Philip Sandell

Philip Sandell

Nu släpper vi fler appnyheter!

Nya användare fortsätter att hitta till Skånetrafiken-appen hela tiden vilket vi är väldigt glada för. Vi i app-teamet jobbar hela tiden för att lägga till funktioner som ni efterfrågar och så här ser planen ut just nu:

Innan årsskiftet:

  • Uppdaterad biljett

Efter feedback från kunder, tågpersonal och förare har vi gjort biljettens utseende tydligare. Dessutom har vi förbättrat biljettens Aztec-kod så den visas även om mottagningen på tåget eller bussen är dålig.

Efter årsskiftet:

  • Mitt konto och tappa bort-garanti

Med Mitt konto i appen kan du använda dig av vad vi kallar för ”tappa bort-garanti” för att få tillbaka dina biljetter. Till exempel om du tappar bort din mobiltelefon. Detta kan göras två gånger under en 30-dagarsperiod.

Våren 2018:

  • Möjlighet att låna ut och ge bort biljetter

Med Mitt konto kommer du att kunna låna ut dina biljetter, till exempel din 30-dagarsbiljett. Det enda som krävs är att personen som du lånar ut till också har appen. Det kommer också gå att köpa en biljett och ge bort den till någon annan via appen. Till exempel om en förälder vill köpa biljett till sitt barn.

Mer om Mitt konto och planerna för det kommer framöver.

  • Biljetter till Danmark

Med appen är det tänkt att man ska kunna köpa exempelvis 30-dagarsbiljetter till Danmark. Exakt hur det ska fungera och hur priserna och taxorna blir, är inte bestämt än. Det beslutas tillsammans med DSB. Målet är också att användarna ska få bättre realtidsinformation och möjligheten att söka på adresser i Danmark precis som inom Skåne.

Planerat för andra halvan av 2018:

Det här är saker som kan skjutas framåt i tiden då alla kravställningar ännu inte är färdiga.

  • Nya betalsätt i appen – när det kan införas styrs mycket av Klarnas tidplan.
  • Resor till grannlän i södra Sverige – när det blir av är till stor del en förhandlingsfråga med våra grannar.

Det här är de större leveranser som är tidsatta just nu, men en rad andra funktioner finns också i prioriteringslistor.

Exempel på sådant som är under utredning för nästa år är möjligheten att använda förseningsersättning som betalning i appen, samt nya lösningar för företag. Detta hamnar så småningom i tidplanen.

Sedan arbetas det givetvis hela tiden med förbättringar av användarupplevelsen och redan existerande funktioner.

Tack för att ni fortsätter att komma med feedback och synpunkter! /Philip Sandell

64 kommentarer på “Nu släpper vi fler appnyheter!”

    1. Hej! Klarna vann helt enkelt den offentliga upphandlingen Skånetrafiken hade för betalning i våra appar för ett par år sedan. Är det nått speciellt du tänker på? /Joakim, kommunikatör

      1. Det är väl inte så konstigt att klarna vann. Dom är ju inte direkt konsument vänliga. Dom missar min själ inte en chans o fakturera extra avgifter. Själv avstår jag hellre än o beblandar mig med dom så jag hoppas att det finns alternativ.
        Men det gör det väl inte.

      2. Hej Niklas! Tråkigt att du känner så. Vi jobbar mycket tillsammans med Klarna för att deras kundtjänst ska ha så bra kunskaper som möjligt om frågorna som rör betalningar i våra appar. Det tillkommer inga extra avgifter om du väljer att betala med faktura i appen och du får alltid hem en månadsfaktura på posten. Men du kan även välja att betala med ditt kort om du föredrar det. /Joakim, kommunikatör

    2. Klarna OK för min del men gillar inte påtvingad pappersfsktura när jag ändå har Klarna-konto, så jag har gått över till att direktdebitera mitt betalkort istället!

      1. Hej! Jag förstår din invändning och det kravet kan komma att omvärderas framöver. Anledningen från början var att inte riskera att kunder skulle missa att se en faktura om den kom till en mejl till exempel. Helt enkelt för att fakturabetalning var ett nytt beteende för våra kunder. /Joakim

  1. Ni behöver också förbättra giltighetstiden för biljetter.
    I vissa lägen hinner man inte med sista bytet inom tiden.
    Ett exempel är Avresa Bromölla 15:03 till Gislövs läge.
    Sista byte sker i Trelleborg 17:29 och vi har vägrats vid mer än ett tillfälle att åka vidare utan att köpa ny biljett. Vi har slutat använda appen tills detta problem är löst

    1. Hej Thino! Vad tråkigt att höra om din upplevelse. Du ska alltid ha rätt att slutföra din resa även om giltighetstiden har tagit slut. Nått som all personal ska känna till. Vi får påminna igen. Men vi tittar och utvärderar också giltighetstiderna. Nyligen förlängdes tiden för en resa i mellanzonen till 90 minuter eftersom vi såg ett liknande problem. För resor stor zon, alltså hela Skåne, kan det bli som i ditt exempel men dom fallen är sällsynta. Men det utesluter inte att vi kan behöva ändra det. Men eftersom man kan åka fritt inom sin zon under hela tiden så medför en utökad giltighetstid även avvägningar kring om det måste innebära ett högre pris. Men jag beklagar verkligen att du har fått ett sånt bemötande, det ska vi följa upp. /Joakim, kommunikatör

      1. Det skulĺe jag tro när jag ser det.
        Har vid ett flertal lämnat in förslag på åtgärd/klagomål men än har det inte varit sju söndagar i en vecka …

      2. Hej! Flera förändringar vi har gjort har till stor del kommit till tack vare synpunkter från er användare. Till exempel att vi har förlängt giltighetstiden resor i mellanzon. Nu vet jag inte vad du har föreslagit men vi vet mycket väl vilka saker som många av er efterfrågar och flera av dom sakerna är på gång framöver precis som vi skriver i inlägget. Hoppas det är saker som du också sett fram emot. /Joakim, kommunikatör

  2. Fortfarande så undrar man om vilken mobil man behöver för o klara erat system det snackas om har man för gammal så funkar det inte o iså fall vilken biljett skall jag då använda om min ät äldre

    1. Hej Bo! Dom versioner som krävs är iOS 10.0 för Iphone och 5.0 för Android. Exakt vilken telefon du behöver för det är inte helt lätt att svara på. Du kan se i din telefons inställningar vilken version du har och om du kan uppdatera din telefon mer. Men du behöver inte ha en splitterny telefon för att kunna ha vår app utan det går oftast bra med telefoner som är flera år gamla. Innan vårt gamla Jojo-system försvinner kommer det att lanseras plastkort liknande Jojo-korten även i vårt nya system för den som hellre reser på annat sätt än med en app. Jag hoppas det var svar nog. /Joakim, kommunikatör

    1. Hej! Vad roligt att höra! Vi arbetar järnet för att motsvara era förväntningar och försöker verkligen att använda oss av feedbacken från er användare för att appen ska bli så bra som möjligt. /Joakim, kommunikatör

  3. Hej!
    Jag tycker fortfarande att visningen av hela turens tidtabell (och tider längs med linjen) är väldigt otydlig jämfört med den gamla appen. Varför har den ändrats på detta sätt och finns det planer på att göra den tydligare?

    1. Hej! I arbetet med den nya appen gjordes en hel del användarundersökningar och man kom till exempel fram till att många vyer behövdes rensas på information för att användarna inte förstod eller upplevde det som otydligt. Därför togs till exempel den här informationen bort. Men vi ser nu att tiderna för mellanliggande hållplatser kan vara nått som trots allt behövs. Jag kollade med utvecklarna idag och det finns ett par kluster påbörjade för förändringar av detaljsidan, resultatsidan och resesidan där man håller på att samla in förslag på UX-förändringar. Även dom ser behovet av att ändra på det du pratar om för att upplevelsen ska bli bättre. Exakt när det blir av vet vi inte just nu eftersom det är flera större arbeten planerade precis som vi skriver i inlägget. Men arbetet är flexibelt så finns det luckor kan man sätta igång med det.

      Jag hoppas att du fick lite förklaringar även om du säkert hade hoppats på mer konkreta svar! Men jag tar med mig frågan om att vi ska försöka berätta mer om även mindre UX-förbättringar i bloggen. Problemet är bara som sagt att dom inte är lika planerade i förväg och att de exakta förändringarna inte heller är bestämda förrän vi börjar arbetet och gör användartester och annat.

      /Joakim, kommunikatör

      1. Tack för ett långt och uttömmande svar, även om det inte gav några exakta besked.

        Jag är gärna med och testar era förslag när de ska utvärderas, men att bli inbjuden till Malmö C kl. 14 en vardag är inte hållbart för någon som jobbar heltid.

        Tacksam för möjlighet att testa ”live” alternativt se bilder på gränssnittet och komma med feedback via t.ex. mail eller chatt på andra tidpunkter (kväll/helg).

        Ni gör ett bra jobb med appen och precis som ni räknat med finns det plats för förbättringar! Hoppas bara att alla synpunkter som kommer in kan tas i beaktande.

      2. Hej! Ledsen för att jag inte kan vara mer konkret just nu. Men jag har spelat in igen till teamet att du gärna bidrar på de sätt du kan! Tack för feedbacken och ditt engagemang!
        /Joakim

  4. För min del, som pendlar från Skåne till Blekinge, är sista punkten prio ett. Ta gärna ett krafttag där med Blekingetrafiken. Det är ju jättesmidigt med appen men just nu får jag använda mig av Jojjo-kortet, dock kommer ju det att försvinna…

    1. Hej Micke! Det förstår jag verkligen. Troligen blir Blekinge först ut men eftersom dom behöver vår utrustning och så vidare så tar arbetet lite tid. Men det kommer att komma. /Joakim, kommunikatör

  5. Det är allt fler som börjar använda Bitcoins – hade det inte varit i tiden – att ta emot Bitcoins som betalmedel? Det är liksom 2018 inom kort.

    1. Hej! Ingen dum idé! Men det är ingenting som finns i planerna just nu. Vi är ju en del av Region Skåne och styrs av våra gemensamma avtal för betalning i hela regionen så det handlar inte enbart om Skånetrafiken i så fall. Men jag tar gärna emot bra exempel på ställen där du kan betala med bitcoins! /Joakim, kommunikatör

    2. Bra förslag! Skånetrafiken, du får skicka den önskemål vidare till Klarna — att era kunder vill ha den möjlighet! Åtminstone mig och HK 🙂

      1. Bra försök Rachelle! Som sagt tror jag inte att det här är nått ni kan förvänta er i närtid men man vet aldrig! /Joakim, kommunikatör

  6. Mycket trevliga saker att se fram emot. Jag tänker framför allt på att Actez-koden visas vid dåligt mottagning, biljettköp till Danmark samt framför allt – det mest avgörande till att jag fortfarande använder jojo – att man kan låna ut biljetten till familjen.
    Bra där

  7. Heja Skånetrafiken! Tack för att ni lägger så mycket energi på att göra en kanonbra app, jag uppskattar det väldigt mycket!

  8. Hur tänker ni göra för de som är synskadade på något sätt, när jojo korten försvinner? Dessa kan ju inte se på en smartphon och använda appar

    1. Hej Ylva! Det är ingen grupp vi glömmer bort. Det kommer en ersättare till Jojo-korten innan dessa försvinner i slutet av 2019. Nått som passar alla som inte vill eller kan använda en app. /Joakim, kommunikatör

  9. Hej! Det är supersmidig med den nya appen och att jag kan ha mitt pendlakort i den. Om ni är öppna för feedback här finns 2 saker jag har tänkt på:
    – Det tar för många steg innan man kommer åt biljetten när jag öppnar appen (ios). Den borde liksom bara komma upp direkt istället för att behöva klicka några gånger… Det tar sin lilla tid när kontrollant kommer förbi och känns osmidig.
    – Logiken bakom att jag måste söka efter en resa, sedan få upp olika förslag, klicka på ett förslag och sedan till slut klicka på ‘köp biljett’ är konstig om mitt mål är bara att köpa ett biljet till användning senare. Det är inte en bra flow och känns obekvämt/missvisande. Systemet kunde optimeras så att kunden kan välja att köpa en biljet utan att söka resan.

    1. Hej Rachelle! Vi är absolut öppna för feedback!
      – Vi vet att många vill ha en snabbare väg till biljetten, även tågvärdarna efterlyser det! Så det är nått vi kommer att titta på framöver. Men exakt när det blir klart vet vi inte just nu. Men att det behövs är tydligt.
      – Jag förstår vad du menar. Men här är det ju egentligen två olika sätt att använda appen som ska samsas. Många köper ju en biljett precis innan man ska resa och tycker att det är mest logiskt att välja en avgång och köpa på det sättet. Men vill du till exempel köpa i förväg eller köpa din 30-dagarsbiljett kan du även gå via ”biljetter” och sen ”köp biljett”. Där behöver du bara ange dina hållplatser för att få fram din zon. Där finns även senast köpte biljetter om du vill köpa samma igen. Känns det mer logiskt för dig?
      /Joakim, kommunikatör

    2. Vet inte om det skiljer mellan iOS och Android med i Androidappen kan man var som helst i appen swipa från vänster och få upp huvudmenyn. Det gör att man oavsett var man är i appen med en swipe och två tapp kan få upp sin biljett.

    1. Hej! Vi jobbar hela tiden med att ta fram nya praktiska funktioner. Det kanske kommer framöver!/Linda, webbredaktör

    1. Fyller du i din mejladress under inställningar i appen så får du ett kvitto varje gång du köper biljett. Behöver du få ett gammalt kvitto får du kontakta kundtjänst så hjälper dom dig.

  10. Klarna suger men en sak vill jag påpeka när det gäller den nya appen är att om jag klickar för att söka resor så är det väldigt störande att den själv får för sig att jag vill åka från min nuvarande position. Detta vill jag kunna välja själv. Det får ni gärna fixa i er nästa version.

    1. Hej! Jag förstår din synpunkt och du är inte ensam. Anledningen till att det är förinställt att telefonen prioriterar din position som start för din resa om du har din GPS påslagen är helt enkelt att det har upplevts bäst när vi har gjort användartester. Men du kan själv välja att ändra till en egen position om du vill det. Vi utvärderar det här löpande och det finns också planer på att utöka möjligheterna till att själv välja alternativ för din resa. Exakt vad som ingår där vet jag inte just nu. Det är samma sak med prenumerationer på vissa sträckor. Där ser vi att det är efterfrågat och det kommer vi säkert titta på framöver men inget är bestämt.

      Har du lagt till din mejladress under ”inställningar” får du ett kvitto vid varje biljettköp. Har du köpt biljetter innan du fyllde i din mejladress behöver du kontakta kundtjänst för att få hjälp./J

  11. Hej!

    Jag skaffade en Androidtelefon endast för att kunna köra appen (har tidigare haft Windows Mobile). Mobil: ”Jelly Pro” (Android 7.0), fullt uppdaterad.

    Men SPARA knappen på sidan Betalinformation svarar inte på touch, dvs det händer ingenting. Samma beteende oberoende av hur jag kommer in på Betalinformation, om det är direkt via Betalinställningar, eller indirekt via Registrera nytt mobilnummer eller Köp biljett.

    Jag har testat med både ett Mastercard och ett Visa.

    Mitt mobilnummer är registrerat med mottagen kod, och numret syns i Om appen.

    App version: 1.6.1.

    Jag misstänker att det är någon bugg när appen används på en enhet med så kompakt skärm (2.45 inch) som Jelly Pro. Se Webbplats för mer info.

    Vänligen prioritera denna bugg. Det känns lite motigt att betala 270 kr extra i månaden med JOJO-kort som det innebär för just mitt resande.

    1. Hej! Just här felet har vi inte sett tidigare så vitt jag vet. Du har inte själv ändrat mobilens upplösning? För då har vi sett några fall av liknande problem och det felet är rapporterat till Klarna för åtgärd. Det är nämligen deras vyer som hämtas i alla betalningsflöden. Har du valet att välja faktura? Är det samma problem då? Jag förstår verkligen att de här är frustrerande så vi rapporterar in det här också till Klarna.

      1. Jag vill bara nämna att nu i 1.7.0 fungerar det, dvs knappen SPARA responderade. Stort tack!
        Den enda skillnaden jag testade med den här gången var att jag först tog och valde Faktura och sedan Byt till betalkort – tror inte det bör ha påverkat användarfallet.

  12. En sak jag funderat på men som bara indirekt rör appen. Numera ha ni ju wifi på alla bussar och även på Pågatågen. Varje gång man stiger på ett nytt fordon så hamnar man på en sk captive portal där man måste trycka på ”Börja surfa”. Detta ställer till en del problem för er app så anvner man den får man stänga av wifi på mobilen. Helst hade jag sett att ni helt skippat captive portal men om ni måste ha den, vore det möjligt att låta den släppa igenom appens trafik?

      1. Wifi på tågen har aldrig fungerat för mig.

        När kommer ni tvinga folk att bara använda telefonen för biljetter och samtidigt kunna straffa folk för att det inte funkar med wifi eller mobilnätet.

      2. Hej!Vi vet om att wifin på framför allt Öresundstågen har funkat väldigt dåligt. Där pågår det arbeten för att helt göra om den tekniska lösningen. Vi kommer aldrig att tvinga någon att använda telefonen för att kunna resa med oss utan framöver kommer det även nya plastkort som funkar i vårt nya system. Däremot har vi nyligen uppdaterat så att din appbiljett funkar även om din uppkoppling är dålig. /Joakim

    1. Att utveckla en app som klarar äldre versioner än nuvarande skulle ha varit mer tidskrävande och kostsamt och alla funktioner som finns i vår nya app skulle inte fungera. Det är också viktigt att komma ihåg att det här är första versionen av en app som ska finnas i många år framöver och då kan vi inte utveckla den för versioner som är gamla redan idag. Särskilt inte när vi har en annan app som stödjer äldre versioner. Men vi förstår självklart att det är tråkigt för dom som om man inte kan testa vår nya app men det är ett vägval vi har gjort för att resultatet ska bli så bra som möjligt.
      Har man en äldre telefon som inte går att uppdatera till den version som krävs kan man fortsätta att resa med vår gamla app Reseplaneraren länge till. I nuläget finns inget datum för när den ska avvecklas utan det kommer att göras först när tillräckligt många använder vår nya app.

  13. Härligt att Appen blir bättre hela tiden, men saknar fortfarande en hel del från den gamla.
    T ex exakt tid som tåget / bussen avgick, detta är guld värt när man undrar varför tåget/bussen inte kommer, sedan hade det inte varit fel om Skånetrafiken kunde lära sig att man inte kan köra mellan 2 stationer på 0 minuter utan hade vettiga förseningsuppskattningar.

    Men framförallt skulle jag vilja ha bättre information om antal tågset och position på vagnar. Jag åker gärna i tyst kupé och vet aldrig om jag ska vänta långt fram eller bak på perrongen.
    Även längden på tåget hade varit bra, eller rättare sagt var tåget tänker stanna. På Malmö C står de flesta och väntar vid nedgången till tågen, om fler vetat om att det är ett tåg på 3 set och att det därmed finns plats längre fram så skulle det säkert uppskattas, om inte annat hade det förmodligen gått snabbare att stiga på tåget (om inte alla trängs vid samma dörr).
    Jag har tidigare efterlyst detta och fått svaret att det bara är banverket som har den informationen, men det måste ju gå att lösa.

    1. Hej! Jag kan förstå att du saknar en del funktioner och vi jobbar för fullt med en hel massa funktioner och förbättringar. Jag kan förstå att du gärna vill se tiderna även för mellanstationerna/hållplatserna. Jag vet att det är fler som vill det. Det är absolut ett bra inspel med att informera mer om antal tågset och position på perronger. Även om det inte är vår egen data har vi informationen i en del fall, men det centrala är ju att det som berättas måste stämma också så där finns en stor risk. Men jag tar vidare dina tips i vårt fortsatta arbete när vi ska se över vilken information ni resenärer behöver! /Joakim

  14. När QR-koden ska läsas av tar det ibland en ”evighet” innan maskinen klarar av det. Kanske det beror på att jag har ett skyddsglas utanpå displayen? Maskinen bör kunna filtrera bort ev. reflexer som kan uppstå. Spelar ingen roll om jag sätter telefonen nära eller har den på lite avstånd.

    1. Hej Lasse! Koden (som faktiskt är en aztec-kod även om den ser väldigt mycket ut som en QR-kod) ska självklart läsas av bra även om du har ett skyddsglas. Jag ska kolla med utvecklarna hur vi har testat för såna saker. Tack för att du hörde av dig. Självklart måste det vara enkelt att scanna. /Joakim

    1. Hej! Det är planen! Exakt när det blir av hänger lite på när Klarna kan implementera det. Men någon gång under 2018. /Joakim

  15. Hej.
    Jag läste på en kommentar där ni skriver att det kommer en ersättare till jojo-kortet. Finns det något nytt att säga om vad det är ? Är väldigt nyfiken då jag älskar jojokortet och hade gärna vilja ha kvar det. /Andreas

  16. Hej! Jag undrar när man kommer att kunna ladda, och förvara, sitt Jojo Reskassa i den nya, fräscha appen.

    En biljett mellan t ex Helsingborg-Lund är 28% dyrare i appen (105 kr istället för 82 kr)..

    1. Hej! Eftersom appen är den första delen av vårt nya biljettsystem som på sikt ska ersätta Jojo-systemet så finns det ingen koppling mellan appen och Jojo-korten. Innan Jojo-systemet avvecklas helt i slutet av 2019 kommer det att finnas nya former av kort i det nya systemet som ersättare till Jojo-korten för den som hellre vill resa med ett kort. Och då kommer det även att finnas kopplingar mellan korten och appen. Och precis som du beskriver kan priserna mellan Jojo och appen variera eftersom det är ett helt nytt zonsystem. Vi har gått från över 200 zoner i Jojo-systemet till tre zoner i vår nya app. Många priser är ungefär samma medan andra är lite billigare och andra lite dyrare. /Joakim

  17. Prenumeration på trafikstörningar som ni hade i förra appen är önskvärd. Hoppas på implementering våren 2018.

    1. Hej! Vi vet att det är fler än du som efterlyser just det och liknande funktioner finns i planerna men just nu är det oklart när det blir klart. Under våren har vi andra stora releaser planerade, som resor till Danmark och alla funktioner för mitt konto som tar en stor del av utvecklarnas tid. /Joakim

  18. förslag till appen: möjlighet att lägga en biljett i ”favoritfältet” där man har sina favoritplatser så att man slipper leta upp biljetten i listan; alternativt som en widget på startskärmen för android.

    1. Hej! Ingen dum idé. Vi vet att många efterlyser nån form av snabbknapp för biljetter och kommer att titta på det framöver. Tack! /Joakim

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *