Den här veckan bjuder vi på ett fjärde inlägg med en av Skånetrafikens medarbetare. Möt Conny Lundgren som är Teknisk projektledare och bland annat arbetar med våra framtida appar.
Vad gör du i din roll som senior teknisk projektledare?
– Jag har en ganska bred roll som går hela vägen från koncept till genomförande och allt där emellan. Jag ska identifiera koncept, ta fram prototyper och i slutskedet fungera som produktägare. Från ax till limpa kan man säga. Jag jobbar mycket med mobila lösningar och i teamet som ska ta fram framtidens resesystem till år 2020.
Vad har du för bakgrund innan du började på Skånetrafiken?
– Jag kommer närmast från Blackberry där jag jobbat som produktägare. Jag började min bana på Framfab år 2000 som utvecklare och sedan konsult. Min bakgrund är från början mer mot enterpriselösningar och webb men har på senare år blivit mer inriktad mot mobila lösningar.
Vad hade du för relation till kollektivtrafik innan?
– Inte så mycket mer än som kund. Jag har använt kollektivtrafik ganska mycket när jag pendlat åt alla möjliga håll som Helsingborg och Älmhult. Men min kunskap om själva trafiken var ganska begränsad. Det tror jag kan vara en styrka när vi ska utveckla lösningar som finns för att tillföra mervärde till våra kunder.
Vad är tjusningen med att jobba med kollektivtrafik?
– Till skillnad från tidigare när jag har jobbat med mjukvara som skeppats över så gott som hel världen är det här något som påverkar folk i min närhet. Alla har en åsikt eller en koppling till kollektivtrafiken, på gott och ont. Den stora drivkraften är väl att göra det enklare för folk att resa och kunna ge dem bättre information.
Vad skulle du säga är de stora utmaningarna för Skånetrafiken den närmaste tiden?
– Kollektivtrafik är komplext. Det är mycket saker som ska fungera tillsammans. Som jag ser det är den stora utmaningen att förflytta Skånetrafiken till att bli en mer tjänsteorienterad organisation. Vi ska leverera lösningar som är till för våra kunder och som också är testade på just kunder. Och de köp våra kunder ska göra ska vara så enkla att de inte ens behöver vara någon användarupplevelse. Det ska bara fungera. Dessutom är det en utmaning att våra kunder är så olika.
Kan du ge exempel på några spännande projekt som du är involverad i just nu?
– Till exempel är den kommande appen Stadsbiljetten jättespännande, dessutom har vi påbörjat arbetet med nästa generations app som ska ersätta vår nuvarande.
– I närtid invigs också flaggskeppet Trelleborg C i december och där är min grupp involverad för att ta fram olika spännande lösningar och koncept.