Johan Karlberg

Johan Karlberg

Nu börjar resan mot framtiden

Nu kan du som reser med Skånetrafiken inom Skåne göra det med en helt ny app. Vi hoppas att du tycker att det är lika spännande som vi tycker.

Förutom att göra det smidigt att hitta och genomföra dina resor med bland annat kartor och favoriter innehållen appen även personliga zoner, enklare rabatter och färre biljettyper. Du kan till och med ha din 30-dagarsbiljett i appen. Och fler förbättringar och nyheter kommer framöver, till exempel resor till Danmark och våra grannlän. Har du fler förslag på förbättringar vill vi inget hellre än att du hör av dig med dom till oss!

Vad menas då med personliga zoner? Vi har tagit bort våra fasta zoner och istället utgår zonen från dig och din resa. Det finns tre storlekar på zonen – liten, mellan och stor zon, där stor är hela Skåne. Storleken på zonen och hur den placeras sker automatiskt när du skriver in vart du vill resa. Med appen reser du sen hur du vill på din biljett inom din zon.

Vi vill med det göra det lättare och mer flexibelt att resa kollektivt i Skåne. På sätt och vis kan man säga att det är ett helt nytt sätt att resa.

Varför gör vi det här just nu? Avtalet för vårt nuvarande biljettsystem går ut i slutet av 2019 och vi måste oavsett ta fram något nytt. Istället för att vänta till sista minuten väljer vi att låta er resenärer testa vårt nya biljettsystem redan nu. På så sätt har vi tid att anpassa och förbättra både appen och biljettsystemet med hjälp av era synpunkter innan det är dags att dra ut kontakten till det gamla i slutet av 2019. Och för er som vill går det självklart bra att fortsätta resa med Jojo-kort fram tills dess.

Till en början finns det nya biljettsystemet enbart i vår nya app, helt enkelt för att det är enklast och mest effektivt att börja så. Vi behöver inte byta ut biljettautomater eller utrustning hos våra kundcenter och återförsäljare. Men med tiden kommer det att nya former av kort, biljettautomater och återförsäljare för att göra det tillgängligt för alla.

Vår resa mot framtiden har med andra ord bara börjat. Varmt välkommen ombord!

//Johan Karlberg, affärsutvecklingschef

 

89 kommentarer på “Nu börjar resan mot framtiden”

  1. Hej, en fråga om 30-dagarsbiljett i er nya app på iPhone. Vad skulle hända om man köpt 30-dagarsbiljett och under dess gilltighetstid installerar om appen eller återställer telefonen, försvinner biljetten?

    Ett tips vore att man kunde logga in med sitt konto i appen som man har på ”Mitt konto” på er hemsida och därigenom synkar alla biljetter till era servrar och slipper riskera förlust av köpta biljetter. Ett tips bara!

    1. Hej!

      Så småningom kommer det att fungera precis som du föreslår. Tills dess kan man alltid få hjälp av vår kundtjänst eller våra kundcenter att få tillbaks sina biljetter om man blivit av med sin telefon eller råkat avinstallera appen.

      /Anna, webbredaktör

  2. 58% prishöjning på stadsbuss (Malmö) med den nya modellen eftersom att duo/familj tagits bort.
    Känns inte helt genomtänkt av politikerna.

    Taxi lönar sig mer o mer för varje höjning, men den här höjningen är extrem.

    1. Hej!

      Det stämmer att det blir lite dyrare för de som utnyttjar duo/familj maximalt och åker 2 vuxna och 3 barn, totalt fem personer. Däremot blir det billigare med tillsammansrabatten i det nya systemet för andra grupper, till exempel en grupp på tre vuxna, eller en vuxen och ett barn. Vill man testa den nya appen så får man gärna göra det redan nu. Men vi har även kvar Duo/familj och Jojo-korten under en längre övergångsperiod.

      //Anna, webbredaktör

      1. Lite dyrare? För en skåneresa blir det ju 100:- dyrare (285:- istf 185:-) om man reser 2 vuxna o 3 barn, alltså en höjning på 54%. Det är ganska mycket dyrare tycker jag.

      2. Hej!
        Hur priserna blir för gruppresor avgörs utifrån vilka som ingår i gruppen. För vissa blir priset någorlunda oförändrat mellan systemen medan det blir billigare eller dyrare för andra. Detta är första steget på resan mot det nya biljettsystemet. Det innebär också att vi under en längre övergångsperiod erbjuder de kunder som vill fortsätta använda Jojo-systemet om det fungerar bättre för dem. Värt att komma ihåg är även att priserna beslutats av politikerna inom Region Skåne och att det kommer göras en revision av den nya prismodellen under hösten.

        //Anna, webbredaktör.

  3. År 2017 lanserar man alltså resultatet av de 23 miljoner av skattebetalarnas pengar för en app som man inte kan pendla till Danmark med?

    När ska ni utöka er affärsmodell så att den innefattar mer än turister?

    1. Hej!

      Det stämmer att appen fortfarande är under utveckling, men vi väljer att släppa den redan nu så att de som vill kan testa och ge oss värdefull feedback. 9 av 10 av våra resor idag går inom Skåne. Vi vill självklart ge möjlighet för pendlare till och från Danmark och grannlänen att köpa resor i appen också, något som planeras att komma till hösten.

      //Anna, webbredaktör.

  4. Önskar att man kunde dra och trycka på hållplatser i kartan för att välja/välja bort dem från att ingå i biljetten. Borde även gå att zooma i biljettkartvyn och dra i cirkeln för att enkelt välja rätt område. Under Tillval borde stadstillägget finnas med som på/av så man slipper vara så noga med val av exakt hållplats.
    Är det verkligen avsiktligt att det skall vara dyrare att använda den nya appen än att betala med Jojo Reskassa? Exempelvis inom Lund, mellan Lund och dess grannbyar eller Lund-Malmö. Nu lär man ju fortsätta använda Jojo-kortet så länge det går eftersom det är billigare.
    F.ö. går det inte att registrera sitt mobilnummer. Det kom ett SMS med en kod men när man knappar in koden står det ”Registreringen misslyckades, vänligen försök igen”.

    1. Hej!

      Vi kommer att jobba vidare på designen hur man väljer sin zon. Just att dra i cirkeln på kartan fanns med från början, men eftersom en hel del användare upplevde osäkerhet när vi testade den lösningen valde vi att utgå ifrån konventionen idag, dvs. att man skriver in vilka platser som ska ingå. Fast med skillnaden att man kan välja fler platser än start och mål. Hur som helst kommer vi – tillsammans med ett antal användare – identifiera hur användarupplevelsen kan bli ännu bättre. Det här är bara början.

      Och angående din fråga om priserna: Uppgiften vi fick från vår politiska ledning var att skapa ett enklare system, men utan att påverka våra intäkter. Därför kommer resandet bli billigare för vissa och dyrare för andra. Det beror på hur mycket man reser, var man reser och i vilka konstellationer (vuxna/barn/studenter). Vi ska kolla vad som kan ha gått fel med registreringen.

      //Anna, webbredaktör.

      1. Har man valt hållplatser skall givetvis cirkeln inte att gå att dra på ett sådant sätt att dessa hållplatser hamnar utanför området. Då finns enkelheten och tydligheten kvar. Men ofta har man lite marginal när man angett två eller tre hållplatser och då borde man enkelt kunna justera det önskade området.

        Vad gäller prissättningen är det klart att ett nytt system har vinnare och förlorare, men medan båda systemen fungerar parallellt borde man se till att resenärerna inte behöver sätta sig och jämföra priser innan man ger sig ut och reser.

  5. Nu börjar resan mot framtiden… Vad sägs om att göra den här sidan responsiv så att hela texten blir läsbar.

    Android, Samsung Galaxy 7

    1. Hej!

      Vi har precis gjort om designen här på bloggen och har fortfarande en bit kvar innan sidan fungerar som den ska. Men vi jobbar på för fullt för att justera designen.

      //Anna

  6. Jag kan inte ladda ner appen. Det står att jag behöver iOS 10.0 eller senare. Jag har iOS 10.3 men det går inte att ladda ner. Är inte iOS 10.3 en senare version?

    1. Hej!

      Vi har många användare som kör 10.3. Får du något felmeddelande vid nerladdningen eller har du en bättre beskrivning av felet? Kör du en beta av iOS? Vi har även testat på en beta-version och det fungerar för oss.

      //Anna, webbredaktör

      1. Jag försökte ladda ner appen igår fick felmeddelande enligt ovan (”Du behöver iOS 10.0 eller senare version för att kunna ladda ner appen.”) Såg då till att uppdatera iOS, vet inte vilken version jag hade, installerade uppdateringen för iOS 10.3, startade om enheten, försökte ladda ner appen, fick samma felmeddelande. Tror inte jag har någon betaversion.

      2. Hej!

        Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara fel såhär på rak arm. Allra bäst är om du hör av dig till vår kundtjänst via vår Facebook-sida eller hemsida så kan de hjälpa dig vidare.

        //Anna, webbredaktör

      3. Hej igen! Du får också gärna ge oss dig mailadress så kan vi kontakta dig.
        //Anna, webbredaktör.

    1. Hej!

      I nuläget har vi inte gjort någon annan bedömning än tidigare, det vill säga att underlaget är för litet. Men vi bevakar ständigt marknaden.

      //Anna, webbredaktör.

      1. Då får några av oss invänta med nya systemet tills vi får ny mobil. Det verkar litet arrogant att tvinga oss att investera 5-7.000 kr. bara för att Ni vill ha nytt biljettsystem

    1. Hej!

      Som det ser ut nu så är vår bedömning att underlaget är för litet. Men om detta skulle förändras framöver så får vi kanske göra en annan bedömning.

      //Anna, webbredaktör

  7. Det hade varit intressant att veta vad ni redan har planerat för framtida versioner av appen, så behöver man inte lägga ner tid på att föreslå det.

    Förslag: Ett blogginlägg där ni uppdaterar vad som finns i appen och vad som är på gång, gärna med beräknad lansering (om möjligt).

    1. Hej!

      I första hand jobbar vi med att skapa möjligheten att logga in direkt i appen, till exempel för att själv kunna flytta biljetter om man blivit av med sin telefon, en funktion som planeras att komma under sommaren.

      Till hösten planeras också köp för resor till Danmark och andra län att läggas till och efter det ska ytterligare förbättringar och justeringar göras. Här på bloggen kommer vi göra nedslag allt eftersom för att berätta mer om appens utveckling och olika funktioner. Hoppas du fortsätter läsa!

      //Anna, webbredaktör.

      1. Tack för svaret, men det var inte riktigt det jag önskade.

        Som sagt, förslagsvis skriver ni ett separat inlägg som ni sedan kan hålla uppdaterat löpande med funktioner etc. som är på gång. Då menar jag inte bara stora saker som inloggning och resor till Danmark/andra län, utan även små saker som korrigeringar i reseplaneringsdelen etc. som ni kanske fått in genom feedback från oss kunder.

        Vore förresten bra med aviseringar om när man fått svar, annars är det lite svårt att veta.

  8. Kommer att det kunna ha biljett eller månadskort på iphones Wallet?
    Kommer det att kunna blippa med androids NFC?

    1. Hej!

      När det kommer till biljett i Wallet så hade varit en alldeles utmärkt funktion som vi gärna vill stödja, men det finns ett problem med hur Wallet är utformat. Vi använder den nya nationella standard för biljetter som är framtagen av Samtrafiken. I den standarden finns det bland annat ett antal säkerhetslösningar för att det inte ska gå att kopiera biljetter eller fuska på annat sätt. Med mindre än att Apple vidareutvecklar sin Wallet med funktioner som stöder den standarden kommer det inte att gå.

      Även att blippa andriods NFC hade varit önskvärt. Tyvärr finns det ingen otvetydig standard för hur kortemulering (Host Card Emulation) på Android ska implementeras, varför det kan fungera eller inte beroende på telefontillverkare och chipset-tillverkare. Därför går det ännu inte att lita på. Ett ytterligare problem är att Apple inte alls öppnat upp möjligheten i sin plattform, med tanke på den stora andel användare som har iPhone.

      //Anna, webbredaktör.

      1. Hej! I London eller Seoul för att ta ett par exempel kan man blippa sitt vanliga Mastercard eller Visa med NFC. Detta fungerar utmärkt och tycker verkligen att ni ska fundera på hur vi kan göra samma sak. Det måste gå och lösa även med nationella standarden i åtanke. Just nu är det är svårt att få rätt vinkel på mobilen för att läsa QR koden, speciellt när det står folk bakom i kön och stressar.

      2. Tack för dina förslag. I nästa steg för vårt nya biljettsystem har vi planer på andra typer av bärare förutom appen. Givetvis någon form av plastkort men även möjligheten att ladda sin biljett på till exempel sitt betalkort. Men när det lanseras vet vi inte just nu.

        /Joakim Borgudd, kommunikatör

  9. Hej!
    Jag tycker det är väldigt dåligt att man inte kan zooma in kartan i köpläget. Vem vill köpa ett 30-dagarskort för så mycket pengar utan att kunna se exakt vilka hållplaster som finns inom min personliga zon. Fick svar från kundtjänst att det endast gick att zooma in kartan efter köp.

    Sedan saknar jag ett sätt att snabbt kontrollera om mitt periodkort gäller till en hållplats. Ska jag stå och zooma in en karta och leta upp hållplatsen innan jag går på buss/tåg? Det gäller ju även att vara duktig på geografi för att hitta hållplatsen på kartan. En sökfunktion är att föredra. Om jag ska stå och leta i en app innan jag ska gå på kommer jag att missa buss/tåg.

    1. Hej! Vi kommer att jobba vidare på designen hur man väljer sin zon. Jag ska försöka besvara dina frågor angående zoom och hållplatser och hur det fungerar i dagsläget. Det finns två sätt att komma in i Zonväljaren, via Sök resa, och via Biljetter.

      1. Sök en resa från startsidan, med din position och en hållplats, eller genom att söka och välja två hållplatser.
      Välj ett av sökresultaten och klicka på Köp biljett. I nästa steg, Biljettväljaren, kan man gå in i Zonväljaren och se hållplatserna på kartan genom att klicka på Resa, där dina valda också hållplatser listas.

      I Zonväljaren går det att
      – zooma genom att klicka på kartan, eller genom att swipa hållplatserna nedåt
      – lägga till eller ta bort hållplatser

      Systemet väljer en optimal zon baserat på vilka hållplatser som valts i Zonväljaren.

      2. Det andra sättet att gå in i Zonväljaren är att välja Biljetter (Android: swipa från vänster kant, iOS välj Biljetter i menyn nederst.
      Klicka på Köp biljett nederst, och i nästa steg, Biljettväljaren, klicka på Välj hållplatser.

      //Anna, webbredaktör.

      1. På min skärm står det:
        Välj hållplatser högst upp
        Då går detinte att zooma. Det är här jag saknar zoomen.
        Jag ser en karta med zon och mina hållplatser listade nedan för. Jag vill kunna zooma in mer för att se mer specifikt vilka hållplatser som ingår.

      2. Hej igen Sara!
        Som sagt jobbar vi vidare med utvecklingen av hur man väljer zon och med en uppdatering där du kan se hållplatser och stationer direkt på kartan. Vill du har mer hjälp får du gärna vår kundtjänst via vår Facebook-sida eller hemsida. Tror de kan hjälpa dig vidare bättre.
        //Anna, webbredaktör.

  10. Varför kräver den Android 5? Min telefon har 4.4.4 så jag kan inte använda appen. Det är en Samsung Galaxy ACE4.

    1. Hej!

      Vår nyutvecklade app har funktionalitet som inte stödjs av äldre versioner av Android 5.

      //Anna, webbredaktör

      1. App verkar bra. Men att den inte är kompatibel med Android 4.4.4 är dåligt.
        Där säljs forfarande mobiler med denne version t ex på Elgiganten.
        Att köpa en ny smartphone, när den annars fungerar perfekt, endast för denna app, verkar miljömässigt hopplöst.
        Gör istället en version light, men med de nya biljetter: ”Tillsammans” och ”24/72 timmar”.

      2. Hej och tack för din synpunkt!

        I detta fall har vi valt att utveckla en helt ny app med nya funktioner för att förenkla resesök och köp av biljett. Anledningen till att vi inte stödjer tidigare versioner än Andriod 5.0 är att det finns funktioner i appen som i så fall inte skulle fungera.

        //Anna, webbredaktör.

  11. Hej,
    måste jag nu ha två zonbiljetter (eller tre?) vid resa mellan Ven-bussen, Ventrafiken och övriga Skånetrafiken?

    1. Hej!

      En biljett som inkluderar resa med Ventrafiken kan än så länge endast köpas i Jojo-systemet. Resa endast med bussen på Ven går bra att lösa även i den nya appen.

      //Anna, webbredaktör.

  12. Hej.
    1. Har läst igenom er informationsbroschyr men hittade inget kommande system som ska ersätta nuvarande ”autoladda”. Vi som köper många 30-dagarsbiljetter om året har vant oss vid, att när perioden tar slut så börjar en ny så fort man lägger kortet mot läsaren på bussen/automaten på stationen. Hoppas verkligen att det kommer något liknande.
    2. Gjorde några favoriter i den nya appen och testade hur man skulle kunna åka från en hållplats till en annan hållplats – utan att behöva skriva in några bokstäver så att startplatsen dyker upp t.ex. Hel ger förslaget Helsingborg C med flera.
    Testade att göra en resa genom att trycka på ‘Sök adress…’ och får då upp
    Från ‘Din position’
    Till ‘Adress…’
    och tangentbordet kommer fram. Men inte mina Favoriter! Klickar man då på Från så är det enda som går att välja – ‘Din position’.
    Vitsen med favoriterna är väl att man ska kunna välja dem som start eller slutpunkt!
    För de som besöker Skåne (med omgärdande landskap) är ‘Din position’ givetvis en bra sak. Men vi som pendlar vet att vi ska gå 700 m till bussen och väljer hellre från våra favoriter än står och skriver på tangentbordet.
    Och varför en begränsning till fem favoriter? Det är ett steg i fel riktning.

    För min del kör jag JoJo ett tag till så får vi se vad Skå ver 2.0 har att ge oss.
    Missförstå mig rätt, jag gillar idén med appen. 😉

    1. Hej!

      Angående din fråga om autoladda: Vi tittar på lösningar för att man ska kunna förnya en biljett i appen. Exakt hur det kommer att bli vet vi inte i nuläget men det kommer definitivt att komma i någon form. Tack för dina övriga synpunkter kring favoriter och så vidare, vi tar med det i vårt arbete med att förbättra appen.

      //Anna, webbredaktör.

  13. Förslagsvis skulle man kunna dra av sin resegaranti, den skulle man ju vilja dra av innan man betalar köpet… Vet inte riktigt när jag skulle använda den om inte när man köper sitt månadskort

    1. Hej! Vi tittar på olika lösningar för att man ska kunna använda sin ersättning för betalning i appen. Exakt hur det kommer att bli vet vi inte just nu men vi arbetar på det.

      //Anna, webbredaktör.

  14. Hej!

    Har laddat ner appen men ännu inte testat ut i verkligheten, ser dock mycket bättre ut än förra appen. Den har fått en bättre design och hoppas att den även blivit bättre funktionsmässigt. Jag undrar varför ni ej valt att lägga till American Express som kort? Det går endast med Klarna samt Visa/Mastercard. Många turister tex har kanske bara American Express. Hoppas ni lägger till alternativet snart.

    1. Hej och tack för dina synpunkter! Angående American Express får vi lov att återkomma med ett svar längre fram. Det är en synpunkt jag skickat vidare till ansvariga.

      //Anna, webbredaktör.

  15. It would be really convenient if you could have the option of choosing English as an alternative language. Since Lund has many international students, it makes sense to do so ! Rather than constantly google translating !

  16. Har inte köpt någon period ännu (blir efter påsk när nuvarande på mitt Jojo går ut)

    Men har använt den för att kolla tider och har några kommentarer:

    Hur uppdaterar man realtidsinfon när man har valt en resalternativ? Nu visas det som gällde när man sökte men medan man väntar vill man ju veta om den beräknade tiden ändras? Det enda sätt jag hittat är att göra en ny sökning eller byta färdriktning två gånger så att tiderna läsas in på nytt.

    Går det inte att få en hållplatsförteckning där man ser tidtabell och realtid för varje hållplats? Då kan man lättare bedöma var bussen är och om den verkligen kommer dyka upp.

    Sista frågan, är det meningen att en resa från Landskrona till Ven bara kostar 25kr?

    1. Hej!

      Ja, precis som du skriver så måste man göra en ny sökning för att få upp uppdaterad realtidsinformation. Sedan finns det ingen hållplatsförteckning eller liknande för en specifik hållplats. Däremot kan man följa en specifik buss och vid vilken hållplats den befinner sig. Men vi tar in feedback och kommer göra förbättringar baserat på de synpunkter som kommer in från våra kunder.

      När det kommer till Ven så går det inte att köpa biljett dit med appen eftersom det är Ventrafiken som kör båten över till ön, inte vi 🙂

      //Anna, webbredaktör.

      1. Hej!
        Om du går in på resan och sedan vidare till själva ”bussdelen” av resan så ser du bussens resväg i ett flöde och även vilka stationer bussen passerat redan.
        //Anna, webbredaktör.

      2. Men Jojo och Jojo-period gäller idag på Ventrafikens färja (zon 550+551) och Ventrafikens månadsbiljett och årskort gäller på Skånetrafikens buss på Ven (linje 767).

  17. Det hade varit bra att kunna spara två kreditkort för betalning, ett för privata resor och ett för tjänsteresor. Motsvarande finns t ex i appar som Parkster. Då skulle användare slippa byta ut kortinformationen varje gång.

    1. Hej och tack för din synpunkt! Betalningen via våra appar görs genom Klarna. Jag skickar vidare ditt förslag.

      //Anna, webbredaktör.

  18. Hej!

    Jag läste att resor till och från Danmark skulle komma in snart, det hoppas jag mycket på! Till det hör det även till att man kan lägga till en dansk adress som favorit (t.ex. arbetsplats), är det något som kommer implementeras samtidigt? Om man inte kan söka fram en adress hade det varit önskvärt att kunna spara sin nuvarande plats istället.

    1. Hej och tack för synpunkten!

      Planen är att man ska kunna använda de danska stationerna som finns i dagens appar på samma sätt i den nya appen. Det vill säga både för sökningar och favoriter när man kan köpa biljetter till Danmark. På sikt pågår det ett arbete att även kunna utöka både sökningar och biljettförsäljning till fler stationer i Danmark.

      //Anna, webbredaktör.

    1. Hej! Om du väljer faktura så får du hem en pappersfaktura från Klarna men behöver inte betala någon fakturaavgift.

      //Anna, webbredaktör.

  19. Gillar den nya appen, men saknar möjligheten att uppdatera sidan där man kan följa sin buss för att se till vilken hållplats den har kommit. Nu måste man gå tillbaka och sedan klicka på bussen igen för att se detta.

  20. Kommer man att kunna låna ut sin månadsbiljett i appen? I dag är det ju smidigt att t.ex. kunna dela sitt Jojo period eller Jojo sommar med andra (i familjen). Om funktionen inte införs blir ju månadsbiljetterna i appen i praktiken personliga. Det skulle nog göra att jag skulle välja fysiskt kort före appbiljett.

    1. Hej och tack för synpunkten! Vi tittar på lösningar för hur man ska kunna låna ut sitt kort till andra men där är inget bestämt ännu. I dagsläget finns enbart möjligheten att flytta biljett till en annan enhet vid olycksfall.
      //Anna, webbredaktör.

  21. En biljett från Landskrona Skeppsbron till Malmö C har ett attraktivt pris (mellanzon)! På kartan ingår dock inte Lund C inom cirkelns område. Betyder det att jag måste åka buss via Bjärred istället för tåget via Lund C för att biljetten ska vara giltig?

  22. Hej! Bra med studentrabatten på alla resor. Några synpunkter på appen:

    Förvirrande att första rutan man klickar på heter: ”Vart ska du åka?”, men när man omdirigeras till nästa sida ska man plötsliga fylla i ”Från” först.

    Saknar funktionen i förra appen som kommer ihåg vilka hållplatsen man sökt på senast/oftast.

    Skulle även önska att favoriterna man kan lägga till på förstasidan även kan vara favorit-avreseort, inte bara destination.

    Varför gäller biljetterna köpta i appen endast en timme när biljett köpt med jojo-kort gäller 1,5-2 h? Ex sträckan Malmö-Lund.

    1. Hej och tack för dina synpunkter! När det kommer till funktionen med senaste sökta hållplatser så saknades den i Andriod vid lansering men är implementerad och ska rullas ut snart. Angående favoriterna (och att lägga till avreseort) så är det en funktion vi tittar på. Anledningen till att giltighetstiden är kortare i den nya appen är att dessa biljetter inte är riktningsbestämda. Du får åka hur du vill i din zon inom giltighetstiden.
      //Anna, webbredaktör.

  23. Hej!

    QR-koden på min telefon (Nexus 5X) verkar vara i för litet format för att skannern ska kunna läsa av den på ett smidigt sätt. Har rest med appen dagligen i en vecka med två byten i vardera riktning, men skannern har bara kunnat läsa av QR-koden EN gång.

    Provade att ta en printscreen på den och zooma in och då var det inget problem att skanna den, men då var biljetten istället ogiltig. Finns det några planer på att göra QR-koden klickbar så att den öppnas i ett större format (typ som i SJs applikation med biljetterna?) för att underlätta skanningar på skärmar som är mindre än 6″?

    1. Hej! Vi har ett känt problem när man har ställt in sin Android-telefon på att skala gränssnittet. Då blir koden mindre och svårscannad, vi arbetar på en lösning på problemet till en kommande release.
      //Anna, webbredaktör.

  24. Hej, kommer bevakning av trafikinformation finnas i nya appen. Tyckte att den funktionen fungerade bra i förra appen.

    1. Hej Henric! I dagsläget inte funktion vi har konkreta planer för, eftersom vi bedömer att vi har problem med datakvaliteten. Men vi tittar på att utveckla den framöver. vänligen Ulrika

  25. När man reser med byte (stadsbuss inom Malmö, vidare med öresundståg hela Skåne) kan det kännas stressigt med det föreslagna bytet i appen (4 min?!), så för att få mer tid köpte jag idag en biljett inom stadszon Malmö men sedan kunde jag inte köpa någon tilläggsresa utan fick köpa en helt ny biljett för hela Skåne och därmed betala en extra gång för resan inom stadszonen. Ska det verkligen vara så?

    1. Hej Anna! Jag förstår ditt problem. När man gör tilläggsköp i efterhand är det bara för att köpa till en stadszon på sin resa och inte tvärtom som du beskriver.

      En biljett för hela Skåne har en giltighet på 2 timmar i grundutförande. Villkoren säger att biljetten ska vara giltig när resan påbörjas, skulle giltighetstiden ta slut innan du är framme spelar det ingen roll, så länge du gör alla dina byten under giltighetstiden. Så känns det stressigt med ditt föreslagna byte kan du välja att ta nästa avgång. Du reser precis som du vill inom din zon, i det här fallet hela Skåne, under hela giltighetstiden.
      Allt gott!
      /Joakim

      1. Tack för svar. Men om jag inte kan ta nästa avgång, hur gör jag då för att hinna i tid till mitt resmål utan att behöva betala extra? Idag har jag stött på samma problem på min resa stadszon-mellanzon med två byten. För att få mer tid än de föreslagna 4-5 min att hinna med mitt första byte fick jag aktivera biljetten innan den föreslagna resans avgång vilket får till följd att mitt andra byte inte hinns med inom den timme då biljetten är giltig. Jag kommer därför behöva köpa en ny biljett för att ha giltigt färdbevis under hela min resa trots att avståndet är detsamma och sker inom stadszon-mellanzon. Nu måste jag ju betala extra! Varför? (Det känns ju inte heller som att Skånetrafiken har tänkt på resenärer med olika funktionsvariationer/rörelsenedsättning som inte kan springa mellan bussar och tåg för att hinna med dessa orimligt korta byten.)

      2. Jag har nu insett att jag som pendlar kan lösa en sk dygnsbiljett, vilket verkar lösa problemet för mig. Men tillgänglighetsaspekten på enkelresor får ni gärna fundera vidare på!

  26. Hej Skånetrafiken! Kul med nytt biljettsystem och app. Jag tycker det är spännande och provar gärna.

    Ett par frågor av både praktisk och nyfiken karaktär.

    Först och främst, om man har sitt månadskort i appen och går tom på ström när man är borta, exempelvis med laddaren hemma – hur gör man då? Rädslan för att råka illa ut/bli strandad gör att jag tvekat länge med att våga prova. Men nu kastade jag mig ut i ett test en månad iallafall. Men är lite skraj.

    Sedan tycker jag det borde vara enklare att få upp sitt månadskort när man har ett. Det borde finnas på startsidan lättåtkomligt. Nu är det fyra tryck bort i en situation som alltid är stressig (hjälp bussen kommer, fram med biljetten). Det går snabbt och lätt att söka resor tack vare de nya favoriterna, men köp-knappen blir lite provocerande när man redan har ett 30-dagarskort Skånekort. Då hade jag hellre sett att den knappen kompletterades med en genväg in till min aktiva 30-dagars biljett om sådan finns.

    Sen funderar jag lite på varför där inte finns en feedbackfunktion direkt i appen. Det fanns det i beta-versionen och den har väl knappast spelat ut sin roll av döma av intresset och engagemanget och feedbacken som hamnar här på bloggen istället 🙂 Måste vara kul att jobba med en produkt som engagerar så många.

    Min sista nyfikna frågar handlar just om hur ni gör för att strukturera all feedback som ni samlar in. Hur sparar ni det, kategoriserar, prioriterar och distribuerar det internt? De förslagen jag har lämnat här t.ex. Vad kommer hända med dem, rent praktiskt? Kanske en idé för ett kommande blogginlägg?

    1. Hej och tack för alla frågor!

      När det kommer till mobilens batteri så är det som tidigare ditt eget ansvar att se till att mobilen är laddad, även om det kanske känns lite mer nervöst om man köpt ett månadskort. Våra kontrollanter är ofta utrustade med en batteribank och ett par olika laddare så att mobilen kan laddas vid en kontroll om med skulle behövas.

