Skånetrafiken

”Idag är det inte tillräckligt enkelt och smidigt att resa”

Johan_Karlberg_3_small-filteredDen här veckan bjuder vi på ett andra inlägg med en av Skånetrafikens medarbetare. Möt Johan Frithiof Karlberg som är projektledande affärsutvecklare för Framtidens resesystem.

Vad gör du i din roll som projektledande affärsutvecklare?

– I grunden handlar uppdraget för projektet ”Framtidens resesystem” om att bidra till att nå målen om fördubblad kollektivtrafik. Och för att vi ska nå dit krävs att vi gör upplevelsen av resan betydligt bättre än idag. Vi ska förtjäna att folk ställer bilen hemma och väljer oss istället. Självklart krävs då en trafik som fungerar, ett väl utvecklat utbud, fräscha fordon och så vidare. Men också att det som hör ihop med resandet, som biljetter eller informationen till resenärerna, fungerar riktigt riktigt bra. Vår uppgift är att ta fram lösningar inom de senare områdena. 

– Som projektledande affärsutvecklare är min roll bland annat att se till att vi håller rätt fokus i projektet. Att vi hela tiden utgår från kundernas behov, att vi har ett affärsmässigt perspektiv och inte minst att vi så småningom levererar konkreta resultat.

– Just nu är projektet i förstudiefasen, som löper hela 2015, men vi börjar redan se några lösningar som kan göra skillnad på riktigt. Vårt mål är att några av dem ska bli tillgängliga redan under nästa år.

Vad har du för bakgrund innan du började på Skånetrafiken?

– Jag har nästan jobbat i mobilbranschen hela mitt vuxna liv. Största delen i det företag som numera heter Sony Mobile. Där hade jag en hel del olika roller, till exempel inom strategi, UX-design och produktplanering. En hel del väsensskilda roller, men en röd tråd igenom karriären har varit ett fokus på användarupplevelsen.

– Mellan Sony och Skånetrafiken hade jag en del konsultuppdrag samt medverkade i en startup. Mycket lärorikt vill jag lova.

Vad är tjusningen med att jobba med kollektivtrafik?

– Med risk för att låta lite ”pompös” handlar det för mig om att skapa ett bättre samhälle för mina barn att växa upp i. Ett samhälle som gör det möjligt för fler att resa smartare. Något som innebär att ytor i städerna frigörs för annat än vägar och parkeringar och som bidrar till att vi håller klimatpåverkan i schack.

Vad skulle du säga är de stora utmaningarna för Skånetrafiken den närmaste tiden?

– Personligen är jag helt övertygad om att en nyckel till ett lyckat resultat är att vi kan skapa en användarupplevelse i världsklass. Idag är det inte tillräckligt enkelt och smidigt att resa, i alla fall är det många som tror att det är krångligt. Och det räcker att folk tror det för att det ska bli sant. Vi behöver skapa en positiv spiral där de som reser får en bra upplevelse och att det smittar av sig på fler som också blir positivt inställda.

– Vi kan också konstatera att det alltför ofta blir störningar i trafiken. Det är ett område som Skånetrafiken och andra involverade jobbar hårt på att lösa, men där finns också utmaningar i hur vi hjälper våra resenärer när något händer. Här har vi i projektet en stor utmaning att bidra med olika typer av lösningar. Inte minst hur vi informerar våra resenärer eller visar på alternativ för att ta sig dit man ska.

– Sist men inte minst tror jag att vi behöver hitta ett bra sätt att betala för sitt resande för alla de som inte reser mycket ofta eller mycket. De som inte är säkra på att de har nytta av ”månadskortet’” men ändå vill få bättre villkor om de reser mer.

Kan du ge exempel på några spännande projekt som du är involverad i just nu?

– Framtidens resesystem är väl det mest spännande man kan tänka sig?

Joakim Borgudd, webbredaktör

7 kommentarer på “”Idag är det inte tillräckligt enkelt och smidigt att resa””

  1. Användarupplevelse och information är viktig: ja, jag tror att Skånetrafikens samtliga nuvarande kunder skriver under omedelbart. Varför inte börja med de lågt hängande frukterna?

    Några, extremt lågt hängande, exempel:

    1. Skruva upp så många högtalare som behövs för att man ska kunna höra utropen på Lund C. Gissningsvis räcker det med tre-fyra stycken per plattform. Kostnad: försumbar. Vinst: oändlig (om vi förutsätter att utropen är relevanta)

    2. Sluta ropa ut de tåg som anländer/avgår i tid. De finns i tidtabellen, medan det som vi resenärer behöver spara vår uppmärksamhet för är de tåg som INTE följer tidtabellen. (Det här har flyget förstått för flera decennier sedan – vad väntar ni på?)

    3. Vidarebefordra den information som finns inne i systemen ut ur dessa och fram till resenärerna. Det är irriterande (och onödigt) med skyltning som påstår att ett tåg – som ännu inte har ankommit – ska avgå för fem minuter sedan. (Ställ dig på spår 4 i Eslöv vilken morgon som helst om du behöver konkreta exempel.)

    4. På http://194.16.222.153/trainmaps/st/ finns extremt enkel och användbar information om vilka tåg som (inte) går som de ska. Denna är av tekniska skäl inte åtkomlig i smartmobilen. Varför inte visa upp den i monitorer på stationerna – så att vi resenärer kan vi dra våra egna slutsatser när det kör ihop sig?

    Det hade varit intressant att få ta del av dina synpunkter på detta.

    Vänliga hälsningar
    /Erik

    1. Hej Erik!

      Ursäkta att svaret dröjde. Var tvungen att kolla upp några saker med en kollega som har längre historia.

      Först och främst kan jag hålla med om dina synpunkter/förslag, med någon liten reservation (se nedan). Det pågår ett samarbetsprojekt mellan Skånetrafiken och Trafikverket på det här området och jag tar mig friheten att skicka dina kommentarer direkt till våra representanter i det projektet. Vi äger inte alla kanaler och det är därför inte helt upp till oss att bestämma. Däremot har vi fått gehör för att trafikinformationen inte fungerar tillfredsställande och det finns en tydlig vilja att lösa problemen.

      Kommentarer till dina förslag:
      1) Trafikverket äger kanalen men vi tar in förslaget i samarbetsprojektet. Vet också att man håller på att rulla ut en lösning för förbättrad hörbarhet i existerande högtalarsystem som i tester fått bra resultat.
      2) Klok tanke. Överflödig information får oss att sluta lyssna. Dock behöver synskadade (och möjligen andra grupper) de här utropen. På sikt är det troligen rimligt att skala av antalet utrop i stil med ditt förslag, men vi behöver i så fall säkerställa att det inte finns grupper av användare som blir lidande av att vi tar bort viss information. Vi undersöker saken vidare.
      3) Håller med. Mycket irriterande. Tyvärr är det resultatet av hur arbetet i trafikledningscentralerna är organiserat. När problem inträffar ligger prioriteringen på att lösa eller minska omfattningen. Information till resenärer kommer längre ned på prio-listan. Detta är dock ett av de områden som tas upp i samarbetsprojektet och som vi jobbar hårt för att förbättra.
      4) Vi kommer att ta fram en sådan lösning. Både för mobilen och skärmar/projiceringar. Fokus blir på att synliggöra var tågen (och bussarna där det är relevant) befinner sig, i realtid. Prognosen för ev. förseningar innehåller en del osäkerhet (än så länge) så vårt antagande är att vi tar bort den.

      Med vänlig hälsning,
      Johan

  2. Hur skall det fungera för oss pensionärer som inte har någon app eller mobilen? Skall vi köpa detta samt en data för att åka buss? För oss 2 är det investering på kanske 10 000 kr innan vi satt oss på någon buss . Vem betalar detta? Varje pensionär måste ,som ni vet, ha 2 st JoJo kort ! Hur fungera kan detta? Skall det inte bli bättre och billigare för alla. Pensionärer ingår väl också i planeringen?

    1. Hej! Jojo-kortet finnas kvar parallellt med det nya systemet under flera år och i framtiden kommer även nya biljettautomater och andra betallösningar kopplade till modellen. Det kommer alltså finnas flera olika sätt att köpa biljett på även efter 2020; i vår nya app, i våra nya biljettautomater, hos Kundcenter och ombud och serviceombud – eller genom att blippa bank- och kreditkort./Anna, webbredaktör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *