Den 27 mars 2017 markerade starten för en ny era inom Skånetrafiken när företaget lanserade sin nya app och biljettsystem. Ett år efter lanseringen firade Skånetrafiken framgången med imponerande siffror och goda nyheter för bropendlarna.
Sedan lanseringen hade Skånetrafiken mottagit en mängd förslag på förbättringar, kritik, beröm och frågor. Engagemanget från användarna var ovärderligt och hade bidragit till att bygga en ännu bättre app och biljettsystem. Vid den tidpunkten hade appen cirka 190 000 användare, och siffran ökade stadigt.
I februari hade totalt 115 000 periodkort köpts i Skåne, och 39 000 av dessa fanns i appen, vilket motsvarade 34 procent. Var tredje skåning valde alltså att köpa sitt månadskort i appen. Kundundersökningarna visade även att många användare var nöjda med tjänsten. 55 procent ansåg att det nya biljettsystemet var bättre än det gamla, medan endast 19 procent tyckte att det var sämre. NKI-betyget för hur lätt det var att köpa biljett hade aldrig varit högre; 77 procent ansåg att det var lätt att köpa biljett, jämfört med 60 procent 2016.
Men trots framgången var Skånetrafiken långt ifrån färdiga med utvecklingen. Det fanns många funktioner som användare hade efterfrågat som ännu inte var på plats. Mycket av det ville företaget ändra så fort som möjligt, men andra, viktigare funktioner hade fått prioriteras högre.
Efter påsk blev det möjligt att köpa biljetter och månadskort till och från Danmark i appen, en funktion som många hade väntat på. Det gick att köpa enkelbiljetter och 30-dagarsbiljetter via Öresundsbron, och priserna, zonerna och åldersgränserna var samma som om man hade köpt biljett i Reseplaneraren eller hade ett Jojo Period Öresund.
Flera andra efterfrågade funktioner och förbättringar arbetades också med, som tjänster kopplade till ”Mitt konto” för användare som ville kunna ge bort eller låna ut biljetter köpta med appen. Appen skulle även släppas på engelska. Parallellt med appens utveckling togs nya biljettautomater och ett nytt plastkort fram, vilket skulle lanseras nästa år.
Skånetrafikens nyinflyttad-kampanj exemplifierade företagets innovativa inställning och framgång i att integrera modern teknologi i sin verksamhet. Med kontinuerlig förbättring och anpassning efter kundernas behov och önskemål hade Skånetrafiken kunnat skapa en tjänst som både underlättade och berikade resandet för många människor i regionen.