Skånetrafiken får höga betyg av besökarna och är bäst i sin bransch. Det visar en oberoende undersökning av hemsidan av E-space Communication AB. Jämförelser har gjorts mellan Skånetrafiken och andra trafikbolags hemsidor. I undersökningen ingår över 10 000 kunder som svarat på en enkät.
Skånetrafiken får högre betyg för grafik, struktur, information, användarvänlighet och förväntningar jämfört med de andra trafikbolagen. Snittbetyget är 3,68 av 5 poäng jämfört med branschbetyget som är 3,33 i snitt.
I jämförelsen ingår bland annat Blekingetrafiken, Jönköpings Länstrafik, Karlstadsbuss, Rejseplanen, UL – kollektivtrafiken i Uppsala län, Västtrafik , VL, Västmanland och ÖstgötaTrafiken.
– Det känns fantastiskt att Skånetrafiken blev bäst i branschen! Viktigast är att vi har använt tidigare webbundersökningar och tagit del av kundernas önskemål i utvecklingen, säger Lisa Nilsson-Ödlund, verksamhetsutvecklare på Skånetrafiken.
Målgruppen som Skånetrafiken har ställer stora krav på hemsidan. Undersökningen visar att de högskoleutbildade och vana internetanvändarna är överrepresenterade, i jämförelse med andra aktörer i trafikbranschen. Det är just de grupperna som brukar ställa högre krav på hemsidorna. De förväntar sig en viss standard för design, struktur, funktionalitet och informationsnivå.
Undersökningen är resultatet av mätningar som gjorts från den 23 juni till och med den 30 september. De flesta hittar vad de söker inom de mest eftersökta områdena. De är ”Söka resa”, tidtabeller, pris, kolla saldo och ladda kort via E-tjänster.
Det stora önskemålet från besökarna är att det inte ska ta upp till 24 timmar att ladda Jojo-kort. Här finns en hel del irritation. Andra viktiga förslag finns från kunderna är att se över hur, var och när priser ska presenteras och att ha synligare kartor. Den här feedbacken är viktigt i det fortsatta arbetet med att förbättra Skånetrafiken.
Över 40 000 öppna svar har lämnats av kunderna som svarat på undersökningen direkt på hemsidan i Pop up-fönster.
Många kunder på Skånetrafiken är ambassadörer och förstärker varumärket. 41 procent i undersökningen kan aktivt tänka sig att rekommendera hemsidan till en vän eller kollega och ger högsta betyg, siffran tio av tio. En fjärdedel är allmänt positiva till Skånetrafiken.