Yvonne Werkelid

Ett brev som når fram

Foto: Mikael Canneroth

Skånetrafikens nyinflyttad-kampanj hyllas på Linkedin! Och med all rätt. Kampanjen som startade 2014 står för en stor del av Skånetrafikens resandeökning 2016.
Alla som tänker att direktpost till kunder är omodernt får tänka om. I alla fall om man ska tro danskan Anette Hallström i sin artikel på Linkedin. Hon menar där att post direkt till kunder fortfarande fyller en funktion i marknadsföring och lyfter fram ett specifikt fysiskt brev som ett extra lyckat exempel på detta: Skånetrafikens nyinflyttad-kampanj.

” Der var én bestemt Direct Mail, der faktisk sparkede så meget røv (ja, jeg skrev røv), at jeg besluttede mig for at skrive denne artikel”, skriver hon här och fortsätter sedan att genomgående hylla utskicket.

Och vi är såklart inte bara glada över berömmet utan också benägna att hålla med. Tittar vi på resultatet av kampanjen, där vi erbjuder alla mellan 19-65 år som flyttar till eller inom Skåne att prova på kollektivtrafiken gratis under två veckor, har vi nått goda resultat.
Hela 33 procent svarar på kampanjen och runt 80 procent av dessa reser med kortet under den förbestämda prova på-perioden.

På de kort som skickades ut 2016 gjordes drygt två miljoner resor varav en miljon efter prova på-perioden, alltså resor som kunden själv betalade. Detta motsvarar en stor del av Skånetrafikens totala resandeökning 2016. Under 2017 har det hittills gjorts 1,4 miljoner resor på korten.

Framgångarna med kampanjen beror troligtvis på flera saker. En flytt är en stor förändring och förutom att du då byter din fasta punkt i tillvaron så innebär det också att du som konsument förändrar många andra saker i livet. Allt från resvanor, inköpsvanor till var och hur du spenderar din lediga tid. Och precis här kommer vi med ett lockande, målanpassat och lokalt inspel.

Några av mottagarna kanske redan är pendlare men då blir kampanjen ett sätt att hålla kvar och skapa en starkare relation genom att få dem att också fortsättningsvis välja ett hållbart och kollektivt sätt att resa.

/Yvonne Werkelid, marknadsansvarig

 

4 kommentarer på “Ett brev som når fram”

  1. Synd bara att kampanjen kommer ut månader efter flytten när en redan köpt månadskort samt att den inte går att komplettera upp till ett månadskort direkt för att på så sätt köpa till zoner utanför Skåne. I övrigt är det en bra kampanj.

    1. Kul att du uppskattade kampanjen. Vi är medvetna att det blir ett lite för långt gap för vissa och det beror på att vi får adresserna i intervall. För de som adressändrar precis efter ett uttag får vänta lite längre på erbjudandet. Prova på-perioden måste löpa ut innan man kan uppdatera med de zoner man personligen behöver och är tyvärr en teknisk begränsning i biljettsystemet kopplat till Jojo./Yvonne Werkelid, marknadsansvarig.

    1. Nej det är inget slumpmässigt urval. Vi beställer adresser och skickar erbjudandet till alla personer mellan 19-65 år som flyttar till eller inom Skåne. Har man skyddad adress får man dock inte erbjudandet. /Yvonne Werkelid, marknadsansvarig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *