Skånetrafiken

Det där med biljetter, ska det vara så svårt?

PicMonkey tågblogg
De här skisserna är tagna från en demo som skulle visa hur framtidens biljetter skulle kunna se ut.

Man kan tycka det är en självklarhet att det ska vara enkelt att betala för sin resa när man reser med buss eller tåg. Och glädjande nog får Skånetrafiken bättre och bättre resultat i den så kallade Kollektivtrafikbarometern, där svenskars upplevelser av kollektivtrafiken mäts. Vi är nu sedan en tid tillbaka bättre än riksgenomsnittet då 56 % ger något av de två högsta betygen på frågan om hur enkelt det är att köpa biljett (skala 1 till 5, mätning i september 2014).

Det kan man ju vara nöjd med. Eller?

Eller så konstaterar vi att 44 % av de som svarat inte tycker det är enkelt och inser att det här inte är acceptabelt. Hur många som egentligen skulle vinna på att resa med kollektivtrafiken tar bilen istället? Bara för att det här är eller verkar vara svårt? Vi har inte svaret på just den frågan, men vi vet att ganska små upplevda hinder stoppar många människor från att använda tjänster. SL:s försäljning av sms-biljetter minskade till exempel med 70 % när de införde ett extra steg för registrering av användare.

Så vad gör vi då? Vad som är helt säkert är att vi måste sätta ”enkelhet” på agendan. Allra överst. Men vad som är enkelhet är olika för olika resenärer. Är det att biljettmaskinerna är enkla att använda? Att det går att köpa biljett ombord? Att man alltid får ”bästa pris”? Att man kan köpa biljett på sitt eget språk? Att man kan använda vilket kort som helst som biljett?

Personligen är jag övertygad om att mobilen kommer att spela en viktig roll. Nästan alla vuxna svenskar använder idag en smartphone. Dessutom ser vi en stark trend som pekar mot att den blir allt viktigare när det gäller biljetter och betalningar, drivet av företag som Apple och Google. Vi ser också att så kallade ”smarta tillbehör” som till exempel smarta klockor och träningsarmband är en växande företeelse som innebär nya möjligheter. Sist men inte minst, det område som kallas ”Internet of Things”, som handlar om att enkelt kunna koppla upp och ihop olika typer av prylar, börjar visa praktiska och användbara lösningar.

Kan vi göra något bra och enkelt av allt det här, månntro? Ja, tveklöst. Till exempel kan vi skapa en lösning som innebär att du med mobilen på fickan och en app installerad kan hoppa på en buss eller ett tåg, hoppa av när du är framme och sedan betala dina resor i slutet av månaden. Med bättre förmåner ju mer du reser. Till lägre kostnad än om du köpte enkelbiljett varje gång. Med garanti att du aldrig behöver betala mer än vad ett periodkort skulle kostar, om det visar sig att du reser riktigt mycket. Och helt utan att du behöver leta upp biljettmaskiner, komma ihåg att ta med ett kort eller hitta ett öppet försäljningsställe.

Ett exempel på en lösning som vi tror gör resandet enkelt och det finns fler att utforska. Återstår att prova oss fram för att se vad som håller och inte. Ett arbete vi nu sätter igång och som kommer att pågå ett tag framöver.

I en region som är ett av världens absoluta centrum för digitala innovationer och mobila lösningar är förutsättningarna att skapa världens bästa användarupplevelse kring biljettköpet de bästa. Vårt mål är att 99 % av de som reser med en mobil lösning upplever att det är enkelt att köpa biljett. Då börjar vi bli nöjda.

För en bättre reseupplevelse.

Johan Frithiof Karlberg, Projektledande affärsutvecklare på Skånetrafiken, Framtidens resesystem

15 kommentarer på “Det där med biljetter, ska det vara så svårt?”

  1. Ett extremt enkelt sätt att öka användningen av mobilbiljetter – och samtidigt minska trycket på/behovet av biljettmaskinerna – vore att göra det möjligt att utnyttja Jojo-rabatten även där.

    Så är det inte i dag, och ingen kan förklara varför. (Jodå, jag har frågat, om jag ens får svar går det att sammanfatta så här: ”för att vi inte vill”.)

    1. Hej!

      Tack för frågan. Den är både viktig, relevant. Vi vill i framtiden definitivt erbjuda rabatter i lämplig form för de som reser med mobilen. Att vi inte erbjuder det idag är för att det är relativt komplicerat och resurskrävande att införa det. Men nu när vi tittar på nästa lösning är det en viktig del.

      Med vänlig hälsning,
      Johan

  2. Intressant. Jag har funderat över en sak somibland dyker upp. Jag som ofta/regelbundet åker kollektivt men sällan mellan samma resmål och ofta med olika byten, lokaltrafik, regionbuss, tåg. Ibland blir man osäker på vad man betalt, när man betalt, har det fungerat med övergångar? I betalögonblicket på bussen är det svårt att få överblick. I efterhand vill man kanske kunna kontrollera att man betalt rätt, ta ut underlag för reseräkning. Varför kan man inte följa sitt resande som betalats med jojo kort på nätet?

    1. Hej!
      Det här är en fråga som ofta kommer till vår Jojo-support. Dilemmat här är att de vanliga Jojo-korten till sin natur är opersonliga dvs vem som helst får resa på kortet, och flera personer kan alltså använda samma Jojo-kort. Detta gäller även kort som man registrerat på Jojo Online, dvs kortet tillhör en persons konto på Jojo Online men vem som helst kan fortfarande låna kortet för att resa på det.

      Detta innebär att sekretessfrågan kommer in i bilden och behovet av att säkerställa att information från våra system absolut inte kan göra så att någon person hamnar i fara eller lider skada. Bedömningen från våra jurister är här att information om Jojo-kortets användning (resor och betalning av resor) skulle kunna orsaka skada. Därför kan vi inte lämna ut den här informationen från våra system, förutom i de fall då det berör en polisutredning och polisen lämnar in skriftlig förfrågan.

      Som underlag för reseräkning etc så ska du som resenär se till att be om pappersbiljett på bussen, och sedan spara denna (precis som för andra utlägg). Känner du dig orolig för att du fått betala för mycket för en viss resa så kan du alltid kontakta kundtjänst för ytterligare hjälp.

      Vänliga hälsningar,
      Lisa Nilsson-Ödlund, affärsutvecklare Digitala försäljningskanaler och ansvarig för Jojo Online

  3. Torde, som sagt helt, gå att lämna pappers och kort delen av biljetten. Pendlar och tycker det är lite dumt att både bhöva ha kort och pappersbiljet vid kontroll. Hade varit smidigare med att allt är i telefonen och om denna skulle vara urladdad så fanns det en kontrollmekanism som fungerade genom att man visar legitimationen för kontrollanten… eller något sådant. Borde gå att digitalt låna ut sitt kort i likhet med dagens jojo-kort om behovet skulle uppstå. Exempelvis genom att sätta en tidsgräns för hur länge kortet är utlånat.

    Så klart så kommer utvecklingen av digitala tjänster snabbt gå mot enklare lösningar och det hade varit bra om det fanns en nationell samordning av systemen så att man inte behövde flera kort för att resa på olik ställen(har själv kort för tre städer)

    1. Hej!

      Bra tankar. Vi ser också att fördelarna är stora för de allra flesta med att samla resandet i mobilen. Det är en riktning vi vill jobba mot. Vi kommer också att utvärdera möjligheten att koppla flera sätt att identifiera sig än mobilen, t ex med giltiga ID-kort eller elektroniska lösningar (tänk fitness-armband och liknande) för de fall mobilen inte fungerar eller där det av andra anledningar är praktiskt. När det gäller utlåning kan ditt förslag absolut vara värt en tanke. Tack för idén.

      Med vänlig hälsning,
      Johan Karlberg

  4. Svaret på i princip alla problem som finns med Skånetrafikens biljetter idag är: titta på Danmark/Köpenhamn! Deras app är tusen gånger bättre än Skånetrafikens, man kan ha motsvarigheten till jojokortet i mobilen, ha automatisk laddning på sin reskassa m.m. Systemet med resepunkterna som finns på bussar/stationer garanterar dessutom att man betalar rätt pris. Konstigt att vårt grannland kan vara så långt före!

    1. Hej!

      Våra vänner på danska sidan är mycket riktigt en bra inspirationskälla, liksom många andra runt om i Skandinavien och utanför. En av de riktigt bra sakerna med den här branschen är att vi inte behöver hålla på hemligheter gentemot varandra, utan kan dra nytta av andras erfarenheter – positiva eller negativa. Vi ser till exempel också att vi behöver och ska erbjuda fler betalningsvarianter i mobilen och vet att det finns mycket att vinna på det.

      Däremot är det min personliga övertygelse att vi kan göra något ännu bättre än det nuvarande systemet i Danmark. De har ett mycket fint system, men det finns områden som går att förenkla ytterligare för resenärerna. Inget vi gör över en natt, men vi har påbörjat resan.

      Med vänlig hälsning,
      Johan Karlberg

  5. Hej! Jag skulle vilja använda min mobil som JOJO kort. Går det att göra? Då hade ni sluppit hanteringen av kortet samt vi konsumenter hade sluppit kortet med oss när vi reser! Tack!

  6. Hej!
    Det är smart system ni bearbetar just nu, men enligt min mening har ni avgränsat er användar krets. Med tanke på majoriteten av de äldre resenärerna saknar en smartphone, kommer det vara svårt för dem att hantera det nya systemet. Har ni tänkt på detta?Hur tänker ni göra detta mer anpassat efter de äldres behov? I och med det är de äldre som reser mycket kollektivt.

    1. Hej! Vi introducerar det nya systemet genom en ny app, men Jojo och det befintliga systemet kommer finnas kvar under en längre övergångsperiod. Längre fram under denna övergångsperiod tillkommer även nya biljettautomater och andra betallösningar kopplade till det nya.

      Därför kommer det även i framtiden finnas flera olika sätt att köpa biljett på förutom i appen; som i våra nya biljettautomater, hos Kundcenter och ombud och serviceombud – eller genom att blippa bank- och kreditkort. Vänligen/Anna, webbredaktör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *