Skånetrafiken

Design Challenge: frog

Nu är det dags att presentera det tredje bidraget i vår utmaning Design Challenge där tre designbyråer fick ta fram koncept för hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen.

Sist ut är den internationella byrån frog som har kontor i bland annat San Francisco, Singapore och London. De representerades av Christoph Rauscher och Nelan Schwartz från Münchenkontoret som  i sin presentation valde att utgå från att enkelhet är en central framgångsfaktor. En av utgångspunkterna var något som en kollega på Skånetrafiken sagt, ”vi har 250 000 resenärer varje dag. Om alla dom är frustrerade i en minut blir det en väldig massa frustration”. 

Christoph och Nelan tog även fasta på fem grundprinciper som är viktiga för användarupplevelsen. Tjänsten måste skapa tillit, vara en guide, skapa en känsla av kontroll, vara smart och vara uppkopplad. Och de idéer de hade tagit fram gick i linje med just de här faktorerna, oavsett om det var riktat till pendlaren eller den ovane resenären.

Överblick över kapacitetenfrogKapacitet

Hur mycket folk är det på min buss eller mitt tåg? Och kommer jag att kunna komma på med min barnvagn? De här frågorna kan resenärerna få svar på i förväg i frogs koncept.

Får man veta det här i förväg kan man göra sina val utefter den informationen vilket skapar en positiv användarupplevelse. Till exempel kan man visa hur många passagerare det är på bussen genom att indikera detta i användarens app som i exemplet till höger. Det hela blir möjligt genom passagerardata i realtid.

Få hjälp att välja rätt frogVal

Vilket tåg ska jag ta? Är det här verkligen rätt buss? Alla har vi nog upplevt den känslan i kollektivtrafiken. Den lösning som frog har tagit fram är att använda sig av förstärkt verklighet eller ”augmented reality” som det kallas på engelska.

Helt enkelt genom att låta mobilen hjälpa resenären och indikera vilket tåg eller buss som är rätt för just dennes resa.

Den sista biten frogKarta

Alla har vi nog någon gång kommit till en station och inte vetat hur vi ska gå för att komma till vårt slutmål. Vilken uppgång ska jag välja? Ska jag korsa gatan direkt?

För att slippa plocka upp en annan kartapp löser frog problemet genom att bygga in hjälpen i reseappen. De går till och med så långt att de föreslår att man ska få hjälp med vilket våningsplan du ska till.

Det hela tänker de sig lösa genom strategiskt placerade beacons, wi-fi-triangulering och arkitektritningar. Tänk att aldrig behöva oroa sig över att inte hitta rätt!

Joakim Borgudd, projektledare kommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *