Det är mycket som händer på Skånetrafiken just nu och det börjar verkligen bli dags för en liten uppdatering om vår nya app.
På labbet så fortsätter utvecklandet av den nya appen. Nu har vi förbättrat den så att det som tidigare enbart varit möjligt på Android nu även fungerar perfekt på iOS. Så nu syns det fler sökresultat, det går att söka om samma resa enkelt igen, förseningar syns tydligt och vi har även försökt att sätta fokus på rätt element i vyn. Vi håller också på med att förbättra tillgänglighetsanpassningen. Ett krav som numera ställs på alla appar är att det även ska finnas en textuppläsning. Vi jobbar därför på för fullt för att nå upp även till det kravet och just nu lanserar vi det hela i etapper. Resesökningar kommer dock att vara det första på plats.
Som ni kanske märkt så har vi haft en del strul med betalningar. Vi hamnade i en lite besvärlig situation där vi snabbt behövde ta fram en lösning som backup till den Klarnaintegration vi tidigare alltid använt i vår app. Vi ska byta leverantör och sluta använda Klarna och därför så kom vi överens med Klarna och PayEx att vi istället skulle tillhandahålla PayEx kortbetalningar som ett komplement för Klarna kort- och fakturabetalningar för de kunder som vi visste kunde få en del problem med att betala med kort via vår Klarna-lösning.
Men i ärlighetens namn så gick det hela lite för fort, men där och då så visste vi inte hur många som verkligen skulle drabbas från första stund. Lösningen som vi tog fram till den 14 september blev därför ganska så otydlig för användarna och är fortfarandelite stympad, men vi jobbar nu på tillsammans med Swedbank Pay (tidigare PayEx) för att få fram en riktigt bra och enkel lösning för alla våra användare.
Utöver det så jobbar vi även med resor till grannlänen. Det har också visat sig vara en lite svårare övning. Regeringen har dock sagt att vi ska ha ett nationellt biljettsystem så det försöker vi arbeta efter, men standarden är tyvärr inte riktigt klar än. Det finns en del fel och brister som vi upptäcker efterhand när vi försöker implementera det. Till en början så kommer vi därför att behöva ta några genvägar för att få ut det hela i tid och det gör oss därför lite mindre flexibla, så vi kommer istället att göra rätt implementation efteråt.
Slutligen så är det ju snart dags för ett helt nytt biljettsystem. Vi stänger ner våra gamla appar helt. Och många av våra användare har tipsat oss om massa saker som de tycker vi behöver föra in i vår nya. Mycket har vi också fått till med UI-förbättringarna som kommer ut nu, men vi har en viss funktionalitet som är efterfrågad och som tyvärr inte kommer att vara på plats innan vi stänger ner de gamla apparna, Som till exempel Reseplaneraren och Stadsbiljetten. Jag tänker då i första hand på en filterfunktion som gör att man kan välja bort en del fordonsslag eller att definiera en ”via-väg”. Vi har dock redan en design färdig för det, men vi kommer tyvärr inte hinna utveckla det i år. Det ligger är dock högt upp på priolistan! Det tillsammans med en hel del ytterligare utveckling. Vi håller till exempel nu på med att designa om appens första sida. Tanken är då att göra den lite mer dynamisk.
De första av de nya korten har dock redan gått ut till skolelever runtom i Skåne Vi har dock haft vissa inkörningsproblem med dem, men vi håller på med att jobba för att de ska bli så smidiga som det bara går för att använda det. Därtill så jobbar vi frenetiskt med att fixa med allt annat som behövs för att allmänheten ska kunna köpa nya kort, eller lägga biljetter på korten, att kunna skriva ut sina kvitton, och så vidare. Någon reskassa det kommer vi dock inte att ha på de nya korten. De fungerar egentligen bara mer som en identifierare för att vi ska kunna hitta rätt biljett till användaren i vårt system. Även nya senior- och serviceresekort är något som ska fixas och det är på gång.
Just nu så installeras de nya biljettautomaterna runtom i Skåne och snart så kommer alla kunder att kunna köpa sina biljetter i dem. Även biljettautomaterna kommer dock att ha en något begränsad funktionalitet från början, men med tiden så kommer vi att lägga till nya funktioner i dem precis som vi gjort tidigare med Skånetrafiken-appen. Vi välkomnar naturligtvis därför allmänhetens åsikter och vi har även möjligheten att ändra på en del av de saker som uppfattas som dåligt.
Vi håller också som bäst på med en del tester av ”blippa”-funktionen. Håller man fram sitt betalkort till våra röda läsare på stadsbussarna, så köper man en Stadszon-vuxen-enkel-biljett. Blippar man en gång till inom en timme så kostar det ingenting extra. Blippar man sen inom 24 timmar, så får man automatiskt en 24-timmarsbiljett vilket är precis samma pris som att köpa två enkelbiljetter. Det kommer dock att vara ännu enklare än stadsbiljetten-appen.
Som ni förstår så är det en rejält hektisk höst, men vi gör det för vi är övertygade om att det kommer bli betydligt bättre för våra resenärer på sikt, även om förändring i sig alltid är lite jobbigt. Mer än så vill jag dock inte säga nu, men vi har ett koncept vi verkligen tror på. Det ska först bara utvärderas och testas ordentligt innan vi presenterar det. Så vi håller er uppdaterade!