Ny typ av upphandling och samarbete med Kalle Lind ska ge framtidens biljettautomater

Skånetrafiken kommer snart att inleda arbetet med att ta fram framtidens biljettautomater. Som ett led i det arbetet ska man dels prova en ny typ av upphandling och dels ta hjälp av intressegrupper och intressenter, bland annat krönikören Kalle Lind.

Som en del i projektet för framtidens resesystem finns en ny typ av biljettautomater eller självervicepunkter om man så vill. En som har tyckt till om Skånetrafikens biljettautomater är krönikören Kalle Lind som i höstas skrev krönikan ”25 steg till köp av tågbiljett”. Nu ska han vara med i en av de fokusgrupper som ska hjälpa Skånetrafiken att utforma framtidens biljettautomater.

– Jag tänkte att Kalle hade starka åsikter om våra biljettautomater och skulle kunna komma med värdefulla synpunkter, säger Britt Jonasson, inköpare på Skånetrafiken.

Den nya typ av upphandling som Skånetrafiken ska inleda kallas förkommersiell upphandling och möjliggör att ett utvecklingssamarbete kan pågå innan själva upphandlingen startar.

– Vi kommer att låta flera olika aktörer på marknader komma med sina ideförslag. Sedan väljer vi ut ett par av de mest intressanta och låter dem genomför ett avlönat arbete under ett antal veckor. Sedan redovisas deras resultat och vi kan välja att använda de delar vi tycker är intressanta, säger Britt.

Ambitionen är att det här arbetet ska göras under våren och att Skånetrafiken i höst går vidare med en upphandling för framtidens biljettautomater.

– Då har vi förhoppningsvis med oss många bra erfarenheter från den förkommersiella upphandlingen och från våra fokusgrupper. Dessutom kommer även studenter från Lunds tekniska högskola och IKDC att jobba med att ta fram koncept för framtida självservicepunkter, säger Britt.

Vad är fördelen med det här arbetssättet?

– Vi kommer närmare de som ska använda tekniken och ger utrymme för den skaparkraft som finns på marknaden och hos universiteten. Vi är ganska ensamma om att använda den här metoden och hoppas att det ska bli lyckat och något vi kommer att fortsätta att använda.

En hektisk höst

Det är mycket som händer på Skånetrafiken just nu och det börjar verkligen bli dags för en liten uppdatering om vår nya app.

På labbet så fortsätter utvecklandet av den nya appen. Nu har vi förbättrat den så att det som tidigare enbart varit möjligt på Android nu även fungerar perfekt på iOS. Så nu syns det fler sökresultat, det går att söka om samma resa enkelt igen, förseningar syns tydligt och vi har även försökt att sätta fokus på rätt element i vyn. Vi håller också på med att förbättra tillgänglighetsanpassningen. Ett krav som numera ställs på alla appar är att det även ska finnas en textuppläsning. Vi jobbar därför på för fullt för att nå upp även till det kravet och just nu lanserar vi det hela i etapper. Resesökningar kommer dock att vara det första på plats.

Som ni kanske märkt så har vi haft en del strul med betalningar. Vi hamnade i en lite besvärlig situation där vi snabbt behövde ta fram en lösning som backup till den Klarnaintegration vi tidigare alltid använt i vår app. Vi ska byta leverantör och sluta använda Klarna och därför så kom vi överens med Klarna och PayEx att vi istället skulle tillhandahålla PayEx kortbetalningar som ett komplement för Klarna kort- och fakturabetalningar för de kunder som vi visste kunde få en del problem med att betala med kort via vår Klarna-lösning.

Men i ärlighetens namn så gick det hela lite för fort, men där och då så visste vi inte hur många som verkligen skulle drabbas från första stund. Lösningen som vi tog fram till den 14 september blev därför ganska så otydlig för användarna och är fortfarandelite stympad, men vi jobbar nu på tillsammans med Swedbank Pay (tidigare PayEx) för att få fram en riktigt bra och enkel lösning för alla våra användare.

Utöver det så jobbar vi även med resor till grannlänen. Det har också visat sig vara en lite svårare övning. Regeringen har dock sagt att vi ska ha ett nationellt biljettsystem så det försöker vi arbeta efter, men standarden är tyvärr inte riktigt klar än. Det finns en del fel och brister som vi upptäcker efterhand när vi försöker implementera det. Till en början så kommer vi därför att behöva ta några genvägar för att få ut det hela i tid och det gör oss därför lite mindre flexibla, så vi kommer istället att göra rätt implementation efteråt.

Slutligen så är det ju snart dags för ett helt nytt biljettsystem. Vi stänger ner våra gamla appar helt. Och många av våra användare har tipsat oss om massa saker som de tycker vi behöver föra in i vår nya. Mycket har vi också fått till med UI-förbättringarna som kommer ut nu, men vi har en viss funktionalitet som är efterfrågad och som tyvärr inte kommer att vara på plats innan vi stänger ner de gamla apparna, Som till exempel Reseplaneraren och Stadsbiljetten. Jag tänker då i första hand på en filterfunktion som gör att man kan välja bort en del fordonsslag eller att definiera en ”via-väg”. Vi har dock redan en design färdig för det, men vi kommer tyvärr inte hinna utveckla det i år. Det ligger är dock högt upp på priolistan! Det tillsammans med en hel del ytterligare utveckling. Vi håller till exempel nu på med att designa om appens första sida. Tanken är då att göra den lite mer dynamisk.

De första av de nya korten har dock redan gått ut till skolelever runtom i Skåne Vi har dock haft vissa inkörningsproblem med dem, men vi håller på med att jobba för att de ska bli så smidiga som det bara går för att använda det. Därtill så jobbar vi frenetiskt med att fixa med allt annat som behövs för att allmänheten ska kunna köpa nya kort, eller lägga biljetter på korten, att kunna skriva ut sina kvitton, och så vidare. Någon reskassa det kommer vi dock inte att ha på de nya korten. De fungerar egentligen bara mer som en identifierare för att vi ska kunna hitta rätt biljett till användaren i vårt system. Även nya senior- och serviceresekort är något som ska fixas och det är på gång.

Just nu så installeras de nya biljettautomaterna runtom i Skåne och snart så kommer alla kunder att kunna köpa sina biljetter i dem. Även biljettautomaterna kommer dock att ha en något begränsad funktionalitet från början, men med tiden så kommer vi att lägga till nya funktioner i dem precis som vi gjort tidigare med Skånetrafiken-appen. Vi välkomnar naturligtvis därför allmänhetens åsikter och vi har även möjligheten att ändra på en del av de saker som uppfattas som dåligt.

Vi håller också som bäst på med en del tester av ”blippa”-funktionen. Håller man fram sitt betalkort till våra röda läsare på stadsbussarna, så köper man en Stadszon-vuxen-enkel-biljett. Blippar man en gång till inom en timme så kostar det ingenting extra. Blippar man sen inom 24 timmar, så får man automatiskt en 24-timmarsbiljett vilket är precis samma pris som att köpa två enkelbiljetter. Det kommer dock att vara ännu enklare än stadsbiljetten-appen.

Som ni förstår så är det en rejält hektisk höst, men vi gör det för vi är övertygade om att det kommer bli betydligt bättre för våra resenärer på sikt, även om förändring i sig alltid är lite jobbigt. Mer än så vill jag dock inte säga nu, men vi har ett koncept vi verkligen tror på. Det ska först bara utvärderas och testas ordentligt innan vi presenterar det. Så vi håller er uppdaterade!

Kolla in vår nya företagstjänst

Köp biljett via webben och res hållbart i tjänsten. Testa redan idag!

Ni missar väl inte vår nya företagstjänst? Via den kan företag, kommuner och organisationer köpa och skicka appbiljetter till anställda och besökare.

Administrationen är enkel; alla resor samlas månadsvis på en faktura.
Genom att göra det administrativa mer lätthanterligt tror vi att fler väljer hållbara resor, alltså sådana som minskar påverkan på vårt klimat, också i tjänsten. Att välja buss eller tåg istället för bil till ett möte, borde vara en självklarhet för fler. Det är en viktig pusselbit för företag och organisationer som värnar om ett mer hållbart varumärke.

Det är enkelt att komma igång. Bara skapa ett konto för att köpa och skicka biljetter till anställda och gästers mobiltelefoner. Biljetterna landar i Skånetrafiken-appen. Är inte appen installerad på telefonen så kommer ett SMS med en länk så att den kan laddas ner.

En bra funktion är att flera personer kan dela konto. Ni har då samma rättigheter att köpa och skicka biljett men det skapas bara en samlingsfaktura per månad vilken går till den person som skapat kontot. På fakturan syns tydligt vem som köpt biljett och till vilket nummer den skickats.

Vi fortsätter utvecklingen och fler funktioner är på gång. Bland annat ska det gå att abonnera på 30-dagarsbiljetten och inom kort lanserar vi en årsbiljett.

Grattis appen – ett år!

Den 27 mars 2017 markerade starten för en ny era inom Skånetrafiken när företaget lanserade sin nya app och biljettsystem. Ett år efter lanseringen firade Skånetrafiken framgången med imponerande siffror och goda nyheter för bropendlarna.

Sedan lanseringen hade Skånetrafiken mottagit en mängd förslag på förbättringar, kritik, beröm och frågor. Engagemanget från användarna var ovärderligt och hade bidragit till att bygga en ännu bättre app och biljettsystem. Vid den tidpunkten hade appen cirka 190 000 användare, och siffran ökade stadigt.

I februari hade totalt 115 000 periodkort köpts i Skåne, och 39 000 av dessa fanns i appen, vilket motsvarade 34 procent. Var tredje skåning valde alltså att köpa sitt månadskort i appen. Kundundersökningarna visade även att många användare var nöjda med tjänsten. 55 procent ansåg att det nya biljettsystemet var bättre än det gamla, medan endast 19 procent tyckte att det var sämre. NKI-betyget för hur lätt det var att köpa biljett hade aldrig varit högre; 77 procent ansåg att det var lätt att köpa biljett, jämfört med 60 procent 2016.

Men trots framgången var Skånetrafiken långt ifrån färdiga med utvecklingen. Det fanns många funktioner som användare hade efterfrågat som ännu inte var på plats. Mycket av det ville företaget ändra så fort som möjligt, men andra, viktigare funktioner hade fått prioriteras högre.

Efter påsk blev det möjligt att köpa biljetter och månadskort till och från Danmark i appen, en funktion som många hade väntat på. Det gick att köpa enkelbiljetter och 30-dagarsbiljetter via Öresundsbron, och priserna, zonerna och åldersgränserna var samma som om man hade köpt biljett i Reseplaneraren eller hade ett Jojo Period Öresund.

Flera andra efterfrågade funktioner och förbättringar arbetades också med, som tjänster kopplade till ”Mitt konto” för användare som ville kunna ge bort eller låna ut biljetter köpta med appen. Appen skulle även släppas på engelska. Parallellt med appens utveckling togs nya biljettautomater och ett nytt plastkort fram, vilket skulle lanseras nästa år.

Skånetrafikens nyinflyttad-kampanj exemplifierade företagets innovativa inställning och framgång i att integrera modern teknologi i sin verksamhet. Med kontinuerlig förbättring och anpassning efter kundernas behov och önskemål hade Skånetrafiken kunnat skapa en tjänst som både underlättade och berikade resandet för många människor i regionen.

Full fart framåt med Sveriges modernaste spårväg

Våren 2020 börjar spårvagnar rulla på gatorna i Lund. Det blir ett helt nytt sätt att resa på i staden, ett som vi hoppas både blir mer tillgängligt och enklare. Och hållbart. Spårvagnstrafiken är ett av flera sätt att få fler människor att åka kollektivt och bidra till en klimatklok utveckling.

Lunds arbete med att anlägga spårvägen är nu i full gång. Att det byggs i staden har säkert få missat. Det planeras och anläggs både spår och en helt ny el-infrastruktur. Samtidigt pågår också en hel del annat som för projektet framåt, mindre synligt för allmänheten, men minst lika viktigt.

Spårvagnsdepån, som ska ligga strax intill ESS-anläggningen, har till exempel fått sitt bygglov och det finns flera byggföretag som är intresserade av att göra jobbet. Under maj månad är det planerat att det vinnande företaget ska koras.

Ungefär samtidigt ska vinnande anbud för spårvagnarna och dess underhåll utses. Anbudsutvärderingen är i full gång och går helt enligt planen. Vår ambition är att vagnarna ska ha med så mycket som möjligt från konceptbussen. Är du nyfiken så har vi berättat lite om det tidigare här.

Helt klart i projektet är att Nettbuss, som redan idag kör stadstrafiken i Lund, ska köra spårvagnarna fram till 2023, då trafiken startar i det nya trafikavtalet. Det blir en spännande resa att tillsammans starta Sveriges modernaste spårväg i ett pilotsamarbete. Nettbuss kommer nu att gå in i projektsamarbetet med full kraft.

Sist, men verkligen inte minst, ligger vi ute med upphandling av de för Lund speciellt utformade väderskydden. Det har lagts mycket möda på att utforma dem och de blir helt unika i sitt slag. Tanken är att det ska finnas väderskydd längs hela spårvagnshållplatserna för maximalt skydd mot väder och vind. Detta för att ge våra resenärer bästa möjliga service och för att öka tillgängligheten.
Mycket att se fram emot alltså och mer kommer. Vi uppdaterar er löpande. Tills dess får ni hålla till godo med våra visualiseringsbilder på depån, och väderskydden!

Nu släpper vi fler appnyheter!

Nya användare fortsätter att hitta till Skånetrafiken-appen hela tiden vilket vi är väldigt glada för. Vi i app-teamet jobbar hela tiden för att lägga till funktioner som ni efterfrågar och så här ser planen ut just nu.

Innan årsskiftet:

Uppdaterad biljett

Efter feedback från kunder, tågpersonal och förare har vi gjort biljettens utseende tydligare. Dessutom har vi förbättrat biljettens Aztec-kod så den visas även om mottagningen på tåget eller bussen är dålig.

Efter årsskiftet:

Mitt konto och tappa bort-garanti

Med Mitt konto i appen kan du använda dig av vad vi kallar för ”tappa bort-garanti” för att få tillbaka dina biljetter. Till exempel om du tappar bort din mobiltelefon. Detta kan göras två gånger under en 30-dagarsperiod.

Våren 2018:

Möjlighet att låna ut och ge bort biljetter

Med Mitt konto kommer du att kunna låna ut dina biljetter, till exempel din 30-dagarsbiljett. Det enda som krävs är att personen som du lånar ut till också har appen. Det kommer också gå att köpa en biljett och ge bort den till någon annan via appen. Till exempel om en förälder vill köpa biljett till sitt barn.

Mer om Mitt konto och planerna för det kommer framöver.

Biljetter till Danmark

Med appen är det tänkt att man ska kunna köpa exempelvis 30-dagarsbiljetter till Danmark. Exakt hur det ska fungera och hur priserna och taxorna blir, är inte bestämt än. Det beslutas tillsammans med DSB. Målet är också att användarna ska få bättre realtidsinformation och möjligheten att söka på adresser i Danmark precis som inom Skåne.

Planerat för andra halvan av 2018:

Det här är saker som kan skjutas framåt i tiden då alla kravställningar ännu inte är färdiga.

Nya betalsätt i appen – när det kan införas styrs mycket av Klarnas tidplan.
Resor till grannlän i södra Sverige – när det blir av är till stor del en förhandlingsfråga med våra grannar.

Det här är de större leveranser som är tidsatta just nu, men en rad andra funktioner finns också i prioriteringslistor.

Exempel på sådant som är under utredning för nästa år är möjligheten att använda förseningsersättning som betalning i appen, samt nya lösningar för företag. Detta hamnar så småningom i tidplanen.

Sedan arbetas det givetvis hela tiden med förbättringar av användarupplevelsen och redan existerande funktioner.

Tack för att ni fortsätter att komma med feedback och synpunkter!

Allt ljus på skyltarna – nu gör vi om

Nu sker en uppdatering av våra digitala skyltar. Trafikinformationen på bussarna blir mer relevant – och dessutom presenterad i ett mildare, mer behagligt sken.

Digital skyltning omfattar de bildskärmar som du ser på bland annat hållplatser, bussar och tåg. De visar information som hela tiden uppdateras, som bussarnas trafikinformation till exempel. Det pågår ett större jobb med att uppdatera skyltarna och nu är det snart dags att presentera delar av resultatet. Kunderna, resenärerna, är såklart en del av detta arbete, bland annat genom kundundersökningar och användartester.

En av de första sakerna som ändras är att trafikinformationen på bussarnas bildskärmar prioriteras högre. Det innebär till exempel att information om tåg- och bussanslutningar visas under längre tid och på ett tydligare sätt. Avgångstider visas i nedräkningsformat, det vill säga i minuter till avgång och de dubbla skärmarna på bussarna används mer effektivt – trafikinformation kommer i vissa fall visas på båda skärmar samtidigt för att möjliggöra snabbare överblick.

Huvudprincipen är att informationen på bildskärmarna ska utgöra ett värdefullt komplement till Skånetrafikens app och webb, genom att den direkt kommer till resenären i avskalad form för att snabbt kunna uppfattas under resan.

Eftersom det dessutom varit en återkommande synpunkt från våra kunder att bildskärmarna på bussarna lyser för starkt inför vi också ett så kallat ”nattläge” på skärmarna. Det innebär att innehållet med trafikinformation skiftar till mörkare färgsättning på kvällar och nätter. Detta för att minska mängden ljus som bildskärmen sänder ut och skapa en behagligare upplevelse.

Nedan är ett exempel på hur det kan komma att se ut i ”nattläge”.

Gå ombord var du vill på stadsbussarna i Lund

Har du någon gång känt stressen när bussen närmar sig hållplatsen att så fort som möjligt ta dig fram till den främre dörren i hopp om att få en sittplats? Då är du inte ensam. Nu gör vi det enklare och bekvämare för dig som åker stadsbuss i Lund.

Vi på Skånetrafiken driver ett flertal aktiviteter som syftar till att förbättra din reseupplevelse. Utöver nya betallösningar, reseinformation och smarta tjänster i samband med resan så ligger ett stort fokus på att optimera flödet när resenärerna går av och på bussen.

Med lanseringen av MalmöExpressen, alltså linje 5 i Malmö, följde möjligheten för våra resenärer att stiga på bussen i alla dörrar. MalmöExpressen har varit väldigt lyckad och nu vill vi ta det till nästa nivå och se hur påstigning i alla dörrar skulle fungerar i vanlig stadsbusstrafik.

Nu har du som reser med biljett i den nya Skånetrafiken-appen möjlighet att stiga på bussen i vilken dörr du vill i Lund. Aktiviteten drivs som ett pilotprojekt på stadsbussarna där.

Syftet med piloten är att:

  • Minska tiden vid av- och påstigning.
  • Minska trängseln på hållplatsen.
  • Öka punktlighet och minska stressen för föraren.
  • Förbättra fördelningen av resenärer i buss.

Om piloten i Lund faller väl ut kommer möjligheten till påstigning i alla dörrar införas i andra skånska städer. Vi håller er såklart uppdaterade om projektet här på bloggen längre fram!

Nu börjar resan mot framtiden

Nu kan du som reser med Skånetrafiken inom Skåne göra det med en helt ny app. Vi hoppas att du tycker att det är lika spännande som vi tycker.

Förutom att göra det smidigt att hitta och genomföra dina resor med bland annat kartor och favoriter innehållen appen även personliga zoner, enklare rabatter och färre biljettyper. Du kan till och med ha din 30-dagarsbiljett i appen. Och fler förbättringar och nyheter kommer framöver, till exempel resor till Danmark och våra grannlän. Har du fler förslag på förbättringar vill vi inget hellre än att du hör av dig med dom till oss!

Vad menas då med personliga zoner? Vi har tagit bort våra fasta zoner och istället utgår zonen från dig och din resa. Det finns tre storlekar på zonen – liten, mellan och stor zon, där stor är hela Skåne. Storleken på zonen och hur den placeras sker automatiskt när du skriver in vart du vill resa. Med appen reser du sen hur du vill på din biljett inom din zon.

Vi vill med det göra det lättare och mer flexibelt att resa kollektivt i Skåne. På sätt och vis kan man säga att det är ett helt nytt sätt att resa.

Varför gör vi det här just nu? Avtalet för vårt nuvarande biljettsystem går ut i slutet av 2019 och vi måste oavsett ta fram något nytt. Istället för att vänta till sista minuten väljer vi att låta er resenärer testa vårt nya biljettsystem redan nu. På så sätt har vi tid att anpassa och förbättra både appen och biljettsystemet med hjälp av era synpunkter innan det är dags att dra ut kontakten till det gamla i slutet av 2019. Och för er som vill går det självklart bra att fortsätta resa med Jojo-kort fram tills dess.

Till en början finns det nya biljettsystemet enbart i vår nya app, helt enkelt för att det är enklast och mest effektivt att börja så. Vi behöver inte byta ut biljettautomater eller utrustning hos våra kundcenter och återförsäljare. Men med tiden kommer det att nya former av kort, biljettautomater och återförsäljare för att göra det tillgängligt för alla.

Vår resa mot framtiden har med andra ord bara börjat. Varmt välkommen ombord!

En tillgänglighetsvision tar form

Vi vill skapa en kollektivtrafik som är tillgänglig för alla – och nu skapar vi en tillgänglighetsvision med sikte på att identifiera möjliga lösningar som kan göra skillnad i återkommande eller kritiska situationer.

Om några veckor är det Världsanvändbarhetsdagen,”World Usability Day”. I samband med det tar vi ett ytterligare grepp kring tillgänglighet med ett samarbete där vi tillsammans med representanter från ett antal organisationer ska skapa en tillgänglighetsvision. En vision där vi enas om vilka typer av lösningar vi bör satsa på för att tillgodose de varierande behov som finns till exempel inom grupper med funktionsvariationer.

På Skånetrafiken tror vi också att de tekniska lösningar som skulle vara avgörande för en person med särskilda behov också kan innebära en positiv skillnad för övriga resenärer. Många av de förslag och kundärenden som inkommer från handikapporganisationer eller personer med funktionsvariation är med andra ord lösningar som flera av våra övriga resenärer skulle ha nytta av.

Detta är vårt antagande när vi nu ser över detta område med en extra skärpt blick på innovationer och utvecklingspotential. I och med det förbättrade resesystem vi just nu utvecklar är vi dessutom snart i ett läge som ger oss förutsättningar att faktiskt genomföra några av de satsningar som skulle kunna innebära en stor skillnad i kollektivresan – idéer som tidigare inte gått att genomföra lika lätt.

Vi vet till exempel att många efterfrågar tydligare utrop ombord på bussarna inför varje hållplats – något som är särskilt viktigt för en person med synnedsättning, eftersom man ju inte kan navigera utifrån landmärken eller andra ledtrådar i samma utsträckning.

De tester vi gjort med beacons visar att vi skulle ha en bra tillförlitlighet om vi vill prova på att rikta information till specifika hållplatser eller bussturer baserat på den tekniken. För en person med synnedsättning är det dessutom extra viktigt att bussarna stannar vid specifikt angiven plats och inte stannar till bakom ett annat bussnummer på samma hållplats.

Med dagens teknik och det nya bakomliggande resesystemet skulle det kunna vara en lösning att utrusta våra nedräkningstimers (som bland annat finns vid Trelleborg C och längs 5:an i Malmö) med en motsvarighet till ”smarta knappar” (tex Flic), där en aktivering kunde signalera till föraren på en specifik tur att någon väntar på att stiga ombord invid skylten. Det återstår att utvärdera denna typen av koncept i praktiken, tillsammans med övriga idéer.

För oss på Skånetrafiken är det viktigt att tillhandahålla en tjänst som tryggar, inkluderar och underlättar för människor så att de kan bli nöjda resenärer. Det finns ett ständigt pågående arbete med att skapa en förståelse för kritiska användningsscenarion där vi kan skapa bättre lösningar för dem som väljer att resa med oss.

Vi har löpande kontakt med övriga handikapporganisationer och kommer att vidareutveckla det samarbetet över tid. Representerar du en organisation som är intresserad av att vara med i vårt långsiktiga samarbete, eller är du intresserad av att personligen vara med i kommande användningstester så håll ett öga på vår blogg?

Ny teknik öppnar för ett enklare sätt att resa

Du kliver ut ifrån tågstationen och korsar gatan för att komma över till bussterminalen. Men varifrån går bussen egentligen? Idag finns teknik som öppnar för möjligheten att som resenär steg för steg bli guidad direkt i mobilen fram till rätt hållplats. Vi på Skånetrafiken blev nyfikna på tekniken och genomförde därför en förstudie på Malmö C i somras.

Skånetrafiken driver ett flertal aktiviteter som syftar till att skapa en kollektivtrafikupplevelse i världsklass. Utöver trafikutbud och kvalitet ligger ett stort fokus på biljett och betallösningar, reseinformation och smarta tjänster i samband med resan.

Som en del av detta har man under sommaren bedrivit en förstudie i syfte att utvärdera om man med hjälp av så kallad Bluetooth Low Energy-teknik kan få resenärer som inte reser så ofta att känna sig tryggare och mindre stressade när de reser med Skånetrafiken.

Bluetooth beacons är små sändare, oftast batteridrivna, som bygger på Bluetooth Low Energy-tekniken och som skickar ut information om en specifik plats (PoI – Points of Interest) som passivt kan plockas upp av en smartphone eller surfplatta som är inom räckhåll.

Beacons kan till exempel användas för att skicka ut avgångstider vid en busshållplats, kampanjer för en butik eller information om en utställning på ett museum.

Vår förstudie gick till så att man installerade en beacon vid varje bussläge på Malmö C bussterminal. Varje beacon hade ett gemensamt ID, Malmö C bussterminal, samt ett unikt ID, det specifika bussläget där beaconen var installerad. Alla beacon kopplades sedan till Skånetrafiken-appen.

För att utvärdera konceptet använde vi oss av 13 studenter från Malmö Högskola. Gruppen bestod av både män och kvinnor, äldre och yngre samt vana och ovana resenärer.

Testningen gick till så att de i reseplaneraren valde en resa från Malmö C till någon plats inom Malmö stad. När de sedan närmade sig Malmö C bussterminal och fick kontakt med en beacon fick hen en beacon notifiering ”Välkommen till Malmö C. Gå till bussläge A”.

Samtidigt presenterades en detaljerad karta över de busslägen som finns på Malmö Centralstations bussterminal, samt användarens GPS position i förhållande till kartan och busslägena. Med hjälp av kartan över busslägena och GPS-positionen kunde de sedan enkelt hitta till rätt bussläge. Väl framme vid läget fick de en ny beacon notifiering ”Rätt läge (A)” samt information om hur lång tid det var kvar tills bussens avgång.

Slutsatsen från utvärderingen var överlag väldigt positiv. Möjligheten att kunna få guidning till rätt läge, speciellt som ovan resenär, var mycket uppskattad och på frågan ”Skulle du rekommendera Skånetrafiken att implementera tekniken”, blev svaret ett enhälligt ”JA”.

Möjligheterna med beacons och platsbaserad information är oändliga. I USA används tekniken flitigt på både köpcenter och flygplatser och detta är något vi även i Sverige kommer se mer och mer av i framtiden.

Skånetrafiken kommer under hösten fortsätta innovationsarbetet kring beacons och hur de kan användas för en bättre reseupplevelse.

Arbetet har delfinansierats av Vinnova.

Flera förslag på enklare biljettautomater

Under våren har vi på Skånetrafiken börjat undersöka olika alternativ för att hitta framtidens biljettautomater. Den här gången har vi använt oss av en förkommersiell upphandling, en process som gör det möjligt att utveckla idéer och koncept redan innan själva upphandlingen. Häromdagen höll de fem kandidater som tagit sig vidare i urvalsprocessen sina slutpresentationer i Malmö.

Skånetrafikens nuvarande biljettautomater ska på sikt bytas ut – men mot vad?

Måndagen den 27 juni presenterade fem leverantörer sina konceptidéer om hur våra framtida biljettautomater skulle kunna se ut.

Kandidaterna som deltog var:

Attention i samarbete med Great Works, ÅF, Block Zero, ustwo och Veryday.

Attention/Great Works.

Representanterna från ÅF.

Block Zero.

ustwo med presentation av konceptidé.

…och slutligen Veryday.

Även två kandidatstudenter från Lunds Tekniska Högskola, Nathalie Winberg och Anton Nordenson, deltog under dagen och höll en avslutande presentation med egna konceptidéer.

Nathalie Winberg och Anton Nordenson från LTH.

Många ville testa prototyperna.

Efter en mycket givande dag med många nya – och inte minst olika – infallsvinklar om tillgängliga och enkla biljettautomater är det nu dags för oss på Skånetrafiken att utvärdera och sammanställa vad vi tagit del av under vårens idéprocess. I höst fortsätter arbetet med att förbereda en upphandling med målet att ha nya biljettautomater på plats 2019.

Här på utvecklingsbloggen fortsätter vi att hålla dig uppdaterad om den senaste utvecklingen.

Nyfiken på hur vårens urvalsprocess gått till?

Framtidens biljettautomater – hur långt har vi kommit?

Skånetrafiken gör just nu sin första förkommersiella upphandling och intresset har varit över förväntan från både leverantörer och intressentgrupper. Under den 18 och 19 april hjälpte en resenärspanel och en expertpanel oss att gå igenom idéförslagen från leverantörerna. Vi hade fått in 21 fantastiska idéförslag och efter ett sållningsarbete i tre steg har nu tre vinnare utsetts.

Dessa är Stockholmsbaserade Veryday, Attention-Great Works från Köpenhamn och det Malmöbaserade unga företaget Block Zero.

På tisdag den 26 april startar de vinnande företagen en intensiv konceptutveckling. Resultatet kommer att redovisas i ett öppet möte den 27 juni. Efter sommaren startar sedan en upphandling som ska se till att lösningar kan införas steg för steg i god tid innan vårt nuvarande avtal tar slut 2019.

Uppdatering!

Efter det positiva gensvaret har Skånetrafiken beslutat att ge ytterligare två leverantörer möjlighet att konceptutveckla biljettautomater. Vi är glada att meddela att ustwo och ÅF har accepterat utmaningen. Ett möte med de fem leverantörerna den 26 april inledde den åtta veckor långa konceptutvecklingsfasen.

Vid en första delavstämning den 11 maj kommer resultatet av leverantörernas användarundersökningar att avhandlas gemensamt. Tre designsprintar följer därpå och leder fram till ett redovisande möte den 27 juni.

Läs mer om de vinnande förslagen och deras fortsatta arbete i bloggen inom kort!

Nu börjar jakten på framtidens leverantör av biljettautomater

Nu har vi på Skånetrafiken påbörjat arbetet med att ta fram framtidens biljettautomater. Som ett led i detta arbete provar vi en ny typ av upphandling. Denna form av upphandling kallas förkommersiell upphandling och gör det möjligt för oss att bedriva ett utvecklingsarbete innan vi gör själva upphandlingen.

Vi bjuder in flera olika typer av aktörer på marknaden komma med sina idéförslag. Sedan väljer vi ut ett par av de mest intressanta och låter dem genomföra ett avlönat arbete under ett antal veckor. Därefter redovisas deras resultat och vi kan välja att använda de delar vi ser som intressanta. Den förkommersiella delen genomförs under våren 2016 och i höst planerar vi att gå vidare med upphandlingen av framtidens biljettautomater.

Så om du vet något företag som borde delta i detta arbete, tipsa gärna dem eller oss! Senast den 17:e mars behöver vi få in idéer från de företag som vill delta.

Challenge our imaginations

The user experience of todays ticket vending machines has long since been surpassed by other platforms. It is a fundamental interaction point in the overall experience for many travellers, but our machines do not offer the speed and simplicity that users expect from a digital service of today – which leads to frustration and insecurity…

Time for change

We aim to create useful, likable and available ticket vending machines that enable people of all kinds to quickly and easily purchase tickets and travel passes and to check their account balance without a feeling of stress.
Read more about the background and details of the project, criteria for participation, expected results as well as formalities regarding this ”pre-commercial procurement”

But that is not all there is to it… We imagine solutions that add some sort of extra value to the users and to the context that they are in. The next generation ticket vending machines should express something different. Could it be a beacon of light, offer free wi-fi for commuters, or print fortune messages to its users. We believe that a machine that appear as more fragile and sensitive has the potential to become more likable and less likely to be kicked at.

Join us in the creation

The expectations are high, when aiming to thoroughly improve something that has been around for so long. That is why we want to use the creativity, wisdom, experience and capabilities of the market to define the experiences of a future ticket vending machine.

Do you want to join us in the creation of the next generation of Ticket Machines? We call for ideas and innovations that challenge our imaginations of what an ideal solution ought to be. Suppliers are welcome to submit concept ideas before the 17th of March 2016. The best contributions will present their concepts to a panel (consisting of representatives from Skånetrafiken, experts and the public). at the end of April. Three suppliers will be selected to participate in the actual conceptual phase during two months with a reimbursement of 300 000 SEK each.

Ny typ av upphandling och samarbete med Kalle Lind ska ge framtidens biljettautomater

Skånetrafiken kommer snart att inleda arbetet med att ta fram framtidens biljettautomater. Som ett led i det arbetet ska man dels prova en ny typ av upphandling och dels ta hjälp av intressegrupper och intressenter, bland annat krönikören Kalle Lind.

Som en del i projektet för framtidens resesystem finns en ny typ av biljettautomater eller självervicepunkter om man så vill. En som har tyckt till om Skånetrafikens biljettautomater är krönikören Kalle Lind som i höstas skrev krönikan ”25 steg till köp av tågbiljett”. Nu ska han vara med i en av de fokusgrupper som ska hjälpa Skånetrafiken att utforma framtidens biljettautomater.

– Jag tänkte att Kalle hade starka åsikter om våra biljettautomater och skulle kunna komma med värdefulla synpunkter, säger Britt Jonasson, inköpare på Skånetrafiken.

Den nya typ av upphandling som Skånetrafiken ska inleda kallas förkommersiell upphandling och möjliggör att ett utvecklingssamarbete kan pågå innan själva upphandlingen startar.

– Vi kommer att låta flera olika aktörer på marknader komma med sina ideförslag. Sedan väljer vi ut ett par av de mest intressanta och låter dem genomför ett avlönat arbete under ett antal veckor. Sedan redovisas deras resultat och vi kan välja att använda de delar vi tycker är intressanta, säger Britt.

Ambitionen är att det här arbetet ska göras under våren och att Skånetrafiken i höst går vidare med en upphandling för framtidens biljettautomater.

– Då har vi förhoppningsvis med oss många bra erfarenheter från den förkommersiella upphandlingen och från våra fokusgrupper. Dessutom kommer även studenter från Lunds tekniska högskola och IKDC att jobba med att ta fram koncept för framtida självservicepunkter, säger Britt.

Vad är fördelen med det här arbetssättet?

– Vi kommer närmare de som ska använda tekniken och ger utrymme för den skaparkraft som finns på marknaden och hos universiteten. Vi är ganska ensamma om att använda den här metoden och hoppas att det ska bli lyckat och något vi kommer att fortsätta att använda.

Vad ska framtidens app innehålla?

Under vecka 37 gör studenter från Newton Yrkeshögskola i Malmö intervjuer på tåg och bussar i Skåne. Studenterna läser en tvåårig utbildning till kravanalytiker och undersöker vilka behov framtidens resenärer har.

– Vi hinner bara prata med några få av alla de som använder Skånetrafiken. Att samtidigt genomföra en enkät som sprids via Skånetrafikens egna kanaler gör att vi har en möjlighet att få in fler synpunkter och det gör i sin tur att vi har en bättre grund att dra våra analyser från, säger en av studenterna.

Deras uppdrag är att lämna en rekommendation till oss på funktioner som bör finnas med i en framtida app.

Design Challenge: frog

Nu är det dags att presentera det tredje bidraget i vår utmaning Design Challenge där tre designbyråer fick ta fram koncept för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen.

Sist ut är den internationella byrån frog som har kontor i bland annat San Francisco, Singapore och London. De representerades av Christoph Rauscher och Nelan Schwartz från Münchenkontoret som i sin presentation valde att utgå från att enkelhet är en central framgångsfaktor.

En av utgångspunkterna var något som en kollega på Skånetrafiken sagt, ”vi har 250 000 resenärer varje dag. Om alla dom är frustrerade i en minut blir det en väldig massa frustration”.

Christoph och Nelan tog även fasta på fem grundprinciper som är viktiga för användarupplevelsen. Tjänsten måste skapa tillit, vara en guide, skapa en känsla av kontroll, vara smart och vara uppkopplad. Och de idéer de hade tagit fram gick i linje med just de här faktorerna, oavsett om det var riktat till pendlaren eller den ovane resenären.

Överblick över kapaciteten

Hur mycket folk är det på min buss eller mitt tåg? Och kommer jag att kunna komma på med min barnvagn? De här frågorna kan resenärerna få svar på i förväg i frogs koncept.

Får man veta det här i förväg kan man göra sina val utefter den informationen vilket skapar en positiv användarupplevelse. Till exempel kan man visa hur många passagerare det är på bussen genom att indikera detta i användarens app som i exemplet till höger. Det hela blir möjligt genom passagerardata i realtid.

Få hjälp att välja rätt frog

Vilket tåg ska jag ta? Är det här verkligen rätt buss? Alla har vi nog upplevt den känslan i kollektivtrafiken. Den lösning som frog har tagit fram är att använda sig av förstärkt verklighet eller ”augmented reality” som det kallas på engelska.

Helt enkelt genom att låta mobilen hjälpa resenären och indikera vilket tåg eller buss som är rätt för just dennes resa.

Den sista biten

Alla har vi nog någon gång kommit till en station och inte vetat hur vi ska gå för att komma till vårt slutmål. Vilken uppgång ska jag välja? Ska jag korsa gatan direkt?

För att slippa plocka upp en annan kartapp löser frog problemet genom att bygga in hjälpen i reseappen. De går till och med så långt att de föreslår att man ska få hjälp med vilket våningsplan du ska till.

Det hela tänker de sig lösa genom strategiskt placerade beacons, wi-fi-triangulering och arkitektritningar. Tänk att aldrig behöva oroa sig över att inte hitta rätt!

Design Challenge: Ustwo

Nu är det dags att presentera det andra av de tre bidragen i vår utmaning Design Challenge där tre designbyråer fick ta fram koncept för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen.

Den digitala produktstudion Ustwo har ett kontor i Malmö men finns även i bland annat London och Sydney. På plats för att representera byrån var Martina Gobec, Johan Jonsson och Mikkel Fredborg. I sitt bidrag har de tagit fasta på mobilen och tagit fram en prototyp på en app gjord för att ge användaren överblick och guidning. I fokus för prototypen var den tillfällige resenären och ambitionen var att skapa tillit, inspiration och smart resande.

En bra överblick

I Ustwos prototyp får användaren på ett tydligt sätt se sin resa både på en karta och med varje trafikslag. På så vis känner man sig trygg även om man är ovan. Under resans gång får man följa sin position genom kartan och kan på så sätt vara förberedd på sina byten.

Få hjälp att gå rätt

En ständigt återkommande problem är hur man som ovan resenär ska veta hur man ska gå på en stor station eller hållplats. Varifrån går bussen jag ska byta till? Vilket håll ska jag gå åt? Det här har Ustwo löst genom att använda sig av förstärkt verklighet eller ”augmented reality” som det kallas på engelska.

Helt enkelt en möjlighet att genom att få upp en bild av platsen du befinner dig på i appen och genom att röra dig med appen framför dig få upp markeringar för till exempel var din hållplats ligger.

En central tanke är dock att informationen ska vara progressiv och inte vara något som upplevs som överväldigande. Du får själv välja om du vill ha mer information presenterad.

Var säker på att du gått på rätt buss eller tåg

Ibland kan man vara osäker på om man hamnat rätt. Kanske ser man ingen skylt eller så är det något annat som gör dig osäker. Med Ustwos prototyp behöver du aldrig oroa dig. Istället får du upp en notifiering om du är på fel fordon. Du får även veta om du är på rätt buss eller tåg, allt för att slippa oroa dig det minsta under resans gång.

Hitta underhållning eller mervärde

Ustwo tog sin prototyp ett steg längre från att bara handla om resan till att även blanda in element under resans gång. Till exempel genom att det går att läsa mer om kända platser längs vägen.

Design Challenge: inUse

Nu är det dags att presentera det första av de tre bidragen i vår utmaning Design Challenge där tre designbyråer fick ta fram koncept för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen.

Sverigebaserade inUse representerades av David de Léon och Shadi Almviken och valde att dela upp sina ”designfrön” på nio friktionspunkter som kan uppkomma under en resa i kollektivtrafiken. Kring varje punkt hade man tagit fram idéer och skisser på hur mobilen kan vara ett stöd. De hade dessutom kommit fram till att en bra app måste vara enkel, meningsfull, flexibel, tillförlitlig och transparent. Här nedan visar vi ett par av deras idéer och skisser.

Att få överblick

Innan man reser vill man ofta få en ordentlig överblick över alternativen innan man gör sitt val. Lösningen som inUse skissat fram är en mer sammanfattande version av ”Sök resa”.

Istället för att bara få en lista över vilka tider man till exempel kan resa mellan Kävlinge och Lund som i exemplet till höger får man också en sammanfattning över hur man kan åka till sitt resmål och när sista turen går, helt enkelt ett sökresultat som blir mer som en tidtabell och får resenären att känna sig säker.

På väg

Ibland är en del av resan okänd och då måste man hitta rätt väg på något sätt. Hur lång tid tar det? Vilken väg ska jag gå? Måste jag skynda mig eller kan jag ta det lugnt? Det är frågor som resenären då kan ställa sig.

Lösningen från inUse är att dela upp sträckan man ska resa i etapper vilket stämmer överens med mycket aktuell forskning. I skissen till höger ser man dels sin resväg på en karta och dels presenteras varje delsträcka med ett ”kort” över i skärmen där man får tydlig info om vilka marginaler man har och vad man ska göra.

Nästa steg visas som ett ”kort” längst ner. På det här sättet är man hela tiden trygg över vad man ska göra och får veta om det är bråttom eller gott om tid. Dessutom slipper man växla till en karttjänst som till exempel Google Maps för att få en överblick över var man befinner sig, allt finns samlat i appen.

Att gå på rätt

Vilket tåg eller buss ska jag med? Varifrån går den och hur hittar jag dit? Det här är vanliga frågor som en resenär kan ställa sig när man reser på en okänd sträcka. En karta kan hjälpa till viss del men ofta är de inte helt lätta att orientera sig genom.

Lösningen som inUse har tagit fram är en livekarta. Helt enkelt en karta där fordon och annat rör på sig och det går att spola fram i tiden för att se vad som kommer att hända. På så sätt hjälper man resenären att se till exempel vilken buss hen ska med.

Att betala

Tänk att slippa oroa dig för att komma ihåg att betala för din resa? Eller att du aldrig ska behöva betala mer än för vad du verkligen reser för. Med hjälp av GPS definieras resan som den sträcka som resenären rör sig parallellt med tåget eller bussen. Betalningen påbörjas automatiskt när man går på och avslutas automatiskt när man går av. Dessutom kan man strunta att ta betalt för resor som är försenade och hela flödet med resegarantiärenden försvinner.

Att stråla samman

En lite mer otippad men ändå smart lösning som inUse hade spånat på var möjligheten att med hjälp av appen kunna planera till exempel en after work med flera personer. Vi vet alla att det kan vara svårt att komma överens om man är flera stycken och befinner sig på olika ställen.

I det här exemplet skickar systemet en inbjudan och räknar ut den bästa platsen att mötas på baserat på var alla som har tackat ja befinner sig. Deltagarna får sedan sina resrutter och kan se var de andra befinner sig på resan.

Nu har byråerna presenterat sina idéer för Design Challenge

Under torsdagen träffade vi designföretagen UsTwo, frog och inUse på Media Evolution City för att de skulle presentera sina bidrag till vår utmaning Design Challenge.

Uppdraget var att ta fram förslag på designkoncept och idéer för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen. Idéer som vi sen ska kunna ta med oss i vårt kommande utvecklingsarbete.

Under presentationen fick vi bland annat se en prototyp på en app med ett helt nytt tänk för hur resan ska visas tydligt för resenären samt olika idéer för hur mobilens kamera kan hjälpa resenären att hitta rätt perrong, buss eller annat.

Idéerna kommer vi att presentera framöver här i bloggen så håll utkik efter massor med spännande läsning!

Alla har en åsikt eller en koppling till kollektivtrafiken

Den här veckan bjuder vi på ett fjärde inlägg med en av Skånetrafikens medarbetare. Möt Conny Lundgren som är Teknisk projektledare och bland annat arbetar med våra framtida appar.

Vad gör du i din roll som senior teknisk projektledare?

– Jag har en ganska bred roll som går hela vägen från koncept till genomförande och allt där emellan. Jag ska identifiera koncept, ta fram prototyper och i slutskedet fungera som produktägare. Från ax till limpa kan man säga. Jag jobbar mycket med mobila lösningar och i teamet som ska ta fram framtidens resesystem till år 2020.

Vad har du för bakgrund innan du började på Skånetrafiken?

– Jag kommer närmast från Blackberry där jag jobbat som produktägare. Jag började min bana på Framfab år 2000 som utvecklare och sedan konsult. Min bakgrund är från början mer mot enterpriselösningar och webb men har på senare år blivit mer inriktad mot mobila lösningar.

Vad hade du för relation till kollektivtrafik innan?

– Inte så mycket mer än som kund. Jag har använt kollektivtrafik ganska mycket när jag pendlat åt alla möjliga håll som Helsingborg och Älmhult. Men min kunskap om själva trafiken var ganska begränsad. Det tror jag kan vara en styrka när vi ska utveckla lösningar som finns för att tillföra mervärde till våra kunder.

Vad är tjusningen med att jobba med kollektivtrafik?

– Till skillnad från tidigare när jag har jobbat med mjukvara som skeppats över så gott som hel världen är det här något som påverkar folk i min närhet. Alla har en åsikt eller en koppling till kollektivtrafiken, på gott och ont. Den stora drivkraften är väl att göra det enklare för folk att resa och kunna ge dem bättre information.

Vad skulle du säga är de stora utmaningarna för Skånetrafiken den närmaste tiden?

– Kollektivtrafik är komplext. Det är mycket saker som ska fungera tillsammans. Som jag ser det är den stora utmaningen att förflytta Skånetrafiken till att bli en mer tjänsteorienterad organisation. Vi ska leverera lösningar som är till för våra kunder och som också är testade på just kunder. Och de köp våra kunder ska göra ska vara så enkla att de inte ens behöver vara någon användarupplevelse. Det ska bara fungera. Dessutom är det en utmaning att våra kunder är så olika.

Kan du ge exempel på några spännande projekt som du är involverad i just nu?

– Till exempel är den kommande appen Stadsbiljetten jättespännande, dessutom har vi påbörjat arbetet med nästa generations app som ska ersätta vår nuvarande.

– I närtid invigs också flaggskeppet Trelleborg C i december och där är min grupp involverad för att ta fram olika spännande lösningar och koncept.

Många av de funktioner som visades kommer definitivt att se dagens ljus

Nu är årets Nordic IoT Hackathon i Lund avslutat och efter 50 timmars intensivt arbete var det PSALM från Ryssland som blev det vinnande laget. De tog fram en prototyp för hur resenärer ska kunna lämna feedback om resan, fordonet och annat i realtid. Så här säger Johan Karlberg, projektledare för Framtidens resesystem på Skånetrafiken samt jurymedlem, om tävlingen och vinnarnas idé.

Hur var stämningen på plats under arbetet?

– Det var mycket energi och fokus. Arbetsbord överfulla med skisser, lappar, sladdar, datorer, telefoner och diverse tekniska manicker. Även en hel del kaffemuggar och godis. Jag gissar att socker är bra bränsle om man ska tänka skarpt när man bara sover några timmar på natten för att hinna färdigt.

Var det mycket spännande som kom fram?

– Ja! Tekniken med Minimum Viable Device* fick verkligen bekänna färg. En och annan brist som kan åtgärdas hittades, men det mesta fungerade för de fall som deltagarna jobbade med. Så vi fick se exempel på hur vi kan få in kontinuerlig feedback från våra resenärer eller fordon, hur man kan ”checkas in” på resan automatiskt, sociala spel för de ombord och mycket annat.

Vad kan du säga om det vinnande laget?

– Det vinnande laget, som kommit hit från Ryssland, gick ännu längre än de andra i att använda de olika teknologier som ingick i ”paketet”. De var noggranna med att kolla fakta så långt möjligt för att deras lösning skulle kunna fungera i verkligheten.

Tror du att det är något vi kommer att kunna använda?

– Många av de funktioner som visades kommer definitivt att se dagens ljus. En hel del har vi redan i våra planer på sikt, men det är en helt annan sak att se dem nästan på riktigt. Det stärker uppfattningen att vi är på rätt väg.

Tror du att vi kommer att vara med i fler liknande projekt framöver?

– Det skulle jag tro. Det beror så klart på sammanhanget. Jag tror inte att man ska vänta sig att få in massor med helt nya idéer som vi vill ta vidare. Snarare är det ett bra sätt att testa lösningar som vi tror på och lära sig mer om dem.

Så här löd den juryns motivering:

“An original idea which made use of the technology to create a system that provides all kinds of useful feedback to the providers of public transport, and puts a tool in the hands of the users to be part of giving that feedback. The team made good use of the provided technology and showed great care to create a solution that can be made reality.”

* En enhet med en komplett hård- och mjukvaruarkitektur som är hälften så stor som ett kreditkort. Är en gateway mellan internet och smarta saker.

De här idéerna om framtidens resor ska det hackas om

Som vi tidigare har berättat om här i bloggen går Nordic Internet On Things Hackathon av stapeln i Lund i helgen och Skånetrafiken är en av tävlingens partners. Tio lag ska under 50 timmar komma på lösningar för framtidens smarta transporter och smarta hem. Totalt kom det in drygt 50 anmälningar från över 16 länder och här är de fyra lagen som ska jobba med framtidens resor.

HackLab – Spanien

”Vi vill utveckla förbättringar i Minimum Viable Device-enheten som att ge den sin egen webbserver eller en säker kommunikation mellan sensorer i nätverket och MVD-enheten för att se till att det inte finns någon förorenad data. Säkerheten är viktig att ta hänsyn till när tekniken används på publika platser som stationer och busshållplatser.”

PSALM – Ryssland

”Vi vill ägna vårt projekt till datainsamling för att öka nöjdheten med hos de som reser med kollektivtrafiken och för att kunna garantera trafiksäkerhet och en ständig monitorering av vägförhållanden.”

Seamless Travel Experience – Sverige

”Vi vill göra det lättare för kunderna att betala för sina resor genom att tillhandahålla laddningar i realtid och möjligheten till att spara virituella resekort i mobilen. Vi vill också att resenärer ska kunna se närbelägna busshållplatser och exakt var en specifik buss befinner sig, i realtid.”

Skånetrafiken 2.0 – Sverige

”Vår app tillhandahåller information om den aktuella trafiksituationen både till resenärer och Skånetrafiken. MVD-enheten på varje busshållplats känner av användare som är i närheten och ger dom möjligheten att välja en avgång. Via systemet får Skånetrafiken information om hur många användare som är på en specifik station och var dom är på väg.”

Busspelet Färgglatt – Sverige

”Vårt lag ska hacka på ett enkelt multiplayerspel fokuserat på två lag som tävlar om att färglägga en karta. Spelet ska finnas på MVD-enheten och spelarna ska ansluta sig med hjälp av sina smarta enheter”.

Bold Travel – Sverige

”Under tävlingen vill vi fokusera på två saker kopplat till resupplevelsen: på- och avstigning samt möjligheten att få trafikinformation i realtid genom bärbara accessoarer. Till exempel genom att koppla ihop MVD-enheter med sensorer och lampor ovanför platserna på ett tåg för att skapa en infrastruktur avsedd för att göra det lättare att hitta en plats.”

Hela lagens idéer samt idéerna för det andra ämnet smarta hem hittar ni här. Och vill ni följa evenemanget går det att antingen åka till Mobile Heights i Lund eller följa med via tävlingens Facebooksida eller Mobile Heights Twitterkonto.

Snart lanserar vi en stadsbussapp

Så här ser en av skissbilderna ut. Layouten är ännu inte färdig men funktionen är tänkt att se ut så här.

Just nu arbetar vi för fullt med en ny app tillsammans med utvecklaren Softhouse. Appen är utvecklad för att göra det så enkelt som möjligt för dig som reser i våra skånska städer att köpa biljett på ett ögonblick.

I appen som kommer att heta ”Stadsbiljetten” ska man kunna köpa sin biljett med ett par knapptryck och precis som med vår vanliga app ska man kunna spara sina kortuppgifter. För den som använder en telefon med iOS ska det till och med gå att använda sitt fingeravtryck och ”Touch ID” för att köpa en biljett.

Vi vill med appen nå målgrupper som av olika anledningar aldrig eller sällan reser med oss och tror då att ett enkelt sätt att köpa biljett på är en nyckel för att fånga in de här resenärerna. Eftersom resandet på stadsbussar står för större delen av vår trafik är det här en viktig kanal.

Målet är att lansera appen till sommaren men mycket arbete med layout och annat kvarstår. Men vi bjuder ändå på ett par skissbilder på hur appen är tänkt att se ut.

Håll utkik för mer information här i bloggen närmare lanseringen! Då har ni kanske chansen att bli först med att prova appen!

Snart lanserar vi en stadsbussapp

Så här ser en av skissbilderna ut. Layouten är ännu inte färdig men funktionen är tänkt att se ut så här.

Just nu arbetar vi för fullt med en ny app tillsammans med utvecklaren Softhouse. Appen är utvecklad för att göra det så enkelt som möjligt för dig som reser i våra skånska städer att köpa biljett på ett ögonblick.

App1I appen som kommer att heta ”Stadsbiljetten” ska man kunna köpa sin biljett med ett par knapptryck och precis som med vår vanliga app ska man kunna spara sina kortuppgifter. För den som använder en telefon med iOS ska det till och med gå att använda sitt fingeravtryck och ”Touch ID” för att köpa en biljett.

Vi vill med appen nå målgrupper som av olika anledningar aldrig eller sällan reser med oss och tror då att ett enkelt sätt att köpa biljett på är en nyckel för att fånga in de här resenärerna. Eftersom resandet på stadsbussar står för större delen av vår trafik är det här en viktig kanal.

Målet är att lansera appen till sommaren men mycket arbete med layout och annat kvarstår. Men vi bjuder ändå på ett par skissbilder på hur appen är tänkt att se ut.

Håll utkik för mer information här i bloggen närmare lanseringen! Då har ni kanske chansen att bli först med att prova appen!

Varför gör mobilbiljetten succé i Oslo?

Jag och några kollegor hade förmånen att under februari få besöka Ruter, som är vår motsvarighet i Oslo och Akershus i Norge. Där kör man cirka 310 miljoner resor per år med bussar, tunnelbana, spårvagn och båtar. Det kan jämföras med Skånetrafikens 150 miljoner resor.

Ruter är en riktig framgångssaga och säljer för cirka en miljard norska kronor i mobilen, mer än en tredjedel av total försäljning, vilket troligtvis gör dem störst på mobil handel i Norden.

Det säger något om vilken kraft som finns i kollektivtrafiken. Man lanserade den mobila biljetten i december 2012, så det har gått enormt fort. Cirka hälften är periodkort och hälften enkelbiljetter.

Vad ligger bakom denna succé?

Det går självklart inte att peka på en enskild faktor”

Men här är några bidragande orsaker:

  • Allt fokus har legat på enkelhet. Så få klick som möjligt till köp. Detta är något som vi nu vill testa i Skåne också och till sommaren kommer vår stadsbussbiljettapp. Tre klick till köp.
  • Förenklat prissystem. Max tre olika nivåer. Jämna belopp. Inga rabatter. Det ska inte handla om pris, säger de. De har till exempel ingen Jojo Reskassa med 20% rabatt som vi har, vilket underlättar förflyttning mellan kanaler.
  • Tonvikt på tillväxt och enkelhet. Därför har man inte något avancerat sätt att validera (kolla) biljetterna. Fusknivåerna riskerar då öka. Var går gränsen mellan rättvisa och enkelhet?

Som sagt, det finns säkert fler anledningar. Vad tror ni är de viktiga faktorerna för att få fler att åka med mobil biljett? Och är det ett självändamål i sig självt?

Vill du vara med och ta fram framtidens kollektivtrafik?

Som vi tidigare har berättat är Skånetrafiken med som partner för Nordic Internet Of Things Hackathon 2015 som går av stapeln i Lund den tionde till tolfte april. Under 50 timmar ska då tio lag komma på innovativa lösningar för framtidens smarta transporter och smarta hem.

Bakom arrangemanget står förutom Skånetrafiken några av regionens största företag. Därför vill vi att just du som har idéer om hur ny teknik kan förbättra framtidens transporter ska anmäla dig! Kanske har du idéer för hur man enkelt ska kunna betala för resor? Eller kanske för att man ska kunna hålla koll på att fordonen är rena och prydliga? Eller något helt annat? Möjligheterna är helt enkelt oändliga.

Sista anmälningsdag är 17 mars och de uttagna lagen kommer att meddelas den 22 mars. Det enda du behöver ta med dig är din dator, en sovsäck och alla dina idéer.

Vad vill du läsa om i bloggen?

Nu har Skånetrafiken 2020 varit igång sedan i snart fyra månader och vi har fått mycket respons i form av kommentarer och inspel. Vi har massvis med spännande projekt att berätta om framöver men vi vill också passa på att fråga er läsare vad ni vill läsa om.

Det hela är inte svårare än att du lämnar en kommentar och berättar vad du vill läsa om den här utvecklingsbloggen. Vill du kanske läsa mer om trafikinformation? Eller är du mer intresserad av framtidens resesystem? Kanske är det något helt annat du helst läser om?

Tack för ditt bidrag! Förhoppningsvis kan vi omsätta det i ett blogginlägg i framtiden.

/Redaktionen

Skånetrafiken är med på Nordic IoT Hackathon

Den tionde till tolfte april så arrangeras Nordic Internet Of Things Hackathon 2015 på Mobile Heights Center i Lund och Skånetrafiken är en av arrangemangets partners. Det hela är en 50 timmar lång tävling där tio lag ska komma på innovativa lösningar för framtidens smarta transporter och smarta hem. ”Allt du behöver ha med dig är din dator, en sovsäck samt dina färdigheter och idéer”, skriver arrangören på hemsidan.

Efteråt kommer en erfaren jury att gå igenom lagens bidrag. Det är möjligt att anmäla sig till tävlingen fram till den 17 mars och du anmäler ditt lag via den här länken.

Så här skriver Johan Frithiof Karlberg, projektledande affärsutvecklare för Framtidens resesystem hos Skånetrafiken, som dessutom är med i tävlingens jury:

”Skånetrafiken deltar i projektet Minimum Viable Device för att vi ser att den lösning som håller på att tas fram kan utgöra en del i lösningar för framtidens resesystem. Kanske för att enkelt betala för resor? Kanske för att hålla koll på att fordonen är rena och prydliga? Kanske för att kunna serva resenärer med information precis när och där de behöver den? Möjligheterna är många och idéerna likaså.”

Däremot är vi övertygade att alla bra idéer inte kommer från oss själva. Därför är vi med och sponsrar det ’hackathon’ som går av stapeln i Lund i april. Där vill vi samla de vassaste inom programmering, design, tjänsteutveckling och andra områden.

Uppgiften är att tänka och skapa lösningar som är intressanta för oss eller andra samarbetspartners i projektet. Inte minst vore det spännande att se om det finns idéer som kombinerar våra två huvudteman: Smarta Resor (som vi sponsrar) och Smarta Hem (som sponsras av Eon)”.

Så passa på att anmäla er och ta chansen att vara med och skapa lösningar för framtidens kollektivtrafik!

Det där med biljetter, ska det vara så svårt?

De här skisserna är tagna från en demo som skulle visa hur framtidens biljetter skulle kunna se ut.

Man kan tycka det är en självklarhet att det ska vara enkelt att betala för sin resa när man reser med buss eller tåg. Och glädjande nog får Skånetrafiken bättre och bättre resultat i den så kallade Kollektivtrafikbarometern, där svenskars upplevelser av kollektivtrafiken mäts. Vi är nu sedan en tid tillbaka bättre än riksgenomsnittet då 56 % ger något av de två högsta betygen på frågan om hur enkelt det är att köpa biljett (skala 1 till 5, mätning i september 2014).

Det kan man ju vara nöjd med. Eller?

Eller så konstaterar vi att 44 % av de som svarat inte tycker det är enkelt och inser att det här inte är acceptabelt. Hur många som egentligen skulle vinna på att resa med kollektivtrafiken tar bilen istället? Bara för att det här är eller verkar vara svårt? Vi har inte svaret på just den frågan, men vi vet att ganska små upplevda hinder stoppar många människor från att använda tjänster. SL:s försäljning av sms-biljetter minskade till exempel med 70 % när de införde ett extra steg för registrering av användare.

Så vad gör vi då?

Vad som är helt säkert är att vi måste sätta ”enkelhet” på agendan. Allra överst. Men vad som är enkelhet är olika för olika resenärer. Är det att biljettmaskinerna är enkla att använda? Att det går att köpa biljett ombord? Att man alltid får ”bästa pris”? Att man kan köpa biljett på sitt eget språk? Att man kan använda vilket kort som helst som biljett?

Personligen är jag övertygad om att mobilen kommer att spela en viktig roll. Nästan alla vuxna svenskar använder idag en smartphone. Dessutom ser vi en stark trend som pekar mot att den blir allt viktigare när det gäller biljetter och betalningar, drivet av företag som Apple och Google. Vi ser också att så kallade ”smarta tillbehör” som till exempel smarta klockor och träningsarmband är en växande företeelse som innebär nya möjligheter. Sist men inte minst, det område som kallas ”Internet of Things”, som handlar om att enkelt kunna koppla upp och ihop olika typer av prylar, börjar visa praktiska och användbara lösningar.

Kan vi göra något bra och enkelt av allt det här, månntro? Ja, tveklöst. Till exempel kan vi skapa en lösning som innebär att du med mobilen på fickan och en app installerad kan hoppa på en buss eller ett tåg, hoppa av när du är framme och sedan betala dina resor i slutet av månaden. Med bättre förmåner ju mer du reser. Till lägre kostnad än om du köpte enkelbiljett varje gång. Med garanti att du aldrig behöver betala mer än vad ett periodkort skulle kostar, om det visar sig att du reser riktigt mycket. Och helt utan att du behöver leta upp biljettmaskiner, komma ihåg att ta med ett kort eller hitta ett öppet försäljningsställe.

Ett exempel på en lösning som vi tror gör resandet enkelt och det finns fler att utforska. Återstår att prova oss fram för att se vad som håller och inte. Ett arbete vi nu sätter igång och som kommer att pågå ett tag framöver.

I en region som är ett av världens absoluta centrum för digitala innovationer och mobila lösningar är förutsättningarna att skapa världens bästa användarupplevelse kring biljettköpet de bästa. Vårt mål är att 99 % av de som reser med en mobil lösning upplever att det är enkelt att köpa biljett. Då börjar vi bli nöjda.

För en bättre reseupplevelse.

Vill vi vinna över bilen måste vi erbjuda mer än bara en resa

I veckans inlägg inleder vi en återkommande serie där vi presenterar de människor som på något sätt arbetar med de frågor som bloggen tar upp. Först ut är Iris Rehnström som arbetar som miljö- och hållbarhetsstrateg på Skånetrafiken.

Vad gör en miljö- och hållbarhetsstrateg?

– Jag har ansvar för att driva miljö- och hållbarhetsarbetet mot de mål som politikerna har satt upp. Vårt viktigaste mål är en helt fossilbränslefri kollektivtrafik år 2020. Som delmål har vi en fossilfri stadstrafik år 2015 och regiontrafik år 2018. Sedan har vi formulerat egna etappmål på 70 procent andel förnybar energi 2015 och 100 procent 2018. För att åstadkomma detta jobbar jag med upphandlingskrav men även med att hitta effektiva processer för att följa upp våra miljö- och hållbarhetskrav. Bortsett från klimatneutralitet arbetar vi också för att minska annan miljöpåverkan såsom utsläpp av kväveoxider, partiklar och buller samt för en ökad energieffektivitet.

– Jag driver och utvecklar vårt miljöledningssystem, ser till att vi klarar kraven för vår miljömärkning Bra Miljöval och arbetar med hållbarhetskommunikation och varumärkesbyggande mot kund.

– I våra upphandlingar ställer vi bortsett från miljökrav även krav på mänskliga rättigheter och grundläggande rättigheter i arbetslivet som är speciellt relevant när vi köper produkter eller komponenter från utvecklingsländer.

Vad är tjusningen med att jobba med just kollektivtrafik?

– Kollektivtrafik är världens bästa produkt som har en viktig samhällsbyggande funktion. Genom att göra sitt jobb så bra som möjligt varje dag gör vi skillnad och skapar samhällsnytta. Detta är en stor drivkraft för mig personligen och gör det lättare att kliva upp klockan sex en måndagsmorgon mitt i vintern för att gå till jobbet.

Vilka utmaningar står Skånetrafiken inför under den närmaste framtiden?

– Vi skall leverera en effektiv kollektivtrafik som ger Skånes invånare världens bästa reseupplevelse. Vi transporterar inte bara personer från A till B. Det är viktigt att se kundernas hela resebehov och vill vi vinna över bilen så måste vi erbjuda mer än bara en resa. Kringtjänster som gör livet lättare för människor är viktiga. Allt detta skall vi åstadkomma med minimal miljöpåverkan. Där har vi en hel del arbete framför oss så men utmaningar är spännande och motiverande om man adresserar dem på rätt sätt.

Vilka spännande projekt arbetas det med just nu för att kunna uppnå målen?

– Just nu jobbar vi med att säkerställa att stadstrafiken kan bli fossilfri 2015 samt med ett nytt kommunikationskoncept för miljö- och hållbarhetsbudskap till våra kunder och potentiella kunder. Vi skall bygga det hållbara varumärket. Miljöinformationen i vår Reseplanerare skall förbättras och breddas. Vi vill även bygga in information om resans hälsonytta i former av ökad motion med inslag av gång och cykel. Även vår redovisning av nyckeltal skall vidareutvecklas och i större utsträckning omfattar berättelser från våra trafikföretag.

Vår första webbtjänst värd namnet

Som säljkanalsansvarig för Skånetrafikens e-handel, Jojo Online, tar jag mig friheten att säga att vi nu, som ett steg på vägen fram till vårt nya digitala kundmöte 2015, äntligen smyglanserat vår första riktigt bra webbtjänst! Jag syftar självklart på tjänsten Autoladda som släpptes för pilot den tredje november och redan används skarpt av nästan 2000 kunder som anmält sig som testpiloter.

Det som är unikt med Autoladda och som är anledningen till att jag vill sticka ut hakan och utnämna den till ”vår första webbtjänst värd namnet” är att den är online*, att den erbjuder kunden en enkel tjänst som underlättar vardagen, samt att vi jobbat avdelningsöverskridande för att överbygga utmaningar som hindrat vår digitala utveckling i åratal.

 

Kjersti Lundemo, den av våra verksamhetsutvecklare som lett Autoladda-projektet, sa så här när jag frågade vilken den största utmaningen varit i projektet:

Projektet startade för fullt i januari 2014, då förutsättningarna för utveckling ändrades i och med att vi bytte e-handelsmotor samt fick ändringar i vårt biljettsystem levererade. Den största utmaningen har varit komplexiteten i vårt biljettsystem, vilket gjort att vi fått arbeta mycket med att hitta bra processer som funkar för både kunden och oss. Komplexiteten gör även informationen kring tjänsten till en utmaning. ”

En helt annan sak jag gärna vill lyfta är att Autoladda-tjänsten är ett bra exempel på hur ni kunder och andra aktiva intressenter verkligen kan påverka. Bara under de två år som jag arbetat inom Skånetrafiken har många kunder hört av sig med tips, idéer och önskemål som rör just ”autoladdning” och liknande funktioner. Vi har själva såklart sneglat på London, som i grunden har samma biljettsystem som Skånetrafiken, och dessutom har kunder som rest i London observerat smarta ”auto-funktioner” och sedan hört av sig till oss. Fortsätt göra det!

Vi är lokalt baserade, men våra utmaningar delas av kollektivtrafikutförare i hela världen och eftersom ni, våra engagerade kunder, ofta är rörliga och resvana, och dessutom väldigt observanta, så är det värdefullt när ni rapporterar tankar och idéer till oss. Om informationen når rätt personer? Ja, absolut skulle jag vilja säga. All feedback rörande digitala lösningar som kommer in via vår kundtjänst skickas till exempel via vårt remissystem direkt till mig eller mina närmsta kollegor på enheten för affärsutveckling. Gäller det biljettsystemet så skickas de på samma sätt till förvaltningsledare och verksamhetsutvecklare för biljettsystemet Cubic.

Är vi klara med Autoladda och ”auto-funktioner” nu? Nej, som vi ser det är ju detta bara början. Början på en ny spännande tid där vi med hjälp av nya, modernare plattformar, som kommer under 2015 och framåt, siktar högt och där målet är lösningar som är online och erbjuder en enkel, sömlös känsla för den som reser med oss.

I närtid ser den konkreta planen ut så här enligt projektledare Kjersti Lundemo:

Nästa steg är att kunna erbjuda Autoladda även för kunder som reser med periodkort till Danmark och över länsgränsen till våra grannlän. Vi kommer även utreda möjligheten att införa fler automatiska lösningar. I London har man till exempel ”Auto top-up”, automatisk laddning av Jojo Reskassa när beloppet på kortet nått den lägstanivå som användaren angivit.

Kjersti, slutligen, för vem är Autoladda en bra tjänst? Och varför tycker du att man ska prova den?

”Autoladda passar alla som pendlar med Jojo Period inom Skåne, oavsett antal zoner. Tjänsten är perfekt för den som vill slippa planera in att ladda sitt periodkort. Man behöver bara besöka vår hemsida en enda gång och det är för att ansluta kortet till tjänsten. När 30-dagarsperioden på kortet är slut hämtar man sedan sekundsnabbt ner en ny period till kortet genom att blippar sitt kort på bussen eller på en stolpe eller en automat i samband med tågresa. Autoladda gör vardagen betydligt enklare för våra trognaste kunder. Ett litet tips: Om du passar på att ansluta ditt kort till autoladda-tjänsten redan nu, så slipper du ju stå i kö för att ladda din period efter jul och nyår då många vill ladda samtidigt! ”

Lisa Nilsson-Ödlund, verksamhetsutvecklare Digitala kanaler och säljkanalansvarig för Jojo Online

Läs alla detaljer om hur tjänsten funkar här

*Jo, vi erkänner – man måste ansluta sitt kort till tjänsten de berömda 24 timmarna innan man behöver sin första period via Autoladda. Men efter det är tjänsten online och oberoende av planering i förväg. Kunden bestämmer själv när hen vill hämta en ny period – det går alldeles utmärkt att göra ett uppehåll innan man hämtar sin nya period, förutsatt att man inte ska resa då förstås.