Skånetrafiken

Fem fokusområden för nya appen

skanetrafiken-app 2

Utvecklingsarbetet med nya appen är igång (läs Början på något nytt)!

Ett par månader innan utvecklingsarbetet drog igång gjorde vi, under hösten 2015, en djupdykning i vad Skånetrafikens nya mobilapp bör fokusera på och hur den bör utformas.

Syftet är att skapa en app som bidrar till att det blir ännu enklare och smidigare att resa med Skånetrafiken, vilket vi hoppas leder till att ännu fler väljer att resa kollektivt. Under detta arbete utgick vi från tre situationer som resenärer kan befinna sig i; Pendling, Ovan resa och Stört läge (läs mer i “Början på något nytt”)

Vi har träffat många olika resenärer och lärt oss om deras resvanor, behov och önskemål. Utifrån detta har vi skapat förslag på nya och förbättrade funktioner i appen. Förslagen har vi presenterat för resenärer för att försäkra oss om att vi är på rätt spår. Sedan gjorde vi om hela proceduren igen, flera gånger om, tills vi hittade tydliga fokusområden.

Fem fokusområden för den nya appen (med förtydligande skisser):

Stöd under hela resan


Som resenär kan du söka en resa hela vägen från din nuvarande position till din slutdestination och appen ger dig det bästa alternativet och stöd under hela resan. Det är tydligt var man är vart är och vart man ska, med hjälp av karta och navigering.

Visa verkligheten

VisaVerkligheten.pngAppen ska visa när färdmedlet (bussen eller tåget) faktiskt kommer till hållplatsen och var det befinner sig just nu. Bra prognoser på när du som resenär kommer att komma fram till din destination. Appen ska även visa riktiga tider (realtidsdata), så att du som resenär kan ta bästa möjliga beslut.

Förenkla vardagen

FörenklaVardagen.pngSom resenär kan du enkelt och snabbt söka resor som du gör ofta. Det ska finnas en möjlighet att spara och bevaka enstaka resor och resor som du gör ofta (pendlingsresor), för ökat stöd och bekvämlighet i vardagen.

Enkel problemlösning

EnkelProblemlösning.pngAppen ska ge snabb, relevant och tydlig störningsinformation. Som resenär ska du få uppdateringar över trafikläget och enkelt kunna hitta alternativa resor t.ex. om det blir störningar i trafiken.

Tillgänglighet för alla

TillganglighetForAlla.pngAppen ska vara tydlig och erbjuda lättläst och lättförståelig reseinformation. Utropad information ska visas i appen för den som önskar det och informationen ska också kunna läsas upp av appen. Det ska vara tydligt med resealternativ som har handikappanpassning och det ska finnas enkel felrapportering om saker inte fungerar som de ska.

Vad händer nu?

Sedan årskiftet är utvecklingsarbetet i gång, appen byggs för fullt. Vi arbetar med de fokusområden som beskrivs ovan, men bygger lite i taget. Det är viktigt att ta små steg och hela tiden kolla av med er resenärer, från olika målgrupper, att vi är på rätt väg. Vi justerar appen efter vad vi lär oss, med syftet att göra det enklare att resa.

Hjälp till!

Vi behöver er hjälp med att lära oss om vad som funkar/inte funkar vid just din resa. Inom kort kommer möjligheten att anmäl dig som testresenär och delta i olika studier för att förbättra resandet i Skåne. 

/Mikael Lindh, Design Lead

10 kommentarer på “Fem fokusområden för nya appen”

  1. Tack för detta. Det ser mkt intressant ut. Jag följer er resa med uvecklingen med appen och jag uppskattar såväl utvecklingen av den som ert sätt att kommunicera detta.

  2. Jag anmäler mig gärna som testresenär redan nu!

    Angående problem som finns i appen i dagsläget:
    – Jag skulle vilja få upp flera alternativ när jag söker en resa med byten (inte bara den snabbaste/bästa vägen för varje avgång på första linjen jag behöver ta, utan flera bytesmöjligheter). Det skulle också förbättra möjligheten för mig att välja hur jag ska hantera en försening eller liknande. I dagsläget får jag göra nya sökningar från hållplatser längs vägen och tappar samtidigt översikten över hur min nuvarande resa utvecklar sig.
    – Det behövs mycket bättre prognoser i realtidsinformationen. I dagsläget kan appen (och hemsidan för den delen) prognostisera att en försening ska minska från 10 minuter till 5 minuter på två hållplatser, vilket inte alls är sannolikt då hastigheten på vägen inte kan överskridas. Realtidssystemet måste också kvalitetssäkras så att inte en förflyttning inom första hållplatsen räknas som avgångstid.

    Viktigt att behålla:
    – Möjligheten att klicka på en avgång och få upp hela linjesträckningen. Det är ofta ovärderligt att kunna följa utvecklingen utmed linjen för mig som stiger på ungefär halvvägs. Tyvärr har ni tagit bort den här funktionen på hemsidan efter kundönskemål (vet inte vem som tyckt den informationen var dålig att ha). Jag hoppas i alla fall att den får vara kvar i appen!

  3. Låter väldigt bra. Information och enkel hantering är väldigt viktigt. Jag har efter 20 års bilpendlande allt mer valt buss. Realtidsinformation och köpa biljetter använder jag idag. Informationen angående förseningar och inställda avgångar är bristfällig – kan bättras. Köpa biljett med appen är toppen. Mycket smidigare än jo-jo (med lite väl högt premiumpris!) och väldigt mycket smidigare än betalkort.

    1. Vad roligt att höra Per-Håkan! Som du säger är det oerhört viktigt att det aldrig ska kännas svårt att köpa en biljett. Och vi instämmer i att informationen kring förseningar och inställda avgångar kan bli bättre.
      /Joakim, kommunikatör

  4. Kan ni inte göra så att man kan ha sina jojo-kort i appen, så som mecenat-kortet, underlättar så mycket. Kan ni fixa så att man kan logga in med sitt konto i appen så att man snabbt kan se sina kort hur mycket ”reskassa” det finns kvar

    1. Hej Kenneth

      Tack för dina idéer och synpunkter, vi tar med oss detta in i nästa fas (hösten) som kommer att vara fokuserat på biljetter och sortiment.

      // Conny, Produktägare

    1. Hej Stephan

      I en första fas är vår bedömning att användarbasen av Windows10 Mobile för liten, men vi bevakar marknaden kontinuerligt och utesluter inget framöver.

      // Conny, Produktägare

  5. Går det att få upp en karta med hållplatserna på en ort? Ibland vill man till en plats, men vet inte vad hållplatsen heter. T ex man vill gå av vid en hpl som ligger närmast en badstrand i Ängelholm, men känner inte till området. Som det är nu får man gå till hitta.se!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *