Nu är det dags att presentera det första av de tre bidragen i vår utmaning Design Challenge där tre designbyråer fick ta fram koncept för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen.

Sverigebaserade inUse representerades av David de Léon och Shadi Almviken och valde att dela upp sina ”designfrön” på nio friktionspunkter som kan uppkomma under en resa i kollektivtrafiken. Kring varje punkt hade man tagit fram idéer och skisser på hur mobilen kan vara ett stöd. De hade dessutom kommit fram till att en bra app måste vara enkel, meningsfull, flexibel, tillförlitlig och transparent. Här nedan visar vi ett par av deras idéer och skisser.

Att få överblick

Innan man reser vill man ofta få en ordentlig överblick över alternativen innan man gör sitt val. Lösningen som inUse skissat fram är en mer sammanfattande version av ”Sök resa”.

Istället för att bara få en lista över vilka tider man till exempel kan resa mellan Kävlinge och Lund som i exemplet till höger får man också en sammanfattning över hur man kan åka till sitt resmål och när sista turen går, helt enkelt ett sökresultat som blir mer som en tidtabell och får resenären att känna sig säker.

På väg

Ibland är en del av resan okänd och då måste man hitta rätt väg på något sätt. Hur lång tid tar det? Vilken väg ska jag gå? Måste jag skynda mig eller kan jag ta det lugnt? Det är frågor som resenären då kan ställa sig.

Lösningen från inUse är att dela upp sträckan man ska resa i etapper vilket stämmer överens med mycket aktuell forskning. I skissen till höger ser man dels sin resväg på en karta och dels presenteras varje delsträcka med ett ”kort” över i skärmen där man får tydlig info om vilka marginaler man har och vad man ska göra.

Nästa steg visas som ett ”kort” längst ner. På det här sättet är man hela tiden trygg över vad man ska göra och får veta om det är bråttom eller gott om tid. Dessutom slipper man växla till en karttjänst som till exempel Google Maps för att få en överblick över var man befinner sig, allt finns samlat i appen.

Att gå på rätt

Vilket tåg eller buss ska jag med? Varifrån går den och hur hittar jag dit? Det här är vanliga frågor som en resenär kan ställa sig när man reser på en okänd sträcka. En karta kan hjälpa till viss del men ofta är de inte helt lätta att orientera sig genom.

Lösningen som inUse har tagit fram är en livekarta. Helt enkelt en karta där fordon och annat rör på sig och det går att spola fram i tiden för att se vad som kommer att hända. På så sätt hjälper man resenären att se till exempel vilken buss hen ska med.

Att betala

Tänk att slippa oroa dig för att komma ihåg att betala för din resa? Eller att du aldrig ska behöva betala mer än för vad du verkligen reser för. Med hjälp av GPS definieras resan som den sträcka som resenären rör sig parallellt med tåget eller bussen. Betalningen påbörjas automatiskt när man går på och avslutas automatiskt när man går av. Dessutom kan man strunta att ta betalt för resor som är försenade och hela flödet med resegarantiärenden försvinner.

Att stråla samman

En lite mer otippad men ändå smart lösning som inUse hade spånat på var möjligheten att med hjälp av appen kunna planera till exempel en after work med flera personer. Vi vet alla att det kan vara svårt att komma överens om man är flera stycken och befinner sig på olika ställen.

I det här exemplet skickar systemet en inbjudan och räknar ut den bästa platsen att mötas på baserat på var alla som har tackat ja befinner sig. Deltagarna får sedan sina resrutter och kan se var de andra befinner sig på resan.

Design Challenge: inUse

Relaterat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *