Lisa Nilsson Ödlund

Vår första webbtjänst värd namnet

Som säljkanalansvarig för Skånetrafikens e-handel , Jojo Online, tar jag mig friheten att säga att vi nu, som ett steg på vägen fram till vårt nya digitala kundmöte 2015, äntligen smyglanserat vår första riktigt bra webbtjänst!  Jag syftar självklart på tjänsten Autoladda som släpptes för pilot den tredje november och redan används skarpt av nästan 2000 kunder som anmält sig som testpiloter.

Det som är unikt med Autoladda och som är anledningen till att jag vill sticka ut hakan och utnämna den till ”vår första webbtjänst värd namnet” är att den är online*, att den erbjuder kunden en enkel tjänst som underlättar vardagen, samt att vi jobbat avdelningsöverskridande för att överbygga utmaningar som hindrat vår digitala utveckling i åratal.

Autoladdabild

Kjersti Lundemo, den av våra verksamhetsutvecklare som lett Autoladda-projektet, sa så här när jag frågade vilken den största utmaningen varit i projektet:

”Projektet startade för fullt i januari 2014, då förutsättningarna för utveckling ändrades i och med att vi bytte e-handelsmotor samt fick ändringar i vårt biljettsystem levererade. Den största utmaningen har varit komplexiteten i vårt biljettsystem, vilket gjort att vi fått arbeta mycket med att hitta bra processer som funkar för både kunden och oss. Komplexiteten gör även informationen kring tjänsten till en utmaning. ”

En helt annan sak jag gärna vill lyfta är att Autoladda-tjänsten är ett bra exempel på hur ni kunder och andra aktiva intressenter verkligen kan påverka. Bara under de två år som jag arbetat inom Skånetrafiken har många kunder hört av sig med tips, idéer och önskemål som rör just ”autoladdning” och liknande funktioner. Vi har själva såklart sneglat på London, som i grunden har samma biljettsystem som Skånetrafiken, och dessutom har kunder som rest i London observerat smarta ”auto-funktioner” och sedan hört av sig till oss. Fortsätt göra det!

Vi är lokalt baserade, men våra utmaningar delas av kollektivtrafikutförare i hela världen och eftersom ni, våra engagerade kunder, ofta är rörliga och resvana, och dessutom väldigt observanta, så är det värdefullt när ni rapporterar tankar och idéer till oss. Om informationen når rätt personer? Ja, absolut skulle jag vilja säga. All feedback rörande digitala lösningar som kommer in via vår kundtjänst skickas till exempel via vårt remissystem direkt till mig eller mina närmsta kollegor på enheten för affärsutveckling. Gäller det biljettsystemet så skickas de på samma sätt till förvaltningsledare och verksamhetsutvecklare för biljettsystemet Cubic.

Är vi klara med Autoladda och ”auto-funktioner” nu? Nej, som vi ser det är ju detta bara början. Början på en ny spännande tid där vi med hjälp av nya, modernare plattformar, som kommer under 2015 och framåt, siktar högt och där målet är lösningar som är online och erbjuder en enkel, sömlös känsla för den som reser med oss.

I närtid ser den konkreta planen ut så här enligt projektledare Kjersti Lundemo:

”Nästa steg är att kunna erbjuda Autoladda även för kunder som reser med periodkort till Danmark och över länsgränsen till våra grannlän. Vi kommer även utreda möjligheten att införa fler automatiska lösningar. I London har man till exempel ”Auto top-up”, automatisk laddning av Jojo Reskassa när beloppet på kortet nått den lägstanivå som användaren angivit.

Kjersti, slutligen, för vem är Autoladda en bra tjänst? Och varför tycker du att man ska prova den?

”Autoladda passar alla som pendlar med Jojo Period inom Skåne, oavsett antal zoner. Tjänsten är perfekt för den som vill slippa planera in att ladda sitt periodkort. Man behöver bara besöka vår hemsida en enda gång och det är för att ansluta kortet till tjänsten. När 30-dagarsperioden på kortet är slut hämtar man sedan sekundsnabbt ner en ny period till kortet genom att blippar sitt kort på bussen eller på en stolpe eller en automat i samband med tågresa. Autoladda gör vardagen betydligt enklare för våra trognaste kunder. Ett litet tips: Om du passar på att ansluta ditt kort till autoladda-tjänsten redan nu, så slipper du ju stå i kö för att ladda din period efter jul och nyår då många vill ladda samtidigt! ”

Lisa Nilsson-Ödlund, verksamhetsutvecklare Digitala kanaler och säljkanalansvarig för Jojo Online

Läs alla detaljer om hur tjänsten funkar här

*Jo, vi erkänner – man måste ansluta sitt kort till tjänsten de berömda 24 timmarna innan man behöver sin första period via Autoladda. Men efter det är tjänsten online och oberoende av planering i förväg. Kunden bestämmer själv när hen vill hämta en ny period – det går alldeles utmärkt att göra ett uppehåll innan man hämtar sin nya period, förutsatt att man inte ska resa då förstås.

16 kommentarer på “Vår första webbtjänst värd namnet”

  1. Min fråga har väl inte så mycket med autoladda att göra, men ändå:

    När man reser från tex Trelleborg till Lund kan man välja att resa via Malmö eller direkt buss. För mig är det samma resa, men den har olika priser. Jag förstår att det beror på antalet zoner, men för mig som resenär känns det väldigt omotiverat. Samma sak om man reser från Trelleborg till Skurup.

    Skulle man inte kunnat haft en bättre prismodell som ser till fågelvägen oavsett resväg?

    1. Hej Max! Jag förstår att det är lite förvirrande som resenär. Ingen av oss som arbetar med bloggen håller dock på med vår prismodell så vill du ha ett bra svar skulle jag rekommendera att du kontaktar vår kundtjänst till exempel via Facebook eller Twitter: http://bit.ly/1oGFFvT

      /Joakim Borgudd, webbredaktör

  2. Sitter här med gråten i halsen på er stadsbuss hem från jobbet. Jag anslöt mig till autoladda tjänsten för ca 48h sedan och den fungerar INTE. Busschaffören dumförklarade mig när jag frågade om hjälp, tur att de fanns 24kr kvar sen innan jag började använda månadskortet. Annars hade jag inte kommit hem för att köpa biljett via appen funkar inte heller. Härligt! Och hur jag kommer till jobbet imorgon vet jag inte.
    Men jag hinner i alla fall hämta på dagis nästan itid. Bara tio min försenad. Tänk att en försenad buss och misslyckad kommunikation med chaffören kan få en så ledsen! Tack för det.

    1. Hej Sarah! Det låter inte alls bra, och självklart ska du få ett bra bemötande på bussen. Tyvärr kan inte vi som jobbar med bloggen se vad som kan ha gått fel när du anslöt dig till tjänsten, eller varför du inte kunde köpa till appen. Ring till vår kundtjänst på 0771-77 77 77 så ska de kunna hjälpa dig.
      /Joakim Borgudd, webbredaktör

    2. Hej igen Sarah! Har din Autoladda kommit igång ännu? Vi är som sagt väldigt måna om att vi ska hitta eventuella brister i tjänsten nu under testperioden så du får gärna kontakta oss via utvecklingsblogg@skanetrafiken.se eller direkt till vår kundtjänst så vi kan kolla upp vad som inte fungerade. I några fall har inte bussarna varit uppdaterade med rätt filer vilket gjort att nya laddningar inte synts, om det var orsaken här är det värdefullt att vi får veta var det finns brister.
      /Joakim Borgudd, webbredaktör

  3. Testade förra veckan på stolpe på en Pågatågsstation. Fick direkt upp text att kortet var laddat för ny period. 10 minuter senare fick jag ett sms vilken period som gällde. Kortet godkändes oxå när tågvärden blippade det. Hoppas på llika smidigt förfaringssätt vid nästa laddning.

  4. Hej

    Vad är poängen med stolparna på stationerna? Man måste ju ändå gå till en automat och skriva ut inspektionskvitto innan man hoppar på tåget eftersom man måste ha kvittot med ifall inte tågvärden har scanner..

    Låter ju nästan i er information som om det kravet är borta nu? Men är ju inte så jättelänge sedan de skrev i tidningen som att ett barn blev avslängt för att han inte hade laddningskvittot.

    När man laddar i automat med autoladda måste man först trycka registrera resa för att ladda och sedan trycka igen för inspektionskvitto. Borde skrivas ut kvitto direkt om en period fylls på tycker jag

    På det hela gillar jag autoladda. Då jag tex kan få ny period direkt på stadsbussen och inte behöver betala extra för bussresan med reskassa eller ta mig ner till centralen och ladda någon dag tidigare.

    1. Hej Autoladdatestare! Poängen med stolparna är just att man till exempel ska kunna hämta sin period med hjälp av dessa. Du behöver därför inget inspektionskvitto för att resa med Jojo Period i Skåne i och med att Autoladda har lanserats. Reser man med Jojo Reskassa behövs det däremot fortfarande. Därför krävs det numera av tågvärdarna att de ska ha fungerande handdatorer.

      Hoppas du fortsätter att gilla och använda funktionen!

      /Joakim Borgudd, webbredaktör

  5. Testat autoladda nu under en månad. Funkade perfekt att ansluta sig och fick bekräftelse via SMS. Allt har flutit på. Funkar finemang!

  6. Autoladda för Jojokort är ingen bra tjänst då den bara erbjuder resenärer som pendlar inom Skåne möjligheten. Blekingetrafiken har erbjudit resenärer att ladda periodkort på hemsidan under många år och när Skånetrafiken går ut med att de ska vara möjligt att ladda kort på Internet så är det bara luft då resenärer pendlar till andra län inte får vara med.

    1. Hej Björn!

      Din synpunkt är väldigt relevant och viktig. Vi vill testa och säkerställa att Autoladda fungerar som det ska inom Skåne, där Skånetrafiken är ensam trafikhuvudman, innan vi släpper tjänsten för de som pendlar utanför Skånes gränser. Just nu kör vi endast en pilot, och bara inom Skåne.

      Men ambitionen är självklart att kunder med Jojo Period inom Öresunds och Sydtaxan ska erbjudas tjänsten under 2015. Det som är viktigt att tänka på är att tjänsten finns för just Jojo-kort och det kommer bara gå att hämta nya perioder i Skånetrafikens utrustning, det vill säga på stolpar, i automater och på våra bussar i Skåne.

      Med vänliga hälsningar,
      Kjersti Lundemo, projektledare ”Autoladda”

  7. Jag undrar vad som händer den dagen som buschaufförerna på stadsbussarna inte är så snälla så de låter en följa med trots att jag inte kan autoladda förrän jag kommer till stationen? Kommer man framöver att kunna autoladda på de gröna bussarna också?
    Är annars supernöjd med tjänsten!

    1. Hej Cecilia! Det går absolut att aktivera din nya period med Autoladda även på stadsbussen. Har du fått höra att det inte går? I så fall får vi beklaga att du har fått fel information.

      /Joakim, webbredaktör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *