back

Vår första webbtjänst värd namnet

Som säljkanalansvarig för Skånetrafikens e-handel , Jojo Online, tar jag mig friheten att säga att vi nu, som ett steg på vägen fram till vårt nya digitala kundmöte 2015, äntligen smyglanserat vår första riktigt bra webbtjänst!  Jag syftar självklart på tjänsten Autoladda som släpptes för pilot den tredje november och redan används skarpt av nästan 2000 kunder som anmält sig som testpiloter.

Det som är unikt med Autoladda och som är anledningen till att jag vill sticka ut hakan och utnämna den till ”vår första webbtjänst värd namnet” är att den är online*, att den erbjuder kunden en enkel tjänst som underlättar vardagen, samt att vi jobbat avdelningsöverskridande för att överbygga utmaningar som hindrat vår digitala utveckling i åratal.

Autoladdabild

Kjersti Lundemo, den av våra verksamhetsutvecklare som lett Autoladda-projektet, sa så här när jag frågade vilken den största utmaningen varit i projektet:

”Projektet startade för fullt i januari 2014, då förutsättningarna för utveckling ändrades i och med att vi bytte e-handelsmotor samt fick ändringar i vårt biljettsystem levererade. Den största utmaningen har varit komplexiteten i vårt biljettsystem, vilket gjort att vi fått arbeta mycket med att hitta bra processer som funkar för både kunden och oss. Komplexiteten gör även informationen kring tjänsten till en utmaning. ”

En helt annan sak jag gärna vill lyfta är att Autoladda-tjänsten är ett bra exempel på hur ni kunder och andra aktiva intressenter verkligen kan påverka. Bara under de två år som jag arbetat inom Skånetrafiken har många kunder hört av sig med tips, idéer och önskemål som rör just ”autoladdning” och liknande funktioner. Vi har själva såklart sneglat på London, som i grunden har samma biljettsystem som Skånetrafiken, och dessutom har kunder som rest i London observerat smarta ”auto-funktioner” och sedan hört av sig till oss. Fortsätt göra det!

Vi är lokalt baserade, men våra utmaningar delas av kollektivtrafikutförare i hela världen och eftersom ni, våra engagerade kunder, ofta är rörliga och resvana, och dessutom väldigt observanta, så är det värdefullt när ni rapporterar tankar och idéer till oss. Om informationen når rätt personer? Ja, absolut skulle jag vilja säga. All feedback rörande digitala lösningar som kommer in via vår kundtjänst skickas till exempel via vårt remissystem direkt till mig eller mina närmsta kollegor på enheten för affärsutveckling. Gäller det biljettsystemet så skickas de på samma sätt till förvaltningsledare och verksamhetsutvecklare för biljettsystemet Cubic.

Är vi klara med Autoladda och ”auto-funktioner” nu? Nej, som vi ser det är ju detta bara början. Början på en ny spännande tid där vi med hjälp av nya, modernare plattformar, som kommer under 2015 och framåt, siktar högt och där målet är lösningar som är online och erbjuder en enkel, sömlös känsla för den som reser med oss.

I närtid ser den konkreta planen ut så här enligt projektledare Kjersti Lundemo:

”Nästa steg är att kunna erbjuda Autoladda även för kunder som reser med periodkort till Danmark och över länsgränsen till våra grannlän. Vi kommer även utreda möjligheten att införa fler automatiska lösningar. I London har man till exempel ”Auto top-up”, automatisk laddning av Jojo Reskassa när beloppet på kortet nått den lägstanivå som användaren angivit.

Kjersti, slutligen, för vem är Autoladda en bra tjänst? Och varför tycker du att man ska prova den?

”Autoladda passar alla som pendlar med Jojo Period inom Skåne, oavsett antal zoner. Tjänsten är perfekt för den som vill slippa planera in att ladda sitt periodkort. Man behöver bara besöka vår hemsida en enda gång och det är för att ansluta kortet till tjänsten. När 30-dagarsperioden på kortet är slut hämtar man sedan sekundsnabbt ner en ny period till kortet genom att blippar sitt kort på bussen eller på en stolpe eller en automat i samband med tågresa. Autoladda gör vardagen betydligt enklare för våra trognaste kunder. Ett litet tips: Om du passar på att ansluta ditt kort till autoladda-tjänsten redan nu, så slipper du ju stå i kö för att ladda din period efter jul och nyår då många vill ladda samtidigt! ”

Lisa Nilsson-Ödlund, verksamhetsutvecklare Digitala kanaler och säljkanalansvarig för Jojo Online

Läs alla detaljer om hur tjänsten funkar här

*Jo, vi erkänner – man måste ansluta sitt kort till tjänsten de berömda 24 timmarna innan man behöver sin första period via Autoladda. Men efter det är tjänsten online och oberoende av planering i förväg. Kunden bestämmer själv när hen vill hämta en ny period – det går alldeles utmärkt att göra ett uppehåll innan man hämtar sin nya period, förutsatt att man inte ska resa då förstås.

Lisa Nilsson Ödlund