Linda Grip

2018 blir webben ännu bättre

Skånetrafiken.se fortsätter att vara populär hos våra användare och är fortfarande branschledande. Men vi siktar på att bli ännu bättre under 2018.
Vi på Skånetrafiken.se arbetar hela tiden med att förbättra och underhålla vår hemsida. Varje dag analyserar vi bland annat hur och när sidan används och vad som uppskattas, och inte, med den. Ni användare är våra uppdragsgivare och allra bästa utvecklare. Era åsikter är ovärderliga.

På det stora hela tycker ni bra om sidan, visar vår kundundersökning via e-space. Hela 98 procent av våra användare hittar vad de söker och över 80 procent tycker det är lätt! Ni ger också höga betyg både vad det gäller grafik och information. Och vi fortsätter att vara branschledande. Vi till och med ökar försprånget mot de andra trafikbolagens hemsidor något. Lite visserligen, men ändå!

Dock är arbetet med webben aldrig färdigt och dess resultat sällan bestående så under 2018 jobbar vi på med en hel del stora förbättringar och förändringar. Givetvis utifrån vad ni användare behöver och gör på siten.

Vad det gäller information kring trafikstörningar så tycker ni att vi kan bli bättre. Det ska vi på jobba på. Under 2017 införde vi en chattfunktion för att ni så enkelt som möjligt ska kunna nå oss med era frågor. Det utvecklar vi vidare under 2018. Vi ska också renodla sidan med en ny grafisk profil vilket gör att vissa saker blir tydligare per automatik. Bland annat ”sök resa” och korttjänsterna ska dominera då 80 procent av besökarna är på sidan just för att söka resor eller fixa med sitt kort.

Det pågår också ett stort arbete med att få ut första delen av vår organisations-och företagssatsning – funktionen ”Skicka biljett”. Via den kan organisationer och företag lätt registrera sig för att skicka digitala buss-och tågbiljetter till exempelvis anställda eller gäster. Något liknande ska också införas för privatpersoner så småningom och det hoppas vi ska bli riktigt bra.

Fler saker är på gång på webben i det nya året. Vissa saker berättar vi om här, andra kommer synas först på sidan. Och vi hoppas ni kommer fortsätta, eller börja, gilla det vi gör. Annars hör av er. Som sagt – det är för er webben finns. /Linda Grip, webbredaktör

8 kommentarer på “2018 blir webben ännu bättre”

  1. Ni får gärna inkludera funktionaliteten från ”avancerad sök” in i den vanliga ”Sök resa”. I dagsläget får jag klicka ett par extra gånger för att göra en sökning och kunna se hela sträckan och realtidsinformation för alla hållplatser. Det känns konstigt att den informationen sorterades bort i en ny sökfunktion, när den delen var det bästa med den tidigare sökfunktionen.

    Angående rutorna för ”Sök resa” går de heller inte att navigera med hjälp av enbart tangentbordet (åtminstone inte ”bakåt/uppåt”), vilket inte är särskilt tillgängligt.

    1. Hej Jonas! Den funktionaliteten nedprioriterades för att hålla tjänsten enklare. Men nu är realtidsinfon bättre och appen använder liknande funktion, så vi ska titta på att förbättra gränssnittet och få med detta igen också i ”Sök resa”. Tack för infon om att rutorna inte går att navigera med hjälp av enbart tangentbordet. Så ska det inte vara och jag tar det vidare till den som kan fixa det! /Linda, webbredaktör.

  2. Minskar inte korttjänsterna i betydelse när allt fler går över till ”Skå”?
    Nu är det ju mindre än två år tills Jojokortet gjort sitt sista blipp?

    1. Hej! Jo vi hoppas självklart att fler och fler fortsätter att gå över till appen ju närmare vi kommer. Men vi arbetar även med fler betalsätt, till exempel någon form av kort i vårt nya system för de som vill använda det. /Joakim, kommunikatör appen.

    1. Hej! Du når oss via kundtjänst med mail, telefon eller chatt. Vi finns också på sociala medier, bland annat Facebook och Instagram. Och här såklart. /Linda, webbredaktör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *