Joakim Borgudd

Joakim Borgudd

Vi satsar på informationsfilm

PicMonkey Biljett2

Vi är just nu i full gång med att utveckla nya skanetrafiken.se. Som en del i det arbetet ser vi över alla informationstexter kring hur du till exempel väljer och köper biljett och hur det fungerar att resa med oss. Under det arbetet såg vi ett behov av att komplettera den skriftliga informationen med korta och pedagogiska filmer. Till vår hjälp i det arbetet har vi reklambyrån Givakt och den lilla animationsbyrån Yellow Kid

Bilden ovan visar bilder ur manuset för en av filmerna som helt enkelt förklarar hur man väljer den mest passande biljetten. En av de som arbetar med filmerna hos Skånetrafiken är Ulrika Brink som är projektledare i kommunikation på enheten för press och information.

Varför ser vi behovet av informationsfilmer?

– Vi har många ovana resenärer som kanske inte har tid eller möjlighet att ta till sig långa texter och då kan filmerna spela en viktig roll. Filmerna är vårt sätt att ge dem snabb och enkel hjälp inför resan, säger Ulrika Brink.

Vad finns det för fördelar med att använda sig av film?

– Fördelarna med att använda film är att vi kan visa hur det fungerar istället för att beskriva det i text. Vi vet också att många av våra resenärer söker informationen när de är på språng, filmerna är enklare att ta till sig via mobilen än det är att läsa en text. Dessutom är det så att människor föredrar olika sätt att ta till sig information på. En del föredrar att läsa medan andra vill se bilder och lyssna. Vi vill gärna hjälpa kunderna på det sätt som passar dem bäst helt enkelt.

Hur ser vårt koncept kring filmerna ut?

– Konceptet är enkelt och lekfullt, vi kommer att använda oss av enkla illustrationer för att visa och berätta kring. Vi har fokuserat på att göra filmer som ger svaren på de frågor vi oftast får av kunderna. Frågor som hur det fungerar det att köpa biljett, vilken biljett som passar bäst, hur man reser med bagage, vilket Jojo-kort ska man välja, hur Skånetrafikens app fungerar och vilken biljett är bäst när jag ska resa till Danmark.

Tror vi att det här är ett koncept vi kommer att använda mer?

– Ja vi vill gärna arbeta mer med pedagogiska informationsfilmer framöver som ger svar på andra frågor som kunderna har. Kanske till och med använda det ännu mer aktivt i direkt kontakt med kunderna. Dessutom är film ett medium som för många är helt naturligt för att ta till sig information ifrån, då ska vi självklart kunna erbjuda den tjänsten. Tanken är också att våra filmer ska finnas på vår kanal på Youtube.

Filmerna planeras bli klara under våren 2015 och ni som följer med i bloggen lär få mer ordentliga smakprov när det närmar sig. Håll utkik!

Nästa blogginlägg kommer i början på januari men då kan jag lova att det blir massor spännande läsning. God jul och gott nytt år!

Joakim Borgudd, webbredaktör

2 kommentarer på “Vi satsar på informationsfilm”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *