back

Grattis appen – ett år!

Idag är det ett år sedan vi lanserade Skånetrafiken-appen. Det firar vi med framgångssiffror och en god nyhet för bropendlarna!

Den 27 mars 2017 lanserade vi Skånetrafiken-appen och vårt nya biljettsystem.  Sedan lanseringen har vi fått in massor av förslag på förbättringar, kritik, beröm och frågor. Det är vi oerhört tacksamma för. Utan engagemanget från er användare hade vi inte kunnat bygga en lika bra app och biljettsystem! Tack!

I dagsläget är ni cirka 190 000 användare, en siffra som stadigt ökar. I februari köptes totalt 115 000 periodkort i Skåne och 39 000 av dessa fanns i appen vilket motsvarar 34 procent. Var tredje skåning väljer alltså att köpa sitt månadskort i appen!

Våra kundundersökningar visar också att många av er som använder appen är nöjda. Till exempel anger 55 procent att det nya biljettsystemet är bättre än det gamla. Endast 19 procent tycker att det är sämre. Dessutom har NKI-betyget för hur lätt det är att köpa biljett aldrig varit högre. Från att ha legat på 60 procent 2016 tycker nu 77 procent att det är lätt att köpa biljett.

Men med det sagt är vi långt ifrån färdiga med utvecklingen av vårt nya biljettsystem eller appen. Vi vet till exempel om att det är många saker som ni användare har efterfrågat sedan starten som ännu inte är på plats. Mycket av det vill vi ändra så fort som möjligt men andra och viktigare funktioner har hittills fått prioriterats högre i utvecklingsarbetet.

Efter påsk blir det till exempel möjligt att köpa biljetter och månadskort till och från Danmark i appen, något som vi vet att många har väntat på.

  • Till Danmark kommer man att kunna köpa enkelbiljetter och 30-dagarsbiljetter via Öresundsbron. Till att börja med går det enbart att köpa enkelresor via färjan till Helsingör eftersom det behövs ett digitalt klippkort.
  • Priserna, zonerna och åldersgränserna kommer att vara samma som om man hade köpt biljett i Reseplaneraren eller har ett Jojo Period Öresund. Till exempel kommer alltså barn ha rabatt på enkelresor medan studenter bara har rabatt på periodkort.

Skälet till att rabatterna och biljetterna inte blir samma som inom Skåne är helt enkelt att Öresundstaxan är gemensam med våra danska kollegor på DSB. Till en början har det därför inte varit möjligt att göra så stora förändringar. Målet på sikt är dock att det ska bli så likt resor inom Skåne som möjligt.

Det här arbetar vi också med

Det jobbas även med flera andra efterfrågade funktioner och förbättringar. Till exempel tjänster kopplade till Mitt konto för er som vill kunna ge bort eller låna ut biljetter köpta med appen. Dessutom kommer vi släppa appen på engelska.

Parallellt med utvecklingen som görs av appen tas det även fram nya biljettautomater och ett nytt plastkort som lanseras nästa år. Där är vi just nu igång med upphandlingsarbetet men snart kan vi berätta mer om vad vi planerar för.

Patrik Engfors

Patrik Engfors