 km medan elbussarna har en maxsträcka på cirka 200 kilometer mellan laddningstillfällena. Landskronabussarna laddas därför på natten och när förarna har sina raster under dagen.

Idag utgör elbussar bara en liten del av den totala trafiken i Sverige. Men det kommer förmodligen inte att ta så lång tid innan elbusstrafiken kommer igång i större skala. Utifrån de studier som finns inom området talar mycket för att elbussar är framtiden i stadstrafik. Både vi och Landskrona stad är mycket stolta över att vara bland de första att införa det till 100 procent.

Framtidens regionbuss testades

På skärtorsdagen fick några resenärer prova framtidens regionbussar. Nya lösningar testades och ännu ett steg mot framtidens reseupplevelse togs.

I december förra året kunde ni läsa här på bloggen om vårt arbete med konceptbuss 1.0. Sedan dess har projektet fortsatt med att se över de funktionella lösningarna för vår regionbusstrafik – konceptbuss 2.0.

Tillsammans med innovationsbyrån Above och busstillverkaren Scania började arbetet med regionbussarna med förstudier, där vi bland annat tittade på hur vi påverkas av vår samtid och den snabba tekniska, digitala utvecklingen. Kundernas behov och känslor var också styrande och deras synpunkter samlade vi in genom att bland annat ge oss ut och resa och inleda samtal med våra medresenärer.

Vi studerade också hur kunderna rör sig i bussen, och varför vissa platser är mer populära än andra. Olika behov och förutsättningar studerades extra: som att kunna arbeta ombord, ha privat utrymme, få information under resan och känna trygghet till exempel.

Utöver de spontana mötena med resenärer arbetade Above också nära personer med olika funktionshinder för att fånga upp deras behov.

Några utvalda fiffiga idéer togs sedan vidare till prototyper vilka bedömdes och utvecklades vidare. Och den 29 mars, en kall och snöig skärtorsdag, var lösningarna så förfinade att det var dags för en fokusgrupp att prova dem!

Fokusgruppen, sex personer i olika åldrar och med olika resvanor fick titta och tycka till om flera av våra nya koncept. Som de personliga arbetsytor vilka byggts för de som vill jobba ombord. Och att bussen gjorts öppnare med en ”flexyta” och en soffdel allra längst bak för dem som reser i grupp.

Gunilla, en av testarna, har varit med i Skånetrafikens fokusgrupper tidigare och uppskattade möjligheten att få komma med synpunkter.

”Jag reser mycket med buss och tycker att det är viktigt med en bra resupplevelse. Att få komma hit idag och prova olika lösningar är roligt. Det känns som man blir lyssnad på och kan påverka”, sa hon.

Och testarnas åsikter spelar stor roll i vårt fortsatta arbete. Aboves projektledare Markus Ånskog och designern Johan Liljeros hade efter dagens slut, blocken fulla av synpunkter att jobba vidare med.

Projektledare Markus Ånskog presenterar idéerna.

”Jag är väldigt nöjd. Särskilt med testpersonerna som verkligen var engagerade och gick in för sin uppgift på ett bra sätt. De kom med konstruktiva synpunkter utifrån sina egna erfarenheter som resenärer”, sammanfattade Markus Ånskog .

Nästa steg i arbetet blir nu att jobba vidare med koncepten och börja addera design, form, färg och material, till funktionerna. Allt med resenären som utgångspunkt. Och med framtida tillverkning av en buss full med innovativa lösningar som målbild!

Vi rapporterar vidare om vad som är på gång och hoppas på smarta tankar från er läsare. Tveka inte att kommentera nedan.

Ny utbyggnad äntligen på banan

På fredagen togs det första spadtaget för fyrspårsutbygget mellan Malmö och Lund!

I 17 år har vi haft en överbelastad tågbana på sträckan och nu äntligen påbörjas arbetet mot förbättring.

Idag, fredag, tas det första spadtaget tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till det som blir det största infrastrukturprojektet i Skåne under de kommande åren. Det som ger fyra tågspår mellan Malmö och en bit in i Lund år 2024.

Utbyggnaden har varit mycket efterlängtad och länge planerad. Redan år 2000 när Öresundsbron invigdes och jag jobbade på SJ med att starta upp Öresundstågstrafiken, larmades det om att det skulle bli trång på spåren mellan Malmö och Lund. SJ hade redan då inlett förhandlingar om att bygga ut till fyra spår, men det gick trögt. I mitten på 2000-talet var man så långt komna att man skulle skriva kontrakt, men då önskade kommuner längs sträckan att järnvägen skulle grävas ner för att minska buller.

Sammanfattningsvis har vi alltså i snart 17 år levt med trafik på en bana som redan år 2000 ansågs överbelastad. Och dessutom på sträckan Malmö – Lund som ju är pulsådern i tågtrafiken. Sker det en störning här, fortplantar den sig i hela järnvägssystemet.

2024 är det alltså tänkt att fyrspåren ska vara färdiga. Trafikverket har upphandlat bygget som en totalentreprenad, där NCC och Spanska OHL bygger anläggningen och arbetet inleds med att det byggs parallella tillfälliga spår som trafiken kör på. För Trafikverket har i upphandlingen skrivit att järnvägstrafiken ska vara igång utan större störningar under hela byggtiden. Givetvis kommer det bli ett antal planerade avstängningar, en del problem och hel del utmaningar de kommande åren, men vi ska göra allt för att ni resenärer ska drabbas så lite som möjligt.

Och sedan när allt är klart har vi en toppmodern anläggning med nya stationer, där vi kan erbjuda kollektivtrafik i världsklass!

Är ni intresserade av att läsa mer om det stora bygget, som kommer att kosta cirka sex miljarder och likställs i storlek med Hallandsås-projektet, gå in på Trafikverkets hemsida. Här finns mycket information. Det går också att följa arbetet på Facebook.

Några viktiga årtal i arbetet:

23 oktober 2017: Lommavägen stängs i Arlöv. Här inleder man med att bygga en ny järnvägsbro över vägen. I Arlöv finns redan ett projektkontor med ca 100 anställda som ska leda projektet. Projektet har nu också utökats till att man ska bygga fyrspår från Flackarp till Klostergården i Lund.

27 oktober 2017: Bygget invigs och påbörjas med infrastrukturminister på plats.

2017 – 2020: Byggs det parallella tillfälliga spår som tågtrafiken ska köra på. Burlövs station byggs under denna period.

2020: Kopplas tågtrafiken över till de tillfälliga spåren och de tillfälliga stationerna i Åkarp och Hjärup tas i drift. Den gamla järnvägen rivs och man börjar enorma schaktningsarbeten för att sänka ner järnvägen genom Åkarp. Klostergården ska få en station och den börjar byggas 2020.

2022 – 2024: Färdigställs fyrspåren. 2022 kopplas järnvägstrafiken bort från de tillfälliga spåren och de nya stationerna tas delvis i drift. Under denna period byggs Lund – Flackarp.

2024: Har vi äntligen fyra spår mellan Malmö och en bit in i Lund. Det tog lång tid, vilket det ofta gör när man jobbar med järnvägsprojekt.

Malmöborna ger konceptbussen tummen upp

Har du sett en lite annorlunda buss på linje 8 i Malmö? Det är konceptbussen, Skånetrafikens eget rullande reselabb. En färsk undersökning visar att Malmöborna gillar att åka med bussen.

Det var ungefär för ett år sedan som idén om konceptbussen kläcktes. Projektet är ett samarbete mellan Skånetrafiken, designbyrån Veryday samt Volvo och Transdev med syftet att skapa bättre utrymmen och mer funktionella ytor ombord på våra stadsbussar. Efter en intensiv utvecklingsperiod där vi testade olika koncept på användare så började den specialbyggda bussen rulla i Kristianstad i höstas. Nu testas den i rusningstid på linje 8 i Malmö.

Ett av koncepten som vi tror kan göra stor skillnad är ståbordet. Idag är bussar anpassade till att du ska sitta ner. Men när det är trångt ombord så kan det kännas både obekvämt och otryggt om du inte är en av dem som fått en sittplats.

På konceptbussen har vi vänt på det och funderat över hur man kan göra det mer tilltalande att stå upp. Genom att plocka bort några sittplatser har vi kunnat skapa mer utrymme per person, attraktivare ståytor och dessutom gjort det lättare att ta sig av och på bussen.

Nu när bussen har rullat i Malmö ett tag har vi låtit Trivector göra en undersökning för att ta reda på vad resenärerna tycker om den. Och resultatet är övervägande positivt!

Av de knappt 500 tillfrågade så tyckte 80 procent att inomhusmiljön ombord är bättre eller mycket bättre än i en konventionell buss. Majoriteten var positivt inställda till att stå upp och tyckte även att det var enkelt att gå ombord på bussen och att förflytta sig inne i den. Detta gör att vi fått en ytterligare bekräftelse på att ta vidare konceptet med öppnare ståytor.

Med det sagt så kvarstår en stor utmaning, nämligen hur vi ska kunna säkerställa att personer med rullatorer och barnvagnar hittar en bra plats ombord. Detta har blivit extra tydligt i en ung stad som Malmö.

Vad händer nu då? Konceptbussen kommer fortsätta rulla i Malmö under våren. Nu tittar vi på möjligheten att göra ytterligare en undersökning senare i vår för att se om resultaten skiljer sig åt när Malmöborna vant sig lite mer vid bussen.

Titta gärna in här på bloggen om ni vill läsa mer om vår produktutveckling framöver!

Gå ombord var du vill på stadsbussarna i Lund

Har du någon gång känt stressen när bussen närmar sig hållplatsen att så fort som möjligt ta dig fram till den främre dörren i hopp om att få en sittplats? Då är du inte ensam. Nu gör vi det enklare och bekvämare för dig som åker stadsbuss i Lund.

Vi på Skånetrafiken driver ett flertal aktiviteter som syftar till att förbättra din reseupplevelse. Utöver nya betallösningar, reseinformation och smarta tjänster i samband med resan så ligger ett stort fokus på att optimera flödet när resenärerna går av och på bussen.

Med lanseringen av MalmöExpressen, alltså linje 5 i Malmö, följde möjligheten för våra resenärer att stiga på bussen i alla dörrar. MalmöExpressen har varit väldigt lyckad och nu vill vi ta det till nästa nivå och se hur påstigning i alla dörrar skulle fungerar i vanlig stadsbusstrafik.

Nu har du som reser med biljett i den nya Skånetrafiken-appen möjlighet att stiga på bussen i vilken dörr du vill i Lund. Aktiviteten drivs som ett pilotprojekt på stadsbussarna där.

Syftet med piloten är att:

  • Minska tiden vid av- och påstigning.
  • Minska trängseln på hållplatsen.
  • Öka punktlighet och minska stressen för föraren.
  • Förbättra fördelningen av resenärer i buss.

Om piloten i Lund faller väl ut kommer möjligheten till påstigning i alla dörrar införas i andra skånska städer. Vi håller er såklart uppdaterade om projektet här på bloggen längre fram!

En tillgänglighetsvision tar form

Vi vill skapa en kollektivtrafik som är tillgänglig för alla – och nu skapar vi en tillgänglighetsvision med sikte på att identifiera möjliga lösningar som kan göra skillnad i återkommande eller kritiska situationer.

Om några veckor är det Världsanvändbarhetsdagen,”World Usability Day”. I samband med det tar vi ett ytterligare grepp kring tillgänglighet med ett samarbete där vi tillsammans med representanter från ett antal organisationer ska skapa en tillgänglighetsvision. En vision där vi enas om vilka typer av lösningar vi bör satsa på för att tillgodose de varierande behov som finns till exempel inom grupper med funktionsvariationer.

På Skånetrafiken tror vi också att de tekniska lösningar som skulle vara avgörande för en person med särskilda behov också kan innebära en positiv skillnad för övriga resenärer. Många av de förslag och kundärenden som inkommer från handikapporganisationer eller personer med funktionsvariation är med andra ord lösningar som flera av våra övriga resenärer skulle ha nytta av.

Detta är vårt antagande när vi nu ser över detta område med en extra skärpt blick på innovationer och utvecklingspotential. I och med det förbättrade resesystem vi just nu utvecklar är vi dessutom snart i ett läge som ger oss förutsättningar att faktiskt genomföra några av de satsningar som skulle kunna innebära en stor skillnad i kollektivresan – idéer som tidigare inte gått att genomföra lika lätt.

Vi vet till exempel att många efterfrågar tydligare utrop ombord på bussarna inför varje hållplats – något som är särskilt viktigt för en person med synnedsättning, eftersom man ju inte kan navigera utifrån landmärken eller andra ledtrådar i samma utsträckning.

De tester vi gjort med beacons visar att vi skulle ha en bra tillförlitlighet om vi vill prova på att rikta information till specifika hållplatser eller bussturer baserat på den tekniken. För en person med synnedsättning är det dessutom extra viktigt att bussarna stannar vid specifikt angiven plats och inte stannar till bakom ett annat bussnummer på samma hållplats.

Med dagens teknik och det nya bakomliggande resesystemet skulle det kunna vara en lösning att utrusta våra nedräkningstimers (som bland annat finns vid Trelleborg C och längs 5:an i Malmö) med en motsvarighet till ”smarta knappar” (tex Flic), där en aktivering kunde signalera till föraren på en specifik tur att någon väntar på att stiga ombord invid skylten. Det återstår att utvärdera denna typen av koncept i praktiken, tillsammans med övriga idéer.

För oss på Skånetrafiken är det viktigt att tillhandahålla en tjänst som tryggar, inkluderar och underlättar för människor så att de kan bli nöjda resenärer. Det finns ett ständigt pågående arbete med att skapa en förståelse för kritiska användningsscenarion där vi kan skapa bättre lösningar för dem som väljer att resa med oss.

Vi har löpande kontakt med övriga handikapporganisationer och kommer att vidareutveckla det samarbetet över tid. Representerar du en organisation som är intresserad av att vara med i vårt långsiktiga samarbete, eller är du intresserad av att personligen vara med i kommande användningstester så håll ett öga på vår blogg?

Nu finns chansen att blicka in i framtiden

Under våren har Skånetrafiken påbörjat arbetet med att ta fram framtidens biljettautomater, nya automater som ska vara tillgängliga och enkla att använda. Den 27 juni presenterar fem kandidater sina förslag på hur våra biljettautomater ska se ut i framtiden. Är du intresserad av att ta del av deras presentationer i Malmö? Här får du veta mer om hur du följer bloggen!

Arbetet med att hitta den allra bästa lösningen för Skånetrafikens resenärer har nu pågått under hela våren. De fem kandidater som har gått vidare i vårens urvalsprocess kommer presentera sina idéer om framtidens biljettautomater den 27 juni på Regionhuset i Malmö. Kandidaterna som kommer berätta om sina koncept är Attention/Great Works, ÅF, Block Zero, usTwo och Veryday.

Ett begränsat antal av åhörarplatserna är vikta för allmänheten. Om du är intresserad att ta del av presentationerna så gäller först till kvarn.

Självklart så kan du hålla dig uppdaterad genom att fortsätta läsa om vårt utvecklingsarbete här på bloggen.

Fem fokusområden för nya appen

Utvecklingsarbetet med nya appen är igång (läs Början på något nytt)!

Ett par månader innan utvecklingsarbetet drog igång gjorde vi, under hösten 2015, en djupdykning i vad Skånetrafikens nya mobilapp bör fokusera på och hur den bör utformas.

Syftet är att skapa en app som bidrar till att det blir ännu enklare och smidigare att resa med Skånetrafiken, vilket vi hoppas leder till att ännu fler väljer att resa kollektivt. Under detta arbete utgick vi från tre situationer som resenärer kan befinna sig i; Pendling, Ovan resa och Stört läge (läs mer i “Början på något nytt”)

Vi har träffat många olika resenärer och lärt oss om deras resvanor, behov och önskemål. Utifrån detta har vi skapat förslag på nya och förbättrade funktioner i appen. Förslagen har vi presenterat för resenärer för att försäkra oss om att vi är på rätt spår. Sedan gjorde vi om hela proceduren igen, flera gånger om, tills vi hittade tydliga fokusområden.

Fem fokusområden för den nya appen (med förtydligande skisser):

Stöd under hela resan

Som resenär kan du söka en resa hela vägen från din nuvarande position till din slutdestination och appen ger dig det bästa alternativet och stöd under hela resan. Det är tydligt var man är vart är och vart man ska, med hjälp av karta och navigering.

Visa verkligheten

Appen ska visa när färdmedlet (bussen eller tåget) faktiskt kommer till hållplatsen och var det befinner sig just nu. Bra prognoser på när du som resenär kommer att komma fram till din destination. Appen ska även visa riktiga tider (realtidsdata), så att du som resenär kan ta bästa möjliga beslut.

Förenkla vardagen

Som resenär kan du enkelt och snabbt söka resor som du gör ofta. Det ska finnas en möjlighet att spara och bevaka enstaka resor och resor som du gör ofta (pendlingsresor), för ökat stöd och bekvämlighet i vardagen.

Enkel problemlösning

Appen ska ge snabb, relevant och tydlig störningsinformation. Som resenär ska du få uppdateringar över trafikläget och enkelt kunna hitta alternativa resor t.ex. om det blir störningar i trafiken.

Tillgänglighet för alla

Appen ska vara tydlig och erbjuda lättläst och lättförståelig reseinformation. Utropad information ska visas i appen för den som önskar det och informationen ska också kunna läsas upp av appen. Det ska vara tydligt med resealternativ som har handikappanpassning och det ska finnas enkel felrapportering om saker inte fungerar som de ska.

Vad händer nu?

Sedan årsskiftet är utvecklingsarbetet i gång, appen byggs för fullt. Vi arbetar med de fokusområden som beskrivs ovan, men bygger lite i taget. Det är viktigt att ta små steg och hela tiden kolla av med er resenärer, från olika målgrupper, att vi är på rätt väg. Vi justerar appen efter vad vi lär oss, med syftet att göra det enklare att resa.

Hjälp till!

Vi behöver er hjälp med att lära oss om vad som funkar/inte funkar vid just din resa. Inom kort kommer möjligheten att anmäl dig som testresenär och delta i olika studier för att förbättra resandet i Skåne.

Design Challenge: inUse

Nu är det dags att presentera det första av de tre bidragen i vår utmaning Design Challenge där tre designbyråer fick ta fram koncept för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen.

Sverigebaserade inUse representerades av David de Léon och Shadi Almviken och valde att dela upp sina ”designfrön” på nio friktionspunkter som kan uppkomma under en resa i kollektivtrafiken. Kring varje punkt hade man tagit fram idéer och skisser på hur mobilen kan vara ett stöd. De hade dessutom kommit fram till att en bra app måste vara enkel, meningsfull, flexibel, tillförlitlig och transparent. Här nedan visar vi ett par av deras idéer och skisser.

Att få överblick

Innan man reser vill man ofta få en ordentlig överblick över alternativen innan man gör sitt val. Lösningen som inUse skissat fram är en mer sammanfattande version av ”Sök resa”.

Istället för att bara få en lista över vilka tider man till exempel kan resa mellan Kävlinge och Lund som i exemplet till höger får man också en sammanfattning över hur man kan åka till sitt resmål och när sista turen går, helt enkelt ett sökresultat som blir mer som en tidtabell och får resenären att känna sig säker.

På väg

Ibland är en del av resan okänd och då måste man hitta rätt väg på något sätt. Hur lång tid tar det? Vilken väg ska jag gå? Måste jag skynda mig eller kan jag ta det lugnt? Det är frågor som resenären då kan ställa sig.

Lösningen från inUse är att dela upp sträckan man ska resa i etapper vilket stämmer överens med mycket aktuell forskning. I skissen till höger ser man dels sin resväg på en karta och dels presenteras varje delsträcka med ett ”kort” över i skärmen där man får tydlig info om vilka marginaler man har och vad man ska göra.

Nästa steg visas som ett ”kort” längst ner. På det här sättet är man hela tiden trygg över vad man ska göra och får veta om det är bråttom eller gott om tid. Dessutom slipper man växla till en karttjänst som till exempel Google Maps för att få en överblick över var man befinner sig, allt finns samlat i appen.

Att gå på rätt

Vilket tåg eller buss ska jag med? Varifrån går den och hur hittar jag dit? Det här är vanliga frågor som en resenär kan ställa sig när man reser på en okänd sträcka. En karta kan hjälpa till viss del men ofta är de inte helt lätta att orientera sig genom.

Lösningen som inUse har tagit fram är en livekarta. Helt enkelt en karta där fordon och annat rör på sig och det går att spola fram i tiden för att se vad som kommer att hända. På så sätt hjälper man resenären att se till exempel vilken buss hen ska med.

Att betala

Tänk att slippa oroa dig för att komma ihåg att betala för din resa? Eller att du aldrig ska behöva betala mer än för vad du verkligen reser för. Med hjälp av GPS definieras resan som den sträcka som resenären rör sig parallellt med tåget eller bussen. Betalningen påbörjas automatiskt när man går på och avslutas automatiskt när man går av. Dessutom kan man strunta att ta betalt för resor som är försenade och hela flödet med resegarantiärenden försvinner.

Att stråla samman

En lite mer otippad men ändå smart lösning som inUse hade spånat på var möjligheten att med hjälp av appen kunna planera till exempel en after work med flera personer. Vi vet alla att det kan vara svårt att komma överens om man är flera stycken och befinner sig på olika ställen.

I det här exemplet skickar systemet en inbjudan och räknar ut den bästa platsen att mötas på baserat på var alla som har tackat ja befinner sig. Deltagarna får sedan sina resrutter och kan se var de andra befinner sig på resan.

Nu har byråerna presenterat sina idéer för Design Challenge

Under torsdagen träffade vi designföretagen UsTwo, frog och inUse på Media Evolution City för att de skulle presentera sina bidrag till vår utmaning Design Challenge.

Uppdraget var att ta fram förslag på designkoncept och idéer för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen. Idéer som vi sen ska kunna ta med oss i vårt kommande utvecklingsarbete.

Under presentationen fick vi bland annat se en prototyp på en app med ett helt nytt tänk för hur resan ska visas tydligt för resenären samt olika idéer för hur mobilens kamera kan hjälpa resenären att hitta rätt perrong, buss eller annat.

Idéerna kommer vi att presentera framöver här i bloggen så håll utkik efter massor med spännande läsning!

Många av de funktioner som visades kommer definitivt att se dagens ljus

Nu är årets Nordic IoT Hackathon i Lund avslutat och efter 50 timmars intensivt arbete var det PSALM från Ryssland som blev det vinnande laget. De tog fram en prototyp för hur resenärer ska kunna lämna feedback om resan, fordonet och annat i realtid. Så här säger Johan Karlberg, projektledare för Framtidens resesystem på Skånetrafiken samt jurymedlem, om tävlingen och vinnarnas idé.

Hur var stämningen på plats under arbetet?

– Det var mycket energi och fokus. Arbetsbord överfulla med skisser, lappar, sladdar, datorer, telefoner och diverse tekniska manicker. Även en hel del kaffemuggar och godis. Jag gissar att socker är bra bränsle om man ska tänka skarpt när man bara sover några timmar på natten för att hinna färdigt.

Var det mycket spännande som kom fram?

– Ja! Tekniken med Minimum Viable Device* fick verkligen bekänna färg. En och annan brist som kan åtgärdas hittades, men det mesta fungerade för de fall som deltagarna jobbade med. Så vi fick se exempel på hur vi kan få in kontinuerlig feedback från våra resenärer eller fordon, hur man kan ”checkas in” på resan automatiskt, sociala spel för de ombord och mycket annat.

Vad kan du säga om det vinnande laget?

– Det vinnande laget, som kommit hit från Ryssland, gick ännu längre än de andra i att använda de olika teknologier som ingick i ”paketet”. De var noggranna med att kolla fakta så långt möjligt för att deras lösning skulle kunna fungera i verkligheten.

Tror du att det är något vi kommer att kunna använda?

– Många av de funktioner som visades kommer definitivt att se dagens ljus. En hel del har vi redan i våra planer på sikt, men det är en helt annan sak att se dem nästan på riktigt. Det stärker uppfattningen att vi är på rätt väg.

Tror du att vi kommer att vara med i fler liknande projekt framöver?

– Det skulle jag tro. Det beror så klart på sammanhanget. Jag tror inte att man ska vänta sig att få in massor med helt nya idéer som vi vill ta vidare. Snarare är det ett bra sätt att testa lösningar som vi tror på och lära sig mer om dem.

Så här löd den juryns motivering:

“An original idea which made use of the technology to create a system that provides all kinds of useful feedback to the providers of public transport, and puts a tool in the hands of the users to be part of giving that feedback. The team made good use of the provided technology and showed great care to create a solution that can be made reality.”

* En enhet med en komplett hård- och mjukvaruarkitektur som är hälften så stor som ett kreditkort. Är en gateway mellan internet och smarta saker.

Varför gör mobilbiljetten succé i Oslo?

Jag och några kollegor hade förmånen att under februari få besöka Ruter, som är vår motsvarighet i Oslo och Akershus i Norge. Där kör man cirka 310 miljoner resor per år med bussar, tunnelbana, spårvagn och båtar. Det kan jämföras med Skånetrafikens 150 miljoner resor.

Ruter är en riktig framgångssaga och säljer för cirka en miljard norska kronor i mobilen, mer än en tredjedel av total försäljning, vilket troligtvis gör dem störst på mobil handel i Norden.

Det säger något om vilken kraft som finns i kollektivtrafiken. Man lanserade den mobila biljetten i december 2012, så det har gått enormt fort. Cirka hälften är periodkort och hälften enkelbiljetter.

Vad ligger bakom denna succé?

Det går självklart inte att peka på en enskild faktor”

Men här är några bidragande orsaker:

  • Allt fokus har legat på enkelhet. Så få klick som möjligt till köp. Detta är något som vi nu vill testa i Skåne också och till sommaren kommer vår stadsbussbiljettapp. Tre klick till köp.
  • Förenklat prissystem. Max tre olika nivåer. Jämna belopp. Inga rabatter. Det ska inte handla om pris, säger de. De har till exempel ingen Jojo Reskassa med 20% rabatt som vi har, vilket underlättar förflyttning mellan kanaler.
  • Tonvikt på tillväxt och enkelhet. Därför har man inte något avancerat sätt att validera (kolla) biljetterna. Fusknivåerna riskerar då öka. Var går gränsen mellan rättvisa och enkelhet?

Som sagt, det finns säkert fler anledningar. Vad tror ni är de viktiga faktorerna för att få fler att åka med mobil biljett? Och är det ett självändamål i sig självt?

Vill du vara med och ta fram framtidens kollektivtrafik?

Som vi tidigare har berättat är Skånetrafiken med som partner för Nordic Internet Of Things Hackathon 2015 som går av stapeln i Lund den tionde till tolfte april. Under 50 timmar ska då tio lag komma på innovativa lösningar för framtidens smarta transporter och smarta hem.

Bakom arrangemanget står förutom Skånetrafiken några av regionens största företag. Därför vill vi att just du som har idéer om hur ny teknik kan förbättra framtidens transporter ska anmäla dig! Kanske har du idéer för hur man enkelt ska kunna betala för resor? Eller kanske för att man ska kunna hålla koll på att fordonen är rena och prydliga? Eller något helt annat? Möjligheterna är helt enkelt oändliga.

Sista anmälningsdag är 17 mars och de uttagna lagen kommer att meddelas den 22 mars. Det enda du behöver ta med dig är din dator, en sovsäck och alla dina idéer.

Vad vill du läsa om i bloggen?

Nu har Skånetrafiken 2020 varit igång sedan i snart fyra månader och vi har fått mycket respons i form av kommentarer och inspel. Vi har massvis med spännande projekt att berätta om framöver men vi vill också passa på att fråga er läsare vad ni vill läsa om.

Det hela är inte svårare än att du lämnar en kommentar och berättar vad du vill läsa om den här utvecklingsbloggen. Vill du kanske läsa mer om trafikinformation? Eller är du mer intresserad av framtidens resesystem? Kanske är det något helt annat du helst läser om?

Tack för ditt bidrag! Förhoppningsvis kan vi omsätta det i ett blogginlägg i framtiden.

/Redaktionen

Skånetrafiken är med på Nordic IoT Hackathon

Den tionde till tolfte april så arrangeras Nordic Internet Of Things Hackathon 2015 på Mobile Heights Center i Lund och Skånetrafiken är en av arrangemangets partners. Det hela är en 50 timmar lång tävling där tio lag ska komma på innovativa lösningar för framtidens smarta transporter och smarta hem. ”Allt du behöver ha med dig är din dator, en sovsäck samt dina färdigheter och idéer”, skriver arrangören på hemsidan.

Efteråt kommer en erfaren jury att gå igenom lagens bidrag. Det är möjligt att anmäla sig till tävlingen fram till den 17 mars och du anmäler ditt lag via den här länken.

Så här skriver Johan Frithiof Karlberg, projektledande affärsutvecklare för Framtidens resesystem hos Skånetrafiken, som dessutom är med i tävlingens jury:

”Skånetrafiken deltar i projektet Minimum Viable Device för att vi ser att den lösning som håller på att tas fram kan utgöra en del i lösningar för framtidens resesystem. Kanske för att enkelt betala för resor? Kanske för att hålla koll på att fordonen är rena och prydliga? Kanske för att kunna serva resenärer med information precis när och där de behöver den? Möjligheterna är många och idéerna likaså.”

Däremot är vi övertygade att alla bra idéer inte kommer från oss själva. Därför är vi med och sponsrar det ’hackathon’ som går av stapeln i Lund i april. Där vill vi samla de vassaste inom programmering, design, tjänsteutveckling och andra områden.

Uppgiften är att tänka och skapa lösningar som är intressanta för oss eller andra samarbetspartners i projektet. Inte minst vore det spännande att se om det finns idéer som kombinerar våra två huvudteman: Smarta Resor (som vi sponsrar) och Smarta Hem (som sponsras av Eon)”.

Så passa på att anmäla er och ta chansen att vara med och skapa lösningar för framtidens kollektivtrafik!

Idag är det inte tillräckligt enkelt och smidigt att resa

Den här veckan bjuder vi på ett andra inlägg med en av Skånetrafikens medarbetare. Möt Johan Frithiof Karlberg som är projektledande affärsutvecklare för Framtidens resesystem.

Vad gör du i din roll som projektledande affärsutvecklare?

– I grunden handlar uppdraget för projektet ”Framtidens resesystem” om att bidra till att nå målen om fördubblad kollektivtrafik. Och för att vi ska nå dit krävs att vi gör upplevelsen av resan betydligt bättre än idag. Vi ska förtjäna att folk ställer bilen hemma och väljer oss istället. Självklart krävs då en trafik som fungerar, ett väl utvecklat utbud, fräscha fordon och så vidare. Men också att det som hör ihop med resandet, som biljetter eller informationen till resenärerna, fungerar riktigt riktigt bra. Vår uppgift är att ta fram lösningar inom de senare områdena.

– Som projektledande affärsutvecklare är min roll bland annat att se till att vi håller rätt fokus i projektet. Att vi hela tiden utgår från kundernas behov, att vi har ett affärsmässigt perspektiv och inte minst att vi så småningom levererar konkreta resultat.

– Just nu är projektet i förstudiefasen, som löper hela 2015, men vi börjar redan se några lösningar som kan göra skillnad på riktigt. Vårt mål är att några av dem ska bli tillgängliga redan under nästa år.

Vad har du för bakgrund innan du började på Skånetrafiken?

– Jag har nästan jobbat i mobilbranschen hela mitt vuxna liv. Största delen i det företag som numera heter Sony Mobile. Där hade jag en hel del olika roller, till exempel inom strategi, UX-design och produktplanering. En hel del väsensskilda roller, men en röd tråd igenom karriären har varit ett fokus på användarupplevelsen.

– Mellan Sony och Skånetrafiken hade jag en del konsultuppdrag samt medverkade i en startup. Mycket lärorikt vill jag lova.

Vad är tjusningen med att jobba med kollektivtrafik?

– Med risk för att låta lite ”pompös” handlar det för mig om att skapa ett bättre samhälle för mina barn att växa upp i. Ett samhälle som gör det möjligt för fler att resa smartare. Något som innebär att ytor i städerna frigörs för annat än vägar och parkeringar och som bidrar till att vi håller klimatpåverkan i schack.

Vad skulle du säga är de stora utmaningarna för Skånetrafiken den närmaste tiden?

– Personligen är jag helt övertygad om att en nyckel till ett lyckat resultat är att vi kan skapa en användarupplevelse i världsklass. Idag är det inte tillräckligt enkelt och smidigt att resa, i alla fall är det många som tror att det är krångligt. Och det räcker att folk tror det för att det ska bli sant. Vi behöver skapa en positiv spiral där de som reser får en bra upplevelse och att det smittar av sig på fler som också blir positivt inställda.

– Vi kan också konstatera att det alltför ofta blir störningar i trafiken. Det är ett område som Skånetrafiken och andra involverade jobbar hårt på att lösa, men där finns också utmaningar i hur vi hjälper våra resenärer när något händer. Här har vi i projektet en stor utmaning att bidra med olika typer av lösningar. Inte minst hur vi informerar våra resenärer eller visar på alternativ för att ta sig dit man ska.

– Sist men inte minst tror jag att vi behöver hitta ett bra sätt att betala för sitt resande för alla de som inte reser mycket ofta eller mycket. De som inte är säkra på att de har nytta av ”månadskortet’” men ändå vill få bättre villkor om de reser mer.

Kan du ge exempel på några spännande projekt som du är involverad i just nu?

– Framtidens resesystem är väl det mest spännande man kan tänka sig?

Det där med biljetter, ska det vara så svårt?

De här skisserna är tagna från en demo som skulle visa hur framtidens biljetter skulle kunna se ut.

Man kan tycka det är en självklarhet att det ska vara enkelt att betala för sin resa när man reser med buss eller tåg. Och glädjande nog får Skånetrafiken bättre och bättre resultat i den så kallade Kollektivtrafikbarometern, där svenskars upplevelser av kollektivtrafiken mäts. Vi är nu sedan en tid tillbaka bättre än riksgenomsnittet då 56 % ger något av de två högsta betygen på frågan om hur enkelt det är att köpa biljett (skala 1 till 5, mätning i september 2014).

Det kan man ju vara nöjd med. Eller?

Eller så konstaterar vi att 44 % av de som svarat inte tycker det är enkelt och inser att det här inte är acceptabelt. Hur många som egentligen skulle vinna på att resa med kollektivtrafiken tar bilen istället? Bara för att det här är eller verkar vara svårt? Vi har inte svaret på just den frågan, men vi vet att ganska små upplevda hinder stoppar många människor från att använda tjänster. SL:s försäljning av sms-biljetter minskade till exempel med 70 % när de införde ett extra steg för registrering av användare.

Så vad gör vi då?

Vad som är helt säkert är att vi måste sätta ”enkelhet” på agendan. Allra överst. Men vad som är enkelhet är olika för olika resenärer. Är det att biljettmaskinerna är enkla att använda? Att det går att köpa biljett ombord? Att man alltid får ”bästa pris”? Att man kan köpa biljett på sitt eget språk? Att man kan använda vilket kort som helst som biljett?

Personligen är jag övertygad om att mobilen kommer att spela en viktig roll. Nästan alla vuxna svenskar använder idag en smartphone. Dessutom ser vi en stark trend som pekar mot att den blir allt viktigare när det gäller biljetter och betalningar, drivet av företag som Apple och Google. Vi ser också att så kallade ”smarta tillbehör” som till exempel smarta klockor och träningsarmband är en växande företeelse som innebär nya möjligheter. Sist men inte minst, det område som kallas ”Internet of Things”, som handlar om att enkelt kunna koppla upp och ihop olika typer av prylar, börjar visa praktiska och användbara lösningar.

Kan vi göra något bra och enkelt av allt det här, månntro? Ja, tveklöst. Till exempel kan vi skapa en lösning som innebär att du med mobilen på fickan och en app installerad kan hoppa på en buss eller ett tåg, hoppa av när du är framme och sedan betala dina resor i slutet av månaden. Med bättre förmåner ju mer du reser. Till lägre kostnad än om du köpte enkelbiljett varje gång. Med garanti att du aldrig behöver betala mer än vad ett periodkort skulle kostar, om det visar sig att du reser riktigt mycket. Och helt utan att du behöver leta upp biljettmaskiner, komma ihåg att ta med ett kort eller hitta ett öppet försäljningsställe.

Ett exempel på en lösning som vi tror gör resandet enkelt och det finns fler att utforska. Återstår att prova oss fram för att se vad som håller och inte. Ett arbete vi nu sätter igång och som kommer att pågå ett tag framöver.

I en region som är ett av världens absoluta centrum för digitala innovationer och mobila lösningar är förutsättningarna att skapa världens bästa användarupplevelse kring biljettköpet de bästa. Vårt mål är att 99 % av de som reser med en mobil lösning upplever att det är enkelt att köpa biljett. Då börjar vi bli nöjda.

För en bättre reseupplevelse.

Vi tänker inte bygga morgondagens tjänster på gårdagens antaganden

Idag uppmärksammas vikten av användbarhet och användningsupplevelser (User Experience) runt om i världen genom ”World Usability Day”. Detta år har man valt temat engagemang, för att uppmana oss att tänka i nya banor, skapa en bättre förståelse för vikten av bra UX och hitta sätt att engagera ännu fler människor i arbetet med att förbättra de digitala lösningar som inte fungerar tillräckligt bra.

Som en del av detta initiativ ber vi er därför att svara på en enkät om våra befintliga symboler. Syftet med denna undersökning är att förstå mer om hur ni tolkar det symbolspråk som används. Detta är ett sätt för oss att ta ett avstamp i det nuvarande, för att kunna göra välgrundade designbeslut kring vår kommande trafik och reseinformation.

Jag tvivlar på att det finns många andra ämnen i vår närhet, som har potential att just engagera er resenärer och användare så mycket som trafik och reseinformation. Sedan jag började min anställning som UX-designer på Skånetrafiken innan sommaren har jag hamnat i djupa diskussioner, både med vänner och främlingar, om hur vi jobbar med vår reseinformation.

Jag har därför börjat bära med mig en lagom tjock anteckningsbok som jag tagit fram när någon har gott om åsikter eller idéer om hur vi borde hantera trafikstörningar, signalfel, kundärenden eller tömma papperskorgarna oftare. Boken är redan ganska välfylld och jag föreställer mig hur den kan bli ett fint tidsdokument på sikt när vi stämmer av uppdraget ”Framtidens reseupplevelse” någon gång år 2020.

Anteckningsboken som successivt fylls med era idéer och tankar om framtidens resande.

Men framförallt är den här anteckningsboken och alla iakttagelser och inspel från resenärer och kunder, ett tecken på hur viktig och engagerande kollektivtrafiken är. Från ett användbarhetsperspektiv inte minst en påminnelse om hur avgörande små designdetaljer är i praktiken.

Arbetet med den responsiva webben inom ”Digitalt Kundmöte” är en viktig del av att förbättra för våra användare. Men utöver de satsningar som kommer att nå ut under nästa år, arbetar vi också konceptuellt och iterativt med att möta de stegrande förväntningarna på våra digitala tjänster. Detta görs inom förstudien av projektet Framtidens Reseupplevelse, som beskrevs i det inledande inlägget här på bloggen och som finansieras med hjälp av Vinnova.

Innan jag började här var jag troligen en av dem som tänkte högt då och då att ”hur svårt kan det vara att göra ditt eller datt lite tydligare, eller lite enklare”. När jag nu insett ett och annat om de bakomliggande systemens beroenden och vilka konsekvenser det får för att finslipa användbarheten inom något så föränderligt som mjukvara och digital tjänsteutveckling – inser jag komplexiteten vi har att arbeta med.

Vi kommer att få anledning att återkomma till ämnet trafik och reseinformation flera gånger om i den här bloggen. Helst gör vi det med riktning framåt – mot det som är möjligt, istället för att fastna i det som begränsar oss idag. Vi tänker inte bygga morgondagens tjänster på gårdagens antaganden.

Happy World Usability Day!