back

Att underlätta vid oväntade byten

Nu är vi igång med ett mindre användningstest, där vi utforskar potentialen i att använda mer bildmaterial för att lotsa resenärer som hamnar i en oväntad bytessituation. Tanken är att vi ska kunna skapa oss en bra bild på vilka kriterier som behöver uppfyllas för att vi ska kunna skapa en vettig guidning, just i ett osäkert läge.

Vi kartlägger till exempel hur behovet av reseinformation och guidning förändras under olika delar av en resa, hur upplevelserna påverkas av diverse yttre omständigheter såsom dagsljus vs mörker, också noterar vi förstås hur behoven skiljer sig åt utifrån vilken situation användaren hamnar i osv. Exempel på andra frågor vi utforskar är vilken typ av bildunderlag som är relevant att visa i relation till en mer klassisk karta med resenärens position och destination. Hur stiliserad eller fotografisk kartvyn bör vara för att bli som tydligast och praktisk i användning, för såväl digitalt slipade användare som för grupper med behov av särskilda stöd (såsom tillgänglighetsanpassning).

Testerna går i grova drag till så att vi efter en inledande intervju helt enkelt ge oss ut på ett uppdrag, där testpersonen får visa hur denne tar sig fram i ett oväntat läge med hjälp av diverse informationskanaler. I de aktuella testerna utgår vi bland annat från inspelade bildsekvenser som de Malmöbaserade entreprenörerna vid Mapillary hjälpt oss att samla in, men vi jobbar också med tidiga pappersprototyper och skisser på tänkbara lösningar av andra slag.

prototyp1aintervjuprototyp1cprototyp1b

Nu har vi ännu bara hunnit spendera en dag i fält, och fler tester väntar under nästa vecka – så vi kan inte avslöja för mycket i förväg. Men det börjar redan framträda en del intressanta mönster. Observationerna vi samlar in används genast i designworkshops där vi vänder och vrider på insikterna, och återvänder sedan ut i fält för att förstå mer om resenärernas vardag och komma vidare med satsningar som är relevanta.

Är du själv intresserad av att vara med och skapa framtidens reseupplevelser? Då kan du anmäla ditt intresse genom att fylla i enkäten i denna länk. Kanske blir du då inbjuden att delta i något av våra kommande experiment, tester eller samtal. Varje aktivitet har sin egen karaktär, så det är en upplevelse i sig – och vi planerar att göra många nedslag framöver.

Isa Hardemo, UX-designer/strateg på Skånetrafiken

Isa Hardemo