Skånetrafiken

En tillgänglighetsvision tar form

blogg
Synskadades Riksförbund på besök hos Skånetrafiken.

Vi vill skapa en kollektivtrafik som är tillgänglig för alla – och nu skapar vi en tillgänglighetsvision med sikte på att identifiera möjliga lösningar som kan göra skillnad i återkommande eller kritiska situationer. En av deltagarna i detta samarbete är Fatmir Seremeti, flerfaldig medaljör i goalball.


Om några veckor är det Världsanvändbarhetsdagen,”World Usability Day”. I samband med det tar vi ett ytterligare grepp kring tillgänglighet med ett samarbete där vi tillsammans med representanter från ett antal organisationer ska skapa en tillgänglighetsvision. En vision där vi enas om vilka typer av lösningar vi bör satsa på för att tillgodose de varierande behov som finns till exempel inom grupper med funktionsvariationer.

På Skånetrafiken tror vi också att de tekniska lösningar som skulle vara avgörande för en person med särskilda behov också kan innebära en positiv skillnad för övriga resenärer. Många av de förslag och kundärenden som inkommer från handikapporganisationer eller personer med funktionsvariation är med andra ord lösningar som flera av våra övriga resenärer skulle ha nytta av.

Detta är vårt antagande när vi nu ser över detta område med en extra skärpt blick på innovationer och utvecklingspotential. I och med det förbättrade resesystem vi just nu utvecklar är vi dessutom snart i ett läge som ger oss förutsättningar att faktiskt genomföra några av de satsningar som skulle kunna innebära en stor skillnad i kollektivresan – idéer som tidigare inte gått att genomföra lika lätt.

Vi vet till exempel att många efterfrågar tydligare utrop ombord på bussarna inför varje hållplats – något som är särskilt viktigt för en person med synnedsättning, eftersom man ju inte kan navigera utifrån landmärken eller andra ledtrådar i samma utsträckning. De tester vi gjort med beacons visar att vi skulle ha en bra tillförlitlighet om vi vill prova på att rikta information till specifika hållplatser eller bussturer baserat på den tekniken. För en person med synnedsättning är det dessutom extra viktigt att bussarna stannar vid specifikt angiven plats och inte stannar till bakom ett annat bussnummer på samma hållplats.
ska%cc%88rmavbild-2016-10-18-kl-18-04-42

Med dagens teknik och det nya bakomliggande resesystemet skulle det kunna vara en lösning att utrusta våra nedräkningstimers (som bland annat finns vid Trelleborg C och längs 5:an i Malmö) med en motsvarighet till ”smarta knappar” (tex Flic), där en aktivering kunde signalera till föraren på en specifik tur att någon väntar på att stiga ombord invid skylten. Det återstår att utvärdera denna typen av koncept i praktiken, tillsammans med övriga idéer.

Den första samarbetsparten i vår tillgänglighetsvision – vi har naturligtvis arbetat med andra representanter i tidigare satsningar – är Synskadades riksförbund och Fatmir Seremeti. Han besökte oss tillsammans med sin kollega Stefan Edenborg från Synskadades riksförbund för en tid sedan. Fatmir Seremeti är flerfaldig medaljör i goalball och arbetar sedan i augusti på Synskadades Riksförbund. Han vill gärna att fler av medlemmarna ska känna sig trygga att resa med kollektivtrafiken.

– En undersökning vi gjort visar att 60 procent av våra medlemmar i Skåne inte känner sig trygga i kollektivtrafiken. Därför vill vi gärna vara delaktiga när nya tekniska lösningar tas fram så att fler kan tänka sig att resa kollektivt i framtiden.

Fatmir Seremeti fick grön starr i tonåren och förlorade större delen av sin syn. Han reser själv kollektivt regelbundet och har många idéer om hur reseupplevelsen skulle kunna förbättras och utvecklas.
– Vi sitter inne på mycket kunskap om hur kollektivtrafiken kan bli mer tillgänglig. Och det gäller egentligen inte bara för personer med en synskada. Om man utvecklar en app och ett system som fungerar bra för mig som inte ser någonting, tänk då hur bra och lättanvänt det kommer vara för alla andra resenärer också!

För oss på Skånetrafiken är det viktigt att tillhandahålla en tjänst som tryggar, inkluderar och underlättar för människor så att de kan bli nöjda resenärer. Det finns ett ständigt pågående arbete med att skapa en förståelse för kritiska användningsscenarion där vi kan skapa bättre lösningar för dem som väljer att resa med oss.

Vi har löpande kontakt med övriga handikapporganisationer och kommer att vidareutveckla det samarbetet över tid. Representerar du en organisation som är intresserad av att vara med i vårt långsiktiga samarbete, eller är du intresserad av att personligen vara med i kommande användningstester? Skicka ett mail till utvecklingsblogg@skanetrafiken.se så återkommer vi.

12 kommentarer på “En tillgänglighetsvision tar form”

  1. Bra initiativ, men ni kunde ju börja med att få tåg och bussar att stanna på rätt ställe. Som exempel, i Höör låter många Påga- och Öresundståg bli att köra ända fram till U-skylten som de ska utan stannar längre bort. Det innebär att rörelsehindrade får lång väg att ta sig till tågen, den s.k. handikapphissen, upphämtningsställe och väntsalen finns alla i närheten av U-skylten. Jag har två gånger sett att rörelsehindrade inte kommit med tågen pga att man inte kör fram, skärpning, tack!

    1. Hej Peter. Tack för din engagerade kommentar. Precis som du är inne på, måste våra åtgärder tillslut även handla om fysiska anpassningar; eller att vi ser över situationer som i ditt exempel. Jag tar med ditt exempel som ett scenario att använda vid vårt arbetsmöte i januari. Vi ska inte placera digitala verktyg ovanpå ett problemområde som skulle kunna lösas i grunden. Vi välkomnar fler observationer och exempel och lovar att se över dem i det kommande arbetet med tillgänglighetsvisionen. /Isa Hardemo, UX designer.

      1. Ett år efter att du svarade, fortfarande skiter ett antal tågförare att köra fram till U-skylten utan stannar långt bort från handikappphissarna. Ska det vara så svårt att lära sig att stanna där man ska? Majoriteten av Pågatågen stannar fortfarande 50-100 m bort, inte lätt att hinna med om man är rörelsehindrad då, ej heller om man väntar in tågen i väntsalen under vinter och höst då det är kallt.

      2. Hej och tack för ditt påpekande. Jag tar detta vidare till ansvarig! /Linda, webbredaktör.

    1. Hej!

      I vårt nya biljettsystem vill vi hitta smarta erbjudanden för den kund som reser regelbundet men ändå inte anser att en 30-dagarsbiljett är ett bra alternativ. Det kan vara till exempel genom ett lojalitetsprogram eller genom ett kontobaserat resande.

      Vi kommer successivt lansera fler tjänster och biljettbärare inom vårt nya system, och kontinuerligt utvärdera om vidareutveckling och fler erbjudanden behövs.

      /Anna, webbredaktör.

  2. Det mest märkliga är att Skånetrafiken slopar ett kortbaserat och fungerande system när alla andra Länstrafiksbolag jag åkt med (SL, Västtrafik, Östgötatrafiken bl.a.) kör vidare på ett kortsystem – och tycks inte ha några funderingar på att ändra då det är inkört, fungerar och har tydliga rabatter…

    Att nu i ett system där man återigen riskerar att exkludera folk som inte har den senaste tekniken, och sen prata om vidareutveckling och vaga erbjudanden är inte rätt väg att gå – gör om och gör rätt: behåll systemet som det är nu men göra om zonindelning kan man ändå fixa, utan att det för oss som bara åker kollektivt inte ska finnas några förmåner för så att säga ”lång & trogen tjänst”…

    1. Hej och tack för din kommentar! Även i framtiden kommer det vara möjligt att köpa biljett på flera andra sätt än i mobiltelefonen; som i nya biljettautomater, hos Kundcenter och genom nya kortbaserade lösningar. Betalsätten plockas alltså inte bort. Till en början kommer det dock enbart vara möjligt att resa i det nya biljettsystemet genom att använda vår nya app.

      Att utveckla och byta all försäljningsutrustning tar väldigt lång tid. Vi vill att våra kunder ska kunna börja ta del av det nya biljettsystemet så snart som möjligt. Vi ser det som positivt att många av våra kunder kan börja resa i det nya systemet med appen redan under 2017, istället för att behöva vänta tills all utrustning är bytt i december 2019. /Anna, webbredaktör.

  3. Hej & tack för svaret! Det låter bra att ni inte slopar kortbaserade lösningar helt för den uppfattningen har man fått via medier, men då utgår jag från att Jojo-varianten kommer att existera så länge tills den nya varianten är klar att lanseras?

    För annars blir det som jag skrev i förra inlägget ett exkluderande system om bara app-varianten gäller, då inte alla har Smartphones, turister kanske inte har telefoner som funkar med ert system och ett rabattsystem för trogna resenärer lär inte existera heller…

    1. Hej igen! Ja, det stämmer att Jojo-korten kommer vara kvar under en längre övergångsperiod. Därför kommer det alltid finnas alternativ till att köpa biljett med en smartphone – både nu under utrullningen av det nya biljettsystemet och i framtiden. /Anna, webbredaktör.

      1. OK, då låter det som läget är under kontroll m.a.o. men någon uppfattning om när man kan tänkas få mer information om den kommande kortbaserade lösningen? Samt även sådant som kontobaserat resande eller lojalitetsprogram som nämnts i tidigare svar…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *