back

Det där med biljetter, ska det vara så svårt?

PicMonkey tågblogg
De här skisserna är tagna från en demo som skulle visa hur framtidens biljetter skulle kunna se ut.

Man kan tycka det är en självklarhet att det ska vara enkelt att betala för sin resa när man reser med buss eller tåg. Och glädjande nog får Skånetrafiken bättre och bättre resultat i den så kallade Kollektivtrafikbarometern, där svenskars upplevelser av kollektivtrafiken mäts. Vi är nu sedan en tid tillbaka bättre än riksgenomsnittet då 56 % ger något av de två högsta betygen på frågan om hur enkelt det är att köpa biljett (skala 1 till 5, mätning i september 2014).

Det kan man ju vara nöjd med. Eller?

Eller så konstaterar vi att 44 % av de som svarat inte tycker det är enkelt och inser att det här inte är acceptabelt. Hur många som egentligen skulle vinna på att resa med kollektivtrafiken tar bilen istället? Bara för att det här är eller verkar vara svårt? Vi har inte svaret på just den frågan, men vi vet att ganska små upplevda hinder stoppar många människor från att använda tjänster. SL:s försäljning av sms-biljetter minskade till exempel med 70 % när de införde ett extra steg för registrering av användare.

Så vad gör vi då? Vad som är helt säkert är att vi måste sätta ”enkelhet” på agendan. Allra överst. Men vad som är enkelhet är olika för olika resenärer. Är det att biljettmaskinerna är enkla att använda? Att det går att köpa biljett ombord? Att man alltid får ”bästa pris”? Att man kan köpa biljett på sitt eget språk? Att man kan använda vilket kort som helst som biljett?

Personligen är jag övertygad om att mobilen kommer att spela en viktig roll. Nästan alla vuxna svenskar använder idag en smartphone. Dessutom ser vi en stark trend som pekar mot att den blir allt viktigare när det gäller biljetter och betalningar, drivet av företag som Apple och Google. Vi ser också att så kallade ”smarta tillbehör” som till exempel smarta klockor och träningsarmband är en växande företeelse som innebär nya möjligheter. Sist men inte minst, det område som kallas ”Internet of Things”, som handlar om att enkelt kunna koppla upp och ihop olika typer av prylar, börjar visa praktiska och användbara lösningar.

Kan vi göra något bra och enkelt av allt det här, månntro? Ja, tveklöst. Till exempel kan vi skapa en lösning som innebär att du med mobilen på fickan och en app installerad kan hoppa på en buss eller ett tåg, hoppa av när du är framme och sedan betala dina resor i slutet av månaden. Med bättre förmåner ju mer du reser. Till lägre kostnad än om du köpte enkelbiljett varje gång. Med garanti att du aldrig behöver betala mer än vad ett periodkort skulle kostar, om det visar sig att du reser riktigt mycket. Och helt utan att du behöver leta upp biljettmaskiner, komma ihåg att ta med ett kort eller hitta ett öppet försäljningsställe.

Ett exempel på en lösning som vi tror gör resandet enkelt och det finns fler att utforska. Återstår att prova oss fram för att se vad som håller och inte. Ett arbete vi nu sätter igång och som kommer att pågå ett tag framöver.

I en region som är ett av världens absoluta centrum för digitala innovationer och mobila lösningar är förutsättningarna att skapa världens bästa användarupplevelse kring biljettköpet de bästa. Vårt mål är att 99 % av de som reser med en mobil lösning upplever att det är enkelt att köpa biljett. Då börjar vi bli nöjda.

För en bättre reseupplevelse.

Johan Frithiof Karlberg, Projektledande affärsutvecklare på Skånetrafiken, Framtidens resesystem

Skånetrafiken

Skånetrafiken