Tidigare i veckan var jag tillsammans med ett par kollegor på WSA-dagen i Stockholm och lyssnade på ett par riktigt spännande talare inom det digitala området. Ja, dessutom försökte vi lista ut hur vi på Skånetrafiken ska göra för att kunna stå på prispallen 2016 – såklart!
Föreläsningen som vi hade allra mest fokus på var den som hölls av expert på digitala betalningar på Dibs. Och den främsta anledningen till det var såklart att vi misstänkte att vi skulle få höra mer om MasterPass – 2015 års sannolikt hetaste nyhet inom betalningsområdet.
Föredraget inledde med en hel del matnyttig info kring utvecklingen för svensk e-handel. (Är du intresserad av e-handel och inte redan läst ”Svensk e-handel 2014 -Dibs årliga rapport om e-handel, mobil handel och betalningar” så är det ett bra lästips). Dibs arbetar med betalningar för e-handel och används av en rad stora aktörer på marknaden (och de är även Skånetrafikens PSP sedan de var med och vann upphandlingen för Digitalt Kundmöte tillsammans med CGI).
En tydlig trend på det området är att handeln online växer rejält och att nästan hela den ökningen kommer från mobila enheter. Under 2014 ökade till exempel antalet mobilshoppare med över fyrtio procent enligt Dibs rapport. Den ökningen motsvarar 736 000 nya kunder!
För att möta den här utvecklingen har kortleverantören Mastercard tagit fram den nya tjänsten MasterPass som lanseras av Dibs i Sverige under första kvartalet 2015. Det intressanta med den här tjänsten är att man som konsument inte kommer att behöva mata in vare sig kortuppgifter eller leveransadress vid köp på nätet, via mobil eller desktop.
Istället kommer de anslutna bankerna automatiskt registrera sina kunders bankkort och kundernas leverans- och bostadsadress i MasterPass-applikationen. Som kund verifierar man sedan köpet enkelt ,och samtidigt säkert, med sitt Mobila BankID. Och lyssna på det här – du behöver som kund inte heller ladda ner någon ny app för att använda tjänsten. Har du bara Mobil BankID så är det bara att shoppa loss.
Själv undrar jag lite över hur Mastercard ska klara den pedagogiska utmaningen i att förklara att MasterPass funkar för ALLA bankkort (ja, alla de vanliga i alla fall) och inte alls hänger ihop med enbart Mastercard-kortet. Jag hoppas att bankerna, som i princip allihop står bakom satsningen, kommer att hjälpa till här.
Hur kommer det här påverka dig som reser med Skånetrafiken, och varför är vi så positiva till den här nyheten?
Vi tror att den här tjänsten på många sätt möter våra kunders behov. Våra kunder är mobila, och använder gärna sin mobil medan de är i rörelse. Flera kunder hör av sig varje vecka och efterlyser tjänster som möjliggör betalningar via mobilt BankID, eftersom man upplever detta som både smidigt och säkert. Precis det vill vi såklart kunna erbjuda i vår e- och m-handelskanaler. Skånetrafiken är därför redan igång och planerar tillsammans med Dibs för att kunna ansluta till MasterPass under det andra kvartalet i år. Spännande, eller hur?
Vill du läsa mer om MasterPass? Då kan du till exempel läsa det här blogginlägget.