Skånetrafiken

Början på något nytt

blog-introduktion

Sedan årsskiftet är arbetet med att ta fram nästa generations app för Skånetrafiken igång. En app som är tänkt att ersätta den app som många i nuläget använder dagligen och uppskattar.

Vi har redan idag en stor skara användare som reser med vår app genom att ta del av reseinformation men även köpa biljetter för sin resa men vår ambition är att mobilen ska vara det naturliga valet för dig som reser med oss. Mobilen har ett antal egenskaper som gör den väl lämpad att stödja dig under ditt resande framförallt genom att vara uppkopplad, personlig och positioneringsbar. 

Med nästa generations app reser vana såväl som ovana resenärer utan stress och med full kontroll över hela resan. När det är möjligt ger vi användaren alternativ baserat på personlig profil och skapar på så sätt en snabbare, enklare och smidigare upplevelse. Vid störningar och andra avvikelser vägleder vi resenären och ger alternativ så att konsekvenserna av en störning blir så små som möjligt. Kombinationsresor och tjänster som underlättar och sparar tid för resenären är synliga och enkla att ta del av. När det är möjligt och önskvärt serverar vi användaren relevant information ”på ett fat” och ger därmed användaren full kontroll utan ansträngning.

På så vis bidrar nästa generations app till ett smidigt resande i Skåne och utanför, samt till en reseupplevelse kännetecknad av enkelhet och väl använd tid.

Hur gör vi då detta rent praktiskt? Vi arbetar efter etablerade metoder där vi utgår ifrån resenärens behov genom att skapa hypoteser som vi sedan validerar med faktiska användare. På så sätt är vår ambition att den nya appen kommer att vara ett fantastiskt hjälpmedel för våra idag cirka 250 000 dagliga resenärer.

I arbetet utgår vi ifrån tre stycken huvudsakliga kontexter som en resenär kan befinna sig i vid olika tillfällen

  • Pendlaren – En resa man gör ofta, kanske dagligen och har gjort så under många år. Där behovet framförallt är att optimera tiden och få ett flyt i resan.
  • Ovan resa – Där start & slutpunkt är okänd för resenären samt även delarna där emellan. Där behovet är att hitta bästa alternativ, få navigeringshjälp (till exempel på stationer/knutpunkter och till ens hållplats) samt att få bekräftelse på att man är på rätt plats.
  • Stört läge – Där ens vanliga alternativ inte längre fungerar och man behöver finna andra alternativ. Där tror vi att behovet är stort att få tydlig vägledning och bra underlag för att fatta egna beslut.

En viktig komponent för vår framgång är vår öppenhet. Vi kommer kontinuerligt att uppdatera den här bloggen med våra framsteg och vi planerar även under första halvan av 2016 att öppna upp ett betaprogram så att vi verkligen kan validera våra koncept i dagliga scenarion och med riktiga användare.

Så håll utkik här för mer information.

Nu kör vi mot en användarupplevelse i världsklass!

Conny Lundgren, Produktägare

8 kommentarer på “Början på något nytt”

  1. Måste berömma eran app som är bättre än de som man har som alternativ i Stockholm. / inflyttad från Stockholm

    1. Hej David.

      I en första fas är vår bedömning att användarbasen av Windows10 Mobile för liten, men vi bevakar marknaden kontinuerligt och utesluter inget framöver.

      / Conny

      1. Misstänkte att det skulle komma ett sådant svar fick nämligen exakt samma svar för 1.5 år sedan, har ni verkligen gjort en undersökning på hur många Windows Phone telefoner det finns och används? Och pratar vi enbart Windows 10 Mobile så ju inte den helt släppt ännu, kanske inte en dum idé att ligga lite i framkant bland annat med tanke på eran reklamskylt som jag satt och tittade på hela vägen hem på bussen med texten ”Häng Med” Och ett tips till er är att gå in på xamarin.com och titta på hur man löser ”problemet”

      2. Hej Conny,
        Det var en intressant kommentar – i ljuset av att Region Skåne nu prövar Windows-telefoner som alternativ vid tjänstetelefon. Finns inte denna information hos Skånetrafiken?

        /David

  2. Hej!
    Låter bra. Skulle uppskatta för att underlätta ”pendlaren” (som reser ofta) resa. Att köpa biljett i telefonen med hjälp av sitt jojo-kort. Sparar på att inte skriva ut en massa kvitton och underlättar att kunna köpa via telefonen som de med kort kunnat göra sedan innan. Alltså kunna köpa biljett i appen där pengarna dras från jojo-kortet.

    1. Hej Hannes!

      Vi ser över vårt nuvarande pris & rabattsystem i samband med lansering av den nya appen, när det gäller periodkort kommer det att vara en del av den nya appen för just pendlaren.

      / Conny

  3. Hoppas att ni kan utnyttja live-informationen på ett bättre sätt än i dagens app. Att bussen är försenad är bra information, men när inte anslutningarna uppdateras utifrån ny ankomsttid är appen ganska meningslös.

    Sedan skulle jag också vilja att de beräknade tiderna i appen förbättras, eftersom det i många fall är rena rama glädjesiffrorna som presenteras. Att köra in 5 minuter på en 10-minuterssträcka är helt omöjligt, men appen visar gladeligen det ändå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *