Isa Hardemo

Att underlätta vid oväntade byten

Nu är vi igång med ett mindre användningstest, där vi utforskar potentialen i att använda mer bildmaterial för att lotsa resenärer som hamnar i en oväntad bytessituation. Tanken är att vi ska kunna skapa oss en bra bild på vilka kriterier som behöver uppfyllas för att vi ska kunna skapa en vettig guidning, just i ett osäkert läge.

Vi kartlägger till exempel hur behovet av reseinformation och guidning förändras under olika delar av en resa, hur upplevelserna påverkas av diverse yttre omständigheter såsom dagsljus vs mörker, också noterar vi förstås hur behoven skiljer sig åt utifrån vilken situation användaren hamnar i osv. Exempel på andra frågor vi utforskar är vilken typ av bildunderlag som är relevant att visa i relation till en mer klassisk karta med resenärens position och destination. Hur stiliserad eller fotografisk kartvyn bör vara för att bli som tydligast och praktisk i användning, för såväl digitalt slipade användare som för grupper med behov av särskilda stöd (såsom tillgänglighetsanpassning).

Testerna går i grova drag till så att vi efter en inledande intervju helt enkelt ge oss ut på ett uppdrag, där testpersonen får visa hur denne tar sig fram i ett oväntat läge med hjälp av diverse informationskanaler. I de aktuella testerna utgår vi bland annat från inspelade bildsekvenser som de Malmöbaserade entreprenörerna vid Mapillary hjälpt oss att samla in, men vi jobbar också med tidiga pappersprototyper och skisser på tänkbara lösningar av andra slag.

prototyp1aintervjuprototyp1cprototyp1b

Nu har vi ännu bara hunnit spendera en dag i fält, och fler tester väntar under nästa vecka – så vi kan inte avslöja för mycket i förväg. Men det börjar redan framträda en del intressanta mönster. Observationerna vi samlar in används genast i designworkshops där vi vänder och vrider på insikterna, och återvänder sedan ut i fält för att förstå mer om resenärernas vardag och komma vidare med satsningar som är relevanta.

Är du själv intresserad av att vara med och skapa framtidens reseupplevelser? Då kan du anmäla ditt intresse genom att fylla i enkäten i denna länk. Kanske blir du då inbjuden att delta i något av våra kommande experiment, tester eller samtal. Varje aktivitet har sin egen karaktär, så det är en upplevelse i sig – och vi planerar att göra många nedslag framöver.

Isa Hardemo, UX-designer/strateg på Skånetrafiken

4 kommentarer på “Att underlätta vid oväntade byten”

  1. Hej! Kul med er blogg… men ni är väldigt flummiga och jag tror ni är rätt interna också. Jag läste artikeln om och om och om igen… jag förstår fortfarande inte vad det rent konkret handlar om… vaddå oväntade byten? När bussen gått sönder och släpper av alla passagerarna mitt på ringvägen eller vaddå? Förstår verkligen ingenting. Lite imponerande att få till en sån lång artikel utan att verkligen förklara vad det handlar om.
    ”Testerna går i grova drag till så att vi efter en inledande intervju helt enkelt ge oss ut på ett uppdrag, där testpersonen får visa hur denne tar sig fram i ett oväntat läge med hjälp av diverse informationskanaler.”
    Värre än politikersnack ju. Vad är ett uppdrag? Vad är ett oväntat läge? Och vad är diverse informationskanaler?
    Bara en liten tankeställare till er som skriver. Ni är förmodligen ganska teoretiska av er i grunden och säkert väldigt inne i era projekt att ni missar förklara det mest grundläggande. Kanske be någon helt utomstående läsa igenom era texter före publicering?

    1. Hej Patrik. Vi uppskattar alla engagerade inlägg och vill förstås inte uppfattas som flummiga utan konkreta och inbjudande. Så dina påpekanden är med oss framöver. Vi var nog lite extra tvetydiga i just detta inlägg, eftersom vi var mitt i själva genomförandet av testerna. Det kan bli fel om testdeltagarna vet alltför mycket om vad intervjun och testet går ut på i förväg.

      ”Oväntade byten” är egentligen alla situationer som inte hör till en resenärs vanliga resväg. Här är några exempel på ”oväntade” eller ”ovana” byten:
      – Om en avgång blir inställd och vi behöver lotsa resenärer till en ersättningsbuss.
      – Om en resenär missar sin vanliga avgång och behöver ta en annan resväg, med byten som inte brukar ingå i den resan man är van vid.
      – Om du är en helt ny resenär inom Skånetrafiken (turist, nyinflyttad eller dylikt) och reser för första gången på en sträcka som kräver byten.

      Vi behöver helt enkelt hitta bra sätt att lotsa våra resenärer mellan olika färdmedel framöver, för att resan ska gå smidigare och snabbare. Blogginlägget ovan är ett första steg i att samla in våra användares behov i ett sådant läge. Det är väl ganska konkret ändå och inte så teoretiskt? 🙂

  2. Intressant reflektion Patrik. Jobbar själv i samma bransch som Isa och gänget men i en annan del av landet och jag vet hur lätt det är att bli lite för intern i snacket så det är bra med någon som säger ifrån då och då. 🙂

    1. Hej Jens, Kul att du följer oss. Du jobbar på Östgöta buss? Har ni några spännande reflektioner kring just byten och kombinationsresor så kanske vi får anledning att sammanstråla framöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *