Utvecklingsarbetet med nya appen är igång (läs Början på något nytt)!
Ett par månader innan utvecklingsarbetet drog igång gjorde vi, under hösten 2015, en djupdykning i vad Skånetrafikens nya mobilapp bör fokusera på och hur den bör utformas.
Syftet är att skapa en app som bidrar till att det blir ännu enklare och smidigare att resa med Skånetrafiken, vilket vi hoppas leder till att ännu fler väljer att resa kollektivt. Under detta arbete utgick vi från tre situationer som resenärer kan befinna sig i; Pendling, Ovan resa och Stört läge (läs mer i “Början på något nytt”)
Vi har träffat många olika resenärer och lärt oss om deras resvanor, behov och önskemål. Utifrån detta har vi skapat förslag på nya och förbättrade funktioner i appen. Förslagen har vi presenterat för resenärer för att försäkra oss om att vi är på rätt spår. Sedan gjorde vi om hela proceduren igen, flera gånger om, tills vi hittade tydliga fokusområden.
Fem fokusområden för den nya appen (med förtydligande skisser):
Stöd under hela resan
Som resenär kan du söka en resa hela vägen från din nuvarande position till din slutdestination och appen ger dig det bästa alternativet och stöd under hela resan. Det är tydligt var man är vart är och vart man ska, med hjälp av karta och navigering.
Visa verkligheten
Appen ska visa när färdmedlet (bussen eller tåget) faktiskt kommer till hållplatsen och var det befinner sig just nu. Bra prognoser på när du som resenär kommer att komma fram till din destination. Appen ska även visa riktiga tider (realtidsdata), så att du som resenär kan ta bästa möjliga beslut.
Förenkla vardagen
Som resenär kan du enkelt och snabbt söka resor som du gör ofta. Det ska finnas en möjlighet att spara och bevaka enstaka resor och resor som du gör ofta (pendlingsresor), för ökat stöd och bekvämlighet i vardagen.
Enkel problemlösning
Appen ska ge snabb, relevant och tydlig störningsinformation. Som resenär ska du få uppdateringar över trafikläget och enkelt kunna hitta alternativa resor t.ex. om det blir störningar i trafiken.
Tillgänglighet för alla
Appen ska vara tydlig och erbjuda lättläst och lättförståelig reseinformation. Utropad information ska visas i appen för den som önskar det och informationen ska också kunna läsas upp av appen. Det ska vara tydligt med resealternativ som har handikappanpassning och det ska finnas enkel felrapportering om saker inte fungerar som de ska.
Vad händer nu?
Sedan årsskiftet är utvecklingsarbetet i gång, appen byggs för fullt. Vi arbetar med de fokusområden som beskrivs ovan, men bygger lite i taget. Det är viktigt att ta små steg och hela tiden kolla av med er resenärer, från olika målgrupper, att vi är på rätt väg. Vi justerar appen efter vad vi lär oss, med syftet att göra det enklare att resa.
Hjälp till!
Vi behöver er hjälp med att lära oss om vad som funkar/inte funkar vid just din resa. Inom kort kommer möjligheten att anmäl dig som testresenär och delta i olika studier för att förbättra resandet i Skåne.