      Till din andra fråga så är vi medvetna om att det kan göras enklare att komma åt sitt månadskort. Vi tittar därför på möjligheten att skapa snabbare tillgång till biljetter framöver. Angående feedback från våra app-användare så är det fortfarande någonting vi är väldigt glada för. Alla synpunkter vi får in kan ju hjälpa oss att skapa en ännu vassare produkt. Tack vare kundsynpunkter har vi redan nu kunnat implementera vissa justeringar och förbättringar.

      Den feedback vi får in via kunder i sociala medier, samtal och andra kanaler samlas ihop och sorteras så att feedbacken kommer fram till rätt personer hos oss. Om vi ser att det kommer in många önskemål om samma funktioner så är det någonting vi tar fasta på när vi lägger upp planeringen för kommande uppdateringar.
      //Anna, webbredaktör.

  27. Det vore fint med en genväg på biljetten som man kan ha på telefonens startskärm eller ännu hellre välja att visa biljetten direkt på telefonens låsskärm. Nu måste man, varje gång man kliver på bussen, förutom att plocka fram telefonen,
    1) låsa upp den
    2) öppna appen
    3) trycka på menyn
    4) trycka på avdelningen Biljetter
    5) trycka på själva biljetten så att QR-koden visas
    för att kunna skanna biljetten. Varje gång.

    1. Hej och tack för synpunkten! Vi är medvetna om att det kan göras smidigare och tittar därför på möjligheten att skapa snabbare tillgång till biljetter framöver.
      //Anna, webbredaktör.

  28. När kommer möjligheten att kunna köpa biljett åt andra?

    Jag vill inte koppla mina barn till Klarna och vill ha en viss kontroll, men jag vill kunna köpa biljetter i min app och ge till mina barn eller andra.

    Finns något sådant på er roadmap?

    1. Hej! Vi är medvetna om att detta behov finns och tittar på vilka lösningar som skulle vara möjliga längre fram.
      //Anna, webbredaktör.

  29. Hur gäller giltighetstden på 24h biljetten? Ska den vara giltig hela resan eller räcker det med giltighet vid sista bytet. Vad gäller vid förseningar? Exakt när måste biljetten vara aktiverad?

    1. Giltighetstiden på Dygnsbiljetten (eller ”24-timmarsbiljetten”) är 24 timmar från aktivering. Den ska vara giltig då resan påbörjas eller sista bytet görs.
      /Johan Karlberg

    1. Möjligheten att låna ut biljetter och även kunna dela med familjemedlemmar är något vi tittar på för framtiden. Just nu finns det ingen tidsplan men det kommer att komma. /Joakim Borgudd, kommunikatör

  30. Anders i Köpenhamn skriver:
    30 mars, 2017 kl. 05:53
    Då får några av oss invänta med nya systemet tills vi får ny mobil. Det verkar litet arrogant att tvinga oss att investera 5-7.000 kr. bara för att Ni vill ha nytt biljettsystem

    Hej!!
    Jag kan inte se något svar på denna insändare,då jag menar det är viktigt!!Då ni tydligen kör över Pensionärer och andra mindre bemedlade!!

    1. Att utveckla en app som klarar äldre versioner än så skulle ha varit mer tidskrävande och kostsamt och alla funktioner som finns i vår nya app skulle inte fungera. Det här är första versionen av en app som ska finnas i många år framöver och då kan vi inte utveckla den för versioner som är gamla redan idag. Särskilt inte när vi har en annan app som stödjer äldre versioner. Men vi förstår självklart att det är tråkigt om man inte kan testa vår nya app.
      Har man en äldre telefon som inte går att uppdatera till den version som krävs kan man fortsätta att resa med vår gamla app Reseplaneraren länge till. I nuläget finns inget datum för när den ska avvecklas utan det kommer att göras först när tillräckligt många använder vår nya app.

      1. Det visar ju hur tokig denna värld är,allt skall köras på mobil och tablett,bank,vårdcentral och transport och ingen tänker på de äldre och andra som har 5 tummar på handen när det gäller att surfa och utnyttja internet!!Alla vet att det är många som tappar sin mobil så i min värld är det inte det mest förnuftiga plats att han sina viktiga saker på.Nu läste jag att Skånetraffiken har problem med hemsidan och det är nog inte sista gången.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *