Nu är det dags att presentera det andra av de tre bidragen i vår utmaning Design Challenge där tre designbyråer fick ta fram koncept för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen.
Den digitala produktstudion Ustwo har ett kontor i Malmö men finns även i bland annat London och Sydney. På plats för att representera byrån var Martina Gobec, Johan Jonsson och Mikkel Fredborg. I sitt bidrag har de tagit fasta på mobilen och tagit fram en prototyp på en app gjord för att ge användaren överblick och guidning. I fokus för prototypen var den tillfällige resenären och ambitionen var att skapa tillit, inspiration och smart resande.
En bra överblick
I Ustwos prototyp får användaren på ett tydligt sätt se sin resa både på en karta och med varje trafikslag. På så vis känner man sig trygg även om man är ovan. Under resans gång får man följa sin position genom kartan och kan på så sätt vara förberedd på sina byten.
Få hjälp att gå rätt
En ständigt återkommande problem är hur man som ovan resenär ska veta hur man ska gå på en stor station eller hållplats. Varifrån går bussen jag ska byta till? Vilket håll ska jag gå åt? Det här har Ustwo löst genom att använda sig av förstärkt verklighet eller ”augmented reality” som det kallas på engelska.
Helt enkelt en möjlighet att genom att få upp en bild av platsen du befinner dig på i appen och genom att röra dig med appen framför dig få upp markeringar för till exempel var din hållplats ligger.
En central tanke är dock att informationen ska vara progressiv och inte vara något som upplevs som överväldigande. Du får själv välja om du vill ha mer information presenterad.
Var säker på att du gått på rätt buss eller tåg
Ibland kan man vara osäker på om man hamnat rätt. Kanske ser man ingen skylt eller så är det något annat som gör dig osäker. Med Ustwos prototyp behöver du aldrig oroa dig. Istället får du upp en notifiering om du är på fel fordon. Du får även veta om du är på rätt buss eller tåg, allt för att slippa oroa dig det minsta under resans gång.
Hitta underhållning eller mervärde
Ustwo tog sin prototyp ett steg längre från att bara handla om resan till att även blanda in element under resans gång. Till exempel genom att det går att läsa mer om kända platser längs vägen.